Minkälaisia teidän teinit oikeasti ovat?
Olen tässä lähipäivinä ruvennut lukemaan Vauva.fi keskustelupalstoja ja huomannut, että vanhemmat pitävät teinejään aivan uusavuttomina idiootteina. Jonka takia olen alkanut oikeasti miettimään onko omat lapseni todella fiksuja, vai liioitteleeko vanhemmat vain omien teiniensä tyhmyyttä. Minulla on 5v, 13v ja 16v poikia, joista 16-vuotias ei asu enää kotona. Hän muutti opiskelujen perässä toiseen kaupunkiin 300km päähän, jossa hän opiskelee ammattikoulussa unelma ammattiaan varten, sekä käy myös iltatöissä (3pv/viikko). Hän asuu asuntolassa arkisin, ja viikonloppuisin usein jää korjailemaan moorrorivehkeitään (mopoja ja moottokelkkaansa) kavereiden kanssa yhdessä vuokratussa autotallissaan koko viikonlopuksi. Talli on lämmitetty, siisti, sisältää WC:n ja on kooltaan 38m2, joten en tarvitse saarnoja miten annan poikani asua autotallissa, hänellä on bussikortti jolla aina halutessaan pääsee kotia. Hän ei myöskään käytä alkoholia, eikä hänellä siihen varmaan olisi varaakaan, kun kaikki ylimääräinen menee bensaan ja muihin mopo hommiin. 13-vuotias on taas todella kiinnostunut avaruudesta ja pärjää hyvin koulussa (keskiarvo 9,4). Hän vahtii myös usein 5-vuotiasta pikkuveljeään ja tykkää auttaa häntä päivän askareissa. Haluaisin nyt tässä lopussa kysyä, että minkälaisia teidän teinit OIKEASTI ovat?
Kommentit (7)
Itselläni poika 15 ja tyttö 13. Todella empaattisia ja jäätävän teräviä molemmat.
Poikaa kiinnostaa kuvataiteet ja tytöllä urheiluharrastus, johon todella motivoitunut.
Pojalla seukkailu edennyt selvästi jo vähän kädestäpitämisestä pidemmälle, tytöllä lähinnä vielä ihastuksia kikatusasteella, mutta luonto vetää tikanpoikaa kovasti puuhunpäin...
Ihailen ja vähän kadehdin lapsiani, heillä kaikki tuntuu olevan hyvin ja koulukin sujuu.
Ihan parasta on tulla kotiin ja kuulla, että ”Mä tein pastaa” tuuksä syömään..
Siis ihania ovat.
Vanhin lapseni, 13-v poika on rauhallinen, "kunnollinen", kotona viihtyvä, empaattinen ja sellainen oman tiensä kulkija. Älykäs ja omilla aivoillaan ajatteleva. Terävä huumorintaju. Tiedostava. Ihan hyvä koulussa, kokeista saa 8-10 yleensä, mutta hieman laiskahko ja vaatii hieman patistelua tylsissä jutuissa. Joskus tappelee pikkuveljensä kanssa ja ärsyttävät toisiaan, ja silloin ovat kyllä niin ärsyttäviä. Iso poika jo, mutta kuitenkin vielä äidin pikkupoikakin samalla. Tulee viereen kainaloon joskus nukkumaan kipeänä tai jos ei saa unta kun joku asia pyörii mielessä. Aivan ihana persoona 🥰
Miten ap olet voinut päästää lapsesi 16-vuotiaana asumaan yksin? Sanojesi mukaan poika ei edes viikonloppuisin käy kotona, niin mistä tiedät että hänellä on kaikki hyvin? Itselle ei tulisi mieleenkään päästää omaa lastani yksin asumaan! Itse muutin kotoa pois 20 vuotiaana, eikä se aikuisuus ollut todellakaan helppoa! 16-vuotias LAPSI ei siihen vielä todellakaan kykene!
Minulla on 13v tyttö. Hän on todella hyvä koulussa ja ei ole ihastusta vielä. Hän on tosi paljon kavereiden kanssa ulkona ja puhelimella melkein koko ajan
Vierailija kirjoitti:
Poika on vastuullinen, pärjäsi hyvin koulussa ja nykyään pyörittää omaa yritystään ja on miljonääri.
Tyttö puolestaan juoksee kylillä h u 0 r 4 4 m a s s a :(
Niin varmaan joo....
Minulla on ollut kaksi teiniä, nyt jo teini-iästä yli kasvaneet.
Molemmat fiksuja ja pärjääviä nuoria aikuisia. Poika joka on vanhempi oli aika rauhallinen ja tasainen, jääkiekkoa pelasi joukkueessa ja hengaili kavereitten kanssa. Kerran olivat kokeilleet jotain alkoholia ja poika tuli niin maan kännissä kotiin ja kaatui vessaan. Jouduin auttamaan sieltä sänkyyn.
Se olikin sitten ainoa kerta, ei enempää kännikokeiluja eikä muuten myöskään tupakkaa. Tytöistä kiinnostui aikaisin ja tyttökaverit vaihtui. Nyt seurustelee kai sitten vakavasti. Koulussa keskiverto, opiskelu ei niin kauheasti kiinnostanut.
Tyttö onkin sitten voimakastahtoinen ja teini-iässä kaikenlaisessa hölmöilyssä mukana, ei kuitenkaan missään laittomuuksissa. Kavereita oli paljon, niin tyttöjä kuin poikiakin ja meillä mielellään viettivät myös aikaa. Tyttö on hyvin fiksu ollut aina ja eteenpäin pyrkivä. Opiskelu kiinnostaa ja haluaa mahdollisimman pitkälle.
Tytöllä tosin yksi "moka" josta otti niin maan perusteellisesti opikseen ja häpesi pitkään. Olivat erään toisen tytön kanssa kokeilleet hasista ja jääneet kiinni. Kävimme poliisilaitoksella kuuntelemassa saarnan, minä mukana koska hän oli alaikäinen. Tyttökään ei ollut alkosta kiinnostuntu mutta tupakkaa kyllä poltteli kun muutkin.
Minä olin totaali-yksinhuoltaja ja me olimme ja olemme edelleen hyvin läheinen ja tiivis perhe. Lapsille sanoin aina että sitä asiaa ei ole mitä tarvitsisi kotona pelätä kertoa. Kumpikin on sanoneet että oli ihanaa kun oli äiti joka välitti ja luotti.
Teini-ikä on valtava murroskausi ja mullistus kun ei olla enää lapsia mutta ei aikuisiakaan. Homonit alkavat hyrrätä ja elämä saattaa olla kaaosta. Nuori tarvitsee vakaan pohjan jolla seistä, jonkun joka välittää eikä petä eikä jätä. Näin ei ikävä kyllä läheskään kaikilla ole.