Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoinvoivat nuoret

Vierailija
05.02.2015 |

Eikö heitä todellakaan mitenkään pystytä auttamaan?

Itselleni on tullut tällä palstalla nykymuodossaan olo että asiattomien viestien ilmoittaminen saattaa tavallaan olla karhunpalvelus. Vaikuttaa siltä että tämä palsta on joillekin selkeästi todella pahoinvoiville ihmisille se viimeinen väylä saada äänensä kuuluviin ja tulla nähdyksi. Se paha olo, viha ja agressio ei poistu vaikka viestit poistuvat. Katoavatko nuo ihmiset vain silmistämme kunnes saadaan lukea epätoivostaan iltapäivälehdistä sitten kun on jo myöhäistä.

Miten tähän on tultu ja miten ihmeessä näiden ongelmien annetaan levitä käsiin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:09"]

Ei oikeastaan yhteiskunta auto vaan kiristää aina ruuvia. Auttaminen sotii markkina uskovaisia vastaan. En pidä kerjäämisestä(saatanärähtää), mutta norjassahan kerjääminen on uuden lain mukaan laitonta, myös kerjäläiselle rahan antaminen on rikollista. Tämä on omituista ja koskee varmaan vain kadulla kerjäämistä.

[/quote]

Norja on viimeaikoina pönkitänyt itseään sillä että siellä menee niin hyvin. Se tosin ei välttämättä auta köyhää norjalaista. Vai onko heillä tarkoituskin päästä eroon köyhistä kuoleman kautta. Voin kokemuksesta sanoa että kerjääminen on vaikea paikka sille kerjääjällekin.

Vierailija
2/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No poliisin aika menee kerjäämisen ja rahan-antamisen valvontaa oikean rikollisuuden sijaan. Minä en pidä kerjäämisestä, edes tutuiltani saati sitten itseltäni. Lopetin rahan lainaamisen jo teininä kun huomasin että minulle ei ole tästä kuin harmia. Tosin sama juttu rahan kanssa. Kalastan jos ei ole rahaa ja asuntoa ei ole mutta en halua kerjätä enkä sitä itsekkään hyväksy. Tarjoan toki kalaa tai ruokaa kun saan sitä yli oman tarpeen ja olen sosiaalinen, mutta kerjäämistä en vain hyväksy. Muilta en sitä aio kieltää vain minua kohtaan tapahtuva kerjääminen on väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä yleistämistä. Olen yläkoulun opettaja, ja mielestäni nuoret eivät voi lainkaan pahoin. Minä kohtaan päivittäin iloisia, innokkaita, tulevaisuuteen valoisasti suhtautuvia nuoria, jotka pitävät huolta toisistaan ja vastustavat rasismia. Nuoret tulevat alueelta, jolla ei ole mitään superrikkaita, sellaisia keskiluokkaisia ja duunaperheitä lähinnä täällä asuu. Paljon on työttömyyttä myös.

Kaikki ihmiset samaistuvat ympärillä tapahtuviin asioihin. Kun täältä poistetaan vihapuhe ja annetaan ääni fiksulle sananvaihdolle, ihmiset alkavat muutoinkin ajatella fiksusti ja rauhallisesti. Mallioppiminen ei ole vain pikkulasten juttu.

Vierailija
4/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:34"]

En ymmärrä tätä yleistämistä. Olen yläkoulun opettaja, ja mielestäni nuoret eivät voi lainkaan pahoin. Minä kohtaan päivittäin iloisia, innokkaita, tulevaisuuteen valoisasti suhtautuvia nuoria, jotka pitävät huolta toisistaan ja vastustavat rasismia. Nuoret tulevat alueelta, jolla ei ole mitään superrikkaita, sellaisia keskiluokkaisia ja duunaperheitä lähinnä täällä asuu. Paljon on työttömyyttä myös.

Kaikki ihmiset samaistuvat ympärillä tapahtuviin asioihin. Kun täältä poistetaan vihapuhe ja annetaan ääni fiksulle sananvaihdolle, ihmiset alkavat muutoinkin ajatella fiksusti ja rauhallisesti. Mallioppiminen ei ole vain pikkulasten juttu.

[/quote]

Eihän mitään ryhmää voi laittaa samaan kategoriaan. Uskon että suurinosa nuorista voi ihan hyvin, mutta sen varjolla jää paljon syrjään eikä näihin huonovointisiin huomata kiinnittää huomiota. Minäkään en ollut syrjäytynyt peruskoulussa. Se yleensä vasta alkaa sen jälkeen jos on alkaakseen, kun joutuu tekemään valintoja ja pikkuhiljaa astuu yhteiskuntaan siitä laitosilmapiiristä.

Vierailija
5/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten joku toinen pahoinvoiva voi törkyviestin vuoksi vielä huonommin?

Vierailija
6/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:34"]En ymmärrä tätä yleistämistä. Olen yläkoulun opettaja, ja mielestäni nuoret eivät voi lainkaan pahoin. Minä kohtaan päivittäin iloisia, innokkaita, tulevaisuuteen valoisasti suhtautuvia nuoria, jotka pitävät huolta toisistaan ja vastustavat rasismia. Nuoret tulevat alueelta, jolla ei ole mitään superrikkaita, sellaisia keskiluokkaisia ja duunaperheitä lähinnä täällä asuu. Paljon on työttömyyttä myös.

[/quote]

Voi rakas yläkoulun ope kun kaikki ei näy aina päälleppäin. Olen varmasti ulkopuolisen mielestä oikein iloinen ja nätti nuori nainen, mutta todellisuus on se että taistelen läpi päivistä hampaat irvessä ja iltaisin itken sängyssä koska voimat loppuu enkä jaksa huomista. Joka helvetin päivä.

Vierailija
7/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:34"]En ymmärrä tätä yleistämistä. Olen yläkoulun opettaja, ja mielestäni nuoret eivät voi lainkaan pahoin. Minä kohtaan päivittäin iloisia, innokkaita, tulevaisuuteen valoisasti suhtautuvia nuoria, jotka pitävät huolta toisistaan ja vastustavat rasismia. Nuoret tulevat alueelta, jolla ei ole mitään superrikkaita, sellaisia keskiluokkaisia ja duunaperheitä lähinnä täällä asuu. Paljon on työttömyyttä myös.

[/quote]

Hienoa kuulla kokemuksiasi.

Itsekin edelleen kyllä ilmoittelen asiattomuudet juurikin mainitsemastasi syystä ja koska haluan uskoa rakentavaan keskusteluun.

Kuitenkin jossain nuokin täällä pahoinvointiaan purkavat ihmiset joita heikoin perustein nuoriksi epäilen ovat tälläkin hetkellä tunteidensa kanssa. Vaikka olisivat todella huomattava vähemmistö niin silti ovat olemassa.

Se mikä huolestuttaa on se että se pahoinvointi mitä on, näyttäisi olevan jossain määrin rakenteellista. Esim Hilton, täällä ollaan elämä -dokumentin nuoret hienosti auttoivat toisiaan ja pitivät yhtä mutta olivat silti muusta yhteiskunnasta syrjäytyneitä.

Lisäksi ehkä nuorilla ajattelen enemmän niitä ihmisiä jotka juuri peruskoulun jälkeen lähtevät kukin minnekin. Peruskoulussa on vielä oppivelvollisuus ja kaikki ovat vielä siinä yhtenäiskulttuurissa jollain tapaa kiinni. Putoaminen kuitenkin alkaa siinä jossain vaiheessa kun ei ehkä onnistukaan saamaan opiskelupaikkaa, käymään koulua loppuun, saamaan töitä tai haluamaansa perhettä jne.

Mutta hyvä huomio siis ettei koske luonnollisestikaan enemmistöä Suomen nuorista.

Ap

Vierailija
8/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulee tekevänsä oikein kun tekee järkevän kestävän ratkaisun elämässään.. sitten huomaa ettei muu maailma olekkaan järkevä eikä edes perustele tai halua olla järkevä. Ope taitaa olla laatikossaan hyvin keskellä, yleensä on silloin kun ei ymmärrä jotain.

Vierailija
9/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Minäpä luulen, ettet näkisi pahoinvoivaa nuorta, vaikka se siellä käytävässä edessäsi kävelisi...

Vierailija
10/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi helvetti, että tähänkin aiheeseen joku yhteiskunnan kynttilä sekoittaa rasismin.

Ei liity nuorten hyvin- tai pahoinvointiin mitenkään. Jos ei ole pommiterroristi.

Vierailija
11/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:06"]Ja sitten joku toinen pahoinvoiva voi törkyviestin vuoksi vielä huonommin?
[/quote]

Kyllä edelleen itse ainaki ilmoittelen viestit, olen aika herkkis reagoimaan toisten tunteisiin ja huomaan kyllä miten jatkuva vihaviestintä itseenkin vaikuttaa ja siksi haluan ne äkkiä pois omista silmistä. Kuitenkin jäin tuossa klikkaillessani 'asiaton, asiaton, asiaton' miettimään että kuinka hukassa nuo kirjoittajat mahtavat olla ja mihin seuraavaksi purkavat vihaansa kun kokevat perusteetta tulevansa täälläkin vaiennetuiksi.

Vierailija
12/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 13:16"]

[/quote]

Voi helvetti, että tähänkin aiheeseen joku yhteiskunnan kynttilä sekoittaa rasismin.

Ei liity nuorten hyvin- tai pahoinvointiin mitenkään. Jos ei ole pommiterroristi.[/quote]

Kyllä rasismi itseasiassa juurikin liittyy pahoinvointiinkin. Juuri siellä syrjäytyneissä nuorissa (miehissä) kasvaa se pahoinvointi, merkityksettömyys ja mustavalkoinen ajattelu jonka 'lieviä' ilmiöitä rasismi on ja jota täälläkin saamme vihapuheena milloin ketäkin kohtaan todistaa. Ja hyvin valitettavasti sitä samaa jatkumoa on sitten se että jossain vaiheessa joillain harvoilla saattaa muuttua konkreettisiksi väkivallanteoikisi.

Hyvänä esimerkkinä syrjäytymisen vaikutuksista rottakokeet joissa syräytyneet rotat alkavat käyttää huumeita, yhteisöissä oleilevat taas ei. Pahoinvoinnilla ja syrjäytymisellä on niin kamalia sivuvaikutuksia että siksi tässä hieman huolestuin.

Ap

Vierailija
13/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen sellainen.

Vierailija
14/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä... t. kahden pahoinvoivan teinin mutsi

Vierailija
16/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos normaaleillakin ihmisillä menee huonosti, niin silloin sillä heikomalla osalla menee vielä huonommin. Eikä ole aikaa olla läsnä ja kuunnella. Minä olen syntynyt 90-luvun laman aikoihin ja on ironista, että pääsen "nauttimaan" varhaisaikuisuuttanikin lamassa. Toisaalta olen äärimmäisen pettynyt erinäisiin tukitoimiin joita on olevinaan tarjolla. Minulle olisi aikanaan riittänyt asuntola paikka, jossa saisin olla rauhassa vaikealta perheeltäni, niin en olisi syrjäytynyt mt-onglmien vuoksi. Mutta sekin oli tietenkin liikaa. Kun ei terveillekään ole asuntoja ym.

Vierailija
17/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh kirjoitin just pitkän viestin, mutta painoin vahingossa takaisin ja se katosi. Nuoret voivat pahoin, koska vaatimukset etenkin nuorille miehille kasvavat kokoajan ja useat syrjäytyvät. Miehiä syntyy kokoajan enemmä kuin naisia, nuoria miehiä on määrällisesti enemmän ja kaikille ei riitä kumppania, lisäksi naiset ovat hyvinkin tietoisia etulyöntiasemastaan ja siitä että saavat helposti miehiä, joka taas lisää vaatimuksia miehille vaan entisestäänkin ja entistäkin suurempi osa nuoria miehiä syrjäytyy ja kokee itsensä mitättömäksi.

Vierailija
18/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle näyttäytyy ihan kokonaisvaltainen pahoinvointi ehkä nuorissa on jopa enemmän sopeutuneita kuin vanhoissa. Ei nuoret halua osallistua tähän pahoinvointi yhteiskuntaan ja hei sehän on terveempää kuin "terveyttäminen" tms korulause paska...

Vierailija
19/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni muukin tuntuu olevan. On aika kamala ajatus ettei sitä pahaa oloa ehkä kukaan oikeassa elämässä näe.

Itsellä on ainakin todella kädetön olo asian suhteen. Omat keinot kun on silloin tällöin lähinnä omien läheisten auttaminen, yhteiskunnallinen toimiminen omien voimien puitteissa, selkeästi ambulanssia tarvitsevien auttaminen kaupungilla, netissä omien ajatusten jakaminen ja itsestä huolta pitäminen.

Mutta mitä teen mielenterveyspalvelujen vähentämiselle? Nuorten syrjäytymiselle? Aikuisten syrjäytymiselle? Työelämän kiristymiselle joka johtaa syrjäytymiseen? Mitä tekee poliitikot ja ne joilla on todellinen valta vaikuttaa?

Vierailija
20/22 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty peukuttamaan mutta komppaan täysin 7. Ja samaa mieltä 8.n kanssa. Kuinka huonosti ihmisten täytyy voida, kunnes ne jolla on valta vaikuttaa, ottaa sen lisäksi myös vastuun asemastaan. Ehkäpä niin hekin tuudittautuvat tähän "afrikan lapset"-mantraan, jolloin niin kauan kun ihmiset eivät ole luukasoja kadulla, niin ongelmia ei nähdä.