Jatkuva pula hoitajista ja sosiaalialan työntekijöistä - syyt on aika ilmeiset
Ei se ole pelkästään se palkka, vaan ennen kaikkea se työn sisältö: kukaan ei jaksa loputtomiin hoitaa ja auttaa sairaita ja elämänhallinnaltaan vajaita, koska se on valtavan kuormittavaa työtä. Tällainen pienipalkkainen kohtaamistyö, jossa ei ole mitään mahdollisuuksia etätyöhön, ja jossa ollaan koko ajan tekemisissä erilaisten ongelmien kanssa, nakertaa työntekijöitä ja polttaa heitä loppuun. Se on aika helvetin inhimillistä. Koko ajan pitää olla sosiaalinen ja keskusteleva, koko ajan pitää pitää mielessä että kyse on sen toisen ihmisen elämästä eri muodoissaan, ei mistään ideanpyörittämisestä ilman kohtaamista. Normaali ihminen ei sitä loputtomiin jaksa. Ongelma pahenee mitä vähemmän porukkaa on, eikä sitä ole. Eikä tule.
Kommentit (46)
Itse en kyllä psykiatrisena hoitajana ole väsynyt potilaisiin. Työ on hyvin palkitsevaa, kun pääsee todistamaan ja myös omalta osaltaan vaikuttamaan siihen, kuinka ihmiset toipuvat hurjistakin tilanteista ja sairauksista. Useimmiten potilaat ovat myös kiitollisia ja ystävällisiä.
Mutta olen täysin kypsä ja kyllästynyt tähän organisaatioon, mikä on syynä siihen, että olen lähdössä opiskelemaan toista alaa (ei sote eikä opetus). Suoritepaineet ovat nykyisin niin korkeat, ettei ihmisiä ehdi auttaa kunnolla. Kaikesta säästetään, ja työtä mitataan pelkästään minuutteina, jota potilastyöhön käytetään. Hoidon laadusta ei puhuta eikä koulutuksiin pääse. Omalla rahalla ja ajalla voi kouluttautua, mutta se ei näy palkassa. Päätökset tehdään jossain hyvin korkealla, eikä lähiesihenkilöllä ole mitään valtaa. Hän on lähinnä ylimmän johdon sanansaattaja.
On todella surullista, miten antoisasta ja monin tavoin palkitsevasta työstä on tullut näin kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Pienipalkkainen? Palkka on ihan just kohdallaan.
Ja mitä sinne sitten hakeutuu opiskelemaan, jos ei jaksa?
Mitä sinne hakeutuu, jos ei jaksa? Mä olin vuonna 1981 alalle lähtiessäni aika paljon reippaampi kuin nyt. Olitko sinä edes syntynyt?
Hoitajat eivät keskimäärin ole alipalkattuja, sosiaalialan työntekijät voivat olla ja moni muu julkisen sektorin työntekijä aivan varmasti. Tämä johtuu palkan päälle tulevista lisistä, hoitajat useimmiten saavat niitä.
Asiakkaat on melko väkivaltaisia nykyään ja työpaikalla on aina se psykopaatti sairaanhoitaja pomona joka viis veisaa kenenkään hyvinvoinnista. En enää viitsi raataa 9 päivän työputkia ja kuunnella vittuilua ja itkeä viikonloppuisin. Saatan olla luopio mutta ainakin ikääntyessä olen alkanut välittää vähän itsestäni ja omasta hyvinvoinnistakin. Siksi voin vain todeta että hoitajapula ei kosketa enää pätkääkään, siihen on hyvä syy joka löytyy kun esimies katsoo peiliin.
Hoitoala on niin syvältä. Ei kenenkään itseään kunnoittavan kannata sinne lähteä
T: ex-hoitsu
Lohduttaako sinua, että meillä taas on päin vastoin? Ohjaajat valikoivat ihan oman mielensä mukaan ja sattumanvaraisesti ne asiakkaat, jotka "pystyvät" hoitamaan. Minulle eli sossulle työnnetään kaikki epämieluisa "erityisen tuen" perusteella. Perusteeksi käy esim. hankala omainen, vaikka itse asiakkaalla ei olisi minkäänlaista erityisen tuen tarvetta.... Joskus taas jos asiakas on mukava, edes todellinen erityisen tuen tarve ei haittaa ohjaajia vaan työskentelevät mielellään asiakkaan kanssa.