Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vähemmän kulutuskeskeistä ja vaatimattomampaa elämäntapaa pidetään Suomessa luuseriutena jos ei ole suunnilleen vannoutunut puolueen jäsen tmv?

Vierailija
19.11.2021 |

Kun kerran on ketju velkarahalla kuluttavasta ja statusjuttuja arvostavasta keskiluokasta niin keskustellaan tässä siitä, miksi Suomessa pidetään vähemmän kulutus- ja merkkituotekeskeistä ja vaatimattomampaa elämäntapaan tyytyvää ihmistä joko luuserina, omituisena tai sitten sitoutuneena eduskuntapuolueen kannattajana jos ei jopa puolueen jäsenenäkin?

Ei kaikkia kiinnosta puunata ja sisustaa kotia eikä päivittää siitä lukemattomia kuvia someen joka kuukausi. Ei kaikkia kiinnosta merkki vaatteessa vaan löytyy ihmisiä, jotka haluavat elämän olevan helppoa ja hankkivat kerralla vaatteita, jotka miellyttävät. Niistäkään ei kiinnosta kansakunnalle tiedottaa. Ei kaikkia kiinnosta omistusasumisen eikä auto.

Ei se tarkoita sitä, etteikö ihminen huolehtisi itsestään ja perheestään. Hygienia hoidetaan, pyritään syömään terveellisesti ja mieli pyritään pitämään virkeänä ilman, että siitä tehdään numeroa.

Itse olen juuri tällainen vähemmän kulutuskeskeinen ihminen ja voin kyllä kertoa, että minua on haukuttu huonoksi vanhemmaksikin siksi, että lapsilla on ollut merkittömiä kirpputorivaatteita ja useammat kirpputorilta ostetut ulkovaatteet, että on ollut aina kuivaa ja riittävän puhdasta päällä. Kengät olen hankkinut uusina, koska toisen muovaamien kenkien käyttäminen voi aiheuttaa jalkaongelmia lapselle.

Kertokaa näin anonyymisti, että miksi tällainen elämäntapa nostaa osan niskavillat pystyyn ja ärsyttää? Miksi oletetaan suunnilleen ruokamaku ja äänestämisen tällaisten asioiden perusteella? Eikö kenellekään tule mieleen, että tällainen elämäntapa on myös vapaampaa ja stressittömämpää? Mistä te tiedätte, mihin se ”pummin” näköinen työkaveri palkkansa laittaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen samalla tavalla.

Vierailija
2/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajattelen samalla tavalla.

Kiitos sukulaissielu! Minusta elämän tarkoitus ei ole mammonan ja kamppeiden perässä juoksemista. Minä ihmettelen välillä sitä, että osalla ihmisistä on valtavasti ennakkoluuloja tuon vuoksi.

Se, että meillä on kuljettu merkittömissä vaatteissa ja käyty kävellen tai pyörällä kirjastossa ja kaupassa ei ole pilannut lapsia. Toki syntymäpäivävieraiden vanhemmat halusivat tarkastaa kotimme ennen kuin jättivät lapsensa meille kahdeksi tunniksi syntymäpäiville.

Nyt lapset ovat isoja ja minusta on liikuttavaakin, että he pitävät melkein maksuttomia asioita parhaimpina lapsuusmuistoinaan eivätkä ole missään vaiheessa näkyvästi hävenneet kotiaan. Koronapandemiaa edeltävä maailma ei palaa ja oli onni, että lähdimme aina jonnekin koko loma-ajaksi ulkomaille vuokra-asuntoon ja tutustuimme sieltä käsin paikkakuntaan.

Yritimme ehtiä käydä jokaisessa Euroopan maassa ja olisimme onnistuneet ilman pandemiaa. Nyt ovat mukavat muistot jäljellä ja ilot löytyvät kotikulmilta. Lapset ovat iloisia siksi, että voivat nähdä sentään kavereitaan toisin kuin pandemian alussa. Mitkään pitämättä jääneet lakkiaiset eivät kuulemma harmita ollenkaan aikuistunutta lasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea mutta epäilen että oli täyttä paskaa

Vierailija
4/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea mutta epäilen että oli täyttä paskaa

Jaksoit kirjoittaa lauseen?

Vierailija
5/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältäkin aapee ilmoittautuu sukulaissielu. Tosin aina ei voi merkittömyydeltä välttyä kun tunkeehan ne hikipajoissa tehdyt hehkutetut merkit sinne kirppiksellekin, mutta käytettyä meilläkin suositaan. Tuohan on siis sekä hieno ekologinen, että eettinen teko kunhan muistaa tehdä seinäludesyynit, pesut, pakastukset yms tavaroille, ettei kotona räjähdä ludeongelma. Harmittaa kun en vain tunnu löytävän itseni kaltaisia ihmisiä seurakseni.. kaikki luokkakaverit, työkaverit ja lapsen kavereiden vanhemmat haluavat keskustella juurikin näistä merkkivaatteista, kuka ostanut mitkäkin kukkuun tumput ja milloin tulee vallilalta uudet verhomallit myyntiin, millaisen imurin, vohveliraudan tai autonvanteet voisi hankkia.. Ei minua voisi vähempää kiinnostaa, ennemmin keskustelisin vaikka politiikasta, tieteestä, taiteesta tai aidoista elämässään koetuista kokemuksista (miten selvisin vaikka läheisen kuolemasta vai selvisinkö, mitkä seikat olivat avainasemassa edesauttamassa toipumista tai mitkä ei).. Mutta ei, ei voida koskaan puhua mistään muusta kuin siitä minkä merkkinen auto on, minkä hajuveden joku on viimeksi ostanut tai kuinka toinen osti kultasepänliikkeestä rolexin puolisolleen lahjaksi.. Kaikki keskustelun aiheet pyörii kuluttamisessa, ihan aivotonta touhua.

Vierailija
6/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en osaa ap vastata siis kysymykseesi. Vaikutat ihmiseltä kenen kanssa olisi mukava viettää aikaa, mennä päivävaellukselle, keittää laavulla nokipannukahvit ja höpötellä maailman menosta (mutta _ei_ kuluttamisesta ;-)).

Toisaalta lisätäkseni viestiini, koen olevani myös henkisesti vapaampi kun en ole muodin yms kulissikuluttamisen orja. En ole orjuuttanit sieluani tuollaisella addiktiolla joka vie maapalloa hyvää vauhtia päin p*rsettä.

5

Vierailija
7/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohoijaa taas. Suurin osa suomalaisista on ihan samanlaisia, kuin sinä AP.

En tiedä missä piireissä liikut, mutta itse en ole ikinä saanut mitään negatiivista palautetta, vaikka olen minimalisti.

Kannattaa katsoa pari jenkkien decluttervideota, niin näet mitä on todellinen tuhlaileva elämäntapa. Suomessa on pari hassua bloggaajaa, jotka sisustusta harrastaa.

Vierailija
8/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen elellyt tuolla tyylillä jo 42 v. Sivujuonne, olen myös "luuseriammatissa", velaton 35-vuotiaana, vahentänyt työnteon puoleen nelikymppisenä.

Elämä on valintoja ja sattumaa. En ole miettinyt mitä muut miettivät minun elämästäni, tämä on omani.

Vierailija
9/15 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohoijaa taas. Suurin osa suomalaisista on ihan samanlaisia, kuin sinä AP.

En tiedä missä piireissä liikut, mutta itse en ole ikinä saanut mitään negatiivista palautetta, vaikka olen minimalisti.

Kannattaa katsoa pari jenkkien decluttervideota, niin näet mitä on todellinen tuhlaileva elämäntapa. Suomessa on pari hassua bloggaajaa, jotka sisustusta harrastaa.

No siis näin minunkin logiikalla, mutta kyllä nuo blogien lifestyle mainonnat ovat näköjään uponneet ihan peräkylienkin väkeen kun on todella vaikeaa enää oikeasti löytää ihmistä kuka puhuisi muustakin kuin näistä viesteissäni mainitsemista aiheista, hankinnoista etc :-/ En kerta kaikkiaan jaksa kerta toisensa jälkeen tutustua uuteen ihmiseen jonka puheiden sisällössä kaikuu tyhjyys ja teemoissa pyöritään muun muassa syksyn asustehankinnoissa tai kerrotaan miten viikon kohokohta oli päästä ikeaan ja mitä sieltä lähti mukaan.. Minuakin on monesti pyydetty mukaan shoppailemaan ostoskeskukseen.. En lähde.. Ja olen varmasti monien mielestä vakava tosikko kun ei shoppailureissut nappaa.. Hohhoijaa.. 🙄

5

Vierailija
10/15 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up..

Vierailija
11/15 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuka pitää luuseriutuena? Vaihda äkkiä tuttavapiiriäsi jos tuollaisessa seurassa olet pyörinyt. 

Vierailija
12/15 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän pidä :D Tai jos joku pitääkin, niin miksi ihmeessä välität pinnallisen mammomanpalvojan mielipiteestä? 

Vierailija
13/15 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka niissä kaupoissa jaksaa rampata?

Vierailija
14/15 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pitää? Jos joku pitää, niin mitä merkitystä sillä on?

Valtaosa ihmisistä elää normaalia arkea.

Osa ihmisistä halua julkisuuteen tavalla tai toisella, mutta kyse on heidän toiveistaan ja halustaan.

Pitäisin kammottavana, jos minua seurattaisiin ja esittelisin harmaata palasohvaani, lukemattomia viherkasvejani, korivalaisimiani ja belfietäni joka päivä tai viikko valokuvissa. :D

Vierailija
15/15 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoissa ei saa juosta tavaran perässä mutta kirpputoreilla tavaran perässä juokseminen on ihan ok? Sen mitä olen itse molemmissa käynyt, en näe isoa eroa ihmisten käyttäytymisessä. Veikkaan, että kirpputoreilta tosin tehdään turhia ostoksia enemmän, koska on halvempaa. Suurin osa ei ole siellä kirpparilla mitään maailmaa pelastamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän