Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys raskaana tupakoiville

Vierailija
09.02.2015 |

Onko sikiö reagoinut tupakkaan jotenkin?

Olen ensimmäistä kertaa raskaana ja olen vähentänyt tupakointia reilusti, menee päiviäkin ilman tupakkaa. Ensimmäisten liikkeiden tuntumisen jälkeen on alkanut polttaessa tuntua alavatsassa pientä painetta ja välillä kutittelua, jota ei ole ennen tuntunut. Reagoiko vauva mahassa tupakkaan? Vastaavia kokemuksia?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:28"]

Äitien pohjaton hyysäys pitää lopettaa ja tupakointi raskauden aikana pitäisi kriminalisoida. Suomi on paras maa äideille mutta ei todellakaan lapsille!

[/quote]

Suomessa on tosi hankala lainsäädäntö syntymättömän lapsen kannalta. Esim. alkoholilaissa on pakkohoitopykälä, jonka perusteella alkoholisti voidaan ohjata tahdosta riippumattomaan hoitoon, jos juominen vaarantaa alkoholistin tai toisen henkilön hengen. Tämän pykälän perusteella ei kuitenkaan ohjata pakkohoitoon Suomessa juuri ketään, ehkä muutama ihminen vuodessa.

Niin pahalta kuin se tuntuukin, odottavaa äitiä ei voida juomisen tai tupakoinnin vuoksi ohjata tahdosta riippumattomaan hoitoon, koska äidin vatsassa oleva, syntymätön lapsi ei ole juridisesti katsoen henkilö, jonka hengen äiti voisi päihteiden käytöllä vaarantaa. Vauvasta tulee lain tarkoittama "henkilö" vasta siinä vaiheessa, kun se syntyy.

Mutta olen täysin samaa mieltä, raskauden aikainen tupakointi, alkoholin sekä muiden päihteiden käyttö pitäisi kriminalisoida / saattaa pakkohoidon piiriin. Toisaalta: tupakoivia ja ainakin silloin tällöin alkoholia käyttäviä odottavia äitejä on Suomessa niin paljon, ettei sosiaali- ja terveysviranomaisilla riittäisi resurssit puuttua jokaisen äidin toimintaan. Sen pitäisi olla jokaisen äidin oma sydämen asia, suojella omaa lastaan, jota odottaa niin kuin kalleinta ja rakkainta aarrettaan.

Vierailija
2/29 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hamppuun ei ole pakko sekoittaa myrkyllistä tupakkaa, ja hampun polttaminen raskausaikana on tutkimusten mukaan vain terveellistä lapsen kehitykselle. Googlatkaa itse, mutta nän se vain on. Aapeekin siirtyy nyt vaan hamppuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:43"]

Hamppuun ei ole pakko sekoittaa myrkyllistä tupakkaa, ja hampun polttaminen raskausaikana on tutkimusten mukaan vain terveellistä lapsen kehitykselle. Googlatkaa itse, mutta nän se vain on. Aapeekin siirtyy nyt vaan hamppuun.

[/quote]

Yhtä lailla siitä häkää tulee kuin tupakasta, mutta pössyttele sinä varmaan, ehkä äitiskin myssyt silmillä sua odotti ja oot sikiönä jo addiktoitunut.

Vierailija
4/29 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 16:43"]

[/quote]

Yhtä lailla siitä häkää tulee kuin tupakasta, mutta pössyttele sinä varmaan, ehkä äitiskin myssyt silmillä sua odotti ja oot sikiönä jo addiktoitunut.

[/quote]

höpöhöpö. etkö usko tieteellisiin tutkimuksiin? oletko vajakki?

Vierailija
5/29 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mun yks vanha kaveri kans aina kertoi kuinka sen äiti poltti odottaessaan häntä ja kuinka mitään ongelmia ei tullut ! Silti hänellä on kyllä paha astma ja lukihäiriö sekä pahoja oppimisvaikeuksia... Tsemppiä lopettamiseen ! <3

Vierailija
6/29 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai tunnet kipristelyä kun se raukkaparka lapsesi rimpuilee ja taistelee hädissään hengestään siellä!

Vierailija
7/29 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei okseta mua niin paljon kuin odottava äiti mahap pystyssä ja rööki huulessa. Ootte alhaisinta ihmissaastaa. Hyi helvetti!

Vierailija
8/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpas moraaliton odottaja. Ihan pokkana myrkytät vauvaasi. Eikö omatunto kolkuta? Laitat oman riippuvuutesi ylläpitäimisen ja nautinnon lapsen terveyden edelle.

Entä jos lapsesi syntyy sairaana?

Vierailija
9/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti poltti tupakkaa, kun odotti mua. Mulla todettiin astma 3-vuotiaana, mulla oli ensimmäinen korvatulehdus 2vk iässä, kierre jatkui monta vuotta (kahdesti putket, toisella kertaa toisen korvan kuulo vaurioitui), maitoallergia, vilja-allergia näin muutamia seuraamuksia mainitakseni. Lisänä tuohon astmaan, että mun pef-mittaukset eivät ole koskaan olleet lääkkeidenkään kanssa ikäisteni tasolla. Että jatka vaan sitä polttamista, jos haluat tuhota lapsesi terveyden!

Vierailija
10/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei reagoinut. Iloinen ja terve poika, rauhallinen ja aina ollut ikäisiään kehityksessä edellä <3

Vierailija
11/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta heti! Tottakai jokainen tupakka vaikuttaa :(

Vierailija
12/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:59"]Ei reagoinut. Iloinen ja terve poika, rauhallinen ja aina ollut ikäisiään kehityksessä edellä <3
[/quote]

Näin mun tuttukin sanoo "meidän poika on aina niin aurinkoinen ja reipas"
Todellisuus: itkee ja vänisee koko ajan. Kotona ja kylässä.

Vierailija
13/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äiti poltti koko raskausajan..

6

Vierailija
14/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin kerran dokumentin raskauden aikaisesta tupakoinnista. Yksi asia jäi muita enemmän päähän, nimittäin vertaus, että joka kerta kun vedät savut keuhkoihin, tarkoittaa samaa asiaa kuin kuristaisit vauvaa. Että jatka vaan sitä polttamista! Pitäis olla lailla rangaistava juttu tuo. Selvää pahoinpitelyä.

Vierailija
15/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa vielä. Tupakan häkä syrjäyttää hapen myös sikiöltä. Ei saa happea, joka voi taas johtaa mm aivoverenkierron häiriöihin

Vierailija
16/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana tupakoiminen on tavallaan vähän niin kuin pelaisi venäläistä rulettia. Oikein hyvällä tuurilla ei käy kuinkaan, mutta toisaalta riskit ovat suuret. Sitä suuremmat riskit mitä enemmän ja pidempään raskauteen äiti polttaa. Tupakan myrkyistä monet läpäisevät istukan, esim. nikotiini ja häkä. Vauva siis tupakoi samaa tahtia odottavan äidin kanssa ja koukuttuu nikotiiniin jo raskausaikana. Vauva voi olla erittäin itkuinen vieroitusoireissaan.

Ennenaikaisen synnytyksen ja istukan repeytymisen riski on suurempi kuin ei-tupakoivilla odottajilla. Sikiön on vaikeampi saada happea, nikotiini heikentää verenkiertoa. Kaikkia tupakan raskasmetallien ja karsinogeenien vaikutuksia syntymättömään lapseen ei tunneta. Kasvuhäiriöiden riski on 2-3 kertaa suurempi normaaliin verrattuna. Tupakoivien äitien lapset syntyvät keskimäärin pienempinä kuin ei-tupakoivien, ja kätkytkuoleman riski on jopa 5 kertaa isompi.

Myöhemmässä kehityksessä lapsella on normaalia suurempi riski hengitystieinfektioihin, oppimishäiriöihin ja ylivilkkauteen. Lisäksi poikalasten myöhempi hedelmällisyys voi heikentyä, tytöistä ei ole tehty tutkimusta. Lähde: Terveyskirjasto.fi.

Vierailija
17/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ajan kun odottaa on vastuullinen olemaan ilman päihteitä, sen on sille lapselle äidin pystyttävä antamaan. Päihteetön aiskoöaika. Se on noin tärkeä....kun se on se kehittyvä elimistö...se ihmisvavaksi muodostumisen aika .Se on ainutlaatuinen. Sitä ei voi muuttaa jälkeenpäin. 

Äiti voi antaa lapselle edes terveen alun.

siihen vaan pitää pystyä.se lapsi pitää pystyä näkemään tärkeänä. Pitää laittaa oma mielihyvä sivulle sen yhdeksän kuukauden ajaksi. Ja imetysajakai raittius tai sitten antaa vaan pullomaitoa.

vauva ei ole leikkikalu.vauva on ihminen ja sikiö on kehittyvä ihminen.

takuulla äiti pystyy...jos äiti oikeesti haluaa. Ja jos ei itse halua, niin lapsen takia...sen ainoan. Joka on täysin äidin vallassa..sen takia on oltava ilma päihteitä...on vain suotava päihteetön alku.

min mielestä ei ole mitään selityksiä sille, etteikö voisi olla ilman. 

Vierailija
18/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä onnistuin lopettamaan ensimmäisen kuukauden aikana sillä ajatuksella, että miten paha olo itselläkin voi olla jos on nikotiiniöverit. Tärisyttää, oksettaa, vihloo leukaluita, paleltaa ja hikoiluttaa.
Sitten miltä siitä lapsesta tuntuu.
Et voi enää ikinä lapsen synnyttyä suojella sitä niin hyvin kun nyt, hänen ollessa kohdussasi. Kannattaa hyödyntää se aika

Vierailija
19/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan taatusti reagoi. Lopeta heti siihen pystyy ihan kuka tahansa.
Nim.15 vuotta askin päivässä polttanut ja lopettanut heti plussaan.

Vierailija
20/29 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tupakoin raskauksien aikana. Lapsemme syntyivät terveinä, ovat jo aikuisia ja edelleen terveitä. Ovat myös monilahjakkaita ja koulu- ja opiskelumenestyksestä päätellen ihan fiksujakin. En kuitenkaan mitenkään puolla tupakointia raskauden aikana, tai muutenkaan, tosin ymmärrän enemmän kuin hyvin lopettamisen vaikeuden. Ymmärrän myös, että tupakointi ihan oikeasti saattaa  olla ikävän vahingollista sikiön kehitykselle.

En pidä siitä, kuinka täällä syyllistetään tupakoivia äitejä, koska stressi raskausaikana voi vahingoittaa lasta jopa enemmän.

Ap, olet voinut olla useamman päivän ilman, miksi siis et lopettaisi kokonaan?