Muutto usaan!
Oon lähes koko lapsuuteni haaveillut muutosta Yhdysvaltoihin. Nyt viimekuukausina kyseinen valtio on alkanut entistä enemmän kiinnostamaan ja haluisin ihan tosissaan saada jotain tietoa tonne muuttamisesta & siellä asumisesta + muista pikkujutuista. Toivon et tähän siis vastais joku, joka on asunut/asuu usassa tai muuten vaan tietää ihan oikeesti sen maan asioista.
Oon siis vielä 15v ja menossa ens syksynä ysille, eli muutto ei vielä ihan ajankohtainen ole Mut haluun jokatapauksessa suunnitella tätä mahdollisimman pitkälle, jos jonain päivänä se muutto vielä koittaa. Ensin käyn kyllä varmaan lomalla siellä ennen ku alan harkitsemaan oikeata muuttoa.
Eli ihan ekana, oon siis menossa yläasteen jälkeen lukioon ja sieltä yliopistoon opiskelemaan lääketiedettä. Pyrin siis hammaslääkäriksi. Onko usassa paljon töitä hammaslääkäreille ja onko töihin helppo päästä?
Ja toisena haluisin tietää vähän tästä usan kansallisuuden hankkimisesta. Onko se Green Card mahdollista saada hammaslääkärin tai jonkun muun ihan normaalin työn kautta? Jos ei, niin mikä olisi helpoin tapa saada Green Card? Vai onko Green Card pakollinen, voiko kansallisuuden saada jotain muuta kautta? Siihen lottoon en varmaankaan aio osallistua, kun tuskin voitan mitään kuitenkaan.
Entä asuminen, kannattaako ostaa asunto vai asua vuokralla? Ensin asun kyllä varmaan jokatapauksessa vuokralla. Missä päin usaa kannattaa asua? Itse olen haaveillun Kalifornian seudusta, mutta kai muutkin alueet käy.
Ja sitten vielä kouluista, jos asun siellä niin kauan, että jälkikasvukin syntyy sinne. Onko kindergarten, primary/elementary school tai secondary school maksullisia? Mihin lapset menevät yleensä niiden jälkeen? High schooliin? Collegeen? Entä mitä nuo jälkimmäiset sitten mahdollisesti maksavat?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (59)
USA:sta on tulossa Pohjois-Koreaan verrattava totalitäärinen poliisivaltio. Siellä on miljoonia pahoinvoivia kansalaisia ja maa suunnittelee kaikessa hiljaisuudessa jopa keskitysleirejä syrjäytyneille ja toisinajattelijoille. Älä vain muuta sinne, vaan valitse joku toinen paikka.
Kiitos. Jos vaan mahdollista, niin haluaisin kyllä opiskella suurimmaksi osaksi Suomessa. Jatko-opinnot sun muut tarpeelliset sitten usassa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:44"]Hah, tosi nolo ja lapsellinen vuodatus. Ihan tikahdun myötähäpeästä. Keskity nyt vaan kouluihin täällä, haaveilla aina saa mutta vähän nyt realismia kehiin
[/quote]
En näe tossa kyllä mitään noloa tai lapsellista, sori nyt vaan :) Ja onhan niitä maahanmuuttajia suomesta usassa vaikka kuinka, joten kyllä tässä munkin tilanteessa on pakko jotain realistista olla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:48"]Mene vaikka vapaaehtoistyohon sinne tai kielikurssille, tutustu ihmisiin, iske paikallinen mies, menkaa naimisiin. Nain mina tein!! Helppoa jos oot natti :)
[/quote]
Katotaan :D Emmä nyt kuitenkaan ehkä ihan ketä vaan ota pelkästään sen takia, että käyttäisin sitä hyödyksi.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:51"]Suosittelen että menet vuodeksi vaihto-oppilaaksi Usaan. Sellaiseen osavaltioon joka kiinnostaa. Pääset tutustumaan maahan ja kulttuuriin ja miten homma toimii. Suomalaisella ammattikoulutuksella ei täällä pötki minnekään. Koulutusvaihtoehtoja on paljon ja jos rahaa ei ole niin kannattaa valita sellainen polku joka sulle sopii.
[/quote]
Mut voinko mä sen vaihto-oppilas vuoden jälkeen vaan jäädä sinne opiskelemaan? Eihän se nyt ihan niin helppoa ole :D Ja mun tapauksessa sitä rahaa pitäis kyllä jonkun verran olla, en mielellään haluis elää millään pienellä palkalla. Vaatii sittenkin enemmän mietintää tää keissi. No, onneks on aikaa vielä :D
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:58"]USA:sta on tulossa Pohjois-Koreaan verrattava totalitäärinen poliisivaltio. Siellä on miljoonia pahoinvoivia kansalaisia ja maa suunnittelee kaikessa hiljaisuudessa jopa keskitysleirejä syrjäytyneille ja toisinajattelijoille. Älä vain muuta sinne, vaan valitse joku toinen paikka.
[/quote]
Hehhe :D
Hommaat nyt ensiksi itsesi sinne hammaslääkikseen. Opiskeluaikana vaihtoon Amerikkaan, niin opit vähän maan tapoja ja saat ehkä jopa jalkaa oven väliin ja suhteita luotua. Valmistumisen jälkeen aktiivisesti etsimään kontakteja ja markkinoimaan omaa osaamistasi. Auttaa jos olet erittäin hyvä jossakin alasi tehtävässä.
Koulutettuna ja jonkin verran rahaa säästössä, niin green card lotteryakään ei kannata unohtaa.
Siihen asti opiskele, opiskele ja opiskele. Ala jo nyt panostaa englanninkielen opiskeluun tosissaan, yliopistossa lue sitä niin paljon niin lääkisopintojesi oheen pystyt. Valitse yliopisto niin, että molemmat oppiaineet löytyvät. Ala harjoittamaan myös sosiaalisia taitojasi jo nyt.
Ja unelmoi. Mutta tee sen lisäksi helvetisti töitä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:58"]
USA:sta on tulossa Pohjois-Koreaan verrattava totalitäärinen poliisivaltio. Siellä on miljoonia pahoinvoivia kansalaisia ja maa suunnittelee kaikessa hiljaisuudessa jopa keskitysleirejä syrjäytyneille ja toisinajattelijoille. Älä vain muuta sinne, vaan valitse joku toinen paikka.
[/quote]
Lääkkeet!
Vai oletko se vakio Putin-trolli?
15 lisää, jos lukion jälkeen eteen tulee välivuosi, etsi Au pair paikka seudulta joka kiinnostaa. Luo kontakteja paikallisiin. Ole aktiivinen.
Vai että olet menossa lääketieteelliseen :-). ei sillä, että haluaisin murskata unelmasi, mutta ehdotan, että otat hieman nöyremmän asenteen noihin pääsykokeisiin. ne kun ei ole ihan läpihuutojuttuja. hammaslääkärille kuitenkin löytyy varmasti töitä aina kaikkialla. en tosin tiedä auttaako tuo koulutus työluvan saantiin usa:an. sulla kun ei ole amerikkalaista tutkintoa alalta, joten sä et voi ainakaan suorilla tehdä noita hommia siellä. joudut varmasti suorittamaan siellä ainakin jotain opintoja vielä alalta vaikka täällä olisitkin valmis.
amerikoista sen verran, että joka osavaltio on ihan itsenäinen valtio ja asiat hoidetaan niissä hyvinkin erilailla. joten noihin sun kymysyksiin vastaaminen ei onnistu. ei se onnistuisi vaikka tietäisi mihin osavaltioon sä eiot mennä, koska aikasintaan sä pääset tuonne 10 vuoden päästä. asiat saattaa muuttua tuolla välin paljonkin.
usa:an pääsystä. helpoiten tonne pääsee varmaan menemällä naimisiin kansalaisen kanssa, voittamalla green cardin arvonnasta tai liittymällä noiden armeijaan. toi viimenen saattaa olla ulkomaalaiselle lääkärille ylivoimaisesti nopein, varmin ja halvin tapa hoitaa homma. sotaväellä on aina tarvetta lääkäreille ja tota kautta saa kansalaisuuden (kuulemma) kahdessa vuodessa. lisäksi ne tietysti maksaa palkkaa ja muut etuudet.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:05"]Vai että olet menossa lääketieteelliseen :-). ei sillä, että haluaisin murskata unelmasi, mutta ehdotan, että otat hieman nöyremmän asenteen noihin pääsykokeisiin. ne kun ei ole ihan läpihuutojuttuja. hammaslääkärille kuitenkin löytyy varmasti töitä aina kaikkialla. en tosin tiedä auttaako tuo koulutus työluvan saantiin usa:an. sulla kun ei ole amerikkalaista tutkintoa alalta, joten sä et voi ainakaan suorilla tehdä noita hommia siellä. joudut varmasti suorittamaan siellä ainakin jotain opintoja vielä alalta vaikka täällä olisitkin valmis.
amerikoista sen verran, että joka osavaltio on ihan itsenäinen valtio ja asiat hoidetaan niissä hyvinkin erilailla. joten noihin sun kymysyksiin vastaaminen ei onnistu. ei se onnistuisi vaikka tietäisi mihin osavaltioon sä eiot mennä, koska aikasintaan sä pääset tuonne 10 vuoden päästä. asiat saattaa muuttua tuolla välin paljonkin.
usa:an pääsystä. helpoiten tonne pääsee varmaan menemällä naimisiin kansalaisen kanssa, voittamalla green cardin arvonnasta tai liittymällä noiden armeijaan. toi viimenen saattaa olla ulkomaalaiselle lääkärille ylivoimaisesti nopein, varmin ja halvin tapa hoitaa homma. sotaväellä on aina tarvetta lääkäreille ja tota kautta saa kansalaisuuden (kuulemma) kahdessa vuodessa. lisäksi ne tietysti maksaa palkkaa ja muut etuudet.
[/quote]
Nöyryydellä ei selviä pääsykokeista vaan päättäväisyydellä. Jos kokeisiin valmistuu sillä asenteella että "en kuitenkaan pääse", ei varmasti pääsekään.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:42"]Hommaat nyt ensiksi itsesi sinne hammaslääkikseen. Opiskeluaikana vaihtoon Amerikkaan, niin opit vähän maan tapoja ja saat ehkä jopa jalkaa oven väliin ja suhteita luotua. Valmistumisen jälkeen aktiivisesti etsimään kontakteja ja markkinoimaan omaa osaamistasi. Auttaa jos olet erittäin hyvä jossakin alasi tehtävässä.
Koulutettuna ja jonkin verran rahaa säästössä, niin green card lotteryakään ei kannata unohtaa.
Siihen asti opiskele, opiskele ja opiskele. Ala jo nyt panostaa englanninkielen opiskeluun tosissaan, yliopistossa lue sitä niin paljon niin lääkisopintojesi oheen pystyt. Valitse yliopisto niin, että molemmat oppiaineet löytyvät. Ala harjoittamaan myös sosiaalisia taitojasi jo nyt.
Ja unelmoi. Mutta tee sen lisäksi helvetisti töitä.
[/quote]
Noniin! En yhtään ihmettele jos sulla menee hyvin elämässä, oot ansainnu sen. Toi oli rohkaksevinta mitä oon lukenu tän suunnitteluvaiheen aikana. Kiitos tosi paljon, sain tosta ihan hurjasti opiskelumotivaatiota, vaikka en mä nytkään mitenkään keskivertoa huonompi oo koulussa, joissain aineissa ehkä parempikin. Tästä tää lähtee, uskon et tuun pääsee sinne vielä, ton sun viestin jälkeen ainakin. Kiitos vielä! :)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:51"]Suosittelen että menet vuodeksi vaihto-oppilaaksi Usaan. Sellaiseen osavaltioon joka kiinnostaa. Pääset tutustumaan maahan ja kulttuuriin ja miten homma toimii. Suomalaisella ammattikoulutuksella ei täällä pötki minnekään. Koulutusvaihtoehtoja on paljon ja jos rahaa ei ole niin kannattaa valita sellainen polku joka sulle sopii. [/quote] Mut voinko mä sen vaihto-oppilas vuoden jälkeen vaan jäädä sinne opiskelemaan? Eihän se nyt ihan niin helppoa ole :D Ja mun tapauksessa sitä rahaa pitäis kyllä jonkun verran olla, en mielellään haluis elää millään pienellä palkalla. Vaatii sittenkin enemmän mietintää tää keissi. No, onneks on aikaa vielä :D
[/quote]
Et tietenkään automaattisesti voi jäädä mutta saat ainakin esimakua siitä miten asiat täällä toimivat ja pääset hakemaan tietoa opiskelusta ja asumismahdollisuuksista ihan eri tavalla. Ehkä huomaatkin että ei tämä olekaan sitä mitä haluat tai sitten oot valmis kahta kauheammin tekemään hommia että pääset tänne.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:05"]Vai että olet menossa lääketieteelliseen :-). ei sillä, että haluaisin murskata unelmasi, mutta ehdotan, että otat hieman nöyremmän asenteen noihin pääsykokeisiin. ne kun ei ole ihan läpihuutojuttuja. hammaslääkärille kuitenkin löytyy varmasti töitä aina kaikkialla. en tosin tiedä auttaako tuo koulutus työluvan saantiin usa:an. sulla kun ei ole amerikkalaista tutkintoa alalta, joten sä et voi ainakaan suorilla tehdä noita hommia siellä. joudut varmasti suorittamaan siellä ainakin jotain opintoja vielä alalta vaikka täällä olisitkin valmis.
[/quote]
No en mä nyt sinne lääkikseen ajatellu vaan istumaan mennä, töitä siellä tehdään tietenkin! Ja olen tietoinen jatko-opintojen tarpeesta, mutta ne sitten ajallaan, kun olen saanut kerättyä rahaa enemmän ja suorittanut edes ne Suomen opinnot.
Puoliso ois yks mahdollisuus, mut en haluu ottaa ihan ketä vaan ja olla sen kanssa muutama vuosi, erota ja kaikki tämä vain sen takia, että saisin asua usassa. Mut jos löytyy joku, kenen kanssa haluun oikeesti olla, niin kyllä mä sitten sen kautta sen green cardin hankin. Ja armeijasta en oo koskaan ollut kovinkaan kiinnostunut, mutta saattaahan mun mielipide vielä muuttua siitä tässä vuosien varrella.
Kiitos sullekkin! :)
Hei alottelija!
Sun kertomus sai minut kiinnostumaan ja halusin vähän jakaa mitä olen itse tuuminnut ja asioita ajatellut.
Olen nyt hammaslääkiksen ensimmäisellä vuodella ja USAan muuttaminen ei ollut mielessä ennen tätä vuotta kun käytiin siellä ja selvisi että miehelläni olisi hyvät mahdollisuudet sinne töihin, hän on myös käynyt siellä minua enemmän ja jakaa ajatukseni muutosta.
Alkuun ajattelin että opiskelen tutkintoni ja katon sitten mitä teen. En kuitenkaan viihdy Suomessa yhtään ja haluaisin mennä katsomaan miltä Amerikassa näyttää sisältäpäin. Olen myös ottanut selvää, ja ajattelin jakaa sinunkin kanssa sen että valmiina hammaslääkärinä lisenssin saaminen on melkein mahdotonta. Vaikka mahtuisitkin sen 25-40 ihmisen joukkoon mitä osavaltio ottaa kansainväliseen ohjelmaan, opiskelut siellä maksaa 160k$ ja kestää kaksi vuotta (tähän ei kuulu mikään muu kuin koulumaksut). Eli melkein kuin hakisit koko kouluun uudelleen (mikä on sekin mahdottoman vaikeaa). Olen omalla kohdallani ajatellut mennä opiskelemaan siellä hammashoitajaksi ja sitten mahdollisesti suuhygienistiksi. Itselläni ikää on hieman enemmän kuin sinulla ja lääkikseen hakemisessa meni useampi vuosi. Jospa olisin tämän idean saanut aikaisemmin, ei olisi mennyt vuosia täysin hukkaan hakemiseen. Tosin onpa nyt ainakin opiskeluoikeus jonkun aikaa, jos ei viihdy ja päättää tulla takaisin.
Haluaisin rohkaista sinut menemään unelmiesi perässä äläkä kuuntele mitä muut sanoo. Kerroin näitä asioita sen takia että ne voisi ehkä auttaa sua suunnittelemaan tarkemmin ja miettimään vaihtoehtoja. Mielummin kyllä harmittelee jos yrittää jotain eikä se onnistu, kuin jossitella ettei uskaltanut :)
En voi muuta kuin hämmästellä, voiko ap:n kirjoitus todella olla 15-vuotiaan näppikseltä. Vähän epäilen. Elementary ja secondary schoolit ja colleget sun muut ovat liian paikallaan.
En voi muuta kuin hämmästellä, voiko ap:n kirjoitus todella olla 15-vuotiaan näppikseltä. Vähän epäilen. Elementary ja secondary schoolit ja colleget sun muut ovat liian paikallaan.
Olet kyllä fiksu ja aikuismainen. Jotku ikäisesi vielä leikkii keppihepoilla
Suosittelen että menet vuodeksi vaihto-oppilaaksi Usaan. Sellaiseen osavaltioon joka kiinnostaa. Pääset tutustumaan maahan ja kulttuuriin ja miten homma toimii. Suomalaisella ammattikoulutuksella ei täällä pötki minnekään. Koulutusvaihtoehtoja on paljon ja jos rahaa ei ole niin kannattaa valita sellainen polku joka sulle sopii.