Oletko asunut huonomaineisessa lähiössä?
Oletko ikinä asunut huonomaineisessa lähiössä, kuten vaikkapa varissuo tai vantaa?
Kommentit (95)
Juu, kontula oli kamalin. Veljellä vielki puukotusarpi naamassa.
Eskolanmäki eli Bronx. 20 vuotta ja sitten alkoi meno tummumaan niin paljon, että oli pakko lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Asuin elämäni ensimmäiset 20 vuotta huonomaineisessa lähiössä. Ei siellä ollut mitään pelättävää. Lähinnä huvitti ne ihmisten kauhistelut, että miten siellä uskaltaa edes liikkua. Ei ollut mitään ongelmia tai vaaratilanteita koskaan. Yleensä tiukimmat mielipiteet on niillä, jotka ei näillä alueilla ole koskaan asuneet.
Kyseinen alue on todennäköisesti saanut huonon maineensa jo ennen sinun syntymääsi ja se ei häviä välttämättä vuosikymmeniin vaikka asiat muuttuisivatkin. Turhaan ei kuitenkaan yksikään alue huonoa mainetta saa.
Olen asunut ulkomailla huonomaineisessa lähiössä, jossa meininki oli paljon pahempaa kuin Suomessa. Päiväsaikaan uskalsi kyllä liikkua kunhan ei ihan syrjäkujille mennyt, mutta oli todella masentavaa kun todella paljon näki huume- ja alkoholiongelmaisia ihmisiä ja kaikki puistot ja kadut oli sotkettu roskilla ja seinät töhryillä, ei ollut myöskään kivoja kahviloita tai liikkeitä vaan lähinnä jotain rihkamakauppoja ja pikaruokalaravintoloita. Koskaan ei oikein tullut vastaan iloisen näköisiä ihmisiä.
Olen asunut Varissuolla 80-luvulla. Ei ollut mitään perustavanlaatuista vikaa tuossa lähiössä silloin. Tai voi olla, että sosiaalisia ongelmia oli, mutta ihan iloista lapsuutta siellä vietin.
Asuin Turun Jyrkkälässä viime vuosituhannella, silloin se oli huonomaineinen lähiö. Eipä sitä kyllä silloin mitenkään huomannut, ainoastaan ehkä siitä että siellä oli oma poliisi. Nykyäänhän Jyrkkälä ei enää kuulu kyseiselle listalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin elämäni ensimmäiset 20 vuotta huonomaineisessa lähiössä. Ei siellä ollut mitään pelättävää. Lähinnä huvitti ne ihmisten kauhistelut, että miten siellä uskaltaa edes liikkua. Ei ollut mitään ongelmia tai vaaratilanteita koskaan. Yleensä tiukimmat mielipiteet on niillä, jotka ei näillä alueilla ole koskaan asuneet.
Kyseinen alue on todennäköisesti saanut huonon maineensa jo ennen sinun syntymääsi ja se ei häviä välttämättä vuosikymmeniin vaikka asiat muuttuisivatkin. Turhaan ei kuitenkaan yksikään alue huonoa mainetta saa.
No itseasiassa ensimmäiset talot alueella rakennettiin 70-luvulla, minä olen syntynyt 80-luvun alulla. Maine on ollut huonoimmillaan 80- ja 90-luvuilla, jolloin minä olin lapsi/teini.
Alueella on pari katua, joissa oli kaupungin omistamia vuokrataloja. Niissä oli kylän halvimmat asunnot ja sen seurauksena asukkeina niitä, keillä vähiten oli rahaa. Näihin taloihin kasaantui paljon ongelmia ja niissä oli muuhun alueen asutukseen verrattuna huomattavasti enemmän häiriöitä. Alue pääsi lehtien otsikoihin milloin milläkin puukotuksella tai muulla väkivaltarikoksella. Valtaväestö luki näitä otsiloita kuin piru raamattua ja alkoi kiertää tarinoita hurjasta lähiöstä, missä kuka vaan menettää henkensä, jos uskaltaa siellä kulkea.
Todellisuudessa ne väkivaltateot tapahtuivat lähin yksityisasunnoissa huono-osaisten remuporukoiden keskinäisissä välienselvittelyissä. Aivan kuten nykypäivänäkin.
Näiden porukoiden ulkopuoliselle väestölle alueella ei ole ollut mitään vaaratekijöitä.
Kontula. Mainettaan parempi, ei mitään ihmeempää tapahtunut. Enimmäkseen tavallisia ihmisiä. Seinänaapurit kivoja.
PK-seudulla huonomaineiset lähiöt eivät näköjään välttämättä olekaan niin huonoja.
Sen sijaan pienemmissä maakuntakaupungeissa taitaa olla toisin päin: ne huonot lähiöt ovat mainettaan vieläkin huonompia.
Sehän käy sinänsä järkeen: niihin maakuntakaupunkien kurjimpiin vuokratalolähiöihin kasaantuu se maakunnan huonoin aines, joka ei pääse edes PK-seudulle asti. Toisaalta pikkukunnassa tai maaseudulla taas ei tule toimeen, kun ei saa huimausaineita.
Asun huonomaineisessa lähiössä ja täällä ainakin on todella rauhallista. Iäkkäiden naapureiden mukaan pahin aika oli 80-90 luvuilla ja pahimmat riehujat on jo muuttaneet pois, kuolleet tai sen verran iäkkäitä, että ovat jo rauhoittuneet.
Onko kenelläkään Lahden Liipolasta tai Hämeenlinnan Katumasta? Nämähän ovat klassikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Mellunmäessä, ja av:n mukaan tämä on huonomaineinen.
No en mä tätä miksikään onnelaksikaan kutsuisi.
Kerroppas mikä se onnela sitten on?
Marjaniemi?
Tämän palstan totuuden mukaan KOKO Itä-Helsinki on hirveää slummia, ml. Kulosaari, Jollas, Tamisalo ja Marjaniemi.
Minä asuin myös pienehkön kaupungin (30.000 as) huonomaineisessa lähiössä, joka ei enää ollut kovin huono, koska suurin osa asukkaista oli eläkeläisiä.
Tosin se on ainut paikka siviilissä, jossa olen kuullut aseen laukeavan (muulloin kuin metsästysaikana maaseudulla).
Kolme raiskausyritystä takana itsellä ja tajusin viimein lähteä pois Itä-helsingistä, palasin luistelutreeneistä usein myöhää illalla enkä uskaltanut liikkua enää yksin. En muuttaisi enää ikinä takaisin sinne.
Espoon Keskuksessa. Polkypyörä pöllittiin asemalta rankkasateen aikana. Helsingin Ruoholahdessa joku talon asukkaista ilmeisesti (ulkoisten jälkien puuttuessa) murtautui häkkivarastoihin pari kertaa saman vuoden aikana. Naapurirapun alimpaan asuntoon poliisit menivät parvekkeelta rynnäköllä sisään kun pojilla oli a m f e t amiinipitoiset juhlat läpi vuorokauden. Ja Ruoholahdella oli silloin vielä "hyvä" maine uutena kaupunginosana.
Asuin ysärillä hervannassa ja kyllä oli kuollut kylä, ei mitään ongelmia jos ei räkälöissä aikaansa viettänyt.
Nyt tilanne kuulemma pahempi kun muualtatulleita enemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Mellunmäessä, ja av:n mukaan tämä on huonomaineinen.
No en mä tätä miksikään onnelaksikaan kutsuisi.
Kerroppas mikä se onnela sitten on?
Marjaniemi?
Muistaako kukaan sitä veristä miestä Marjaniemessä?
Vierailija kirjoitti:
Kolme raiskausyritystä takana itsellä ja tajusin viimein lähteä pois Itä-helsingistä, palasin luistelutreeneistä usein myöhää illalla enkä uskaltanut liikkua enää yksin. En muuttaisi enää ikinä takaisin sinne.
Minut raiskattiin Vimpelissä ja toisen kerran Porvoossa.
Sijainti ei varmaan yhtä oleellinen ole kuin se, että osa miehistä on tuollaisia.
Erikoista kerrassaan, jos sun kimppuun on noin monta kertaa käyty ulkona, se on todella harvinainen tekotapa.
Mulla kolme noista ja hyvät muistot jäi kaikista.
Hakunilaan voisin mutta syrjäinen sijainti. Eiköhän ne ala ostarirempan pian sielläkin.