Onko sinulla joskus ollut ystävää, joka käytti huumeita?
En puhu siis kannabiksesta vaan voimakkaammista aineista. Mitä ystävyydelle kävi, jatkui vai loppui?
Kommentit (36)
Kauan sitten ulkomailla minulla oli heroiinia käyttävä kaveri. Eihän se mitään ystävyyttä ollut siinä mielessä, että heroiini oli hänen elämässään kaiken muun yläpuolella. Hän pyrki ja pääsi metadonihoitoon ja joutui kuukausiksi sairaalaan, jossa kävin häntä katsomassa melkein joka päivä. Hänet saatiin vieroitetuksi, mutta poispääsyä edellisenä yönä hän livahti ikkunasta karkuun ja lähti ulkomaille. Sain häneltä kirjeen mantereen toiselta puolen. Silloin tällöin olen näiden 35 vuoden aikana miettinyt, mitä hänelle mahtoi tapahtua. Ei varmaan mitään kovin hyvää.
Raja menee käytännössä pyskedeelien ja vastaavien ja kovien aineiden välissä. Ensinmainittuja käyttäneitä ystäviä on useita, jälkimmäisestä porukasta pysyn mieluusti mahdollisimman kaukana. Huomautuksena, että myös pilvihommissa on paljon sellaista väkeä jonka luotettavuus on heikko.
Paras ystäväni alkoi liikkua hämärissä piireissä ja vetämään kamaa. Laitoin välit poikki. Muutama vuosi sitten näin hänet makaamassa katuojassa. Toinen ystäväni näki hänet kerran kaupassa ja puhe oli kuin puuroa ja suusta valui vaahtoa. Hyi. En tiedä onko enää edes elossa. Hurjaan kuntoon meni, laihtuikin ihan anorektisen laihaksi vaikka ennen oli pullukka.
Onhan näitä ollut ja on edelleen. Piristeiden ja psykedeelien viihdekäyttäjiä, nyt keski-iässä käyttö harventunut tai hiljalleen loppunut kaikilta. Kukaan ei tietääkseni ole koskaan "rännännyt" eli käyttänyt suonensisäisesti, eikä meidän tulotasollamme ole tarvinnut tehdä koskaan rikoksia, joista saisi rahaa satunnaisiin h umeisiin. Erään sukulaiseni kanssa välit menivät poikki hänen käyttönsä seurauksena, sitähän tässä ei kysytty. Elelee ja kuulemma käy kovapalkkaisissa töissä omalla tahollaan. Ilmeisesti vähentänyt käyttämistä myös.
Vierailija kirjoitti:
Ystäviä oli viisi ja ensin kaljoittelimme, muut alkoi käyttää kannabistakin ja amfetamiiniä ja minua ei kiinnostanut, mutta hengailin, kunnes alkoivat rikoksia tekemään, yksi alkoi myymään itseään yms.
Sihen loppui kaveruus, moikattiin kyllä ja muutamia sanoja vaihdettiin.
Muutamia vuosia kului ja alkoivat kuolemaan ja näistä ei elä kukaan muu, kuin minä...
Silti kalja on laillista!
Vierailija kirjoitti:
Raja menee käytännössä pyskedeelien ja vastaavien ja kovien aineiden välissä. Ensinmainittuja käyttäneitä ystäviä on useita, jälkimmäisestä porukasta pysyn mieluusti mahdollisimman kaukana. Huomautuksena, että myös pilvihommissa on paljon sellaista väkeä jonka luotettavuus on heikko.
Joo tää. Yksi tyyppi muuttui ihan oudoksi. Toinen on sellainen, että ensin saattaa jutella jopa aloittaen itse keskustelun, mutta sitten kesken juttelun katoaa kuin maan nielemänä viikoiksi. Ottaa jossain kohtaa uudelleen yhteyttä kuin mitään outoa ei olisi tapahtunut. Minusta tuollainen käytös tuntuu pahalta ja tosi epäkohteliaalta. Jos lähimuisti ei riitä siihen, että hei sulla oli keskustelu ystävän kanssa kesken, niin poltelkoon sitten aivonsa tuhkaksi jossain toisessa seurassa.
Nykyään pysyn erossa kaikista päihteiden ongelmakäyttäjistä, myös alkoholin ja kannabiksen. Kannabis ei ole se sama mieto huume kuin se ehkä joskus oli, koska siitä on jalostettu koko ajan vahvempaa ja koukuttavampaa.
On ollut ja hän menehtyi aika pian.
Joo on. Pääasiassa kannabista mutta muitakin satunnaisesti. Meni välit kun addiktio paheni ja muuttui samalla äkkipikaiseksi ja epävakaaksi (soitteli keskellä yötä ja raivosi, syytti asioista joihin olin syytön jne.).
Tutustuin vasta kun hän oli raitistunut.
Oli käyttänyt piriä, sössinyt parisuhteensa ja työnsä jne. Hänen lapsuudenkodissaan vanhemmat olivat alkoholisteja.
En tiedä millä hän siitä nousi, mutta ryhtyi opiskelemaan buddhalaisuutta ja on nykyään ilmeisen menestyvä yrittäjä ja hyvissä väleissä entisen vaimonsa ja lapsensa kanssa.
Ei narkkien kanssa voi kaveri olla. Kama menee kaiken edelle ja niillä on parhaat kaverit semmosia jotka itsekkin käyttää. Luusereita ne on kaikki
Työkaveri oli hassiksen viihdekäyttäjä. Teki työnsä hyvin ja sauhutteli viikonloppuisin. Ei häirinnyt mua enkä puhunut kenellekään töissä.
Joo. Ystävyys alkoi rakoilla vasta siinä vaiheessa kun ystävä lopetti huumeidenkäytön ja paljastui, ettei hän olekaan oikeasti sellainen kuin oli vuosien ajan huumeita käyttäessään ollut.
Lopulta tuo ystävyys katkesi, kun ei meillä ollut mitään yhteistä enää ja oli hankala puhua mistään vapautuneesti, ei naurattanut enää samat asiat jne.
Selvänä hän ei ollutkaan mitenkään rento, mielenkiintoinen ja hauska, vaan se oli joku huumeidenkäytön ja sen elämäntavan luoma rooli.
On ystäviä, jotka käyttää MDMA:ta, lähinnä jossain festareilla. Ei tuo mitenkään vaikuta meidän väliseen ystävyyteen tai heidän töissäkäymiseen ja muuhun elämänhallintaan kun on pelkkää satunnaista viihdekäyttöä.
Joo, nuorempana.
Itse vain alkoholia join, kun muut veti suonensisäisiä mun vessassa "salassa". Ei edes pilvi kiinnostanut. Tosi monta vuotta oltiin tiivis ryhmärämä, joka koostui parista kymmenestä ihmisestä, mutta en oikeastaan tiedä miksi, koska muiden päivät kului aina vain siihen rahan ja kaman ettimiseen, kun itse olin jo kuudelta aamulla aina hereillä ja vailla järkevää tekemistä, kun muut vasta meni nukkumaan. Kai se sit oli hauskaa olla yhdessä, eihän niistä illoitteluista menoa ja naurua puuttunut, kunhan ei mennyt niin pitkälle että joku veti liikaa ja alko rageilemaan tai piti viedä ensiapuun pää auki.
Myönnän, oli se myös tietyllä tapaa mielenkiintoista seurattavaa, miten yksi toisensa jälkeen jopa hyväpalkkaisessa työssä käyvä kaveri siirtyi suonensisäisiin osin muiden painostuksesta, osin varmaan omasta halusta, ja menetti kämpät, työt ja luottotiedot sekä välit sukulaisiin. Ne siirtymiset narkiksi tapahtui hyvin vaihvihkaa, mutta kuitenkin silti samalla tosi rytinällä. Monen samaa kaavaa menevä elämä 15 vuotta myöhemmin tekee surulliseksi kun tietää, miten fiksu ihminen siellä taustalla oikeasti on ja mitä olisi voinut saavuttaa ja monen kohdalla toivon, että vielä pääsisi kamasta ja piireistä eroon.
Siinä vaiheessa mulle henkilökohtaisesti alkoi ko. kavereiden seura riittämään, kun poliisit otti myös minut ja autoni hyvin tarkkaan seurantaan, vaikka itse en koskaan esim. ollut rikosreissuissa mukana saati halunnut tietää niistä juuri siitä syystä, että minä en halunnut nihiin sotkeutua, mutta kun itse kullakin oli vähän väliä haku päällä.
Itse olen ollut raitis tuon 15 vuotta, loppui kaljottelukin, ei vaan enää tehnyt mieli. Perhe, matalapalkkatyö ja omakotitalo pitää arjen hektisenä. Joskus muistelen ja näänkin noita entisiä kavereita. Osaa katson hyvillä muistoilla, osaa en osaa katsoa edes säälien.
Vierailija kirjoitti:
Ei narkkien kanssa voi kaveri olla. Kama menee kaiken edelle ja niillä on parhaat kaverit semmosia jotka itsekkin käyttää. Luusereita ne on kaikki
No ne narkit tarvitsevat lähinnä vieroitusta, huumeiden viihdekäyttäjät ovat eri asia... Vertaa esim. sairaalloisen lihava ihminen, joka syö pelkkiä herkkuja 24/7 ja toinen ihminen, joka syö terveellisesti 99% ajasta, mutta sallii itselleen suklaapatukan kerran viikossa.
Oli joo, hänellä on nykyään oma yksiö tuolla yhdellä hautausmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäviä oli viisi ja ensin kaljoittelimme, muut alkoi käyttää kannabistakin ja amfetamiiniä ja minua ei kiinnostanut, mutta hengailin, kunnes alkoivat rikoksia tekemään, yksi alkoi myymään itseään yms.
Muutamia vuosia kului ja alkoivat kuolemaan ja näistä ei elä kukaan muu, kuin minä...
Silti kalja on laillista!
Miksei olisi, onko pössy pimentänyt ajatuksesi...
Olut ja kaljalla on pitkät perinteet ihan ravintona, ei nautinto aineena ja siitä ei joudu psykoosiin...
Huumeiden käyttäjiä on myös ns. narkkien ja viihdekäyttäjien välimaastossa.
Itse olen tuntenut useita ihmisiä, jotka ovat päivittäisiä käyttäjiä, mutta se ei näy ulospäin eli käyvät töissä, näyttävät terveeltä, on kavereita jne.
Arkisin aamulla herätessä piriä ja töihin, illalla poltetaan pilveä jotta nukahdetaan, viikonloppuisin ja lomilla sitten bileitä ja MDMA/essoja/sieniä/lappuja jne.
Kaikki huumeiden "viihdekäyttäjät" on säälittäviä matosia.