Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömät lumitöihin ilman palkkaa. Porissa.

Vierailija
08.02.2015 |

Sankat lumipyryt ja aura-autojen kasaamat lumivallit ovat monille vanhuksille talvinen riesa ja kovana rasitteena terveysriski. Osaa porilaisista vanhuksista pystyvät auttamaan mobilisoidut työllistetyt. Työllisyyden kuntakokeilussa on liikkeellä Porin alueella kaksi partiota, Mopiili ja Green Care.

Näin alkoi Satakunnan Kansan juttu, joka oli otsikoitu väärin Työllistettyjä vanhusten avuksi lumitöihin. Otsikon pitäisi kuulua Työttömät lumitöihin ilman palkkaa.

Mopiili on kaupungin tukema Porin Seudun Työttömät ry:n hanke, joka järjestää
työttömien toimintakeskuksen koulutus-, työllistämis- ja ruokalatoimintaa. Green Care -hanke pääsi viime syksynä uutisiin järjestämällä maatiloille palkattomia renkejä ja piikoja.

Työn näissä hankkeissa tekevät työttömät ilman palkkaa. Työllistettyjä he ovat vain virallisessa liturgiassa. Kaikkea palkatta tehtävää työtä sanotaan nykyisin työllistämiseksi, koska se kuulostaa hyvältä ja hämää ihmisiä.

Varsinaisen työn tekevät kolaajat eivät saa palkkaa, mutta ei apu lumitöihin silti ole täysin ilmaista. Kaupungin on katettava lumitöistä saaduilla maksuilla muun muassa polttoainekulut, sanoo lehti. Sitä lehti ei sano, että niillä maksuilla katetaan myös työttömien yhdistyksen toimintaa ja lumenkolaajia vartioimaan palkattujen työvalmentajien palkkoja. Avun hintaakaan ei kerrota, mutta yleensä näitä orjia saa kaikista työpajoista suunnilleen kympin tuntihintaan. Se lumenkolaaja saa vain työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen.

Sitäkään lehti ei kerro miten tasapuolisuus toteutuu eli pystyvätkö kaikki apua tarvitsevat vanhukset ostamaan tätä palvelua.

Porissa on ruvettu valkopesemään palkatonta työtä hyväntekeväisyydeksi ja työllistämiseksi vetoamalla vanhusten auttamiseen. Onhan se sitäkin, mutta ensisijjaisesti se on työttömien hyväksikäyttöä ilmaisena työvoimana. Kuten jutussa sanotaan, niin normaalisti he tekevät kaupungin töitä. En varmaan arvaa pahasti pieleen, jos veikkaan heidän puhdistavan vaikkapa kaupungin omien rakennusten kattoja lumesta ja korvaavan muutenkin palkattua työvoimaa. Laki kieltää palkattomien käyttämisen korvaavana työvoimana, mutta tästä lainkohdasta en ole kuullut missään piitattavan.

Olenkin jo ihmetellyt miksi tänä talvena ei ole hirveästi vaadittu työttömiä lumitöihin leipäpalansa eteen. Ehkä ajatus on jo toteutettu muuallakin niin hyvin, että vaatimuksille ei enää ole tarvetta. Kuntouttava työtoiminta on minun havaintojeni mukaan kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti, kun kunnat ovat oivaltaneet tämän säästämisen mahdollisuuden.

Kun työtön kolaa palkatta lunta, niin kunta säästää hänen työmarkkinatukensa maksuosuuden verran ja saa lisäksi työllistämiskorvausta valtiolta 10.09 euroa päivässä. Pihansa puhtaaksi saavalta vanhukselta laskutetut kympit menevät kokonaan työn organisoijien taskuun eikä lumenkolaaja näe niistä vilaustakaan.

Saahan vanhuksia ja liikuntaesteisiä auttaa, en minä sitä kiellä. Mieluummin näkisin kuitenkin sitä tehtävän ilman näitä organisoituja välikäsiä, joita sivistysmaissa sanottaisiin orjakauppiaiksi.

http://sakutimonen.com/2015/02/palkattomat-lumenkolaajat/

Kommentit (684)

Vierailija
481/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:06"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:40"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:32"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:20"] Eikö työttömiä voisi hajasijoittaa ympäri Suomea. Maaseudulla on paljon tyhjiä taloja joissa työttömät voisivat asua ja samalla kunnostaa niitä. Turha niitä työttömiä on kalliissa kaupunkiasunnoissa majoittaa [/quote]   Miten ne työttömät työllistyvät sieltä maaseudulta?  [/quote] Käpyjen ja risujen keräily. Marjanpoiminta. Tiestön kunnossapito. Vanhusten auttaminen. Olisihan sitä tekemistä muttei työttömille kelpaa. [/quote] Oli puhe työllistymisestä, mikä yritys palkkaa henkilön keräämään risuja ja käpyjä? [/quote] Energiateollisuus, metsäteollisuus. Tiesitkö, että kävyistä kasvaa uusia puita? Niitä tarvitaan metsitykseen. Suomi ei tarvitsisi yhtään ydinvoimalaa jos paremmin hyödynnettäisiin uusiutuvia energiavaroja. [/quote] Varmasti erittäin kannattavaa toimintaa noutaa korvessa asuvan työttömän keräämiä käpyjä ja risuja. Ydinvoiman korvaamiseen puunpoltolla en viitsi edes sanoa mitään. Tuskin siitäkään mitään järkevää seuraa, jos yksittäinen lapiomies lähtee itsenäisesti korjaamaan tieverkostoa. [/quote] Väitätkö kansantaloudelle olevan parempi, että työtön ryyppää päivät kuin tekisi edes jotain tuottavaa työtä raikkaassa ulkoilmassa?

[/quote]

En. Itse olen tällä hetkellä lomautettuna ja käytän aikani enimmäkseen omatoimiseen opiskeluun ja liikuntaan.

[/quote]

Tämä. Ilmeisesti nuo kommentoijat ovat itse niin saamattomia juoppoja, että eivät osaa itsensä työttömäksi jouduttuaan tehdä muuta kuin kännätä kuin maata sohvalla. Ihan jo se työnhakukin vei paljon aikaa, mulla siitä palkkiona on nyt työpaikka. Mutta joidenkin mielestä sitäkään ei saisi tehdä...sitten kansalaisopiston kurssit, käsityöt, ulkoilu, itseopiskelu...mikä oikeus ihmisillä on mustamaalata kaikki työttömät juopoiksi? Olen varma, ettei nuo tyypit itse tee vapaa-ajallaan muuta kuin kännäävät, ja siksi eivät usko työttömien tekevän muita. Mä olen raitis nyt, olin ennen työttömyyttä ja työttömyysaikana. Sitten joku saakutin suojatyöläinen kehtaa väittä juopoksi, vaikka itse takuulla juo viikonlopussa enemmän kuin minä tein koko työttömyysaikana. 

Vierailija
482/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokoomuksen äänestäjä.

Olen alusta asti vastustanut koko työpajatoimintaa, joka ideanakin on niin halveksittavan vasemmistolainen. Pöyristyttävintä on että oikeiston väitetään  ajavan ideaa, joka on sosialistinen. Työpajatoiminta ei todellakaan ole kokoomuksen linja.

Vasurit saattavat väittää mitä väittävät, mutta kokoomus ei ole patistamassa työllistyviä orjatöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:54"]Pääsis varmaan heti eduskuntaan se joka keksis lähteä ajamaan sitä asiaa että työttömät alkais auttaa vanhuksia yms. korvauksen saadakseen. [/quote] Työtön on oikeasti " työtön työnhakija". Eli työttömän työtä on palkkatyön etsiminen, ei olla ilmainen orja kunnalle. Jos työttömät velvoitetaan tällaisiin aputöihin, milloin heille jää aikaa etsiä sitä oikeaa työtä ja käydä haastatteluissa? Ärsyttää suunnattomasti että työttömät niputetaan aina samaan kastiin. Ensinnäkin vain murto-osa on pitkäaikaistyöttömiä. Omat työttömyysjaksoni ovat kestäneet 1-3 kk. Sinä aikana olen kirjoittanut n. 10 työhakemusta päivässä. Olisinko koskaan saanut oikeita töitä, jos olisin viettänyt päiväni lunta luomassa? Tuskin.

[/quote]

Et olisi ilmainen orja vaan maksullinen sellainen. Kukaan ei ehdota, että loisit lunta 24/7 vaan sitä voisi tehdä vaikka 1-2 päivää viikossa.

Koko prosessin voisi porrastaa esimerkiksi siten, että 3 kk saisi keskittyä pelkkään työnhakuun, sitten työttömälle voitaisiin ehdottaa vaikka sitä lumenluontia pariksi päiväksi viikossa. Siitä voisi vielä kieltäytyä seuraavat 3 kk, mutta tämän jälkeen jos työttömyys vielä jatkuisi, tulisi tehdä 1-2 päivää jotain yleishyödyllistä.

Ja jos joku haluaisi luoda lunta jo ensimmäisestä työttömyyspäivästä lähtien, siihenkin annettaisiin mahdollisuus. 

[/quote]

Mutta missä se työterveyshuolto olisi?

[/quote]

Eiköhän sairastapauksissa voisi käydä terveyskeskuksessa? Tavoite on, että tämä ei olisi mikään pysyvä ratkaisu kenellekkään, vaan koko ajan haettaisiin sellaisiin töihin, joilla elättää itsensä. 

Vierailija
484/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:54"]

Voi noita sinun hupsutuksiasi. Onko kiva paeta haavemaailmaan, kun todellista tulevaisuutta ei uskalla kohdata?

[/quote]

Työpajatoiminta ei ole haavemaailmaa. Sitä on ollut jo yli kymmenen vuotta. Tunnen paljon nuoria parikymppisiä, jotka ovat olleet työtoiminnassa, mutta oikeassa työssä todella harvoin.

Joukossamme on paljon nuoria jotka eivät ole koskaan saaneet oikeaa palkkaa työnantajalta. Ainoa raha on ollut työharjoittelusta, jonka myöntää valtio. Työharjoittelukin on mielekkäämpää, kuin työpajatoiminnan villasukan kudonta kurssit ja makkaranpaistot kesäisessä metsässä. Paistelun lomassa keskustellaan miten työtä haetaan ja miten tulisi pukeutua työhaastatteluun...

Vierailija
485/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan missä työ idea työttömien työpajoista on syntynyt? Onko se työ- ja elinkeinoministeriöstä lähtöisin vai mistä? Kuka silloin oli ministerinä ohjaamassa virkamiesvalmistelua, kun järjestelmä ideoitiin?

Vierailija
486/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työssä olevilta pitaa ensin poistaa etuja reilusti ennen kuin näitä työttömiä laitetaan töihin ilman työsuhde-etuja.
Työssäkäyviltä pois kaikki vanhempainrahat. Äitiysloma voi olla vaikka.4 kk. Sitten joko hoito täysin kustannuksin tai äiti jää kotiin pienen peruspäivärahaa vastaavan tuen turvin vailla lupausta saada paikka takaisin. Tuo paikka voidaan antaa työttömälle vakituiseksi paikaksi. Työterveyshuollolta kaikki yhteiskunnan tuki pois. Työnantaja voi sen täysin maksaa, jos on varaa.
Jos.työntekijä.tulee sairaaksi, niin työmarkkinatuen suuruinen korvaus sairasajalta.
Nyt olisivat työssä olevat ja työttömät reilummin samanlaisia.
Työssä olevalla on kohtuuttoman paljon yhteiskunnan etuja työttömään nähden.
Heräätiskö tämä niitä orjatyön vaatijoita?

Vierailija
487/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:06"]

Voi noita sinun hupsutuksiasi. Onko kiva paeta haavemaailmaan, kun todellista tulevaisuutta ei uskalla kohdata?

[/quote]

Työpajatoiminta ei ole haavemaailmaa. Sitä on ollut jo yli kymmenen vuotta. Tunnen paljon nuoria parikymppisiä, jotka ovat olleet työtoiminnassa, mutta oikeassa työssä todella harvoin.

Joukossamme on paljon nuoria jotka eivät ole koskaan saaneet oikeaa palkkaa työnantajalta. Ainoa raha on ollut työharjoittelusta, jonka myöntää valtio. Työharjoittelukin on mielekkäämpää, kuin työpajatoiminnan villasukan kudonta kurssit ja makkaranpaistot kesäisessä metsässä. Paistelun lomassa keskustellaan miten työtä haetaan ja miten tulisi pukeutua työhaastatteluun...

[/quote]

Siitä vaan ulkomaille työnhakuun, jos ei meno Suomessa miellytä. Lähde sinä jo etujoukoissa. Voit olla varma, että perästä seuraa tuhansittain muutakin porukkaa vielä.

Vierailija
488/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
489/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:39"]

Leväperäinen verotus ja korruptio on syy Kreikan romahtamiseen. Rahaa on lapattu ennen muuta sijoittajien pelastamiseksi, ei Kreikan. Sinun tulevaisuusskenaariosi ei toteudu itsestäänselvästi, on muitakin vaihtoehtoja. Mikähän on se nouseva talousmahti, johon suomalaiset lähtevät siirtolaisiksi ja mikä täyttää lähtijöiden jättämän aukon sisämarkkinoilla?

[/quote]

Kreikalla oli omat syynsä ylivelkaantua, Suomella on omat syynsä. Kumpikin kuitenkin ylivelkaantuu ja ylivelkaantumisen seuraus on lopulta sama. Rahat loppuvat maksajalta, koska velkojen hoitamisen kustannukset kasvavat liikaa. Ei siinä sitten vaihtoehtoja ole, kun ei yksinkertaisesti ole rahaa pitää järjestelmää yllä. Kun ei ole varaa, ei ole varaa. Rahaa ei tule tyhjästä sitten kuin velkaa ei voi enää ottaa.

Työttömät saavat ihan itse miettiä missä kykenevät tarjoamaan sellaisia taitoja joilla työllistyvät. Ei ole minun ongelmani löytää heille kohdetta. Sitä se aktivoituminen juuri tarkoittaa, että oppii kantamaan vastuunsa omasta elannostaan. Kreikkalaisetkin lähtevät jo nyt maastaan joukottain kuka minnekin. Heille se on todellisuutta tänään, meille huomenna.

Paluu 60-luvun siirtolaisuusvuosiin on edessä, kun raha ei riitä ylläpitämään nykyistä sosiaaliturvaa. Joku jo ketjussa tarjoaa ratkaisuksi kommunismia. Silloin pitää sulkea rajat ja olla valmiina ampumaan jokainen, joka yrittää karata. Se oli ainoa keino miten Itä-Saksakin pysyi 40 vuotta pystyssä.

[/quote]

Luuletko etteivät työttömät mieti sitä päivittäin? Eivät he ole pyytäneet sinua kertomaan sitä vaan ilmestyit ihan vapaaehtoisesti jankkaamaan tänne omaa visiotasi maksajien rahan loppumisesta. Mihin ne rahat lopulta päätyvät ja mitä se tekee niillä kun kaikilta muilta on rahat loppu?

Kommunismia on montaa sorttia mutta itse sen määritelmään ei kuulu rajojen sulkeminen, vaikka kommunisitdiktatuureissa näin on tapahtunut. Kiinan kommunistihallinto ainakin vuotaa rajoilta vapaaehtoisesti.

Vierailija
490/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:08"]

Mielestäni työssä olevilta pitaa ensin poistaa etuja reilusti ennen kuin näitä työttömiä laitetaan töihin ilman työsuhde-etuja. Työssäkäyviltä pois kaikki vanhempainrahat. Äitiysloma voi olla vaikka.4 kk. Sitten joko hoito täysin kustannuksin tai äiti jää kotiin pienen peruspäivärahaa vastaavan tuen turvin vailla lupausta saada paikka takaisin. Tuo paikka voidaan antaa työttömälle vakituiseksi paikaksi. Työterveyshuollolta kaikki yhteiskunnan tuki pois. Työnantaja voi sen täysin maksaa, jos on varaa. Jos.työntekijä.tulee sairaaksi, niin työmarkkinatuen suuruinen korvaus sairasajalta. Nyt olisivat työssä olevat ja työttömät reilummin samanlaisia. Työssä olevalla on kohtuuttoman paljon yhteiskunnan etuja työttömään nähden. Heräätiskö tämä niitä orjatyön vaatijoita?

[/quote]

Orjia ovat vain sellaiset, jotka ovat toisen henkilön omistuksessa.

Aivan varmasti tilanne tulee menemään siihen, että ruvetaan priorisoimaan mikä sosiaaliturva säilyy ja mikä ei. Suuret ikäluokat ovat eläkeiässä ja osaavat pitää puoliaan kuten ennenkin, joten eläkejärjestelmää tuskin ajetaan alas suuremmassa mittakaavassa.

Veikkaan, että sen jälkeen aktiiviväestö pitää puoliaan työttömiä paremmin. En oikein usko, että työttömyyskorvauksista pidettäisiin hampaat irvessä kiinni, kun nykyinen sosiaaliturva kaatuu rahoituksen puutteeseen. Pikemminkin uskon, että työttömyys hoituu luonnollista kautta siirtolaisuudella. Ihan kuten 60-70 -luvuilla.

Vierailija
491/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:06"]

[/quote]

[/quote]

Siitä vaan ulkomaille työnhakuun, jos ei meno Suomessa miellytä. Lähde sinä jo etujoukoissa. Voit olla varma, että perästä seuraa tuhansittain muutakin porukkaa vielä.

[/quote]

Työhakua on ollut jo useita vuosia mieheni ja minun puolelta. Mies kävi palkattomasti vuoden töissä ja sai kesäksi töitä. Koko perhe ei valitettavasti pääse vieläkään. Toki homma teki tappiota 2000e, mutta työllistyminen näyttää hyvältä miehen cv:ssä.

Näyttäisi sille että ulkomaillakin pitäisi tehdä palkattomasti töitä noin vuoden verran ennenkuin saa jalan oven väliin. Eli olemme tässä ohessa säästäneet sukan varteen että olisi varaa lähteä ulkomaille töihin. Tarvitsemme vielä arviolta 10 oooe että voimme lähteä. Siihen menee toiset 3 vuotta.

Vierailija
492/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:40"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:32"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:20"] Eikö työttömiä voisi hajasijoittaa ympäri Suomea. Maaseudulla on paljon tyhjiä taloja joissa työttömät voisivat asua ja samalla kunnostaa niitä. Turha niitä työttömiä on kalliissa kaupunkiasunnoissa majoittaa [/quote]   Miten ne työttömät työllistyvät sieltä maaseudulta?  [/quote] Käpyjen ja risujen keräily. Marjanpoiminta. Tiestön kunnossapito. Vanhusten auttaminen. Olisihan sitä tekemistä muttei työttömille kelpaa. [/quote] Oli puhe työllistymisestä, mikä yritys palkkaa henkilön keräämään risuja ja käpyjä? [/quote] Energiateollisuus, metsäteollisuus. Tiesitkö, että kävyistä kasvaa uusia puita? Niitä tarvitaan metsitykseen. Suomi ei tarvitsisi yhtään ydinvoimalaa jos paremmin hyödynnettäisiin uusiutuvia energiavaroja. [/quote] Varmasti erittäin kannattavaa toimintaa noutaa korvessa asuvan työttömän keräämiä käpyjä ja risuja. Ydinvoiman korvaamiseen puunpoltolla en viitsi edes sanoa mitään. Tuskin siitäkään mitään järkevää seuraa, jos yksittäinen lapiomies lähtee itsenäisesti korjaamaan tieverkostoa. [/quote] Väitätkö kansantaloudelle olevan parempi, että työtön ryyppää päivät kuin tekisi edes jotain tuottavaa työtä raikkaassa ulkoilmassa?

[/quote]

En. Itse olen tällä hetkellä lomautettuna ja käytän aikani enimmäkseen omatoimiseen opiskeluun ja liikuntaan.

[/quote]

Tämä. Ilmeisesti nuo kommentoijat ovat itse niin saamattomia juoppoja, että eivät osaa itsensä työttömäksi jouduttuaan tehdä muuta kuin kännätä kuin maata sohvalla. Ihan jo se työnhakukin vei paljon aikaa, mulla siitä palkkiona on nyt työpaikka. Mutta joidenkin mielestä sitäkään ei saisi tehdä...sitten kansalaisopiston kurssit, käsityöt, ulkoilu, itseopiskelu...mikä oikeus ihmisillä on mustamaalata kaikki työttömät juopoiksi? Olen varma, ettei nuo tyypit itse tee vapaa-ajallaan muuta kuin kännäävät, ja siksi eivät usko työttömien tekevän muita. Mä olen raitis nyt, olin ennen työttömyyttä ja työttömyysaikana. Sitten joku saakutin suojatyöläinen kehtaa väittä juopoksi, vaikka itse takuulla juo viikonlopussa enemmän kuin minä tein koko työttömyysaikana. 
[/quote]
Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Taitaa sulla nytkin olla kiljupänikkä käymässä jotta olisi uutta kun edellinen loppuu?

Vierailija
493/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Totta. Niinhän se on. Jos kuvittelee, että työtön ryyppää ja makaa, se johtuu siitä että itse tekisi niin, jos olisi työtön.

Toisaalta tähän liittyy ajatus, että työtön voi haluta töihin VAIN, jos hän on koko ajan onneton, heittää tuhkaa päälleen, surkuttelee ja nöyristelee (siis työhakemusten teon välillä). Jos hän taas on muutoin tyytyväinen ja onnellinen, mutta työtön, hän vain loisii eikä voi oikeasti haluta saada töitä.

Vierailija
494/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikunkeikun. Tämä on jo sivulla 22. Jos aiotte, että tätä jaksaa vielä joku lukea, niin arvon ihmiset, antakaa keskusteluun jotain uutta ja laadukasta. Argumentoikaa tuoreesti. Ei mitään "Kyynel" ja "kalikka kalahtaa"-kommentteja-kiitos.

t. porilainen työtön

Vierailija
495/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei pelastu sillä, että työttömät menevät tekemään vastikkeellista mutta todellisuudessa tuottamatonta työtä. Suomi ei pelastu Kreikan kohtalolta sillä, että se nipistelee säästöjä peruspalveluista koulutuksesta julkiseen terveydenhoitoon. Se nostaa vain kapinaa, kun hyvinvointivaltio valuu siihen, että vain varakkailla on varaa kouluttautua ja hoitaa terveyttään... mistä päästään siihen, että niitä varakkaitakin alkaa olla vähän, kun keskiluokka ajautuu koko ajan ahtaammalle ja yhä useampi menettää työnsä, jopa ne korkealle koulutetut ja kokeneet osaajat. 

Sen sijaan että miettisimme työttömien huimia ja suurensuuria summia "ilmaiseksi", voisimme miettiä, missä ne oikeasti isot rahat menevät. Ne kiertävät isoista yrityksistä voittoina osakkeenomistajille ja karkaavat veroparatiiseihin. Ne karkaavat tukipaketteina Kreikkaan. Ja sitten niitä pienempiä, mutta turhuudessaan kuitenkin ällistyttäviä summia saamme lukea lööpeistä: milloin eduskuntaan on tilattu sen ja sen hintaisia torkkupeittoja ja saunaremontteja, millaisia matkustuskuluja on ministerillä, minkälaisia autoja ja asuntoja on Kevan työntekijöillä...

Luonnollisesti herää kysymys, miksi me ensisijassa taistelemme työttömän pienistä summista - hänen ainoasta elannostaan aikana, jolloin hän ei syystä tai toisesta pysty työllistymään - kun meillä on oikeasti todella isoja ja oikeasti tyhjänpäiväisiä rahareikiä. Kysymys kuuluu, kuinka paljon näitä rahareikiä oikein on?

Vierailija
496/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työttömiä haluttaisiin auttaa, niin miksi tuota tuntiveloitusta ei makseta suoraan heille? Lopputulemahan olisi silloinkin sama: työttömät olisivat töissä, mutta työnteko auttaisi edes muutaman kympin verran heidän omaa talouttaan.

Vierailija
497/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:27"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:06"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:40"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:32"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:20"] Eikö työttömiä voisi hajasijoittaa ympäri Suomea. Maaseudulla on paljon tyhjiä taloja joissa työttömät voisivat asua ja samalla kunnostaa niitä. Turha niitä työttömiä on kalliissa kaupunkiasunnoissa majoittaa [/quote]   Miten ne työttömät työllistyvät sieltä maaseudulta?  [/quote] Käpyjen ja risujen keräily. Marjanpoiminta. Tiestön kunnossapito. Vanhusten auttaminen. Olisihan sitä tekemistä muttei työttömille kelpaa. [/quote] Oli puhe työllistymisestä, mikä yritys palkkaa henkilön keräämään risuja ja käpyjä? [/quote] Energiateollisuus, metsäteollisuus. Tiesitkö, että kävyistä kasvaa uusia puita? Niitä tarvitaan metsitykseen. Suomi ei tarvitsisi yhtään ydinvoimalaa jos paremmin hyödynnettäisiin uusiutuvia energiavaroja. [/quote] Varmasti erittäin kannattavaa toimintaa noutaa korvessa asuvan työttömän keräämiä käpyjä ja risuja. Ydinvoiman korvaamiseen puunpoltolla en viitsi edes sanoa mitään. Tuskin siitäkään mitään järkevää seuraa, jos yksittäinen lapiomies lähtee itsenäisesti korjaamaan tieverkostoa. [/quote] Väitätkö kansantaloudelle olevan parempi, että työtön ryyppää päivät kuin tekisi edes jotain tuottavaa työtä raikkaassa ulkoilmassa? [/quote] En. Itse olen tällä hetkellä lomautettuna ja käytän aikani enimmäkseen omatoimiseen opiskeluun ja liikuntaan. [/quote] Tämä. Ilmeisesti nuo kommentoijat ovat itse niin saamattomia juoppoja, että eivät osaa itsensä työttömäksi jouduttuaan tehdä muuta kuin kännätä kuin maata sohvalla. Ihan jo se työnhakukin vei paljon aikaa, mulla siitä palkkiona on nyt työpaikka. Mutta joidenkin mielestä sitäkään ei saisi tehdä...sitten kansalaisopiston kurssit, käsityöt, ulkoilu, itseopiskelu...mikä oikeus ihmisillä on mustamaalata kaikki työttömät juopoiksi? Olen varma, ettei nuo tyypit itse tee vapaa-ajallaan muuta kuin kännäävät, ja siksi eivät usko työttömien tekevän muita. Mä olen raitis nyt, olin ennen työttömyyttä ja työttömyysaikana. Sitten joku saakutin suojatyöläinen kehtaa väittä juopoksi, vaikka itse takuulla juo viikonlopussa enemmän kuin minä tein koko työttömyysaikana.  [/quote] Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Taitaa sulla nytkin olla kiljupänikkä käymässä jotta olisi uutta kun edellinen loppuu?

[/quote]

Minulla on työttömänä ollessani aina alkoholinkulutus laskenut, kun ei ole varaa käydä baarissa.

Vierailija
498/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:27"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:06"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:49"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:40"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:32"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:27"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:20"] Eikö työttömiä voisi hajasijoittaa ympäri Suomea. Maaseudulla on paljon tyhjiä taloja joissa työttömät voisivat asua ja samalla kunnostaa niitä. Turha niitä työttömiä on kalliissa kaupunkiasunnoissa majoittaa [/quote]   Miten ne työttömät työllistyvät sieltä maaseudulta?  [/quote] Käpyjen ja risujen keräily. Marjanpoiminta. Tiestön kunnossapito. Vanhusten auttaminen. Olisihan sitä tekemistä muttei työttömille kelpaa. [/quote] Oli puhe työllistymisestä, mikä yritys palkkaa henkilön keräämään risuja ja käpyjä? [/quote] Energiateollisuus, metsäteollisuus. Tiesitkö, että kävyistä kasvaa uusia puita? Niitä tarvitaan metsitykseen. Suomi ei tarvitsisi yhtään ydinvoimalaa jos paremmin hyödynnettäisiin uusiutuvia energiavaroja. [/quote] Varmasti erittäin kannattavaa toimintaa noutaa korvessa asuvan työttömän keräämiä käpyjä ja risuja. Ydinvoiman korvaamiseen puunpoltolla en viitsi edes sanoa mitään. Tuskin siitäkään mitään järkevää seuraa, jos yksittäinen lapiomies lähtee itsenäisesti korjaamaan tieverkostoa. [/quote] Väitätkö kansantaloudelle olevan parempi, että työtön ryyppää päivät kuin tekisi edes jotain tuottavaa työtä raikkaassa ulkoilmassa? [/quote] En. Itse olen tällä hetkellä lomautettuna ja käytän aikani enimmäkseen omatoimiseen opiskeluun ja liikuntaan. [/quote] Tämä. Ilmeisesti nuo kommentoijat ovat itse niin saamattomia juoppoja, että eivät osaa itsensä työttömäksi jouduttuaan tehdä muuta kuin kännätä kuin maata sohvalla. Ihan jo se työnhakukin vei paljon aikaa, mulla siitä palkkiona on nyt työpaikka. Mutta joidenkin mielestä sitäkään ei saisi tehdä...sitten kansalaisopiston kurssit, käsityöt, ulkoilu, itseopiskelu...mikä oikeus ihmisillä on mustamaalata kaikki työttömät juopoiksi? Olen varma, ettei nuo tyypit itse tee vapaa-ajallaan muuta kuin kännäävät, ja siksi eivät usko työttömien tekevän muita. Mä olen raitis nyt, olin ennen työttömyyttä ja työttömyysaikana. Sitten joku saakutin suojatyöläinen kehtaa väittä juopoksi, vaikka itse takuulla juo viikonlopussa enemmän kuin minä tein koko työttömyysaikana.  [/quote] Se koira älähtää johon kalikka kolahtaa. Taitaa sulla nytkin olla kiljupänikkä käymässä jotta olisi uutta kun edellinen loppuu?

[/quote]

Pöh. Tuo leimaaminen vain ärsyttää yhä. Mulla on töitä ja olen ollut työttömyysaikan harjoittelussa, niin että olin osaavin. No työttömiä alentamaan tulevat ovat vähän nahjuksia tosielämässä. Eiköhän palstoilla ole ne samat. 

Vierailija
499/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 21:02"]

Suomi ei pelastu sillä, että työttömät menevät tekemään vastikkeellista mutta todellisuudessa tuottamatonta työtä. Suomi ei pelastu Kreikan kohtalolta sillä, että se nipistelee säästöjä peruspalveluista koulutuksesta julkiseen terveydenhoitoon. Se nostaa vain kapinaa, kun hyvinvointivaltio valuu siihen, että vain varakkailla on varaa kouluttautua ja hoitaa terveyttään... mistä päästään siihen, että niitä varakkaitakin alkaa olla vähän, kun keskiluokka ajautuu koko ajan ahtaammalle ja yhä useampi menettää työnsä, jopa ne korkealle koulutetut ja kokeneet osaajat. 

Sen sijaan että miettisimme työttömien huimia ja suurensuuria summia "ilmaiseksi", voisimme miettiä, missä ne oikeasti isot rahat menevät. Ne kiertävät isoista yrityksistä voittoina osakkeenomistajille ja karkaavat veroparatiiseihin. Ne karkaavat tukipaketteina Kreikkaan. Ja sitten niitä pienempiä, mutta turhuudessaan kuitenkin ällistyttäviä summia saamme lukea lööpeistä: milloin eduskuntaan on tilattu sen ja sen hintaisia torkkupeittoja ja saunaremontteja, millaisia matkustuskuluja on ministerillä, minkälaisia autoja ja asuntoja on Kevan työntekijöillä...

Luonnollisesti herää kysymys, miksi me ensisijassa taistelemme työttömän pienistä summista - hänen ainoasta elannostaan aikana, jolloin hän ei syystä tai toisesta pysty työllistymään - kun meillä on oikeasti todella isoja ja oikeasti tyhjänpäiväisiä rahareikiä. Kysymys kuuluu, kuinka paljon näitä rahareikiä oikein on?

[/quote]

Tämä oli hyvin sanottu. Käytetään aivojamme ja mietitään johtuvatko maailman ongelmat työttömistä vai jostain ihan muusta. Mietitään sitäkin, että 1% maailman ihmisistä omistaa 50% maailman varallisuudesta. Tuloerot kasvavat; rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Työpaikat lähtevät halpamaihin koska rikkaat haluavat vain lisää ja lisää voittoja.

Ongelmana on siis riistokapitalismi, eivät sen uhrit.

Vierailija
500/684 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteosta tehdään koko ajan kannattamattomampaa: tuntuu, että varmudella "työllistyt" lähinnä älyttömän pienituntisiin osa-aikaisiin tai päädyt työkokeiluun. Olen nuori, ja tunnen melkoisen monta työkokeilijaa: siis vastavalmistuneita ihmisiä jopa ns. "varmoilta aloilta", ja joiden olisi ensiarvoisen tärkeää löytää työkokemusta. Nämä ihmiset istuvat sitten työkkärin ohjaamana työkokeilussa edes sen 9 €:n ateriakorvauksen vuoksi, "kokeilemassa uutta alaa", vaikkei olla päästy kokeilemaan siipiään sen pitkästikin opiskellun alansa parissa. No, pahempi olisi "kokeilla" alaa, jonka on jo opiskellut ja josta olisi täydet perusteet (niin kuin muuten mistä tahansa työstä!) saada ihan oikeaa palkkaa. 

Väitän, että nämä työkokeilut ovat karhunpalvelus meille kaikille. Enkä usko, että kyse välttämättä edes on siitä, etteikö olisi "varaa" palkata ihan oikea tekijä tekemään jokin tuiki tarpeellinen tehtävä. On vain mukavampaa valkata tekemään sitä hommaa käytännössä ilmainen työntekijä kuin ihan palkollinen. Se on mahdollista, joten miksi niin ei tehtäisi? Ne kaikki lähtee ihan hyvästä idesta: nollasopimusten ja osa-aikaisten piti olla poikkeus säännössä, palkattomien harjoittelujen oli tarkoitus tehdä harjoittelijoista houkuttelevampia. Ja mitä on tapahtunut? Nollasopimukset ja osa-aikaisuudet ovat etenkin meidän nuorten riesana, ja yritykset täyttyvät laumasta osa-aikaisia, joista harva saa elätettyä itsensä pelkästään omalla palkalla. Ja heitä, joille ei liikene edes näitä, patistetaan kilvan työkokeiluihin ja viimeistään kuntoutuksiin, kun alkaa masentaa liikaa.

Ja surullista on, että pettyneet työtätekevät osoittavat syyttävin sormin työttömiä, jotka saavat saman summan tekemättä mitään. Vaikka se syyttävä sormi pitäisi suunnata jonnekin ihan muualle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme