Olen alkoholisti ja raskaana.
Raskaus suht alussa ja sain tietää normaalia myöhemmin jolloin kyllä alkoholin juonti loppui. Lähes 3kk raskautta kunnes tajusin asian...
Anyway olen ollut perso viinalle ja alkanut pitää itseäni holistina vaikka en nyt tiedä olenko? Pystyn olemaan selvänä kun haluan. En itse välittänyt olenko vai enkö. Raskaus nyt muutti kaiken. Olen tottunut ajatukseen ja alkoholi jää nyt kuitenkin pois kokonaan. Huoli vaan on miten alkuraskauden jatkuva alkoholin juominen vahingoitti lasta? ...takaraivossa tuo murhe. Syyllistäkää vaan! Mutta mä muutun nyt!! Uusi elämä!
Kommentit (12)
Join rv 10 asti. Lapseni on kehityshäiriöinen. Kyllä pienikin määrä on riski, mutta, jos ei tiedä ajoissa turha siitä on itseään syyttää :( pääasia ettet jatka :)
Oliko raskaus suunnittelematon? Ei kai tässä voi muuta sanoa kuin että toivotaan parasta ja ainoa mitä voit tehdä on pysyä raittiina tästä eteenpäin. Minkälaisista viikkomääristä, juomistaajuuksista ja kertamääristä oli kyse? Riskin syntymiseen vaikuttavat tosiaan nämä kaikki kolme ulottuvuutta.
Minkäs teet, ei tässä nyt voi mennyttä muuttaakaan. Sen näkee sitten joskus kun lapsesi kehityksestä on vuosien varrella parempi käsitys. Turha nyt jossitella. Onnea matkaan.
Mee ap yksityiselle rakenneultraan jo nyt. Selitä tilanne. Siis se, että et tiennyt olevasi raskaana ja joit siksi. Rakenneultrassa voidaan havaita jos on tullut rakenteellisia vaurioita, nehän ne todennäköisimmät on, jos jotain tulee tuossa vaiheessa. Aivot ei oo vielä ees alkaneet kehittymään alle 3kk, että jos mitään rakenteellista vikaa ei alkiossa ole, todennäköisesti ei ole tullut pysyviä vaurioita. Ja nyt tosiaan se korkki kii ja hakeudu AA -ryhmään että pysyykin kii.
Huonoo pullaa jos nyt fas-lapsi tommosseest muka tulee vaik oisit juonu joka päivä alus
Alkio on suojassa pitkään vaikka ei se riskiä poista. Ruskuaispussi on mukana 9-10 viikkoon asti, sitten syntyy istukka ja alkion maksa tekee töitä jne. Jotenkin noin. Ei vannomaankaan voi mennä mutta jos korkki pysyy vast edes kiinni niin uskoisin kaiken olevan hyvin.
Meitsi joi rv 9 asti tietämättäni odotuksesta. Kohta rv 12 enkä ole huolissani. Tämmöstä tämä on, ylläriodotus täällä eikä auta ku toivoo parasta. Nyt on täälläkin päässä syytä aikuistua! Sinä myös ap, nyt on elämälläsi suunta!
Mun äiti joi koko odotusajan, mä synnyin rv 23, epilepsia, astma, sydänvika, 300 000 allergiaa. Voin ihan hyvin ja olen onnellinen aikuinen. Jos viittit niin älä jatka juomista kun kersa on syntynyt, mun äiti jatkoi ja siitä ne ongelmat vasta alkoi. Pahoinpitelyä, hyväksikäyttöä ym.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:52"]Mun äiti joi koko odotusajan, mä synnyin rv 23, epilepsia, astma, sydänvika, 300 000 allergiaa. Voin ihan hyvin ja olen onnellinen aikuinen. Jos viittit niin älä jatka juomista kun kersa on syntynyt, mun äiti jatkoi ja siitä ne ongelmat vasta alkoi. Pahoinpitelyä, hyväksikäyttöä ym.
[/quote]Tien kyllä mitä seuraa jos jatkan juomista. En ole juomassa vastaisuudessakaan. Nyt kuuntelen ääniäkin kotona! Ihmeellistä!! Ap
Esikoiseni syntyi suunnittelemattomasti ehkäisyn pettäessä. Sain tietää olevani raskaana viikolla 6 ja viikkoa aikaisemmin oli erittäin kostea vappukin. Huonoksi onneksi oli jopa valemenkat juuri sen vapun aikaan, joten en yhtään osannut epäillä. Kroppa kyllä jotenkin reagoi eri tavalla juodessa. Tuli huono olo nopeammin kuin yleensä ja taisin oksentaakin. Joku tyrkytti kotibileissä ruohosätkääkin, jota en onneksi ottanut kun en ole koskaan ennenkään käyttänyt enkä edes kokeillut. Se vasta oliskin ollut, jos olisin ottanut. Onneksi en.
Juomista toki kesti vähemmän aikaa kuin sinun tapauksessa, koska se jäi tuohon 6. viikkoon, mutta terve ihana lapsi syntyi.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:41"]Alkio on suojassa pitkään vaikka ei se riskiä poista. Ruskuaispussi on mukana 9-10 viikkoon asti, sitten syntyy istukka ja alkion maksa tekee töitä jne. Jotenkin noin. Ei vannomaankaan voi mennä mutta jos korkki pysyy vast edes kiinni niin uskoisin kaiken olevan hyvin.
[/quote]
Ruskuaispussilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Alkoholi on vaaraksi koko raskauden ajan.