Mitä järkeä on rakentaa talo vuokratontille? Eihän se ole "oma"
Kommentit (25)
Kaveri rakensi talon kunnan vuokratontille.
Laski asian niin, että 26 vuotta maksaa vuokraa sillä ostohinnalla.
Ajatteli asua tuossa vain muutaman vuoden ja myydä pois, niin mun mielestä ihan fiksua olla sitomatta pääomaa tonttiin..
Vierailija kirjoitti:
Tontti voi maksaa kymmeniä ellei satoja tuhansia. Harvalla rakentajalla on laittaa sellaisia rahoja tiskiin kun itse taloonkin pitää varata vähintään 150 000, useimmiten 300 000 on äkkiä kulutettu. Vuokratontti kannattaa myös silloin, kun on tarkoitus myydä muutaman vuoden päästä eteenpäin. Silloin jää voittoa käteen huomattavasti enemmän kuin jos olisi tontin ostanut omaksi
Kovin kummoista taloa et 150 tonnilla saa.
Joko minikokoisen tai ihan täys karvalakkimallin missä seinätkin muovimattoa ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tontti voi maksaa kymmeniä ellei satoja tuhansia. Harvalla rakentajalla on laittaa sellaisia rahoja tiskiin kun itse taloonkin pitää varata vähintään 150 000, useimmiten 300 000 on äkkiä kulutettu. Vuokratontti kannattaa myös silloin, kun on tarkoitus myydä muutaman vuoden päästä eteenpäin. Silloin jää voittoa käteen huomattavasti enemmän kuin jos olisi tontin ostanut omaksi
Ehkä jossain muuttotappiokunnissa noin.
Pk seudun kehyskunnissa jo kunnankin tontit maksaa lähes 100 000e ja mitä lähemmäs pk seutua tullaan niin hinta nousee. Pieni tontti hyvällä paikalla helposti 250 000e. Eikä sellaiselle voi mitään halpistaloa rakentaa tai ei saa ikinä omiaan pois.
100m2 pakettitalo maksa äkkiä 250 000e ja isompi/parempi paljon enemmän.
Vuokratontti on hyvä vaihtoehto jos rahaa on alkuvaiheessa rajallisesti. Yleensä sen voi ostaa myöhemmin omaksi. Mun mielestä joku 250-350 e kuukaudessa tontinvuokraa ei ole paljoa kun muut asumiskulut on 200-300 euron luokkaa. Moni maksaa rivarista tai kerrostaloasunosta saman verran vastiketta
Omakotitalon asumiskulut 200-300 kuussa?
Sisältää
Vesi, jätevesi, hulevesi
Sähkö, lämmitys
Vakuutus,
Jätehuolto
Kiinteistövero
Auraus, hiekoitus
Huolto, ylläpito
Nuohous
Sulla on hyvin kilpailutetut sopparit, meillä menee pelkkään veteen ja sähköön tuo 200 /kk (uusi talo)
Suomessa on niin vähän maata, että pakkohan se melkein on.
Et sinä sitä tonttia siellä kaupungissa oikeasti omista. Kaupunki voi potkia sinut ulos siltä jos haluaa.