Teini sai jälki-istuntoa, enkä oikein osaa suhtautua
Tyttöni sai elämänsä ekan jälki-istunnon tänään. (8lk) Oli poistunut välkällä koulun alueelta kahden muun tytön kanssa kun olivat käyneet lähikaupassa ostamassa kokista ja jäi siitä kiinni välkkävalvojalle. No tunti rapsahti jälkkää. Nolona ja vähän pelokkaana toi mulle lapun. Allekirjoitin sen ja sanoin, että ekasta jälki-istunnosta en suutu mutta tokasta mokasta tulee rangaistus. Silminnähden helpottuneena tyttöni vannoi ettei enää mokaa, mut katotaan nyt.
Näin jälkeenpäin aloin miettimään, että olinkohan liian lepsu? Olisiko pitänyt antaa samantein rangaistus esim puhelin ja tabletti pois tai jotain muuta? Mulle tuli vaan ekana oma yläasteaika mieleen, kun karattiin koulun alueelta päivittäin ja hiippailtiin portista sisään lukiolaisten vanavedessä. Miten te muut olette/olisitte reagoinut?
Kommentit (17)
Eiköhän se opi, jos pidät kiinni siitä, et toisella kerralla tulee rangaistus.
Hassua vain, meidän yläasteella vanhemmat pystyi allekirjoittaan lupalapun jolla antoi luvan poistua koulualueelta. Ja tämä oli joskus 2002.
ei tarvi tosta ekasta kerrasta rangaista. Kyllä se sen oppi jos kerran nolonakin oli ollut.
Luulen et tossa oli kyse vaan rajojen testaamisesta ja halusta tehdä kerrankin jotain pahaa (jos siis yleensä on kiltti)
Nosiis mun mielestä toi sun antama "lisärangaistus" pitää riippua siitä teon vakavuudesta. Jos tyttösi oli käynyt vain kaupassa, ei sillä ole mitään merkitystä ja ei todellakaa vaadi mitään lisärangaistuksia.
Johan se tyttö sai rangaistuksensa jälki-istunnon muodossa. Tuplastiko pitäisi rangaista? Aika mitätön syy vieläpä ja itse oli nolona. Joku tolkku, järki ja ymmärrys nyt näihin juttuihin.
Olen sanonut, että jos tekee väärin, ei kannata jäädä kiinni.Enkä todellakaan aio ryhtyä raivoamaan pikkujutuista.
Yksi rangaistus väärinteosta riittää, jos jo istui jälki-istunnon niin miksi ihmeessä rangaista lisää?
Meillä ei saa poistua koulun alueelta, mutta koska sitä on mahdotonta valvoa, ei kukaan moisesta rangaistusta anna.
Mitä kamalaa yhteiskunnalle tapahtuu, jos lapsesi käy välitunnilla kaupassa?
Siis oikeasti - rangaistuksia annetaan siitä, että tehdään jotain oikeasti kamalaa. Joku välituntipoistuminen ei sellaista ole. Kai tajuat ottaa lapselta kännykän pois, jos unohtaa lenkkitossut jumppatunnilla kotiin? Yhtä iso moka.
samoin kun sinä jos kerran oli eka, eikä kyse ollut varastamisesta,tupakasta, lintsaamisessta, vittuilusta opettajalle
Siis aivan selkeä provo, vaikka en yleensä sano tätä. Kertoo miten aikoo rankaista tyttöä yhdestä "virheestä" ja tarinan lopuksi kertoo miten teki samaa mennen tullen omina koulu-aikoina.
Selvästi tiesi tehneensä väärin ja häpesi, siinä sitä rangaistusta ihan riittämiin :) Kun on järki päässä niin ei kaupassakäynti tytöstäsi wt-elämänkoululaista tee. Eri asia jos olisi rehvakkaasti läimäissyt paperin pöydälle "ei vittu kiinnosta"-asenteella.
No en aio enää tuosta mitään meteliä nostaa, hölmöähän se olisi. En ole vaan vielä kertaakaan joutunut tällaisen tilanteen eteen. Itse en ole koskaan saanut jälki-istuntoa, vaikka pahojani teinkin niin en edes tiedä miten omat vanhempani olisivat siihen suhtautuneet. No tää meni nyt näin, eli jälkkä on ainut sanktio.
ap
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:48"]
No en aio enää tuosta mitään meteliä nostaa, hölmöähän se olisi. En ole vaan vielä kertaakaan joutunut tällaisen tilanteen eteen. Itse en ole koskaan saanut jälki-istuntoa, vaikka pahojani teinkin niin en edes tiedä miten omat vanhempani olisivat siihen suhtautuneet. No tää meni nyt näin, eli jälkkä on ainut sanktio.
ap
[/quote]
Olisitko sinä sitten halunnut rangaistuksen aikoinasi...?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:44"]
Siis aivan selkeä provo, vaikka en yleensä sano tätä. Kertoo miten aikoo rankaista tyttöä yhdestä "virheestä" ja tarinan lopuksi kertoo miten teki samaa mennen tullen omina koulu-aikoina.
[/quote]Hah, aina huudetaan että aloittaja on provo, mut mäpäs huudankin, että toi kommentti on ihan selkeä provo, vaikka en yleensä provoksi huutelekaan :DDDDDD
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:50"]
ap
[/quote]
[/quote]No ei kai kukaan rangaistuksia HALUA, mut joskus on rangaistava jos ei kerrasta opita tai puhe auta.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:50"]
ap
[/quote]
[/quote]No ei kai kukaan rangaistuksia HALUA, mut joskus on rangaistava jos ei kerrasta opita tai puhe auta.
[/quote]
Meinaan vain sitä että tuossa iässä voi hieman joustaa siinä ajatuksessa että sääntöjä seurataan vain sen takia että ne ovat sääntöjä. Toisaalta kouluhan määrittää nuo asiat itse joten en silloinkaan näe syytä miksi vanhempien pitää erikseen rangaista säännöistä joita he eivät ole laatineet vaan koulu. Ja kuten näkyy koulu voi jälki-istunnon muodossa hoitaa asian.
Eikö se jälkiistunto ole jo rangaistus. Tytön kanssa pitää puhua että opettajilla on vastuu heistä koulu alueen ulko puolella. Siksi opettajat ovat rangaistuksen uhalla kieltäneet koulualueen ukopuolelle menemisen. On väärin jos tytärtä on jo koulussa rangaistu niin kotona rangaistaan vielä lisää.
No en pitäisi pahana, vaikkei meillä ole vielä tullut yhtään jälkkää.
8 lk tytön äiti myös