Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fragile X -oireyhtymä -- kokemuksia?

Vierailija
09.02.2015 |

Olen tässä pohdiskellut jo jonkin aikaa syitä poikani lievästi viivästyneeseen kehitykseen ja löysinkin tietoa Fragile X -oireyhtymästä. Mietin tässä, oisko jollain omakohtaisia kokemuksia, millaista elämä on (pääosin) oireettomana kantajana ja/tai miten se ilmeni lapsessa. Pojallani on nimittäin ainakin puheessa viivettä (vain muutama sana, vaikka on melkein 2,5-vuotias sekä huomaan, että poika oppii huonohkosti uusia sanoja ja oppii muutenkin hitaanlaisesti uusia asioita, poikkeuksena tekniset vempeleet). Pojalla on hieman autististyyppistäkin oiretta, tosin hän ei todennäköisesti ole autistikaan. Pojan kasvonpiirteet muistuttavat hieman Fragile X -poikien kasvonpiirteitä. Poika on muuten hyvin nätti lapsi ja pitkä ikäisekseen. Lueskelin myös, että geenimuunnoksen kantajaäideillä voi olla joitain tiettyjä piirteitä myös ja osa niistä täsmää itseeni. Tosin olen tässä pähkäillyt useaakin vaihtoehtoa lapsen oireisiin, sillä olen hieman ihmeissäni tilanteesta.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro neuvolassa epäilyksistäsi. Testaus tehdään tarvittaessa dna-testeillä.

Oon ollut töissä kouluikäisten frax-lasten ohjaajana. Impulsiivisia, innostuessa tulee pakkoliikkeitä, yleensä iloisia veijareita. Impulsiivisia, keskittyy asiaan vain hetken.

No, yksi nyt jo nuori mies jäi erityisesti mieleen, hän oli aina iloinen ja hymyili kuin Hangon keksi. Rajoja tarvitsi ja itsepäinenkin osasi olla. Mutta on nykyään työkeskuksessa hommissa ja kerran viikossa kaupassa lähinnä pullonpalautusautomaatilla töissä, laittaa myös tavaroita hyllyyn. Aina kun satun sinä päivänä kauppaan, saan uskomattoman ihanaa, iloista ja hyvää palvelua, olen "arvon MaDam Etunimi", meillä on juttuna että kysyn missähän mahtaa olla vaikka makaronit, vaikka tiedän kyllä, ja hän saa sitten näyttää ja palvella asiakasta. Levittää hyvää tuulta ympäristöönsä tää nuorimies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla