Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en itse ymmärrä tyhmyyttäni?

Vierailija
04.02.2015 |

Kuulen päivittäin töissä kommentteja älystäni ja ihan yleisesti työpaikallani käytetään minusta nimitystä se ääliö ja minua puhutellaan usein työkavereiden toimesta idiootiksi. En silti vieläkään itse sisäistä omaa tyhmyyttäni eli en koe itseäni radikaalisti älyllisesti poikkeavaksi. 

Työpaikka ei tietenkään ole ainut paikka jos älystäni huomautellaan vaan toki se on ollut ongelma aiemmissa työpaikoissani ja opiskelupaikoissani sekä ns. ystävien kanssa keskustellessa. Nykyisissä opinnoissa tyhmyyteni ei ole tullut vielä julki koska opintoja on vasta vuosi takana. Nykyään minulla ei myöskään ole lainkaan ystäviä tai tuttavia joten huomauttelu on keskittynyt työhön. Mieheni taas kuvittelee minun olevan keskivertoa älykkäämpi eikä siksi huomauttele. 

Miten saisin objektiivisen kuvan älystäni ja miten saisin sisäistettyä sen etten kykene samaan kuin muut?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyytesi voit käydä mittauttamassa Mensan testeissä. Mensalla on myös nettitesti, joka on suuntaa-antava ja luotettavampi kuin 'hupitestit'. 

Eniten minua ihmetyttää miten työpaikallasi sallitaan kiusaaminen? Voitko ottaa tuon nimittelyn esimieheksi kanssa puheeksi? Jos rohkeutesi riittää, seuraavan kerran kuullessasi nimittelyä, kysy suoraa haukkujalta, mihin perustuu tuo hänen käyttämänsä ääliö-sana. Sano että et aio sietää nimittelyä enää ja jos työasioissa on jotain huomautettavaa, antakoon siitä palautetta ilman nimittelyä.

Tsemppiä! 

Vierailija
22/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:26"]

Älykkyytesi voit käydä mittauttamassa Mensan testeissä. Mensalla on myös nettitesti, joka on suuntaa-antava ja luotettavampi kuin 'hupitestit'. 

Eniten minua ihmetyttää miten työpaikallasi sallitaan kiusaaminen? Voitko ottaa tuon nimittelyn esimieheksi kanssa puheeksi? Jos rohkeutesi riittää, seuraavan kerran kuullessasi nimittelyä, kysy suoraa haukkujalta, mihin perustuu tuo hänen käyttämänsä ääliö-sana. Sano että et aio sietää nimittelyä enää ja jos työasioissa on jotain huomautettavaa, antakoon siitä palautetta ilman nimittelyä.

Tsemppiä! 

[/quote]

Olen kysynyt pomoltani ja hän vastasi että jos osoitan olevani fiksu niin minua kohdellaan normaaliälyisenä, mutta jos kaikki näkevät että olen tyhmä kuin vasemman jalan saapas niin on ihan ok sanoa se myös ääneen. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:57"] Älä missään nimessä mene tekemään netissä mitään älykkyystestejä! Ne mittaavat aika yksiuloitteisesti vain tiettyä älykkyyden osa-aluetta ja niiden mielekkyys on nykyisin muutenkin vähän kiistelty. Jos työpaikalta löytyy ihmisiä, jotka kutsuvat sinua tai ketään muutakaan ääliöksi, kyseiset ihmiset eivät itse kuulosta älykkäiltä saati sivistyneiltä. Älä siis lainkaan välitä heistä! Älykkyyttä on monenlaista. Ei ole mitään syytä, miksi sinun tulisi ajatella, että olisit tyhmä. Uskomalla itseesi voit hyvinkin päästö vielä loistamaan jollain omalla osa-alueellasi. [/quote] Kuulostaa aika alentuvalta. En itsekään luota nettitesteihin sillä ne antavat huikeat pisteet kaikille jotta testaajalle tulisi hyvä mieli. En kuitenkaan halua uskotella että voin olla ihana uniikki lumihiutale vaan tahtoisin oikeasti tietää olenko edes normaaliälyinen vai normaaliälyn puolella siellä Gaussin käyrän vasemmassa laidassa.  ap [/quote] Ok...eli pilailet.

[/quote]

Minä en pilaile mutta sinä vittuilet. Toivottavasti tuli hyvä mieli kun sai haukkua tyhmän vielä provoksikin.

Vierailija
24/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 09:57"] Älä missään nimessä mene tekemään netissä mitään älykkyystestejä! Ne mittaavat aika yksiuloitteisesti vain tiettyä älykkyyden osa-aluetta ja niiden mielekkyys on nykyisin muutenkin vähän kiistelty. Jos työpaikalta löytyy ihmisiä, jotka kutsuvat sinua tai ketään muutakaan ääliöksi, kyseiset ihmiset eivät itse kuulosta älykkäiltä saati sivistyneiltä. Älä siis lainkaan välitä heistä! Älykkyyttä on monenlaista. Ei ole mitään syytä, miksi sinun tulisi ajatella, että olisit tyhmä. Uskomalla itseesi voit hyvinkin päästö vielä loistamaan jollain omalla osa-alueellasi. [/quote] Kuulostaa aika alentuvalta. En itsekään luota nettitesteihin sillä ne antavat huikeat pisteet kaikille jotta testaajalle tulisi hyvä mieli. En kuitenkaan halua uskotella että voin olla ihana uniikki lumihiutale vaan tahtoisin oikeasti tietää olenko edes normaaliälyinen vai normaaliälyn puolella siellä Gaussin käyrän vasemmassa laidassa.  ap [/quote] Ok...eli pilailet.

[/quote]

Minä en pilaile mutta sinä vittuilet. Toivottavasti tuli hyvä mieli kun sai haukkua tyhmän vielä provoksikin.
[/quote]

Just.

Vierailija
25/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä luulet, että sulle vittuillaan täällä? Oletko alkujaan töissäkin reagoinut ihmisiin kuvittelen, että sulle halutaan pahaa ja vastannut sitten samalla mitalla?

Ehkä sillä että sua on kutsuttu ääliöksi ei niinkään ole viitattu sun älyyn vaan asenteeseesi?

Vierailija
26/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti vaikutat tyhmältä, mutta matemaattiseen älyyn se ei vaikuta mitenkään. Lakkaa loukkaantumasta kaikesta ja tee se mensan nettitesti, sillä saat tuloksen joka riittää kyllä arvioimaan oletko normiälyisen puolella loogillis-matemaattisesti. Tyhmäkin pärjää kyllä jos ei ole tympeä ja ikävä mielensäpahoittaja.

Vierailija
27/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 10:38"]

Miksi sinä luulet, että sulle vittuillaan täällä? Oletko alkujaan töissäkin reagoinut ihmisiin kuvittelen, että sulle halutaan pahaa ja vastannut sitten samalla mitalla? Ehkä sillä että sua on kutsuttu ääliöksi ei niinkään ole viitattu sun älyyn vaan asenteeseesi?

[/quote]

Oli melko ikävästi vastattu kun väitetään pilailuksi kun toinen tosissaan kysyy omasta älystään. Useimmille äly ei varmaankaan ole millään tavalla arka paikka, mutta sellaiselle jota on useassa paikassa, monen ihmisen taholta ja useita vuosia "vitsailtu" ja ilkeilty tyhmyydestä niin se muotoutuu noloksi asiaksi. 

ap

Vierailija
28/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap. Pilkkaajat ovat itse huonolla itsetunnolla varustettuja, eikä se liity sinun älykkyyteesi.

Vierailija
29/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä sen vierailijan kanssa, joka kirjoitti " älä missään nimessä tee netin testejä". Testit mittaavat vain tietyn tyyppistä älykkyyttä ja pienellä harjoittelulla voi tulostaan parantaa niissä paljon. Myös koulutuksella on iso merkitys. Minuakin on on usein haukuttu tyhmäksi ja kohdeltu alentuvasti. Se johtuu paljon siitä että olen itse hyvin vaatimaton. En koe olevani hyvä ellen ole tuntemistani ihmisistä paras tai vähintään tosiksi paras, jossain asiassa. Jotkut ystvävistäni taas kehuvat itseään estoitta heti kun suoriutuvat 40-50% paremmin kuin muut. Lisäksi toisinaan vertailu on eräilua; työkaveri saa muutaman päivän henkilökohtaisen koulutuksen jonkin asian tekemiseen minä opettelen saman yksin ja ei heti ensimmäisellä tai toisella kerralla mene putkeen. Kolmemannella kerralla joutuukin ok verissä päin puolustamaan tuloksiaan ja kertomaan miksi se on nyt oikein. Tai lapsena verrattiin usein pikku siskoon joka oppi jonkun asian nuorempana kuin minä, vaikka vanhemmat käyttivät paljon aikaa opettamiseen ja minä sain aikanaan oppia yksin eikä kysymyksillään vastattu, esim kun opettelin lukemaan ei kerrottu "mikä kirjain tämä on",kun osoitin kirjainta /pesukoneen käytön opettelin sen ohje kirjasta ja siskolle äiti pesi ja vinkkasi vaatteet niin oli aina puhtaat niin olin rumempikin...kieltäydyin uskomasta haukkuja ja olen nyt menestyvä fyysikko, silti haukkumista kuulee ja vähättelyä miehiin verrattuna. Silloin muistutan itseäni että cv näyttää paremmalta kuin monella ikäiselläni fyysikkolla, mutta edelleen tekee välillä mieli luovuttaa kun tunnen itseni tyhmäksi. Äiti on edelleen sitä mieltä että en ole fiksu teen vaan enemmän töitä kuin muut mutta sekään ei ole totta, useimmat työkaverit tekevät vielä N. 3h pidempää päivää. Urheilu analogia joka aikasemmin tuli esiin ei ole ihan huono; aloitin aikuisiällä sählyn. Meni yli vuosi ennen kuin tein yhtään maalia ja ajattelin että olen lopun ikääni niin huono etten koskaan tee maaleja, vaikka pidän hyökkäys pelistä. Sitten yhdessä pelissä tein maalin ja siitä lähtien olen tehnyt joka harjoituksissa maalin tai muutaman :). Eli omat ennakko käsitykset ja annetut resurssit vaikuttavat kovasti siihen miten ihmiset kokevat pärjäävänsä. Älykyyttä on oikeasti monenlaista. Tyhmäksi haukkuminen liityy paljolti kovaan kilpailuun ja jollain lailla yleistäkin yhteiskunnassamme naisia kohtaan. Sen lopettamiseen toivon minäkin vinkkejä, harvoin kun kulee suoraa "tyhmä", heittoa.

Vierailija
30/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä edeltävään niin kirjoitan tätä tauolla padillä, niin en ehdi tässä oikolukea ja kiinnittää huomiota kirjoitusasuun, se mitä kerroin on silti totta. Tyhmäksi haukkuminen on eniten vihjailua mutta joskus suoraakin.

Vierailija
31/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jatkoa Siitä ei ole haittaa että onnistuu saamaan oikeita ystäviä ja niitähän usein saa ystävällisyydellä. Kuitenkin liikaa ystävällisyyttä pidetään toisinaan alentuvana ja etenkin nuoren naisen pitää osata esiintyä jämäkkänä jos haluaa välttyä rietyntyyppiseltä neidittelyltä. Hermostua ei kuitenkaan saa. Tsemppiä!

Vierailija
32/33 |
04.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:32"]

Siis se, että ap haluaa selvittää onko nirmaaliälyinen, ei ole se syy

[/quote]

no ap sanoi että aihe on hänelle herkkä. Sosiaalinen älykkyys ei kyllä sullakaan vaikuta kauhean korkealta.
[/quote]

On ymmärrettävää, että aihe on ap:lle herkkä. Sosiaalisen älyn puutteen suuntaan kuitenkin viittasi tapa, jolla ap alkoi heti hyvää tarkoittavia vastauksia kritisoida esim. Alentuviksi.

Asia tiivistyy mielestäni erinomaisesti vastauksessa 27.

Hyvää illanjatkoa kaikille!

Vierailija
33/33 |
05.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 21:09"]

[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 13:32"] Siis se, että ap haluaa selvittää onko nirmaaliälyinen, ei ole se syy [/quote] no ap sanoi että aihe on hänelle herkkä. Sosiaalinen älykkyys ei kyllä sullakaan vaikuta kauhean korkealta. [/quote] On ymmärrettävää, että aihe on ap:lle herkkä. Sosiaalisen älyn puutteen suuntaan kuitenkin viittasi tapa, jolla ap alkoi heti hyvää tarkoittavia vastauksia kritisoida esim. Alentuviksi. Asia tiivistyy mielestäni erinomaisesti vastauksessa 27. Hyvää illanjatkoa kaikille!

[/quote]

Sanot "kaveripiirisi tkee väärin haukkuessaan sinua" ja haukut itse aika pienellä näytöllä. Toivottavasti iltaasi kuuluu myös itseesi menemistä...tsemppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan