Miks joillain on kilpailuvietti ja joillain ei?
Varsinkin naiset tuo mielellään esiin sen, että heillä ei ole minkäänlaista kilpailuviettiä ja siksi esim. joukkueurheilu ei kiinnosta.
Mutta kyllä tämän näkee jo ihan lapsilla. Toisten on saatava olla ekoja maksoi mitä maksoi ja häviäminen on karvasta kalkkia. Toisia ei taas voisi vähempää kiinnostaa pinnistellä sen eteen että voittaisi jonkun.
Mistä se oikein tulee? Kai kasvatus paljon selittää, mutta meillä on esim. kaksi tyttöä, joista toisella on kova kilpailuvietti ja toisella ei käytännössä ollenkaan.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:37"]
Voin kertoa että yrittämättä jättämisellä saa helpommin alfauroksen maineen kuin pakonomaisella yrittämisellä. Ainakin minua tästä syytetään kun en juokse naisten perässä. Minua on aina tästä syytetty, minua ei voi ottaa kuulemma baariin mukaan kun vien huomiota pois muista "alfa uroksista" Totuus on ettei monikaan sytytä enkä oikein muutenkaan luota tuntemattomiin.
[/quote]
Kyse oli siitä, että mies voi osoittaa alfaurosmaisuuttaan olemalla voittaja urheilussa, liike-elämässä, ryhmäytymistilanteissa... ja aika hyvin noita naisia näyttää pyörivän urheilusankareiden, liikemiesten ja luokan kingien ympärillä, eikö?
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:18"]
Minulla on ainakin aina ollut voimakas kilpailuvietti. Yleensä välttelen sellaisten asioiden tekemistä, jossa en voi olla paras.
Työnhaussa tästä ominaisuudesta on ainakin hyötyä, samoin kuin opiskelussa.
[/quote]
Mulla taas ei koskaan. Tästä syystä en voi kuvitellakaan, että olisin töissä sellaisella alalla, jossa pitäisi pyrkiä aina päihittämään muut. Tai että toimisin johtotehtävissä - en ikinä.
Oma lapseni ei myöskään ole innokas kilpailemaan. Sen sijaan ihan kamalan monet on jo n. 5-6 -vuotiaina. Tämän näkee ihan päiväkodeissa. Kouluissa taas on kamala määrä lapsia, joille ei kelpaa kuin kympit kokeissa ja todistuksessa. Ryhmäpaine tekee osan kilpailusta. Jos kaverit on kovin kilpailuhenkisiä, tarttuu se muihinkin, koska kukas nyt yksinään viitsisi kilpailla. Moni taas haluaa olla ryhmän jäsen ja kilpailee siksi.
Varmasti liittyy muihin perinnöllisiin ominaisuuksiin, ja myös lapsuusajan kokemuksiin. Onhan ap:nkin tytöt syntyneet eri aikaan ja eri järjestyksessä, joten ei heidän elämänsä alku ole ollut samanlainen.
Mutta tottakai kova kilpailuvietti ts. voimakas näyttämisen ja toisten nokittamisen tarve voi liittyä myös huonoon itsetuntoon.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:29"]
Varsinkin naiset tuo mielellään esiin sen, että heillä ei ole minkäänlaista kilpailuviettiä ja siksi esim. joukkueurheilu ei kiinnosta.
Mutta kyllä tämän näkee jo ihan lapsilla. Toisten on saatava olla ekoja maksoi mitä maksoi ja häviäminen on karvasta kalkkia. Toisia ei taas voisi vähempää kiinnostaa pinnistellä sen eteen että voittaisi jonkun.
Mistä se oikein tulee? Kai kasvatus paljon selittää, mutta meillä on esim. kaksi tyttöä, joista toisella on kova kilpailuvietti ja toisella ei käytännössä ollenkaan.
[/quote]
Synnynnäinen temperamentin piirre. Riippuvaisuus palkinnoista ja tyydytyksen saaminen menestymisestä. Tunnetaan myös palkkioriippuvuutena.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:28"]
Synnynnäinen temperamentin piirre. Riippuvaisuus palkinnoista ja tyydytyksen saaminen menestymisestä. Tunnetaan myös palkkioriippuvuutena.
[/quote]
Minä näen hieman eri asiana tydytyksen saamisen kehuista ja palkinnoista ja halun voittaa/päihittää muut. Ensin mainittua voi kokea, vaikka koko luokka saisi kiitettävät, jälkimmäistä vain jos on selvästi kukkulan kunkku.
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 15:37"]
Voin kertoa että yrittämättä jättämisellä saa helpommin alfauroksen maineen kuin pakonomaisella yrittämisellä. Ainakin minua tästä syytetään kun en juokse naisten perässä. Minua on aina tästä syytetty, minua ei voi ottaa kuulemma baariin mukaan kun vien huomiota pois muista "alfa uroksista" Totuus on ettei monikaan sytytä enkä oikein muutenkaan luota tuntemattomiin.
[/quote]
Kyse oli siitä, että mies voi osoittaa alfaurosmaisuuttaan olemalla voittaja urheilussa, liike-elämässä, ryhmäytymistilanteissa... ja aika hyvin noita naisia näyttää pyörivän urheilusankareiden, liikemiesten ja luokan kingien ympärillä, eikö?
[/quote]
Osoittaa afamaisuuttaan? Minä en ole edes asiaa koskaan ajatellut ennen kuin minua on aiheesta syytelty useammalta eri taholta. Piirretty jopa jotain omituisia diagrammeja ja esitetty toisenlaisia tapoja käyttäyä esitetty minun tapani "vääränä" muita kohtaan. Olen vastannut olevani vain oma itseni, en ole syntynyt kumartelemaan muiden oppeja.
Urheilu ja uskonto on pilannut monta viinamiestä..😁
EK? Nalle W?