Reilu ylipaino liikunnasta ja terveellisistä elämäntavoista huolimatta
Yksi läheiseni on sairaalloisen lihava, vaikka hän urheilee paljon (kuntosali, vesijuoksu/uinti, jumppa, pyöräily, yleensä joka päivä jotain) ja syö terveellisesti. Alkoholia tosin menee suht paljon viikonloppuisin ja välillä viikollakin, mutta muuten mielestäni hän syö aikalailla samoin kuin minä. Usein salaattia, kasviskeittoa jne, ja kun ollaan käyty yhdessä syömässä, ei hän syö enempää kuin minä, santsaa tms. Silti nuo kilot. Surettaa niin hänen puolestaan, vaikken uskokaan, että hänellä on painosta kuitenkaan terveydellistä haittaa, koska liikkuu ja syö terveellisesti. Mutta itse kärsii kuitenkin tilanteesta, valittaa kun ei voi käyttää kivoja vaatteita eikä tehdä kaikkea mitä haluaisi. Mitä tuollaisessa tilanteessa voisi tehdä, että laihtuisi?
Kommentit (57)
Ei varmaankaan kerro totuutta sulle, koska muuten ei ole mahdollista. Ei siis tietysti mässäilee kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Näetkö hänen jokaisen ateriansa?
No en näe, mutta ollaan päivittäin tekemisissä/viestitellään, ja usein tulee puhetta syömisistä. Lähetellään toisillemme kuvia lounassalaateistamme jne.
Hän saa ruoasta enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Myös alkoholissa on runsaasti kaloreita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ylipaino johtuu aina väärän ravinnon ylensyönnistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en näe, mutta ollaan päivittäin tekemisissä/viestitellään, ja usein tulee puhetta syömisistä. Lähetellään toisillemme kuvia lounassalaateistamme jne.
"Lounassalaatti" hehheh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LOL no helppohan se siitä pienestä salaattilautasesta on ottaa kuva ja rajata se jättimäinen grillilautanen kuvan ulkopuolelle.
Mikä on hänen ruokavalionsa koostumus?
Eihän vain ole kovin paljon sokeria tai tärkkelystä (pasta, riisi, peruna)?
Jos se vetää kotona illalla fazerin sinistä ja jotain pullaa. Ei siinä paljon lounassalaatit ja vesijumpat auta. Mutta varmasti tiedostaa tilanteen, ja liikunnan harrastaminen on aina hyvä asia vaikkei paino putoaisikaan.
Alkoholissa on erittäin paljon kaloreita eli ensimmäisenä se pois. Sitten lopettaa ulkona syömisen ja rupeaa laskemaan kalorit. Aluksi se voi kuulostaa raskaalta, mutta se on itse asiassa erittäin helppoa. Esim.minä n.180cm aktiivinen mies voin laittaa Googleen omat mittani ja että paljonko kaloreita minun pitää saada, että laihdun, pysyn samoissa tai lihon. Miehille ohjeellinen määrä on 2500 kaloria päivässä ja naisille 2000, mutta aikuinen voi kuluttaa alle 1500 kaloria päivässä.
Jos syön tänään pakastepizzan, saan ehkä 800 kaloria ja siihen vaikka pieni kanakeitto päälle ja päästään max.1200 kaloriin. Tuo riittää minulle jo alkupäivän energioiksi hyvin ja loppupäivän voin syödä vihanneksia, juureksia ja marjoja, jotka pitävät nälän poissa, mutta kaloreita ei tule enää paljoa. Kalorimäärät löytyvät tuoteselosteesta ja olen todella huono matikassa, mutta osaan hyvin arvioida paljonko saan syödä.
Kaverisi voi laskea, että paljonko hän tarvitsee nyt kaloreita nykyisen ylipainonsa ylläpitämiseen ja laskee siitä vaikka 300 kaloria pois ja silloin alkaa jo pieni laihtuminen tapahtua ilman varsinaista nälkää. Normaaliin painoon päästäkseen pitää tietysti sopeuttaa syömistä siten, että vähentää kaloreita taas entisestään painon tippuessa, sillä sairaalloisen ylipainon kohdalla pieni vähennys kaloreihin vie vain sinne merkittävän ylipainon tienoille, sitä vähän isompi lievään ylipainoon jne.
Liikunta kuluttaa kaloreita melko vähän ja se on enemmän hienosäätöä laihdutuksessa. Jos olet syönyt oikein koko päivän ja energiaa vielä on, niin voit lähteä pitkälle kävelylle ja siinä polttaa vielä parisataa kaloria lisää, mutta yhden suklaapatukan tai useampi leipäsiivu tuhoaisi sen hyödyn.
No tuo on mahdollista kun ikää on yli 40. Mä urheilen joka päivä ja syön terveellisesti ja silti olen ylipainoinen bmi29.
Juoksen 4 päivänä 8 km lenkin
Käyn kerran salilla
Kerran joogassa
Kehonpainojumppaa pari kertaa
Eli joka päivä 1-2h urheilua.
Silti ylipaino on ja pysyy eikä katoa, näin on ollut vuosia. Nuorena olin täsmälleen samoilla elintavoilla laiha. Jotain siis tapahtuu hormoneille/aineenvaihdunnalle kun alkaa 50v lähestyä.
Ei tää nyt valtavasti haittaa mutta silloin ärsyttää aina kun joku työterveyshoitaja ehdottaa että mitä jos vähän liikkuisit, vaikka muutaman kerran viikossa puolen tunnin kävely? Menee sit aina vaikeaksi kun kerron miten jo liikun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten itse olen normaalipainoinen, vaikka syömme suunnilleen samoin? Voihan toki olla, että hän syö sitten "salaa" kaikkea epäterveellistä, mutta en ymmärrä, miksei voisi sitä rehellisesti kertoa. Itsekin kerron, jos olen vaikka leiponut mokkapaloja perheelle, ja on tullut herkuteltua.
sinun ei pidä tehdä mitään muuta kuin jatkaa ystävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
No tuo on mahdollista kun ikää on yli 40. Mä urheilen joka päivä ja syön terveellisesti ja silti olen ylipainoinen bmi29.
Käyn kerran salilla
Kerran joogassa
Kehonpainojumppaa pari kertaaEli joka päivä 1-2h urheilua.
Silti ylipaino on ja pysyy eikä katoa, näin on ollut vuosia. Nuorena olin täsmälleen samoilla elintavoilla laiha. Jotain siis tapahtuu hormoneille/aineenvaihdunnalle kun alkaa 50v lähestyä.
Ei tää nyt valtavasti haittaa mutta silloin ärsyttää aina kun joku työterveyshoitaja ehdottaa että mitä jos vähän liikkuisit, vaikka muutaman kerran viikossa puolen tunnin kävely? Menee sit aina vaikeaksi kun kerron miten jo liikun.
Ruokavalion korjaus voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hänen ruokavalionsa koostumus?
Eihän vain ole kovin paljon sokeria tai tärkkelystä (pasta, riisi, peruna)?
No ei mielestäni. Sen mitä tiedän hänen syömisistään, on se ollut todella terveellistä. Salaatteja, linssikeittoa, pinaattimunakasta jne kuten itsellänikin. Joskus kokkaa esim. pastaa, jos vieraita, mutta tuskin vain itselleen. Asuu siis yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten itse olen normaalipainoinen, vaikka syömme suunnilleen samoin? Voihan toki olla, että hän syö sitten "salaa" kaikkea epäterveellistä, mutta en ymmärrä, miksei voisi sitä rehellisesti kertoa. Itsekin kerron, jos olen vaikka leiponut mokkapaloja perheelle, ja on tullut herkuteltua.
Ethän voi varmasti tietää, mitä ystäväsi syö. Vai oletko hänen vierellään 24/7?
Tai sitten liikkuu liian paljon > tulee liian nälkä > syö yhtä paljon kun on kuluttanut > "liikun paljon, mutta olen ylipainoinen"
Vierailija kirjoitti:
sinun ei pidä tehdä mitään muuta kuin jatkaa ystävyyttä.
No mitä vastaan, kun hän valittelee ylipainosta johtuvia ongelmia? Olenko vaan, että niin, tosi harmillista? Tottakai sitä haluaisi joten auttaa läheistään.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran salilla
Kerran joogassa
Kehonpainojumppaa pari kertaaEli joka päivä 1-2h urheilua.
Syöt liikaa hiilihydraatteja ja sokeria.
Hengenvaarallisesti ylipainoinen sukulaiseni syö salaa. Muiden seurassa syö normaaleja annoksia. Hänellä on ahmimishäiriö. Ihan hyväkuntoinen ihminen oli, ennen kuin lihominen meni yli riskirajan. Nyt ylipainoisena ei tietenkään jaksa enää liikkua.