Hirveä pelko jäädä kiinni valehtelusta- en saa nukuttua :(
Tästä tulee pitkä ja sekava selostus, kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa lukea.
Eli siis hain erääseen yritykseen hommiin ja en tiedä ollenkaan miksi, mutta jostain syystä hakulomaketta täyttäessäni kirjoitin sinne suorittaneeni lukion, vaikka en ole käynyt sitä kuin pari viikkoa. Olen sitten aikuisiässä kouluttautunut ammattikoulussa. No, mulla oli jo pala kurkussa sitä kirjoittaessa siihen, kädet tärisi ja ajattelin jo poistaa sen lukion siitä kunnes haastattelija tuli sinne aulaan minua hakemaan ja lähdimme hakemuksen kanssa hänen huoneeseensa.
Haastattelija otti lapun itselleen, katsoi sitä ja hymyili hyväksyvästi, pyysi vielä allekirjoituksen siihen. Siinä sitten sydän pamppaillen ja kädet täristen otin sen lapun, siinä luki jotain "vannon kunniani kautta nämä tiedot oikeiksi." No, enhän minä siinä tilanteessa enää voinut ottaa sitä lukiota pois joten allekirjoitin.
Haastattelu meni muuten hyvin eikä hän sanonut tarvitsevansa todistuksia nähtäväksi, ja lupasi ilmoittaa jos palkkaavat minut. Nyt on kuitenkin kulunut jo kuukausi tuosta haastattelusta ja olen ehtnyt saada jo toisen paikan sillä välin joten en ottaisikaan paikkaa. Todistukset olisi tarvinnut toimittaa vasta sitten sopparia kirjoittaessa.
Silti minua pelottaa ihan kauheasti, että he saavat selville minun valehdelleen. Olen täältä lukenut että monet rekrytoijat tarkistavat kaikkien ehdokkaiden tiedot systemaattisesti ja jos näin on, käry käy. Mua ahdistaa ihan kauheasti koko ajan, pelottaa niin etten saa edes nukutuksi! Voinko joutua rikosoikeudellisesti vastuuseen tuosta? Vaikka en haluaisi enää edes koko paikkaa? Joku petossyyte olisi minun maailmani loppu, tunnen itseni ihan saastaksi tämän takia :(
Varsinkin rekrytoijat, olisi kiva jos vastaisitte..
Kommentit (33)
Valehtelitko sille uudelle työpaikalle myös?
Multa ei oo ainakaan ikinä pyydetty lukion todistusta missään. Sama vaikka sillä pyyhkis per.....nsä.
Tuskin mitään seurauksia tulee mutta JOS tulee niin sanot että ajatuksissas kirjotit vahingossa väärin.
Voi sinua höperöä, ketään ei varmasti kiinnosta jos et edes ole menossa sinne töihin. Mitäs valehtelit, siinähän kärsit.
Oletko tehnyt aloituksen aiheesta aiemminkin?
Vähän oft, mutta oon kuullut jotain että yo-lakkiakaan ei saisi käyttää (julkisesti?), jos ei ole lukiota suorittanut.
"Oho, anteeksi. Ihan vahingossa kirjotin väärin, meni varmaan ammattikoulu ja lukio pään sisällä sekasi ja kirjotin miten sattuu ku vähän jänskätti koko tilanne"
EI SULLE MITÄÄN SEURAUKSIA TULE. USKO MUA :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 21:59"]
Valehtelitko sille uudelle työpaikalle myös?
[/quote]
En valehdellut, sen verran opin tuosta keissistä etten valehtele enää KOSKAAN :(
ap
No ei sulle tuosta voi mitään seurata, kun et ole paikkaa ottamassa vastaan! Relax!:)
En minä oikein usko, että ne rupeaa kaikkien hakijoiden jokaista koulua ja entistä työpaikkaa tarkistamaan?? Hakijoitahan voi olla satoja, enkä tiedä millä oikeudellakaan ne alkaisi soittelemaan kaikkialle.
Tuotahan ei nyt enää voi perua. Tehty mikä tehty, kiinni et varmana jää. Mutta jos se sinua rauhoittaa, voithan miettiä valmiiksi miten selität asian? Sanot että vahingossa kirjoitit sen lukion, olit aikeissa kirjoittaa että vähäsen kävit. Ja sitten tuli se haastattelija, ja sekaannuit etkä ehtinyt huomata/korjata virhettä.
Ja opit tästä nyt tottakai sitten sen, että et enää ikinä huijaa :)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:00"]
Oletko tehnyt aloituksen aiheesta aiemminkin?
[/quote]
en ole tehnyt..
ap
Voi sinua.. huoli pois nyt! Nyt kun et ole efes menossa sinne töihin ei ne tuollaisia asioita mistään syystä tarkistele :) ja ei, et voi myös saada mitään petossyytettäkään :)
Onnea uudesta työpaikastasi. Se vanha työpaikkahakemusesi on jo todennäköisimmin roskiksessa tai mapitettuna hylättyjen hakemuksien sekaan. Ketään ei voisi vähempää kiinnostaa jonkun henkilön hylätty hakemus. Jos edellinen työnantaja olisi ollut kiinnostunut, niin he olisivat jo aikoja sitten vastanneet, mutta nyt sinun ei tarvitse enää miettiä koko asiaa. JOS olisit saanut työpaikan ja allekirjoittanut työsopimuksen väärillä tiedoilla, niin vasta sitten olisit syyllistynyt petokseen. Relax.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:01"]
"Oho, anteeksi. Ihan vahingossa kirjotin väärin, meni varmaan ammattikoulu ja lukio pään sisällä sekasi ja kirjotin miten sattuu ku vähän jänskätti koko tilanne"
[/quote]
Ihanko totta? Onko kaikki samaa mieltä? Tää huojentais mun mieltä niiiiin paljon :)
ap
Voi sua murusta, on sulla pikkuset murheet! Älä huoli, mitään seurauksia ei varppina tule!
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:04"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 22:01"]"Oho, anteeksi. Ihan vahingossa kirjotin väärin, meni varmaan ammattikoulu ja lukio pään sisällä sekasi ja kirjotin miten sattuu ku vähän jänskätti koko tilanne"
[/quote]
Ihanko totta? Onko kaikki samaa mieltä? Tää huojentais mun mieltä niiiiin paljon :)
ap[/quote]
Samaa mieltä!!!! Älä murehdi turhia ja nuku ens yönä ♥
Meille tuli juuri parisataa hakemusta ja haastattelin näistä n. 50 parasta. Töihin otin näistä neljä. Ei mulla ainakaan ole enää tässä vaiheessa aikaa miettiä jonkun haastatellun koulutusta.
Oletkohan vähän turhan herkkänahkainen? Oletko muillakin elämän osa-alueilla tuollainen stressiherkkä sätkynukke? Ootko terapiaa miettinyt?
Älä hyvä ihminen stressaa tuollaista :D Et todellakaan joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen etkä saa syytettä petoksesta :) Voithan tosiaan sanoa että oli väärinkäsitys jos nyt jostain ihmeen kumman syystä asia tulee esille. Unohda koko juttu ja rentoudu. Äläkä jatkossa valehtele niin ei tarvitse tuntea syyllisyyttä.
Jos et enää edes halua sitä paikkaa niin ei varmasti tule mitään ongelmia. Itse en murehtisi asiaa hetkeäkään. Pikkujuttu.
Sori kappalejako ei toiminut!