olenko liian hysteerikko? tuomio toiminnasta
Käytiin eilen sukulaisen juhlakahveilla sankarin kotona. Yhdessä Sukulaisperheessä oli sunnuntaina alkanut vesirokko ja tää perhe tuli myös juhliin vähän meidän jälkeen (mukanaan se sairastava lapsi, jolla näppyjä. Raapi niitä myöa + viikon ikäinen vauva). Minä yritin.sanoa miehelle, että häivytään samointein, vaikkei vielä juhlakahveja oltu juotu, mutta ei kuulemma tarttenu.vielä häipyä... pidin meiän vuosikasta sit silmällä, ettei touhua samassa tilassa tai samoilla leluilla. Syötiin samaan aikaan, mut eivät olleet lähelläkään toisiaaan. Lähdettiin 1,5-2h päästä pois. Voiko vesirokko tarttua tuolla tavalla? Tuomitsen niin tuon.toiminnan, että sairastava lapsi tuodaan juhliim/kylään tms. Mutta onko mielipiteeni nk. Väärä? Oonko liian hysteerikko tai tarkka kun oisin.halummu heti lähtä pois sieltä?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:23"]Kirjoittaa et ainakaan osaa
[/quote] puhelimella vauhdilla kirjoitettuna vähä hankalaa. Parempaa päivää sulle
Voi helvata, manasin jo miehelle että miks en saanu pitää päätäni, nyt mun stressi taas lisääntyy, kun saa pelätä tartuntaa :(( miks pitää olla tollasia saakelin urposukulaisia, jotka ei kato omaa mahaa pidemmälle asioita!!!
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:26"]
No totta kai voi tarttua
[/quote]
Ja mitäpä sitten vaikka tarttuiskin, aika moni sen elämänsä aikana kuitenkin sairastaa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 10:26"]
No totta kai voi tarttua
[/quote]
Ja mitäpä sitten vaikka tarttuiskin, aika moni sen elämänsä aikana kuitenkin sairastaa.
[/quote] jooo mutta en sitä tietoisesti halua hakea, mies on toista mieltä koska ei halua, että lapsi estää mitään.
Joku lähde sanoi, että tartuttaa 5vrk, eli ei olis tässä mahdollista saada. Rentoudu ap!
Miksi teillä oli siellä vasikka mukana? Vuosikashan on nautaeläin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:39"]Miksi teillä oli siellä vasikka mukana? Vuosikashan on nautaeläin.
[/quote] hhah :D repesin tälle, vois ens kerralla jostai viiä semmose mukana, nii ois vähän virkeempää menoa :D
Onko teidän lapsi rokotettu? Meillä lapsi sairasti reilun vuoden ikäisenä ja selvisi varsin helpolla taudilla. Toinen lapsi rokotettiin 2-vuotiaana kun ei ollut siihen mennessä sairastanut. Jos lapsenne nyt sairastuu, niin sitten ko. tauti on poissa päiväjäjestyksestä teillä. Vai oletko itse sairastamaton, rokottamaton ja raskaana? Silloin se on sinulle isompi riski ja aikuiselle muutenkin helposti raju ja hankala tauti; lapsille harvemmin.
Vesirokko on parempi sairastaa lapsena kuin vasta teini-iässä/aikuisena. Lapsena sairastaessa tauti on yleensä huomattavasti lievempi kuin aikuisiällä. Monethan vievät lapsensa tarkoituksella kylään missä on vesirokkoa jotta tauti saataisiin sairastettua ns. alta pois. Kerran sairastettuaan vesirokon tulee sille vastustuskykyiseksi.
Mä vastaavassa tilanteessa kysyin juhlien järjestäjältä onko OK tuoda lapsi tautisena juhliin. Ei ollut, joten jäimme suosiolla kotiin.
Vesirokosta nyt en tuommoista paniikkia nostaisi. Monethan ihan hakeutuu vesirokkoisen luo, jotta lapsi saisi tartunnan ja sairastaisi pienenä ko. taudin. Aikuisena sairastettuna on tosi paljon hankalampi sairaus.
Todella ajattelematonta tuoda sairas lapsi ihmisten ilmoilla, jos on puhkeamattomia näppyjä, silloin on aina tartuntavaara! Tartunta voi olla jollekin vannhemnalle ihmiselle hengenvaarallinen. Hyvintodennäköistä myös että teidän lapsi sai tartunnan, selviää 2 vkon päästä. Olkaa te nyt fiksumpiä älkääkä kiertäkö tartuttamassa muita.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:42"]Onko teidän lapsi rokotettu? Meillä lapsi sairasti reilun vuoden ikäisenä ja selvisi varsin helpolla taudilla. Toinen lapsi rokotettiin 2-vuotiaana kun ei ollut siihen mennessä sairastanut. Jos lapsenne nyt sairastuu, niin sitten ko. tauti on poissa päiväjäjestyksestä teillä. Vai oletko itse sairastamaton, rokottamaton ja raskaana? Silloin se on sinulle isompi riski ja aikuiselle muutenkin helposti raju ja hankala tauti; lapsille harvemmin.
[/quote] molemmat vanhemmat ollaan sairastettu, enkä oo raskaana. Mä kihisen raivosta,että vielä on niin idiootteja olemassa, että sairas lapsi tuuaan juhliin ja me muut kärsitään jonkun vatipään itsekkyyden takia! Taidan mennä itse sinne seuraavaks kylään esim.vatsataudissa ja sanoa,että kyllähän tekin silloin liikuitte
Kyllä mäkin olisin raivoissani vastaavassa tilanteessa. Joten omat lapseni rokotutinkin vesirokkoa vastaan.
Työssäni ensiavussa olen nähnyt aivan liian monta tuskaista, yltäpäältä näpyissä olevaa ja kuumeista vesirokkoista pientä lasta, joidern vanhemmat hakevat lapselleen edes jotakin helpotusta oloon. Eli ei se ole niin sanottua, että pienillä olisi vähäisemmät oireet.
Eihän niitä sairastavia saisi viedä ihmisten ilmoille, varsinkin kun on muita lapsia paikalla... Olisin reagoinut samoin