Naudan jauheliha haisee paistettaessa
Yritin löytää netistä tietoa tästä onko normaalia mutta en löytänyt. Eli tein ruokaa naudan jauhelihasta, ja minun mielestä se haisi paistettaessa vähän pahalta, joltain märältä koiralta, lampaalta tms. Aikaisemmin en muista että olisi haissut. Juuri kaupasta ostettu ja päiväystäkin jäljellä vielä n. viikko. Eli uskaltaako tätä nyt syödä vai mistä tiedän onko mennyt pilalle?
Kommentit (30)
Possu haisee vielä pahemmalta. Ja se rasvan määrä, yöks!
Mulla kävi sama viikko sitten. Hajusta tuli mieleen lähinnä navetta. En osaa tarkemmin kuvailla. Oma oli kuitenkin otettu pakastimesta, joten epäilin lievää pilaantumista. Joka tapauksessa tein siitä ruokaa ja söinkin sitä pari päivää. Mausta en varsinaisesti huomannut mitään, mutta valmiissa ruuassakin haju oli "navettamainen".
Ehkä joku fiksumpi olisi jättänyt syömättä. Itse olen näitä "mitään ei heitetä pois tyyppejä".
Ei siitä mitään tullut. Edes maha ei mennyt sekaisin.
En sanoisi imelä vaan sellainen vahva haju, tosiaan niin kuin joku märkä koira tai lammas tms. Maussakin samaa (en ole siis uskaltanut syödä vielä vain maistoin vähän). Paketissa liha näytti olevan ok. Nyt lisäksi vielä tuntuu että koko kämppäkin lemuaa ruoanlaiton jälkeen.
Joskus pilaantunut liha alkaa haista vasta, kun kypsentää. Kerran pantiin kanankoivet uuniin, ja kauhea märännyksen haju kämpässä, kun lämpenivät. Oven kun avasi ulos, niin talo tuli kesällä täyteen isoja raatokarpäsiä. Haistoivat, että ruokaa tarjolla.
No kai se haisee kuolemalle, se on kuolleen eläimen pahoinpidelty raato. Nami nami.
Vierailija kirjoitti:
En sanoisi imelä vaan sellainen vahva haju, tosiaan niin kuin joku märkä koira tai lammas tms. Maussakin samaa (en ole siis uskaltanut syödä vielä vain maistoin vähän). Paketissa liha näytti olevan ok. Nyt lisäksi vielä tuntuu että koko kämppäkin lemuaa ruoanlaiton jälkeen.
Tuon takia lopetin lihan syönnis,se karsea haju!
Vierailija kirjoitti:
Joskus pilaantunut liha alkaa haista vasta, kun kypsentää. Kerran pantiin kanankoivet uuniin, ja kauhea märännyksen haju kämpässä, kun lämpenivät. Oven kun avasi ulos, niin talo tuli kesällä täyteen isoja raatokarpäsiä. Haistoivat, että ruokaa tarjolla.
Kotimaista-merkin kanankoipien kanssa näin käy aina. Haisevat aivan järkylle uunissa ja päiväys ei ole vielä lähelläkään. Itsellä meinaa laatta lentää. Jotenkin sen unohtaa ja ostaa taas joskus paketin pois heitettäväksi paiston jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ryyni makkara viellä pahemmalle.Rouva oikein kärisytää sitä.Kämppänsä tuletta parvekelle ,luule hänen sala tupakointinsa ei käryn alta haise.Haisee vaikka on marraskuu 2021.Kuin kissan kusi taas rappukäytävän.
Jos se on sellainen umpiotyyppinen pakkaus, jossa on ilmaa, eli kaasua sisällä, niin se haisee. Mutta jos se ei pilaantuneelle haise ja väri on tasaisen väristä,. niin ihan käyttökelpoista.
Toi lehmänlannan tai navetan haju on kyllä minusta lähelle se märännyksen aromi, kuten niistä kanankoivista lähti.
Ostan vain luoMulihaa suoraan tilalta. Kuumalle pannulle huoneenlämpöinen liha. En pysty suömään kaupan vakuumilihoja.
Sinänsä naudanliha on aina riiputettua, eli siis tarkoituksellisesti mädätettyä. Tämä toivottu mätäneminen tulee maitohappobakteereista ja tekee lihan mureaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaupoissa myytävä possunjauhis on monesti vähärasvaisempaa kuin nautajauhis, rasvaprossa taitaa olla 10 seutuvilla tai alle. Nautasikajauhis on aivan eri tuote ja siinä PITÄÄ olla rasvaa, koska makaronilaatikot yms tarvitsevat onnistuakseen rasvaisemman lihan.
Riippuu musta hjauhelihan laadusta.
En pysty syömään useimmissa lounasruokaloissa ollenkaan, käyttävät jotain halpisjauhelihaa jossa on juuri tuo navetan, tai härkien vahva haju.
Jostain paikalliselta luomutilalta jos ostaa saa parhaimmanmakuista lihaa.
No mitäs syöt kuollutta olentoa, ei ihme jos haisee. Itse en pystyisi. Siirry tofuun niin ei haise kuolema.
Naudanliha on pitkään maistunut lannalle.
En voi ymmärtää tätä tehotuotantoa, älykkäiden nisäkkäiden syömistä.. tai ainakaan tähän malliin.
Lihan syöntiä on vähennettävä, tehotuotanto olisi saatava loppumaan.
Tottakai se haisee, jos sitä ei ole pesty ensin!
Vierailija kirjoitti:
No mitäs syöt kuollutta olentoa, ei ihme jos haisee. Itse en pystyisi. Siirry tofuun niin ei haise kuolema.
Vai ei tofu ja soija haise?? Joskus paistoin soijamurekeainesta nenästä kiinni pitäen, oli niin paha raadon haju. Onneksi se ei maistunut ihan niin pahalle, jotenkuten sen pystyi nielemään. Tofukin haisee paistovaiheessa karmealle. Jauhiksen paistohaju on moninkerroin miellyttävämpi.
T sekasyöjä
No uskalsin syödä vähän mutta meni riisipainoitteiseksi. Haju ja maku silti aivan pskaa. En muista aiemmin, että olisi ollut näitä ongelmia, ainoastaan kerran kun oli ollut pakastimessa. En ole siis pitkään aikaan tehnyt jauhelihasta mitään, joten mietin sitä onko tämä haju normaalia nykyisin. Seuraavan kerran kyllä teen jonku kasvisversion samasta ruoasta.
Mutta huvittavinta tässä on vielä se, että olen tuosta lähikaupasta napannut pari kertaa valmisruoan matkaan muutaman viikon sisään, ja niistä molemmat olivat pilaantuneita jo viimeisenä käyttöpäivänä tai ennen sitä, ja nyt tämä jauhelihajuttu. Joten olen miettinyt onko heillä jossain kylmäketjussa ongelmia, ei ole aikaisemmin ollut vastaavia ongelmia.
Onko se haju jotenkin imelähkö? Jos on niin se on pilalla.