Koronan sairastaneet, hävisikö hajuaisti kokonaan?
Vai heikentyikö vain? Olen äskettäin altistunut koronalle, joten tottakai on mahdollista että on minullakin, testitulosta odotan. Aamulla huomasin ettei kämpässä haise mikään, minulla on siis pari kissaa ja yleensä aamuisin sen kyllä haistaa. Kun yöllä laatikolla käyneet. Nyt en edes vessassa haista mitään. Samoin aamukahvi ei tuoksunut nenään kun keitin. Mutta jos itse kahvikuppia haistan, niin tulee kyllä kahvin haju. Ei ole kokonaan nenä tukossa. Eli haistan kyllä, jos läheltä haistelen. Samoin maistan ainakin vahvemmat maut. Molemmat rokotteet olen saanut, eli ei välttämättä oireita toki tule. Altistuminen tuli puolisolta, eli hyvin todennäköistä saada, kun ihan lähikontaktissa oltiin. Mutta ihan mielenkiinnosta kysyn.
Kommentit (7)
Ei lähtenyt kokonaan, vaan heikentyi. Osan hajuista haistoin normaalina, osa haisi/maistui kummalliselle ja osa ei millekään. Esim. sipulia en haistanut lähes ollenkaan. Moni muu sanoi, että kahvi maistui kummalliselle, mutta tätä ei mulla ollut.
Ei ollut nenä kertaakaan tukossa koko aikana, eli siitä se ei ole kiinni vaan jostain hermoyhteydestä. Oli myös kaksi rokotetta alla eli muita oireita ei kauheasti ollut. Testiin vaan kannattaa sunkin mennä.
Ihan ekana oireena mulla hajuaisti vääristyi, esim. popcornit ja kahvi haisi kissanpaskalta. Muutaman päivän päästä hävisi kokonaan, imppasin kokeeksi esim. etikkaa, sipulia, biojäteastiaa ja syreenipuskaa, enkä haistanut yhtään mitään. Eikä tosiaan ollut nenä tukossa. Vieläkään puolen vuoden jälkeen ei ole täysin palautunut, en haista esim. ruuan tuoksua ellen laita nenää suunnilleen kiinni siihen, samoin juuri kissanjätöksiä en haista. Välillä sitten taas olen haistavinani esim. tupakan savua tai palaneen kumin/sipulin hajua, vaikka ei takuulla ole mitään niistä lähettyvillä.
Mulla ensimmäinen oire oli, etten haistanut enää "itseäni" :D
Olin siis ollut ihan hyvässä, terveenveroisessa kunnossa ja käynyt lenkillä ja kiinnitin huomiota siihen etten haista omaa hikeäni ollenkaan, vaikka olin ihan hiestä märkä. Myöhemmin ihan testinä haistoin eri pintoja ja esim omaa kämmenselkää, joka normaalisti tuoksuu.. no, iholle? enkä haistanut mitään.
Sitten tuli perus flunssan oireita, joten menin testiin ja koronahan se oli. Viimeisimpänä oireena tuli vatsaoireet ja hirveät ilmavaivat. Kämppä varmaan haisi ihan hirveälle, mutta itse en pöräyttelyjäni haistanut ollenkaan. Todella erikoista siis, että kaikki itsestäni tulevat hajut katosivat kokonaan.
Maistoin kyllä suurimman osan mauista, ainakin suolaisen ja makean, mutta esim. limu maistui aika pahalle.
Monet voimakkaat tuoksut, esim. oman hajuveden haistoin ihan hyvin. Nyt en ole kuukausien päästä vieläkään ihan 100% varma onko haju- ja makuaisti täysin palanneet
Ei lähtenyt hajuaisti. Keitetty muna haisee nykyään pahalta, ennen ne ei mielestäni haissut miltään ennen kuorimista.
Lähti muutamaksi päiväksi. Tartunnasta on jo yli 6 kk ja edelleen on vääristynyt maku- ja hajuaisti. Tietyt asiat, jotka ennen olleet normaaleja, haisee/maistuu ihan hirveälle. Tuntuu että myös ulkona haistan ilman eri lailla.
Kävin siis eilen testissä, vielä ei ole tulokset tullut. Yleensä haistan jo olohuoneeseen, kun kissa käy kakalla, nyt en. Vasta kun menee vessaan ja oikeasti haistelee, tulee haju.
Ap
Joillain häviää kokonaan, joillain heikentyy. Käy testissä.