Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys pilaa koko homman

Vierailija
06.02.2015 |

Vauvavuosi voisi onnistua, jos ei tarvitsisi imettää. Alkuun saat olla 2-3 kk vauva kiinni rinnassa, tuttiahan ei voi syödä. Jos pidät vauvaa omassa sängyssä, olet parissa viikossa ihan kuollut siihen edestakaisin nosteluun. Jos pidät vauvaa vieressä, se pentele tottuu loppumattomaan maidon saantiin eikä nuku ikinä. Yöimetyksen lopettaminen on viheliäisintä hommaa mitä tiedän. Sitten kun tulee hampaita, kiitokseksi kaikesta, se puree. Aina saat olla tissit sojossa jossain huoltoaseman vessassa imettämässä, josko päästäisiin jatkamaan matkaa. Tämä on ihan mahdotonta. Harmi, ettei pullotuokintakaan oikein ole vaihtoehto. Mutta toisaalta, kun nuorimmaisen saan kasvamaan, mun ei tartte enää ikinä imettää! : D

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä imetys sujuu. Rennolla otteella mennään eikä turhista stressata toisinkuin esikoisen kohdalla jolloin imetys takkuili ja loppui vauvan ollessa 3kk.

Vierailija
22/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osittaisimetin. Loppui kun vauva 4 kk. Tuttia on söi koko ajan. Kätevää oli. Isä pystyi hoitamaan kuten minäkin. Pääsin harrastuksiinikin ajoissa. Yöllä imetin vauva vieressä. Julkisilla paikoilla annoin pullosta. Korviketta ostettiin kerran viikossa, maksoi 12 euroa. Kun itki, tutti suuhun ja vauva nukahti helposti. Korvikkeilla nukkui heti 5 tunnin pätkissä. Sai kuitenkin äidinmaitoakin. Oli meille kaikille paras ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:46"]

Mäpäs aioinkin pitää meidän neidin nukkumassa vieressä vaikka nelivuotiaaksi. Eiköhän se jossain vaiheessa yötissit lopeta :) meillä on vaan niin mukavaa yhdessä saman peiton alla <3

[/quote]
Ei muuten lopeta. Miksi lopettaisi?

Vierailija
24/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys tai imettämättä jättäminen on äidin päätös. Kaikki muu on minusta täysin ok, mutta se mikä ei ole ok on että äiti ei halua tehdä vaikeita päätöksiä, ja antaa lapsen syödä tissiä siihen asti että tyyliin koulukaverit kiusaa niin että lapsi itse lopettaa.

Tulee varmaan itsenäinen lapsi, mutta veikkaan pikkuisen vaikeuksia seuraavan siitä että äiti ei päätä, eikä siten kanna vastuuta päätöksestään.

Vierailija
25/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:19"]No, itse jouduin lopettamaan imetyksen vauvan ollessa 4 viikkoa vanha, ja nyt viikon pulloruokinnan aloituksen jälkeen sanon että helpompaa tämä tosiaan on. Pitää pestä pulloja ja juosta öisin tuttelia lämmittämässä joo, mutta vauva tulee pullomaidosta nopeasti täyteen, menee raukeaksi, tutti vaan suuhun ja on helppo saada öisinkin nukahtamaan uudelleen. Stressitasoni on palautuneet alkuviikkojen järyttävän korkeista lukemista nyt lähes normaalitasolle. Tissillä vauva taas olisi viihtynyt yöt läpeensä vaikka maitoa tulikin riittävästi, ja jos yritti olla antamatta, niin alkoi armoton kitinä. Nyt saan jopa öisin nukuttua parin tunnin pätkiä.

Ei sillä, olisin kyllä kaikesta huolimatta jatkanut imetystä jos vain olisin voinut, mutta nyt meni näin, ja on siitä hyvääkin seurannut. Toki imetys taitanee muuttua pidemmän päälle helpommaksi, mutta ainakin nuo alkuviikot oli ap:n kuvauksen mukaista helvettiä.
[/quote]
Sama kokemus täällä. Nautin toisen lapsen vauva-ajasta paljon enemmän kun ei tarvinnut imettää:) Onneksi imettäminen ei onnistunut, vaikka alussa olinkin kauhuissani ja pettynyt! Hormonit tasaantuivat nopeammin, kuukautiset palautuivat nopeammin, vauva alkoi nukkua paremmin ja itse olin paaaljon pirteämpi.

Vierailija
26/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 09:19"]No, itse jouduin lopettamaan imetyksen vauvan ollessa 4 viikkoa vanha, ja nyt viikon pulloruokinnan aloituksen jälkeen sanon että helpompaa tämä tosiaan on. Pitää pestä pulloja ja juosta öisin tuttelia lämmittämässä joo, mutta vauva tulee pullomaidosta nopeasti täyteen, menee raukeaksi, tutti vaan suuhun ja on helppo saada öisinkin nukahtamaan uudelleen. Stressitasoni on palautuneet alkuviikkojen järyttävän korkeista lukemista nyt lähes normaalitasolle. Tissillä vauva taas olisi viihtynyt yöt läpeensä vaikka maitoa tulikin riittävästi, ja jos yritti olla antamatta, niin alkoi armoton kitinä. Nyt saan jopa öisin nukuttua parin tunnin pätkiä.

Ei sillä, olisin kyllä kaikesta huolimatta jatkanut imetystä jos vain olisin voinut, mutta nyt meni näin, ja on siitä hyvääkin seurannut. Toki imetys taitanee muuttua pidemmän päälle helpommaksi, mutta ainakin nuo alkuviikot oli ap:n kuvauksen mukaista helvettiä.
[/quote]
Sama kokemus täällä. Nautin toisen lapsen vauva-ajasta paljon enemmän kun ei tarvinnut imettää:) Onneksi imettäminen ei onnistunut, vaikka alussa olinkin kauhuissani ja pettynyt! Hormonit tasaantuivat nopeammin, kuukautiset palautuivat nopeammin, vauva alkoi nukkua paremmin ja itse olin paaaljon pirteämpi.
[/quote]
Täällä samat:) Tosin en missään tilanteessa, ikinä myönnä että vihaan imettämistä! Sen verran tuomitsevia puheita sais muuten niskaansa

Vierailija
27/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täysimetin 3kk ja osittaisimetin vielä yhden kuukauden sen jälkeen. Sitten siirryttiin korvikkeeseen. No prob, kaikki tyytyväisiä. Miksi sitä imetystä pitää jatkaa niin kauan?

Vierailija
28/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäpäs aioinkin pitää meidän neidin nukkumassa vieressä vaikka nelivuotiaaksi. Eiköhän se jossain vaiheessa yötissit lopeta :) meillä on vaan niin mukavaa yhdessä saman peiton alla <3

[/quote]

Sulla ei oo varmaan miestä? Tai jos on, niin tuskin kovin kauaa tota menoa. :D

Vierailija
29/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 11:59"]

[/quote]

Sulla ei oo varmaan miestä? Tai jos on, niin tuskin kovin kauaa tota menoa. :D

[/quote]
Nuo "sun mies lähtee" -argumentit on mun mielestä jotenkin tosi sairaita. Onko sua ehkä hyväksikäytetty lapsena, kun ajattelet vauvan ja äidin symbioosin olevan jotenkin rinnasteinen parisuhteeseen?

Vierailija
30/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien ole pakko lisääntyä, jos se on noin saakelin ylivoimaista. Ihme vinkumista jälleen.

Vierailija
31/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 12:26"]

Ei kaikkien ole pakko lisääntyä, jos se on noin saakelin ylivoimaista. Ihme vinkumista jälleen.

[/quote]

Ja sinä olet täydellinen äiti?

Ei tietenkään ole pakko lisääntyä, mutta vaikka äitiys ihanaa onkin, niin kuuluu siihen (kuten kaikkeen elämässä) myös negatiivisia puolia. On se kumma jos missään ei saisi purkaa tuntojaan. Tuolla sinun logiikallasi lähes mistään, esim. töistä, ei koskaan saisi valittaa, koska se töissäkäyntikin on aina oma valinta.

Vierailija
32/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 06:09"]

Pulloruokinta pilaa koko homman Saat kantaa selkä vääränä korvikkeita kaupasta, aina huolehtia että ei pääse loppumaan ja toivoa että kaupan hylly ei tyhjillään. Pullo ja tutit maksaa, joskus vasta kokeilujen jälkeen löytyy vauvalle sopiva. Aina reissuun lähtiesdä pitää miettiä, kuinka monta tetraa ja pulloa tarvitaan ja miten lämmitetään. Vauva kiihtyy nälkäviesteilyssään karjumisasteelle niin nopeasti että pullo valmiina aina liian hitaasti - olisi ihanaa vain nostaa toinen syliin nälkäviesteilyn alettua, varsinkin öisin kun pitää puolinukuksissa rynnätä pullon laittoon ennen kuin koko muu perhe herää. Aina saa olla pesemässä pulloja. Harmi, ettei rintaruokinta ole vaihtoehto (en jaksa tässä selvittää, miksi ei, sen verran kuitenkin kerron että kyseessä ei ole oma valinta)

[/quote]

Jos käyttää jauhemaista korviketta, voi ottaa aina termarissa mukaan lämmintä vettä ja korvikejauhetta tarvittavan määrän mukaan vaikka minigrip-pussiin. Itse ostin tuttipullolle termopussin, ja lämmitin tuttipullon korvikkeineen jo kotona valmiiksi ja ei muuta kun ääntä kohti kun vauva alkoi olla nälissään. Myös termotuttipulloja on olemassa.

Tuttipulloja oli käytössä noin 10 kpl, eipä tarvinnut koko ajan pestä. Reissun päällä voi myös käyttää pullon sisään laitettavaa kertakäyttöistä pullopussia niin tiskiä ei tule ollenkaan. Meillä vauvalle sopi se pullo oikein hyvin mitä ensimmäiseksi tarjottiin (Avent). Korviketta ostettiin puolen litran tai litran tetroissa iso laatikollinen kerrallaan, ei juuri sen hankalampaa kuin tavallisen maidon ostaminen kerran viikossa :)

Vierailija
33/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöt helpottui huomattavasti kun vauvan syödessä kaksi kertaa yössä hoidettiin heräilyt puoliksi miehen kanssa, eli kumpikin heräsi vain kerran yössä. En kovin pitkään jaksanut edes yrittää sitä, että ensin imetän vauvaa joka nukahtaa tissille samoin tein ja hetken päästä herää huutamaan nälkäänsä. Autossakin pystyi lykkäämään vain pullon suuhun "vauhdista" eikä tarvinnut pysähdellä imettämään. Heti imetyksen perään piti olla pullo ojossa kuitenkin, niin koin vain todella helpoksi siirtyä kokonaan korvikkeeseen. 3 viikkoa osittaisimetystä on kuitenkin imetyksen immunologisten hyötyjen kannalta jo hyvin.

En tiedä kuinka yleisesti on tiedossa, että jo muutama ensimmäinen imetyskerta tuo vauvalle nuo hyvät bakteerikannat ja vastustuskyvyn ja nimenomaan ne ensimmäiset maitotipat on tärkeimpiä. Toki äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle mutta myöhemmin se hyöty jää "vain" ravinnolliseen puoleen.

Vierailija
34/34 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon että meillä olisi imetys onnistunut paremmin. Vauva nyt 7kk, täysimetetty 2 viikkoa ja sen jälkeen osittaisimetetty. Syy tähän oli hyvin ärhäkkä rintatulehdus molemmissa rinnoissa, tämä lannisti minun maidontuotantoni ja vauvan paino tippui.

Sen ensimmäiset pari viikkoa sai vain nukuttua yöt, tissi suuhun ja jatkettiin molemmat unta. Korvikkeen jälkeen piti huolehtia pullo suuhun imetyskertojen väliin, varsinkin silloin alussa että paino lähti nousuun. Lopulta vaadittiin 2 neuvolaterkkaa ja lääkäri kertoman minulle että vauva on jo tarpeeksi iso ja herää kyllä pyytämään ruokaa kun on nälkä ennen kun uskoin. Tämän jälkeen mentiin pelkälläl rintamaidolla yöt ja nukuttiin taas paremmin.

Osittaisimetyksellä mentiin noin 3kk, tämän jälkeen alkoi rinnan hylkiminen. Öisin kelpasi mutta päivisin ei. Sitkeästi yritin tarjota mutta jos ei ota niin pakottaakaan et voi. Ja sitten ei kelvannut tissi enää yölläkään. Havahduin jossain vaiheessa että itketään molemmat vauvan kanssa päivät pitkät kun ei vaan onnistu. Eihän tuossa nyt ollut mitään järkeä. Päätin että lopetetaan sitten imetys jos se kerta on niin hirmuista taistelua.

Nyt syönyt kiinteitä tuosta lähtien kun imetys lopetettiin ja myös korviketta. Kiinteät maistuu. Jälkeenpäin toivon edelleen että olisin pystynyt täysimettämään sen 6kk sillä kun imetys onnistui se fiilis oli aivan mahtava. Tajusin myös jälkeenpäin miten vahvasti nuo hormonit minuun vaikuttivat. Muutama viikko siitä kun olin viimeisen kerran pumpannut rinnat tyhjiksi tuli semmoinen ahaa-elämys että hei, mulla kulkee ajatus! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän