Kun 1v4kk huutaa huutaa vaan...
Tämmöinen kiukuttelu on meillä ihan uutta. Miten tähän pitäs suhtautua, kun ei kelpaa syli mut pyrkii syliin, ei oo mitään vailla, mikään ei auta, niin annetaanko huutaa vaan, miten kauan? Vanhemmilla ihan uusavuton olo... Onko tää joku vaihe? Uuvuttavaa...
Kommentit (3)
On päiviä jolloin mikään ei kelpaa ja päiviä jolloin herra on itse aurinkoisuus. Yritän kiinnittää pojan huomion johonkin uuteen asiaan känkkäränkkä vaiheessa, sylittelen, jos syli kelpaa ja esim. ruokaa tehdessäni annan pojalle pikku purtavaa esim. porkkanan palan tai tomaatin suikaleita.
Vaihe se vaan on, mutta toki ensituulahdus tulevasta uhma-iästä :-)
selkeästi suurin syy on usein nälkä/jano. Yritän pitää huolen, että ruokaa olisi säännöllisesti samaan aikaan tarjolla ja välissä sitten pientä purtavaa....... aika usein kiukku on laantunut, kun olen tajunnut tarjota esim. juotavaa. Nyt alkaa hieman helpottaa, kun poika on oppinut sanomaan jano ja palaa (välipalaa). Ei siis osaa sanoa, että on jano, mutta, kun kysyn: " onko jano?" , niin ahdistuneesta vastauksesta :" jano, joo" tiedän, että siitä kenkä puristaa :-)
Ja tyttö on pian 1,5 -vuotta. Monesti tuollainen itku/huutokohtaus (ei kylläkään siis aina mikään kohtaus, vaan saattaa kestää useita tunteja peräperää, välillä himena laimentuen, kunnes taas jokin pienikin asia laukaisee itkun) sijoittuu iltapäivään, kun olen hakenut tytön hoidosta. Alan itse laittaa ruokaa jne. niin tyttö roikkuu lahkeessa ja huutaa, tekee kaikkea kiellettyä ja huutaa ja siinä meuhkatessaan aina välillä satuttaa itseänsä esim. pää osuu johonkin ja sitten taas huudetaan. ja tuohon ei tosiaan auta syliinotto ja lohduttelu, vaan vaikka syliin pysritään halutaan siitä samantien pois ja itku ei millään lopu. Olenkin sitten vaan antanut huutaa ja möyriä lattialla, kun mikään, mitä itse tekisin ei näytä auttavan.
Eli meillä yleensä tuon kiukun saa aikaan väsy, huomioimattomuus, nälkä jne. Mutta suurimpana syynä lohduttomaan itkuun, johon ei mikään auta, on tuo väsymys. Ja varmasti vaikuttaa sekin, kun tyttö ei vielä juurikaan puhu, niin mielipahaa ei voi oikein muutenkaan ilmaista kuin itkemällä.
Mutta tämmöstä tää on. Joku vaihe ehkä tai sitten ei. Sairaus ei ainakaan meidän tapauksessa ole syynä. Joillainhan voi tietty hampaiden puhkeaminen tai korvatulehdus tms. olla syy. Mutta kyllä sitä itkua varmasti olisi silloin muulloinkin, kuten yöllä.
Jossain kasvatusoppaassa neuvottiin, että kun lapsi saa kiukkukohtauksen, on hänet paras jättää vain yksin lattialle riehumaan ja vaikka itse poistua toiseen huoneeseen. Lapsi huomaa näin, ettei saa kiukkuamisella tahtoaan läpi. Mutta jos on jokin tietty syy kiukulle, kuten väsymys, niin silloin en varmaankaan nuin tekisi, vaan yrittäisin lohdutella ja laittaa mahd. pian nukkumaan.
Hermoja vaatii kyllä tuollainen itku ja huuto, joten toivotan vain jaksua jatkossa!