Työttömät lumitöihin ilman palkkaa. Porissa.
Sankat lumipyryt ja aura-autojen kasaamat lumivallit ovat monille vanhuksille talvinen riesa ja kovana rasitteena terveysriski. Osaa porilaisista vanhuksista pystyvät auttamaan mobilisoidut työllistetyt. Työllisyyden kuntakokeilussa on liikkeellä Porin alueella kaksi partiota, Mopiili ja Green Care.
Näin alkoi Satakunnan Kansan juttu, joka oli otsikoitu väärin Työllistettyjä vanhusten avuksi lumitöihin. Otsikon pitäisi kuulua Työttömät lumitöihin ilman palkkaa.
Mopiili on kaupungin tukema Porin Seudun Työttömät ry:n hanke, joka järjestää
työttömien toimintakeskuksen koulutus-, työllistämis- ja ruokalatoimintaa. Green Care -hanke pääsi viime syksynä uutisiin järjestämällä maatiloille palkattomia renkejä ja piikoja.
Työn näissä hankkeissa tekevät työttömät ilman palkkaa. Työllistettyjä he ovat vain virallisessa liturgiassa. Kaikkea palkatta tehtävää työtä sanotaan nykyisin työllistämiseksi, koska se kuulostaa hyvältä ja hämää ihmisiä.
Varsinaisen työn tekevät kolaajat eivät saa palkkaa, mutta ei apu lumitöihin silti ole täysin ilmaista. Kaupungin on katettava lumitöistä saaduilla maksuilla muun muassa polttoainekulut, sanoo lehti. Sitä lehti ei sano, että niillä maksuilla katetaan myös työttömien yhdistyksen toimintaa ja lumenkolaajia vartioimaan palkattujen työvalmentajien palkkoja. Avun hintaakaan ei kerrota, mutta yleensä näitä orjia saa kaikista työpajoista suunnilleen kympin tuntihintaan. Se lumenkolaaja saa vain työmarkkinatuen ja yhdeksän euron päivittäisen kulukorvauksen.
Sitäkään lehti ei kerro miten tasapuolisuus toteutuu eli pystyvätkö kaikki apua tarvitsevat vanhukset ostamaan tätä palvelua.
Porissa on ruvettu valkopesemään palkatonta työtä hyväntekeväisyydeksi ja työllistämiseksi vetoamalla vanhusten auttamiseen. Onhan se sitäkin, mutta ensisijjaisesti se on työttömien hyväksikäyttöä ilmaisena työvoimana. Kuten jutussa sanotaan, niin normaalisti he tekevät kaupungin töitä. En varmaan arvaa pahasti pieleen, jos veikkaan heidän puhdistavan vaikkapa kaupungin omien rakennusten kattoja lumesta ja korvaavan muutenkin palkattua työvoimaa. Laki kieltää palkattomien käyttämisen korvaavana työvoimana, mutta tästä lainkohdasta en ole kuullut missään piitattavan.
Olenkin jo ihmetellyt miksi tänä talvena ei ole hirveästi vaadittu työttömiä lumitöihin leipäpalansa eteen. Ehkä ajatus on jo toteutettu muuallakin niin hyvin, että vaatimuksille ei enää ole tarvetta. Kuntouttava työtoiminta on minun havaintojeni mukaan kasvanut suorastaan räjähdysmäisesti, kun kunnat ovat oivaltaneet tämän säästämisen mahdollisuuden.
Kun työtön kolaa palkatta lunta, niin kunta säästää hänen työmarkkinatukensa maksuosuuden verran ja saa lisäksi työllistämiskorvausta valtiolta 10.09 euroa päivässä. Pihansa puhtaaksi saavalta vanhukselta laskutetut kympit menevät kokonaan työn organisoijien taskuun eikä lumenkolaaja näe niistä vilaustakaan.
Saahan vanhuksia ja liikuntaesteisiä auttaa, en minä sitä kiellä. Mieluummin näkisin kuitenkin sitä tehtävän ilman näitä organisoituja välikäsiä, joita sivistysmaissa sanottaisiin orjakauppiaiksi.
http://sakutimonen.com/2015/02/palkattomat-lumenkolaajat/
Kommentit (684)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:22"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"]
Ajat muuttuvat ja vastikkeeton oleilu tulee loppumaan. Koittakaahan sopeutua.
[/quote]
Jos näin käy, rikollisuudesta tulee paljon pahempaa. Voit veronmaksajana miettiä haluatko elättää työttämiä vai kärsiä huomattavasti nykyistä pahemmasta rikollisuudesta. Sillä siinä vaiheessa, kun laillisia töitä ei ole kaikille, loput päättävät tienata elämään välttämättömät varat esim. huumekaupalla, varkauksilla, kiristyksillä, petoksilla jne.
[/quote]
En minä mitään lunnasrahaa rupea maksamaan yhteiskuntarauhasta. Kyllä teidät rötöstelijät linnaan saadaan. Siellä voitte sitten tehdä töitäkin.
[/quote]
Koitapa pistää 500 000 ihmistä tulottomaksi tai linnaan. Voi olla aika ihme lopputulos....
[/quote]
Eli haluat vain käyttää hyväksi muita ihmisiä ja kostaa väkivalloin ihmisille jotka tekevät itse työtä elantonsa eteen! Oletpa jalo ihminen!
[/quote]
Kuka sanoi että saan työttömyyskorvausta? Tiedoksi sinulle: en saa penniäkään yhteiskunnan tukia, mutta jos orjuuttaminen ei lopu, olen silti työttömien kanssa samassa rintamassa marssimassa. KOSKA OIKEUDENMUKAISUUS.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:49"] Jotain vastiketta pitääkin tehdä noiden rahojen eteen. Niin kauan kun ei ole oikeissa töissä niin pitää tehdä avustustöitä, jokaikisen työttömän. Mikä puolue lähtis tällaista asiaa ajamaan saisi valtavan kannatuksen. [/quote] Unohdat vain sellaisen pikkiriikkisen jutun, että töitä saamansa rahan eteen tekevää ihmistä ei voi kutsua millään logiikalla työttömäksi. [/quote]ei oliskaan sitten enää vaan työllistetty. Niin kauan on työtön kun makaa kotona. Perse ylös ja hommiin.
[/quote]
No sitten pitää maksaa vähintään minimipalkka ja antaa normalit työedut. Mistä kaivat rahat siihen? Ei kunta eikä valtio pysty palkkaamaan työttömiä edes minimipalkalla mihinkään hommaan. Jos pystyisivät, olisivat jo tehneet sen.
[/quote]
Se tuki on se raha minkä saat tekemällä sitä työtä. Ilmaista rahaa EI PIDÄ saada.
[/quote]
Työtä tekemällä kerryttää itselleen eläkettä, työssäoloehtoa, lomapäiviä ja niin edelleen. Työttömyyskorvaus ei ole korvaus työstä, vaan työttömyydestä ja se ei ole vastikkeeton tuki. Miten tämä ei mene jankkaajille kalloon?
[/quote]
Miksi ihmeessä minun tulee maksaa sinulle korvausta siitä, että sinulla ei ole työtä. Mitä sinun työllisyytesi minuun liittyy?
[/quote]
Siksi, koska Suomen kansalaisena työttömällä on siihen oikeus. Miksi minun pitää maksaa veroistani jonkun perhedelmien koulutusta ja hoitoa? Siksi, koska Suomen kansalaisena minulla on velvollisuus osallistua tämän yhteiskunnan pyörittämiseen. Se, että joku sattuu olemaan työttömänä ei poista sen henkilön oikeutta toimeentuloon ja sosiaaliturvaan vaikka se sinua kuinka vituttaisi.
[/quote]
Miksi me ylläpitäisimme sinulla sellaista oikeutta? Miksi emme poista sitä? Voisit sen sijaan ottaa vaikkapa ykityisen työttömyysvakuutuksen ja maksaa itse oma työttömyysturvasi. Miksi kummassa minä olisin sinulle korvausvelvollinen sen takia, että sinä et saa töitä? Ei ole minun syyni sinun työttömyytesi.
[/quote]
Sinulla on oikeus mm. ilmaiseen koulutukseen ja terveydenhoitoon. Miksi me ylläpitäisimme sinulla sellaista oikeutta? Miksi emme poista sitä? Voisit sen sijaan ottaa vaikkapa yksityisen sairausvakuutuksen ja maksaa itse omat sairastelusi. Koulutuksen ja lastesi koulutuksen saat myös maksaa itse. Äitiyspäivärahaa, kotihoidon tukea ja lapsilisiä on turha mankua. Miksi kummassa minä olisin sinulle korvausvelvollinen sen takia, että sinä sairastut tai lisäännyt? Ei ole minun syyni jos saat syövän tai sydänkohtauksen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:23"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:22"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:14"]
Miksi me ylläpitäisimme sinulla sellaista oikeutta? Miksi emme poista sitä? Voisit sen sijaan ottaa vaikkapa ykityisen työttömyysvakuutuksen ja maksaa itse oma työttömyysturvasi. Miksi kummassa minä olisin sinulle korvausvelvollinen sen takia, että sinä et saa töitä? Ei ole minun syyni sinun työttömyytesi.
[/quote]
Siksi, että se työtön voisi keskittyä uuden työn löytämiseen ja pääsee taas tuottavaksi osaksi yhteiskuntaa. Niin, työttömäksi joutuminen ei tarkoita sitä, että sinusta tulisi jokin hyödytön ihmisroska josta ei ole enää mihinkään. Ihmeellistä, eikö?
Se työttömyyskorvaus kyllä kelpaa sinullekin kun jossain vaiheessa joudut työttömäksi.
[/quote]
Kummasti ne työttömät hakevat niitä töitä ilman työttömyyskorvaustakin sellaisissa maissa, joissa sitä ei makseta. Maksammekohan sellaista korvausta ihan turhaan, muiden maiden kokemuksten pohjalta ajatellen? Pitäisikö työttömyyskorvaus lakkauttaa sellaisilta, jotka sen saamisesta huolimatta eivät töitä keskittyneesti etsimälläkään löydä? Vaikuttaisi nimittäin olevan sellaisissa tapauksissa ihan turhaa maksaa mitään korvausta.
[/quote]
Sinähän voit ottaa ja muuttaa sellaiseen maahan ja raportoida sitten siitä auvosta tänne.
[/quote]
Eläkepäivilläni ajattelinkin muuttaa etelän aurinkoon, mutta toistaiseksi työskentelen täällä.
Mutta kun nyt kerran otit kirjoittamani esiin, niin voin kai hieman jatkaa ajatustani. Miksi emme tekisi työttömyyskorvauksesta määräaikaista. Korvataan työttömyys jonkun aikaa, mutta jos työtön ei siitä korvauksen mahdollistamasta keskittyneestä etsimisestä huolimatta työllistä itseään, niin lopetetaan silloin korvauksen maksaminen. Turha sitä on maksaa sellaisille, jotka eivät siitä hyödy.
Voisimme jopa maksaa korkeampaa korvausta, kun maksaisimme sitä esim. vaikka vain kuusi kuukautta. Työtön voisi kuuden kuukauden ajan todella keskittyä töiden etsintään nykyistä reippaasti korkeamman korvauksen turvin vaikka ulkomaita myöten, mutta kuuden kuukauden kuluttua lysti olisi loppu. Vaikuttaisi kokeilemisen arvoiselta ajatukselta, mutta tietysti joku itkunaama selittäjä keksii syyn alapeukuttaa. [/quote]
Mitkähän mahdollisuudet sillä työttömällä olisi työllistyä kun alta menee asunto ja tulot jos ei ole saanut sen puolen vuoden aikana töitä? Miksi te valitatte siitä että työttömät eivät työllisty, mutta haluatte kuitenkin vaikeuttaa sitä työllistymistä entisestään? Vai onko kyse vain siitä että päästään potkimaan sitä työtöntä päähän, että kikkeliskokkelis, mitäs läksit?
[/quote]
Tarkoitatko sanoa, että korotettu työttömyyskorvaus ei tehosta töiden etsimiseen keskittymistä? Miten se on mahdollista? Sinun logiikallasi työttömyyskorvauksen määrä ei vaikuta työn etsimiseen keskittymiseen. Voimme siinä tapauksessa myös laskea sitä korvausta, koska korvauksen määrä ei vaikuta lopputulokseen.
[/quote]
En tarkoittanut. Oletetaan että työtön ei ole yrityksistään huolimatta onnistunut työllistymään kuuden kuukauden aikana. Mitkä mahdollisuudet sillä työttömällä on työllistyä jostain ojan pohjalta kun häneltä on viety kaikki tulot? Miten se sosiaaliturvan epääminen edistää työllistymistä kun työttömällä ei ole varaa esimerkiksi tulostaa vaikka kirjastossa cv:tään, kulkea bussilla haastatteluun toiselle puolelle kaupunkia tai edes näyttää ihmismäiseltä kun ei ole paikkaa missä peseytyä jos jotain kirjaston vessaa ei lasketa?
[/quote]
Kysymys kuuluu: MIKSI PITÄISI? Miksi **tussa LUUSERIN pitää näyttää ihmiseltä, syödä, tai peseytyä?
[/quote]
Työttömät, jos tämän vastauksen kirjoittanut idiootti on jossain töissä, niin takuulla teillekin joku työpaikka löytyy. Kusipäisyys näyttää olevan yksi kriteeri töiden saannissa. Joku on tuonkin paukapään palkannut, ei voi kun ihmetellä miksi. Luultavasti joku itsestään liikoja luuleva huijari kyseessä. Ne ovat kaikkein pahimpia syyllistäjiä. No niitäkin jää välillä työttömäksi. Minä en ole sitten työtön, vaan mulla on paljon kokemusta työelämän pummeista ja siipeilijöistä. Tein kerran ennen lähtöäni eräältä työpaikalta yhden homman viittä vaille valmiiksi ja sanoin että *"pummi" voi tehdä sen loppuun. Kuulemma se on vieläkin tekemättä, kun ei osaa.
[/quote]
Sanopa muuta. Just viimeksi työkkärissä asioidessani mietin, että miten se nyt onkin niin, että tuollakin paperinpyörittäjällä on TÖITÄ (hän se vasta valtiolle maksaa). Nainen jauhaa joka kerta samat asiat, jos yritän ehdottaa jotain tolkullista työllistämista edistävää, niin vastaus on, että "VARO, SE VOI VIEDÄ SINUN KORVAUKSESI."
Sitäkin mietin, miten se onkin niin, että vaikka yritykset ovat irtisanoneet meidät kehdot, niin MITEN HELKKARISSA niin monella firmalla menee YHÄ surkeasti. Onko vielä lisää luusereita irtisanottavia joukossa?
[/quote]
Voi olla irtisanomisen syy se, että luulet olevasi kehto? Oletko lääkkeet ottanut tänään?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:39"]
Työtönmieheni pääsi työnohjaajaksi. Mieheni sanoi, että niitä ohjattavia kusetetaan, kun niille luvataan muka pääsyä ehkä työelämään tai koulutukseen. Todella harva oikeasti pääsee. Nieheni kyllä sanoi niille salaa. (Ja miehenikin on vaan tukityöllistettynä,mutta saa sentään palkkaa toisin kuin ne "koulutettavat")
[/quote]
Se on totta, kaikki ohjattavat eivät työllisty. Olen rekryhommissa ja uskallan väittää, että on todennäköisempää, että sellainen työllistyy paremmin, jonka cv:ssä on erilaisia työpätkiä, kuin sellainen joka ei ole pariin vuoteen tehny mitään. Miksi tätä on niin vaikea käsittää?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:40"]
Kamalaa että täällä toivotaan toiselle ihmiselle syöpää. Millainen sellainen ihminen voi olla joka toivoo toiselle syöpää? Toivottavasti ei ainakaan äiti kenellekkään.
[/quote]
Millainen ihminen puhuu työttömistä loisina ja pummeina jotka eivät ansaitse ihmisarvoista kohtelua? Toivottavasti ei ainakaan äiti kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:49"]
Jotain vastiketta pitääkin tehdä noiden rahojen eteen. Niin kauan kun ei ole oikeissa töissä niin pitää tehdä avustustöitä, jokaikisen työttömän. Mikä puolue lähtis tällaista asiaa ajamaan saisi valtavan kannatuksen.
[/quote]
työstä saatavaa vastiketta kutsutaan yleisesti ottaen palkaksi. Mikä tekee tuosta raskaasta fyysisestä työstä yhtään vähempiarvoista, jotta siitä ei tarvitse muka maksaa palkkaa?
t. porilainen
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"] En tiedä haluaako työttömät kuulla miksi eivät töitä saa. Jos kuitenkin kerron. Paikat menee niille jotka ovat vaikka ilmaisissa harjoitteluissa työttömyysaikana, osoittavat aktiivisuutta. Ne saa ne työt. Terv. Työnantaja. [/quote] Mitkä paikat??! Menevät seuraavalle ilmaiselle harjoittelijalle. [/quote]Olen siis työnantaja. Olen palkannut ihmisiä töihin sen perusteella miten näen heidän toimivan työssään. Katson joka paikassa ihmisiä sillä silmällä kuka on ahkera ja iloinen ja pyydän töihin. Jos en ole tällaisia löytänyt niin haastattelussa paikkaa ei saa se joka on ollut työtön paria kk kauempaa käymättä missään työharjoittelussa tms. Ei tulisi mieleenkään palkata passiivista ihmistä.
[/quote]
Älä nyt vittu naurata! Sä palkkaat sen mukaan, mikä on edullisinta ja parasta firmallesi, etkä ajattele niitä työttömien kohtaloita pennin vertaa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 18:46"]Vetää kyllä sanattomaksi näiden töissä olevien aivopierut. Yksi esittelee "faktoja", jotka perustuvat sanaan jos (kreikka-siirtolaisuus-jankkaaja). Osa esittää vallan ennenkuulumatonta käpyjen ja marjojen keräilyä ja työleiritystä. Loput on valmiita tuhoamaan työttömät. Näin ideointikykyistä porukkaa meillä on töissä. Kaunista. [/quote] Kyynel. Taidat olla itsekin loinen?
[/quote]
Nettikeskustelujen aatelia tuo "kyynel"-kommentti. Älyn säkenöivä riemuvoitto suorastaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:38"]
Monta perustetta taas esitetty sille, miksi työtön ei voi tehdä mitään tukensa eteen.
Ja jos tekee, niin sillä tavalla ei ainakaan työllisty.
[/quote]
Ei tuen eteen pidäkään tehdä ainakaan työtä. Mikä siinä on niin vaikeata tajuta, että työstä pitää maksaa PALKKAA?
[/quote]
Asennoidu siten, että saamasi tuet ovat sitä palkkaa. Lumenluontia parin viikon ajan, ja sitten voit taas hakea niitä PALKKAtöitä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:41"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:36"] Mikä estää työttömiä myymästä lumenluontia suoraan asiakkaille? [/quote] Olisit hiljaa jos et tuon vertaa tiedä! Palvelun myyminen katsotaan yrittämiseksi ja se vie työttömyyskorvaukset, jolloin et saa niitä edes silloin, kun töitä ei ole. Yrittäjä ei ole Suomessa oikeutettu minimisosiaaliturvaan! Huom. myös minimisairauspäiväraha on sidottu siihen, että olet oikeutettu työttömyyskorvaukseen tai johonkin muuhun korvaukseen. Jos sairastut vakavasti yrittäjänä etkä ole saanut maksettua itsellesi kallista sairausvakuutusta, JÄÄT KOKONAAN TULOTTOMAKSI VAKAVASTI SAIRAANAKIN. Sairaalamaksut tietenkin joudut silti maksamaan, niistä ei luisteta! [/quote]saa yrittäjä sairauspäivärahaa ilman vakuutuksia.
[/quote]
Ei saa. Kokemusta on!
[/quote]kerrotko millä perustein eväsivät kun kerran oikeus olisi. Kiinnostaa kun itsekin yrittäjä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:04"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:16"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:07"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:45"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:37"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:10"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:01"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:25"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:10"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:49"] [quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:39"] Leväperäinen verotus ja korruptio on syy Kreikan romahtamiseen. Rahaa on lapattu ennen muuta sijoittajien pelastamiseksi, ei Kreikan. Sinun tulevaisuusskenaariosi ei toteudu itsestäänselvästi, on muitakin vaihtoehtoja. Mikähän on se nouseva talousmahti, johon suomalaiset lähtevät siirtolaisiksi ja mikä täyttää lähtijöiden jättämän aukon sisämarkkinoilla? [/quote] Kreikalla oli omat syynsä ylivelkaantua, Suomella on omat syynsä. Kumpikin kuitenkin ylivelkaantuu ja ylivelkaantumisen seuraus on lopulta sama. Rahat loppuvat maksajalta, koska velkojen hoitamisen kustannukset kasvavat liikaa. Ei siinä sitten vaihtoehtoja ole, kun ei yksinkertaisesti ole rahaa pitää järjestelmää yllä. Kun ei ole varaa, ei ole varaa. Rahaa ei tule tyhjästä sitten kuin velkaa ei voi enää ottaa. Työttömät saavat ihan itse miettiä missä kykenevät tarjoamaan sellaisia taitoja joilla työllistyvät. Ei ole minun ongelmani löytää heille kohdetta. Sitä se aktivoituminen juuri tarkoittaa, että oppii kantamaan vastuunsa omasta elannostaan. Kreikkalaisetkin lähtevät jo nyt maastaan joukottain kuka minnekin. Heille se on todellisuutta tänään, meille huomenna. Paluu 60-luvun siirtolaisuusvuosiin on edessä, kun raha ei riitä ylläpitämään nykyistä sosiaaliturvaa. Joku jo ketjussa tarjoaa ratkaisuksi kommunismia. Silloin pitää sulkea rajat ja olla valmiina ampumaan jokainen, joka yrittää karata. Se oli ainoa keino miten Itä-Saksakin pysyi 40 vuotta pystyssä. [/quote] Luuletko etteivät työttömät mieti sitä päivittäin? Eivät he ole pyytäneet sinua kertomaan sitä vaan ilmestyit ihan vapaaehtoisesti jankkaamaan tänne omaa visiotasi maksajien rahan loppumisesta. Mihin ne rahat lopulta päätyvät ja mitä se tekee niillä kun kaikilta muilta on rahat loppu? Kommunismia on montaa sorttia mutta itse sen määritelmään ei kuulu rajojen sulkeminen, vaikka kommunisitdiktatuureissa näin on tapahtunut. Kiinan kommunistihallinto ainakin vuotaa rajoilta vapaaehtoisesti. [/quote] Kiinassa ei nykypäivän ole muuta kommunistista kuin puolue ja mielipidevangit. Talousjärjestelmä on jo kapitalistinen. En ymmärtänyt, että minun pitää pyytää työttömiltä lupa palstalle kirjoittelulleni. Olen lähinnä kommentoinut muiden viestejä, eli jos jankkaan, jankkaa se toinenkin osapuoli. Olen huomannut, että joku näitä "orjatyö" -avauksia tehtailee säännölliseen tahtiin. Ehkä voit hänellekin huomauttaa tasapuolisuuden nimissä jankkauksesta. Ei sinun tarvitse katsoa kuin mitä Kreikassa tapahtuu, niin näet pitkälti omaankin tulevaisuuteemme. Olemme siirtymässä uuteen maailmankaupan paradigmaan, jossa Eurooppa ei ole enää niin framilla. Me emme tule täällä periferiassa pystymään pitämään yllä nykyisen kaltaista elintasoa ja hyvinvointivaltiota. Se fakta ei vastaan pullikoimalla miksikään muutu. Velanotonkin rajat tulevat vastaan jossakin vaiheessa. Silloin joudutaan valtiontaloudessa rukkaamaan menoja tulojen mukaisiksi. Ei se ole pelkästään minun visioni, vaan fakta monessa paikassa jossa hyvinvointivaltio on kurottautunut tulopohjaa leveämmäksi. [/quote] Niin edustat tätä änkyräajattelua, että kun elintaso köyhissä maissa laskee niin se tulee olemaan meiltä pois. Että tänne ei kannata investoida, ei pidä paikkaansa. Suomessa on hyödyntämättömiä voimavaroja vaikka talousihmeeseen, se on sitten eri asia miten ne tullaan hyödyntämään. Mutta sinun kehotuksesi valmistautumaan siirtolaisuuteen on karhunpalvelus tälle maalle. [/quote] Minä päinvastoin uskon, että köyhissä maissa elintaso tulee nousemaan. Näenhän minä mitä Kiinassa, Intiassa, Afrikassa ja ei-vasemmistolaisessa Latinalaisessa-Amerikassa tapahtuu. Suomen hyödyntämättömiin voimavaroihin en oikein usko, kun meillä se voimavara opetetaan makaamaan sohvalla ja odottamaan tilille lopsahtavaa tukea. Fakta onkin, että ei Suomeen suuntaudu mitään mittavaa ulkomaisten investointien tulvaa, vaikka me vuodesta toiseen pärjäämme hyvin kaikenlaisissa kilpailukykymittauksissa. Kannattaa katsoa minne se raha ihan oikeasti menee, eikä liikaa panna painoarvoa vertailuihin. Todellisuus lopultakin ratkaisee, eikä politiikka. En myöskään miellä tekeväni Suomelle karhunpalvelusta. Suomelle on hyväksi, jos maastamme poistuu työttömien reservi, jos he kerran eivät täällä pysty työllistymään (500 000 työtöntä ja 10 000 työpaikkaa, kuten tässäkin ketjussa joku muistutti). Jäljelle jäävillä on kevyempi ja ketterämpi talous pyöritettävänä. Silloinkin tosin on vielä vinoutuneessa huoltosuhteessa yllin kyllin ihmeteltävää. Työttömälle itselleen neuvoni on paras mahdollinen. Lähde ulkomaille tai varaudu lähtemään. Opettele kieliä. Katso mitä kreikkalaiset tekevät tänään, sinä teet samoin huomenna koska sinun on samalla tavoin pakko kuin oli 60-luvulla. Turha itkeä, että visioni on synkkä. Ainakaan toiveajattelun pohjalta vastaan mullikoiminen on aivan turhaa. Keskittyisit mieluummin tekemään jotain itsellesi, jotta tulevaisuudessa pärjäisit kun yhteiskunnalla ei enää ole varaa sinua elättää nykyiseen malliin. [/quote] Ystävä kallis. En voi lähteä, minulla on perhe ja omaisuus täällä. Puhun sujuvasti suomea, ruotsia, englantia, saksaa ja päälle muutaman sanan espanjaa. Kieliä opin helposti, että tarvittaessa sitten kyllä taittuu. Jos minä poistun täältä, poistuvat myös varsin fiksut lapseni sekä mieheni ja hänen yritystoimintansa ja sen työllisyysvaikutukset. Ainakin meidän perheen lähtiessä saldo lompsahtaa kevyesti miinuksen puolelle. Aivan yksiselitteistä ei siis ole se, että plussan puolelle mennään, jos työttömät lähtevät. Voitko vielä avata tarkemmin, että mistä kykenet päättelemään työttömien puolesta, että "he eivät tee jotan itselleen"? Kategorinen ajatus työttömien "vastuunkannon puutteesta" ja siitä että yhteiskunta elättää ei aina ole ihan noin yksikertaista. Juuttuminen näihin samoihin vanhoihin jaarituksiin kyllä hyvin estää löytämästä uusia ratkaisuja. [/quote] Historiallinen kokemus 60-70-luvulta kyllä osoitti, että työttömyys oli matalalla sen ajan kun siirtolaisuus imi työttömiä maasta. En toki ole asiaa laskenut, mutta uskaltaisin epäillä että useammilla työttömillä ei ole firmallaan elättävää puolisoa. Joten uskon, että plussan puolelle jäädään. Aika senkin näyttää. Kykenen median perusteella päättelemään, että on olemassa työttömiä jotka eivät tee jotain itselleen. En toki väitä, että kaikki ovat sellaisia, mutta ihan tämän fooruminkin sivuilta on luettavissa onnellisesti työttöminä pysyttelevien kirjoituksia. Saman vaikutelman saa näistä työttömien ketjuista joista löytyy tusinoittain erilaisia selityksiä miksi työtä ei kannata ottaa vastaan. Jopa alkaen siitä, että ei ole ulkovaatteita... [/quote] Ihan penaalin terävimmältä kynältä et vaikuta, vaikka siltä tunnut kovasti koittavan vaikuttaa. Sinulta meni nyt pointtini ohi. Minun argumenttini meidän perheen muuton seurauksien miinusvaikutuksesta ei koskenut sitä, että "mieheni elättää minut". Se koski sitä, että mieheni työllistää kymmeniä suomalaisia ja yritys maksaa verot Suomeen. Lisäksi perheessämme kasvaa kolme yrittäjäperheen fiksua vesaa, jotka lähtisivät samalla. Me olemme vain yksi perhe, mutta meitä korkeasti koulutettuja työttömiä yrittäjien puolisoita on kyllä Suomessa muitakin. Jos käsityksesi työttömistä sekä ehdotuksesi ratkaisuiksi perustuvat tämän palstan antiin ("tyytyväisistä työttömistä") tai haluat nähdä työhaluttomuutena sen, että joku työtön ei innoissaan kirmaa muutamalla satasella kuussa lumitöihin, joita tekemään totta tosiaan tarvitaan kunnon vaatetus, kannattaisi ehkä tutustua todellisuuteen. Täällä kuka tahansa voi kirjoittaa mitä tahansa, ihan mistä lähtökohdista tahansa. [/quote] Äsken olin vielä kallis ystäväsi ja nyt en ole edes terävä kynä penaalissa. Olet kyllä melko ailahtelevainen suhtautumisessasi ihmisiin. Ymmärsin kyllä, että tarkoitit miehesi olevan niin kallisarvoinen tälle maalle että minun tulisi ajatella että työttömien puolisoina on lisääkin hänen kaltaisiaan. Ja että työttömien massamuutto olisi sen johdosta maallemme negatiivista. En kuitenkaan historiallisen kokemuksen valossa pidä sitä kovin todennäköisenä. Tuskinpa niitä nyt parveksi saakka on niitä Rovion perustajia työttömien puolisoina. Mutta kuten sanoin, aika näyttää mikä on siirtolaisuuden loppusaldo. Pointtisi täällä mitä tahansa kirjoittamisesta pätee toki sinun elämäntilanteestasi kirjoittamaan... Ymmärrät kai, että sinäkin voit maalailla ihan millaisen tahansa omakohtaisen tilanteen siellä ruudun takana ja esittää sen faktana. En toki tiedä että niin teet, mutta kuten itsekin sanoit, on se ihan mahdollista. Ihan mistä lähtökohdista tahansa. [/quote] Lihavointi 1) Tarkoitin, että työttömien lähtö maasta on monipiippuinen juttu. Täältä ei lähde vain yhtä "lajia" eivätkä missään tapauksessa vain työttömät, mikäli tilanne tästä vielä kurjistuu. Usein siinä tapauksessa lähtee myös niitä, joita tarvittaisiin kipeimmin. Lihavointi 2) Niinpä juuri, naulan kantaan. Satun nyt todella kertomaan perheeni tilanteen niinkuin se on. Omaa kokemustani en toki yleistä kaikkiin. Kaikki työttömät eivät ole kuten minä. Vähintään yhtä huonosti kuitenkin toimivat johtopäätösten lähtökohtana nuo sinun aikaisemmasta kommentistasi lihavoimani kohdat. Etenkin, kun et mitenkään esimerkiksi kerro, mitä "medialla" tarkoitat. [/quote] Kumma ettei miehesi voi ottaa sinua töihin kun sillä on tuollainen bisnesimperiumi?
[/quote]
Voisi varmasti ottaa, mutta ala on täysin eri. Lisäksi minusta olisi väärin hänen työntekijöitään kohtaan, että minut otettaisiin, koska olen vaimo. Olen hyvä työntekijä ja tuon lisäarvoa yritykselle, KUN olen oikeassa tehtävässä oikeasta syystä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:03"]
Ajat muuttuvat ja vastikkeeton oleilu tulee loppumaan. Koittakaahan sopeutua.
[/quote]
Jos näin käy, rikollisuudesta tulee paljon pahempaa. Voit veronmaksajana miettiä haluatko elättää työttämiä vai kärsiä huomattavasti nykyistä pahemmasta rikollisuudesta. Sillä siinä vaiheessa, kun laillisia töitä ei ole kaikille, loput päättävät tienata elämään välttämättömät varat esim. huumekaupalla, varkauksilla, kiristyksillä, petoksilla jne.
[/quote]
En minä mitään lunnasrahaa rupea maksamaan yhteiskuntarauhasta. Kyllä teidät rötöstelijät linnaan saadaan. Siellä voitte sitten tehdä töitäkin.
[/quote]
Koitapa pistää 500 000 ihmistä tulottomaksi tai linnaan. Voi olla aika ihme lopputulos....
[/quote]
Eli haluat vain käyttää hyväksi muita ihmisiä ja kostaa väkivalloin ihmisille jotka tekevät itse työtä elantonsa eteen! Oletpa jalo ihminen!
[/quote]
Kuka sanoi että saan työttömyyskorvausta? Tiedoksi sinulle: en saa penniäkään yhteiskunnan tukia, mutta jos orjuuttaminen ei lopu, olen silti työttömien kanssa samassa rintamassa marssimassa. KOSKA OIKEUDENMUKAISUUS.
[/quote]
Oikeudenmukaisuus sinun maailmassasi: valtio varastaa rahaa työssäkäyviltä ja jakaa niitä työttömille, koska "huono taloustilanne, ei töitä mollissa, ei nappaa, v*tun paskaduunit!"
Oikeudenmukaisuus minun maailmassani: jokainen vastaa itse omasta elannostaan ja jos se ei onnistu ei siitä pidä syytellä ketään muuta vaan tehdä asialle jotain (ja tämä jotain ei ole ryöstelyä)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:37"]
Tuollaisesta tulisi ehdottomasti maksaa työehtosopimusten mukainen palkka ja palkan pitäisi kerryttää oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen. Lisäksi pitäisi olla oikeus kunnolliseen työterveyshuoltoon. Sitähän työttömillä ei ole. Tuo ei ole mitään kevyttä työtä ja siitä voi tulla paljonkin asiaa työterveyteen.
[/quote]
Unohtamatta eläkkeen kerryttämistä. Ajatella jos vaikka vuosikymmenet lykit lunta ilmaiseksi ja sitten saat vain pienen kansaneläkkeen kun sitä ei ilmais- tai siis orjatyöstä makseta.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:39"]
Työtönmieheni pääsi työnohjaajaksi. Mieheni sanoi, että niitä ohjattavia kusetetaan, kun niille luvataan muka pääsyä ehkä työelämään tai koulutukseen. Todella harva oikeasti pääsee. Nieheni kyllä sanoi niille salaa. (Ja miehenikin on vaan tukityöllistettynä,mutta saa sentään palkkaa toisin kuin ne "koulutettavat")
[/quote]
Se on totta, kaikki ohjattavat eivät työllisty. Olen rekryhommissa ja uskallan väittää, että on todennäköisempää, että sellainen työllistyy paremmin, jonka cv:ssä on erilaisia työpätkiä, kuin sellainen joka ei ole pariin vuoteen tehny mitään. Miksi tätä on niin vaikea käsittää?
[/quote]
Vaan onko eroa pätkätöillä (siis palkatuilla, ei tuetuilla) ja tukitoimitöillä? Mihin perustuvat neuvot jättää mainitsematta CV:ssä tukityöllistämistoimenpiteet, jos niiden pitäisi kerran olla hyvästä ja osoitus ahkeruudesta?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:36"]
Ei ihme et nää työttömät täällä ei saa töitä. Vittu teidän asenne on perseestä.
[/quote]
Nykyään on "väärä asenne", jos vaatii työstään palkkaa?
Itse olet perseestä, orjuuttaja.
Olen mielissäni tästä sosialismin uudeksi tulemisesta. Pian mitään töitä ei enää makseta palkalla vaan tukena, joka on kaikille sama. Sen saa työkkäriltä työttömyyskorvauksena.
Hyvä uudistus. Pian kaikilla on sama "palkka" ja kaikki ovat tavallaan työttömiä :)
Se vähentää eriarvoisuutta. Toki johtajat saisivat vielä päästä samaan meidän työläisten kanssa niin sitten oltaisiin veljiä!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:38"]
Monta perustetta taas esitetty sille, miksi työtön ei voi tehdä mitään tukensa eteen.
Ja jos tekee, niin sillä tavalla ei ainakaan työllisty.
[/quote]
Ei tuen eteen pidäkään tehdä ainakaan työtä. Mikä siinä on niin vaikeata tajuta, että työstä pitää maksaa PALKKAA?
[/quote]
Asennoidu siten, että saamasi tuet ovat sitä palkkaa. Lumenluontia parin viikon ajan, ja sitten voit taas hakea niitä PALKKAtöitä.
[/quote]
Miksi pitäisi asennoitua niin? Eikö voisi ihan erikseen palkata vaikka kahdeksi viikoksi ja maksaa se raha nimellä "palkka" eikä tuki? Silloinhan on saanut suomeksi sanottuna pätkätöitä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 22:40"]
Kamalaa että täällä toivotaan toiselle ihmiselle syöpää. Millainen sellainen ihminen voi olla joka toivoo toiselle syöpää? Toivottavasti ei ainakaan äiti kenellekkään.
[/quote]
Millainen ihminen puhuu työttömistä loisina ja pummeina jotka eivät ansaitse ihmisarvoista kohtelua? Toivottavasti ei ainakaan äiti kenellekään.
[/quote]Kelle syövän toivotus oli osoitettu ei ollut ketään haukkunut loiseksi tai pummiksi. Kyllä on törkeää toivoa jotain tuollaista. Järkyttävää. Jotain rajaa täälläkin.
Tiesittekö että afrikkalainen pelto- tai kaivostyöntekijä nälkäpalkalla on huomattavasti harvemmin masentunut kuin suomalainen työtön? Ihmistä kun ei ole luotu olemaan tekemättä mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 19:06"]
Eletään sellaista aikaa, että iso osa joutuu työttömäksi jossain vaiheessa elämää.
On pakko alkaa miettiä uudenlaisia ratkaisuja, vaikka moni täälläkin haluaa uhriutua kämpille jos joku tarjoaa jotain muuta vaihtoehtoa kuin palkkatöitä.
[/quote]
Miksi pitäisi tyytyä muuhun kuin palkkatyöhön? Minä käyn töissä elättääkseni itseni, en puuhastelun takia.