Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusatut, kun liikutte kadulla huomaatteko muissa ihmisissä...

Vierailija
07.02.2015 |

Välillä paljonkin samanlaisia piirteitä, kun kiusaajissanne ja säikähdätte sitten että olikohan tuo se?? Mulle on käyny useampia kertoja näin. Eli jonkun tuntemattoman ihmisen ulkonäössä on ollu joku sama piirre, mitä aiemman kiusaajan !

Helvetin inhottavaa. Vaikka kiusaamisesta on jo aikaa.

Niin ja pitäisi sanoa että ex-koulukiusatut. Mutta otsikosta yritin saada mahdollisimman lyhyen...

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:52"]

En, mutta tunnistan toisen kiusatun helposti jo lyhyen juttelun jälkeen.

[/quote]

Mistä tunnistat?

Vierailija
2/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla tuollaista ole, mutta tiedän haisevani pahalle. Haisen, vaikka tekisin mitä, ja joka päivä. Olen nyt jo aika iäkäs, joten en enää jaksa stressata siitä läheskään niin paljon kuin nuorena. Mutta kyllä se tulee silti mieleen melkein joka päivä. Jos joku sanoo esim. ryhmäpalaverissa, että tässä huoneessa on huono ilma, ajattelen heti sen johtuvan minusta.

Nuorempana se esti ulkona liikkumista tosi paljon, koska häpesin itseäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:05"]

Koettakaa ottaa vastuuta omasta elämästänne, kiusatut. Haluatteko heittää sen hukkaan? Toista tilaisuutta ette koskaan saa!

[/quote]

Puhuuko siellä kiusaaja?  

Vierailija
4/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:13"]

Mielenkiinnosta, mistä tunnistatte onko uusi ihminen kiusaaja tai kiusattu?

[/quote]

Kiusaajalla on naisia. Kiusatulla ei.

Vierailija
5/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koettakaa ottaa vastuuta omasta elämästänne, kiusatut. Haluatteko heittää sen hukkaan? Toista tilaisuutta ette koskaan saa!

[/quote]Tämän olen itsekin ymmärtänyt. Nämä on näitä asioita, että kuivalta maalta on helppoa arvostella myrskyssä olevaa, mutta kuitenkin kyllä minä haluan päästä siitä lapsuudestani yli. Juurikin sen takia että tätä elämää ei eletä kuin kerran. Suremisen ja katkeroitumisen väliltä kannattaakin valta ensimmäinen. Itseni takia. Pikkuhiljaa rakkautta ja myötätuntoa itseään kohtaan rupeaa löytymään.

[/quote]

Jännää miten pahasti toinen ihminen saa pilattua toisen elämän... Ihan hirveää luettavaa nämä kiusaamisen jäljet! Oli kiusattu sitten mistä syystä tahansa, se on aina yhtä väärin.

Ja jännä, että av:llä avaudutaan aina me kiusatut. Ei koskaan kiusaajat! Miksi? Kai niitäkin helvetti soikoon täällä on yhtä lailla kun meitäkin!? Vai eikö kiusaaja pidä koskaan itseään kiusaajana...

Vierailija
6/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:17"]

Mielenkiinnosta, mistä tunnistatte onko uusi ihminen kiusaaja tai kiusattu?

[/quote]

Entä jos mä olin kiusattu nainen, jolla oli kyllä miehiä ja just siitä kiusattiinkin??

Kiusaajalla on naisia. Kiusatulla ei.

[/quote]

Vierailija
7/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusatun poikani persoona muuttui kiusaamisen seurauksena. Ennen kiusaamista hän oli rohkea, iloinen ja luottavainen. Kiusaamisen loppumisesta on muutama vuosi, mutta ihan konkreettiset seuraukset tuntuvat koko perheelle edelleen. Mietinkin helpottaako poikani olotila vasta, kun jokainen perheenjäsen on selvinnyt elämään 'normaalia' elämää, johon häneen kohdistunut koulukiusaaminen ei enää vaikuta.

Joka tapauksessa, hän kuvailee usein ihmisiä mm. näin:
'saman näköinen kuin kiusaaja x'
'näyttää/ kuulostaa kiusaajalta'
'välttelen häntä, koska hän tuntuu kiusaajalta"

Poikani ei myöskään suostu suorittamaan lukiota edes aikuislukion puolella, vaan suorittaa kurssit etänä. Hän on älykäs poika ja pääsikin yhteishaussa lukioon, jonne on korkea keskiarvoraja + pääsykokeet. Hän on tuossa lukiossa kirjoilla, mutta ei pysty olemaan muiden ihmisten joukossa, koska pelkää heitä. Tuon lukion hän valitsi sillä perusteella, että näkee pääsykoepäivänä hakeeko sinne kukaan kiusaajista. Ei hakenut, joten hän jäi pääsykokeisiin. Erään toisen lukion pääsykokeista hän lähti ennen alkua pois nähdessään paikalla muutaman oppilaan entisestä koulustaan.

Mielestäni hän näkee monessa ihmisessä kiusaajan piirteitä. Hän luottaa vain vanhoihin tuttuihin ja hyvin sympaattisiin uusiin tuttavuuksiin. Onneksi hänellä on harrastuksen kautta jo varhaisemmassa lapsuudessa muodostunut kaveripiiri, joten hän ei täysin eristy.

Mutta vaikeaa on. Olen itse saanut aivan toisenlaisen kokemuksen ihmisistä kouluaikoina ja näen suuren eron siinä kuinka ex-kiusattu kokee muut ihmiset.
Uskon myös, että ilkeät ja pahat ihmiset tunnistavat ex-kiusatun intuitiivisesti, ja pystyvät siksi helposti kiusaamaan tätä lisää. Siksi kiusatun pitää saada apua, että pystyy jatkossa suojaamaan itseään niiltä, jotka haluavat vahingoittaa.

Vierailija
8/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu jotenkin hassulta että täällä kehitellään ongelmia ihan tyhjästä, ei ohikulkijat noteeraa teitä mitenkään. Ei ole tervettä projisoida omia ongelmiaan muihin ihmisiin. Pitää vain itse ryhdistäytyä.

Vierailija
9/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:23"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:13"]

[/quote]Tämän olen itsekin ymmärtänyt. Nämä on näitä asioita, että kuivalta maalta on helppoa arvostella myrskyssä olevaa, mutta kuitenkin kyllä minä haluan päästä siitä lapsuudestani yli. Juurikin sen takia että tätä elämää ei eletä kuin kerran. Suremisen ja katkeroitumisen väliltä kannattaakin valta ensimmäinen. Itseni takia. Pikkuhiljaa rakkautta ja myötätuntoa itseään kohtaan rupeaa löytymään.

[/quote]

Jännää miten pahasti toinen ihminen saa pilattua toisen elämän... Ihan hirveää luettavaa nämä kiusaamisen jäljet! Oli kiusattu sitten mistä syystä tahansa, se on aina yhtä väärin.

Ja jännä, että av:llä avaudutaan aina me kiusatut. Ei koskaan kiusaajat! Miksi? Kai niitäkin helvetti soikoon täällä on yhtä lailla kun meitäkin!? Vai eikö kiusaaja pidä koskaan itseään kiusaajana...
[/quote]

Minulle jäi poikaani kohdistuneen koulukiusaamisen perusteella sellainen kuva, että kiusaajat ymmärtävät tekevänsä pahaa, mutta pitävät käytöstään oikeutettuna. Kummallinen logiikka, mutta niin he oikeasti ajattelevat. Tämä on myös se syy miksi opettajat ja kiusaajien vanhemmat eivät puutu tehokkaasti kiusaamiseen. Toki kiusaajat myös valehtelevat, että eivät ole tehneet mitään. Lisäksi he alkavat joukkona maalata kiusatusta kuvaa 'erilaisena', 'ärsyttävänä', 'heikkona', 'ei-sosiaalisena' yms. Aikuiset, joilta puuttuu aito moraali & empatia, ensinnäkin uskovat kiusaavia oppilaiden väitteet erilaisuudesta. Toiseksi nämä aikuiset vieläpä pitävät kiusaajan logiikkaa oikeana eli kiusaaminen on heidän mielestään oikeutettua. Siksi muutoin hyvä Kiva Koulu ei toimi kaikissa kouluissa, vaan se, kuten muutkin kiusaamisen vastaiset hankkeet, ovat ainoastaan pintaa, joiden tehtävä on todistaa asioiden olevan kunnossa.

Vierailija
10/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:40"]Tuntuu jotenkin hassulta että täällä kehitellään ongelmia ihan tyhjästä, ei ohikulkijat noteeraa teitä mitenkään. Ei ole tervettä projisoida omia ongelmiaan muihin ihmisiin. Pitää vain itse ryhdistäytyä.
[/quote]

Ei tietenkään kukaan halua projisoida mitään muihin ihmisiin. Silti niin tekevät kaikki, sinäkin. Miksi sinä ärsyynnyt siitä, mitä joku muu ihminen tuntee?

Vierailija
11/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:23"]

[/quote]

[/quote]

No, minä tunnustan, olen kiusattu sekä kiusaaja. Kaltaisiani on varmasti muitakin, jopa tällä palstalla.

Vierailija
12/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ex-kiusattu ja pelkään ihmisiä. Parisuhteissa olen passiivis-aggressiivinen ja kehitän ongelmia tyhjästä, jotta voin "ennaltaehkäistä" isommat riidat. Arvattavasti tämä ei toimi mutta en ole vieläkään päässyt käyttäytymismallista eroon. Olen jo 30 mutta edelleen tunnen olevani kiusaajiani huonompi, sillä he ovat oikeasti menestyneet elämässään. Koitan paikata huonoa itsetuntoani tekemällä hyväntekeväisyystyötä ja yrittämällä auttaa muita mahdollisimman paljon, usein oman jaksamiseni kustannuksella. En tunnista muita kiusattuja, mutta kiusaajat kyllä - myös täällä.

Vierailija
13/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:55"]

[/quote]

No, minä tunnustan, olen kiusattu sekä kiusaaja. Kaltaisiani on varmasti muitakin, jopa tällä palstalla.

[/quote]

Ihmisen mieli toimii siten, että on helpompi ajatella itsensä uhrina kuin syyllisenä. Todellisuudessa suurin osa ihmisistä, melkein kaikki, on jossain elämänsä vaiheessa kummassakin roolissa, mutta on itselle helpompaa ajatella, että minä olen aina vain se kohde, jolle tehdään vääryyttä, itse en koskaan tee mitään. Tälläkin palstalla monet kiusaajiensa tuomitsijat kirjoittelevat törkyviestejä ja ulkonäköhaukkuja joistain julkisuuden henkilöistä. Ovat siis itse kiusaajia.

Vierailija
14/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:04"]

[/quote]

[/quote]

Ihmisen mieli toimii siten, että on helpompi ajatella itsensä uhrina kuin syyllisenä. Todellisuudessa suurin osa ihmisistä, melkein kaikki, on jossain elämänsä vaiheessa kummassakin roolissa, mutta on itselle helpompaa ajatella, että minä olen aina vain se kohde, jolle tehdään vääryyttä, itse en koskaan tee mitään. Tälläkin palstalla monet kiusaajiensa tuomitsijat kirjoittelevat törkyviestejä ja ulkonäköhaukkuja joistain julkisuuden henkilöistä. Ovat siis itse kiusaajia.

[/quote]

No tietyissä tapauksissa kiusaajakin voi olla, ja varmasti onkin myös jonkin uhri, eikä minusta ole väärin lähteä tiedostamaan itseään sitä kautta. Muutenkin on hankalaa jos kiusaamistilanteessa on kaksi keskenkasvuista, koska tuskin se kiusaaja itsekään tajuaa omia motiivejaan. Joten syyllisiin takertuminen on hieman niin ja näin, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Minua kiusattiin koko koulu aikanani, mutta asia ei sinällään jäänyt vaivaamaan, koska tiedän että he eivät kiusanneet minua itseni takia. Eiväthän he tunteneet "kuka" minä olin, joten en ottanut sitä itseeni. Ei se tietenkään tee heidän teoistaan oikeita, mutta näen että heillä ei ole valtaa minun sielun elämääni.

Vierailija
15/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin kavahdan koululaisjoukkoja.
Johtuu varmaan menneistä.

Vierailija
16/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:16"]

Vieläkin kavahdan koululaisjoukkoja. Johtuu varmaan menneistä.

[/quote]

Sellainen muutaman hengen lauma kikattavia teinityttöjä tai vähän rasavillin oloisia poikia saa mulla heti ihon kananlihalle, vältän menemästä lähellekään jos pystyn, koska jostain syystä olen aina varma, että ne käy mun kimppuun :/

Vierailija
17/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on se yksi vastaaja joka vastaa esim "jätä se sika" jos joku täällä kirjoittaa parisuhdeongelmistaan. Luulen että tunnistaisin ko ihmistyypin. Voi olla läppä mutta luulen että jonkinasteinen häiriö päässä.

Vierailija
18/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:16"]

[/quote]

Sellainen muutaman hengen lauma kikattavia teinityttöjä tai vähän rasavillin oloisia poikia saa mulla heti ihon kananlihalle, vältän menemästä lähellekään jos pystyn, koska jostain syystä olen aina varma, että ne käy mun kimppuun :/
[/quote]karseeta että joutuu pelkäämään noita jonneja. Mutta muista että he ovat ryhmässä joten heidän käytös on raukkamaista jos haastavat riitaa yms

Vierailija
19/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tietyissä tapauksissa kiusaajakin voi olla, ja varmasti onkin myös jonkin uhri, eikä minusta ole väärin lähteä tiedostamaan itseään sitä kautta. Muutenkin on hankalaa jos kiusaamistilanteessa on kaksi keskenkasvuista, koska tuskin se kiusaaja itsekään tajuaa omia motiivejaan. Joten syyllisiin takertuminen on hieman niin ja näin, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. Minua kiusattiin koko koulu aikanani, mutta asia ei sinällään jäänyt vaivaamaan, koska tiedän että he eivät kiusanneet minua itseni takia. Eiväthän he tunteneet "kuka" minä olin, joten en ottanut sitä itseeni. Ei se tietenkään tee heidän teoistaan oikeita, mutta näen että heillä ei ole valtaa minun sielun elämääni.
[/quote]miten voi ollakin noin fiksu. Tsemppiä sulle

Vierailija
20/54 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 16:16"]

[/quote]

Itse olen entinen kiusattu, nykyisin yli kolmekymppinen kahden lapsen äiti. Minua kiusattiin koko yläasteen ajan, itseasiassa jo ala-asteella. Valitsin yläasteen sen perusteella, että sinne ei tullut kukaan kiusaajistani, mutta harmi kyllä yksi entinen kiusaajani tunsi jonkun luokaltani, oli puhunut minusta perättömiä inhottavia asioita ja silloin se alkoi uudelleen.

Tunnistan myös itsessäni tuon, että kavahdan teinien joukkoja. Aivan käsittämätöntä, että aikuinen ihminen odottaa sellaisten nuorisoporukoiden ohi kulkiessaan huutelua ja solvaamista, edelleen?! Sitten kun ne eivät ole näkevinään, ihmettelen! Kun omat lapseni menivät kouluun, huomasin tarkkailevani heidän luokkakavereitaan erilaisissa tilanteissa, ja huomasin heti sieltä ne sellaiset persoonat jotka todennäköisesti olisivat niitä, ketkä päättävät luokassa kuka jätetään ulkopuolelle jne... :/

Minun ei ole tarvinnut aikuisiällä törmätä kiusaajiini, ja olen jättänyt esim. luokkakokoukset väliin koska en halua heitä kohdatakaan. Luultavasti kaikki esittäisivät niinkuin eivät muistaisi mitään koskaan tapahtuneenkaan. Sen tiedän, että osalla entisistä kiusaajistani menee todella huonosti ja osa on näennäisesti menestyneitä, mutta edelleen elävät itsekkäästi muita jalkoihinsa polkien... en siis kahdehdi heistä ketään.

Kiusaamisen jäljet näkyvät minussa eteenkin siinä, että uusia ihmisiä kohdatessa oletan automaattisesti, että minusta ei pidetä. Samoin jos kuulen jossakin ihmisten supisevan tai nauravan, nousevat niskavillani automaattisesti pystyyn ja pienen hetken ehdin ajatella, että se liittyy minuun...

Uskon tunnistavani sellaiset ihmiset, joilla on taipumus kiusata/ puhua pahaa selän takana/ esittää jotakin mitä he eivät ole... Yleensä vaistoni osuu näissä oikeaan, jotenkin huomaan herkästi sellaisen tekopyhyyden ihmisissä...

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi