Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelu

Vierailija
07.02.2015 |

Olen eläissäni ollut yhdessä työhaastattelussa, 15 vuotta sitten. Nyt minulla on tulossa toinen ensi viikolla. Olen kovasti yrittänyt miettiä mitä siellä kysellään ja mitä voin itse kysellä. Haastatteluun käskettiin varaamaan tunti aikaa, siinä siis ehditään paljon kyselemään puolin ja toisin. 

Yhden virheen olen huomannut nyt tehneeni, en tallettanut ilmoitusta haettavasta työpaikasta. Kuntarekryn kautta hakemus tehtiin ja oman hakemukseni talletin itselleni, mutta nyt koen suurta tarvetta saada lukea ilmoitusta työpaikasta uudelleen.

Olisiko teillä antaa vinkkejä valmistautumiseen ja mihin kaikkeen pitäisi ymmärtää varautua?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa googletella ilmoitusta ja katsoa löytyisikö se googlen välimuistista. Välimuistiin pääsee siitä pienestä kolmiosta hakutuloksessa. Tsemppiä haastatteluun!

Vierailija
2/7 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri työhaastattelussa ja sain paikan. Ehdottaisin että olet oma itsesi ja sen lisäksi hankit kaiken työpaikkaa ja työtä koskevan tiedon ja olet aidosti kiinnostunut kaikesta alaan liittyvästä. Ja muista ettei aina voi onnistua. Älä lamaannu vaikket saisikaan paikkaa. Ja pieni jännitys on hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alan työpaikasta on kyse? 

Onko kielitaitoedellytyksiä? Jos on, niin varaudu siihen, että haastattelija voi vaihtaa yhtäkkiä kieltä. 

Ryhmätyötaitoja on kysytty itseltä usein, eli kysymys voisi esimerkiksi olla, että millainen ryhmässä. Työskenteltö mielummin ryhmässä vai yksin. 

Hyvät ja huonot puolet. Keksi esimerkkejä, miten nämä käytännössä näkyy. Eli ei ainoastaan, että esim. "olen ahkera", vaan yritä tuoda esille, miten se näkyy. Ei kliseisiä huonoja puolia "teen liikaa töitä"-tyyppisiä. Itse olen esimerkiksi sanonut, että olen liialliseen jännittämiseen taipuvainen, mutta onnistumiset työssä ja opinnossa on auttanut siinä eteenpäin.

Tarvitaanko asiakaspalvelutaitoja?

Miten aiemmassa työssä oppimasi taidot auttaisi uudessa?

Miksi haluat vaihtaa työpaikkaa? Älä hauku entistä työpaikkaasi. 

Miksi juuri sinut palkata?

Nämä vakiokysymykset tuli ensimmäisenä mieleen. Tsemppiä haastatteluun!

Vierailija
4/7 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitain vinkkejä:

Ole kiinnostunut hakemastasi paikasta ja organisaatiosta, koska työnantaja haluaa itselleen motivoituneen työntekijän. Etsi tietoa paikasta ennen haastatteluun menoa ja valmistaudu kysymään työstä jotain (usein haastattelun lopuksi kysytään, onko sinulla jotain kysyttävää). Kannattaa myös valmistautua kertomaan, miksi haet juuri tätä paikkaa.

Työhaastattelussa usein kysytään, millainen työntekijä olet ja missä olet hyvä jne. Kannattaa miettiä näitä varten konkreettisia esimerkkejä joistain tilanteista, joissa olet pärjännyt hyvin.

Kuten aiempi kirjoittaja, niin kehottaisin miettimään realistisen vastauksen kysymykseen "Mitkä ovat heikkoutesi". Esim. sen pohjalta, millaista palautetta olet saanut aiemmissa työpaikoissasi. Ei kuitenkaan kannata vähätellä ko. työn hoitamiseen liittyviä taitojaan, siitä työnantajat eivät yleensä pidä.

Jos jännitys on kova, itseään voi psyykata ennen haastattelua vaikka tekemällä mielikuvaharjoituksia tai ajattelemalla, että pääsee tutustumaan mielenkiintoisiin uusiin ihmisiin.

Tsemppiä haastatteluun, hyvin se menee :)

Vierailija
5/7 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro itsestäsi (=kerro itsestäsi ammattilaisena ja työntekijänä), vahvuudet ja heikkoudet, millainen olet työntekijänä ja työyhteisössä, itsenäisyys ja ryhmätyötaidot, kielitaito ja aiemmat kokemukset kielten käytöstä, miten paljon ja millä tavoilla olet käyttänyt oleellisia ohjelmistoja (tai alasi erikoisvälineistöä, tekniikoita jne.). Stressinsietokykyä, keskeytysten sietämistä jne. saatetaan myös kysyä. Ja mieti perusteluja (eli kokemuksia aiemmista työtehtävistä) kun kerrot itsestäsi, pelkkä adjektiivi ei hirveästi avaa mitään.

Keksi etukäteen jotain kysyttävää! Vaikka käytäisiinkin kaikki mahdollinen läpi ilmoituksessa ja haastattelussa, niin edes jokin pieni tarkennus tmv. Sellainen avoin kysymys, jonka myötä haastattelija pääsee puhumaan ja selittämään. Jos olet skarppi, niin voit tietysti haastattelun aikanakin kerrotun tiedon perusteella keksiä lisäkysymyksiä.

Vierailija
6/7 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sadoissa työhaastatteluissa enkä enää valmistaudu mitenkään muuten kuin pukemalla siistit vaatteet ja laittamalla nätin meikin ja keksimällä kysymyksiä työnantajaa varten. Huom, työpaikkojakin on ollut, mutta olen halunnut vaihtaa parempaan tai mielenkiintoisempaan. On myös ollut määräaikaisia.

Olen kyllä nykyään täysin kypsä työelämään kun nuorempana tein kaikkea mitä vaan oli tarjolla. N35

Vierailija
7/7 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan