20 vuotta tappiolla pyörinyt firma? What
Luin lehdestä, että Etelä-Pohjanmaalla on yksi firma tehnyt tappiota putkeen 20 vuotta ja viime vuonna mentiin ilmeisesti plussalle. Siis mitä? Millä rahoilla pyöritetään parikymmentä vuotta tappiolla? Ettei vaan veronmaksajien rahoilla. Kertokaa viisaat? itse en ymmärrä muuta kun sen, että jos itselläni olisi firma, joka tekisi tappiota joutuisin lopettamaan sen hyvin pian, mutta mutta... Kertokaa te jotka ymmärrätte bisnestä tms.
Kommentit (14)
Sitä rahaa on joko firmalla itsellään, firman omistajalla tai esim. sijoittajilla. Riippuu toki myös tappion määrästä. 5€ tappiota vuodessa on toki tappiota mutta omistaja pystynee maksamaan sen vaikka omasta palkastaan :)
Tappio ei ole suurta ja pääomat riitävät, niin mikäs siinä on pyörittäessä?
Ei tappiota tarvii kellekkään maksaa. Mulla on hyvin menneet vuodet tappiollisia ja toisinpäin.
Meinaatko ihan oikeasti että valtio maksaisi yrittäjälle mitään? Hyvä kun enää starttirahaa saa kukaan.
Ettei vaan veronmaksajien rahoilla?" :D :D Sallikaa mun nauraa!!
Mikähän kuvio aloittajalla oli mielessä tässä? Maksammekin veroa yrittäjille? Vai että kunnat tunkevat puolet verovaroistaan yrityksille? Ha ha haa
Maksan erilaisia veroja toiminimi yrittäjänä n. 14000 e joka kk. Itse en saa valtiolta mitään.
OY maksaa veroja voitostaan. Jos toiminnasta saatu tulo käytetään kulujen kattamiseen ja palkkojen maksamiseen ja palkat, kulut sekä tulot pysyvät kohtuullisen vakioina niin toiminta voi koko ajan olla hieman tappiollista. Mikäli vuosittainen tappio on riittävän pieni niin mikään ei estä jatkamasta toimintaa kymmenien vuosien ajan. Samaan aikaan työntekijät maksavat palkastaan veroja eli valtio saa omansa.
Ei se ole lainkaan ihmeellistä ja näin on myös monessa taloyhtiössä. Ennen verotettavaa tuloa, vähennetään poistot, mahdolliset varaukset jne. jotka todellisuudessa eivät syö yrityksen pääomaa eli tulos on täysin laskennallinen ja silti yritys voi menestyä ja kasvattaa varallisuuttaa vuosi kymmeniä. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä, päinvastoin hyvää verosuunnittelua, jos vapaata pääomaa on käytössä, jolloin voi investoida.
"Maksan erilaisia veroja toiminimi yrittäjänä n. 14000 e joka kk. Itse en saa valtiolta mitään."
Kannattaisiko miettiä verosuunnittelua vai lasketko alv. mukaan, jonka perit asiakkaalta. Alv. ei ole yrittäjän vero.
Oliskohan ihan velkaa tai sijoitettu aloituspääoma
Yrittäjä voi pyörittää tappiollista firmaa niin kauan kun vapaata pääomaa on riittävästi.
Suomen McDonalds pyörii koko ajan virallisesti tappiolla. Silloin ei tarvitse maksaa veroja Suomeen. Todellisuudessa toiminta tuottaa voittoa, mutta rahat siirretään ulkomaille pienemmän verotuksen maihin.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:34"]Luin lehdestä, että Etelä-Pohjanmaalla on yksi firma tehnyt tappiota putkeen 20 vuotta ja viime vuonna mentiin ilmeisesti plussalle. Siis mitä? Millä rahoilla pyöritetään parikymmentä vuotta tappiolla? Ettei vaan veronmaksajien rahoilla. Kertokaa viisaat? itse en ymmärrä muuta kun sen, että jos itselläni olisi firma, joka tekisi tappiota joutuisin lopettamaan sen hyvin pian, mutta mutta... Kertokaa te jotka ymmärrätte bisnestä tms.
[/quote]varmaan nostettu liikaa palkkojq. Tappio voi muodostua myös varastosta. Eli tappiollinen voi olla myös hyvin menestyvä ja voitollinen taas huonosti menestyvä. Liikevaihtokaan ei kerro muutakuin sen että jotain tapahtuu.