Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautuisitte? Päiväkodin opettaja nukuttaa 2,5-vuotiaani päiväunille kapalossa

Vierailija
09.09.2006 |

Tyttäreni on aloittanut päiväkodissa täysipäiväisesti 2 viikkoa sitten ja päiväunien nukkuminen on hänelle ollut vaikeaa siellä.

Kotona viikonloppuna nukkuu normaalisti, noin 1,5-2 tunnin unet mutta päiväkodissa ei uni meinaa tulla silmään.

Päiväkodin opettaja kertoi eilen lasta pois hakiessani että oli paketoinut vastustelevan tytön kapaloon ja pitänyt kiinni niin ettei päässyt pois. Sitten tyttö kuulemma nukahti tapeltuaan vastaan 5 minuutin ajan.

En oikein tiedä mitä tuosta ajatella. Hiukan pahalta tuntuu tuo pakottaminen kapaloon, jos hän ei sinne halua.

Kotona emme ole kapalointia harrastaneet vauvaiän jälkeen.

Onko tällaista ollut muilla?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoon hänestä johtajalle mitään, mutta myöhemmin kuulin että hän sai potkut, hän oli aivan järkyn kamala lapsia kohtaan ja osasi sitten olla aikuisille mielin kielin

Vierailija
42/63 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olen päiväkodissa töissä ja kyllä olen nukuttanut liki kaksivuotiaita juuri edellisissä viesteissä kuvatulla tavalla. Eli käärinyt peiton tiukasti ympärille ja silitellyt ja laulanut. Mun työurani aikan olen nähnyt paljon lapsia jotka eivät nukahda itsekseen millään mutta kun rahoittuvat peittoon käärittynä niin avot 5 minuuttia ja uinahdus. Jotku taasen huutavat aina joka kerta ja panevat vastaan ennen unta mutta lapset ovat yksilöitä. Ite käärin oman poikanikin peiton alle tiukasti ja siihen yleensä nukahtaa alle 5 minuutin. joskus kun on oikein levoton olen kyllä ihan pitänyt kiinnikin ja pidellyt sängyssä. Kyllä aikuinen päättää illalla varsinkin nukkumisesta ja muutenkin. Ja päiväkotipäivä on rankka pienellä ja yksi pölisevä lapsi sängyssä voi todella herättää herkkäunisemmat. Hirmu harvassa ovat ne alle 3v ryhmätjoissa lapset ovat saaneet olla uniakaan hereillä.

Eihän kapaloon/peittoon kääriminen nyt mitään väkivaltaa/pakkotoimenpiteitä ole....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä siitä tulisi,jos jokainen lapsi saisi tehdä lepohetkellä mitä haluaa. Ehkä lapsesi on tyyliä" pakko pitää kiinni" ,mutta tietenkin kapalosta voi luopua ja pitää muuten paikallaan. Onhan tuo hiukka iso kapaloon.

Vierailija
44/63 |
13.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vielä 2v 6kk lapsi kääritään peittokapaloon, koska muuten nukkumisesta ei tule mitään. Ja jopa pidetään kiinni, jos ei muuten pysy käärössään rauhassa.

Nukkumaanhan ne lapset on saatava. Hiljainenkin höpinä jostain sängystä saattaa häiritä huonounisen kaverin nukkumista.

Vai peittoon kääriminen väkivaltaa, kaikkea sitä...

Vierailija
45/63 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko on kulunut ihan muissa ympyröissä, ja päiväkodissa ei viime viikolla oltu ollenkaan koska lapsi sairastui pahasti:o(

Mutta kiitos kaikille kommenteista!

Pyytäisin nyt eräitä " kiihkoilijoita" lukemaan tekstejä hieman tarkemmin-mielestäni en ole ollut hysteerinen enkä tehnyt täällä kärpäsestä härkästä, vaan tiedustelin mitä muut olisivat vastaavasta tilanteesta mieltä!

Kyselin päiväkodin muilta hoitajilta(samalla kun soitin ja ilmoitin ettei lapsi tule viikolla hoitoon) ovatko he käyttäneet kapalointia, ja vain tämä LTO on sitä tehnyt.

Hoitajienkin keskuudessa oli erimielisyyttä siitä, onko tapa OK vai ei.

Pysyin rauhallisena ja pyysin LTOlta, ettei kapaloa käytettäisi jollei ole ihan pakkotilanne.

Tyttäreni ei kuitenkaan ole riehunut eikä hoitajien mielestä häirinnyt muita lapsia.

Tästä lähtien tulen kysymään päivittäin, kuinka nukkuminen on sujunut.

Kotona tyttö nukahtaa päiväunille aivan normaalisti, joskus ei nuku ollenkaan mutta pysyy sängyssään ja hiplailee leluja tai " lueskelee" kuvakirjoja.

ap

Vierailija
46/63 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkistin asian LTO;lta;

hän on käyttänyt ihan tiukkaa kapaloa eli lapsen raajat suoriksi ja peitto kehon ympärille niin ettei saa käsiä esiin ja vain pää näkyy.

ap

Vierailija
47/63 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oe edes aatellut, että siinä olsi jotain vikaa! Meidän 1,5 vuotiasta on usein kapaloitu siellä. Onko teillä sitten muita ehdotuksia miten lapsi saadaan hiljaiseksi ja nukkumaan?

T: pelästynyt äiti:(

Vierailija
48/63 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei oikeastaan sanoisi että kapaloinnissa tekniikkana olisi itsessään jotain vikaa, mutta olisi ehkä syytä tarkistaa että minkälaisissa tilanteissa ja minkä ikäiselle lapselle sitä tehdään!?

1,5-vuotias voi vielä hyvinkin kokea turvaa ja rauhoittua tiukassa kapalossa mutta oma 2,5-tai oikeastaanhan hän on jo pian 2v7kk -tyttäreni ei siitä nauti saati rauhoitu helposti kapaloon.

Minulle on jäänyt tunne että lapseni ei ole annettu rauhassa edes tottua päiväkodissa lepäämiseen, kun jo heti alettiin " pakottaa" nukkumaan kapalossa.

Hän on tähän mennessä ollut päiväkodissa vasta 6 päivää.

Mitä vikaa on siinä, jos lapsi ei nukahdakaan kokonaan, jos hän pysyy sängyssään, ei riehu ja on siellä hiljaa? Ketä se häiritsee?

Me vanhemmat emme ole esittäneet toivomusta että lapsemme ON NUKUTTAVA, tavalla millä hyvänsä.

Tyttäremme nukkui kapalossa kaikki unensa 7kk ikäiseksi, mutta sen jälkeen on vastustanut raivokkaasti.

ap

Vierailija
49/63 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli puhetta tästä ko LTO:sta vielä muussa yhteydessä lastenhoitajan kanssa, ja hän sanoi saaneensa sen käsityksen että LTO oli itsekin sitä mieltä ettei voi jatkaa tässä päiväkodissa työskentelyä.

On toiminut aiemmin isompien ryhmässä, eli yli 3-vuotiaiden kanssa.

Muut hoitajat olivat helpottuneita, että asia ratkesi aika pian LTO:n aloitettua työnsä-ehti olla ko päiväkodissa vain 3 viikkoa.

Olen samaa mieltä ja toivon että tilalle löytyy pian kunnollinen opettaja jolla on arvot kohdillaan.

Meidän päiväkotitaipale jatkuu repaleisena-huomenna ei ole asiaa taaskaan sinne kun korvatulehdus on uusinut JÄLLEEN KERRAN.

Terveisin työlääntynyt aapee

Vierailija
50/63 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukutan oman lapseni (jos hän hyörii ja pyörii) kiinni pitämällä. " holding" -tekniikkahan on vähän sellaista (en ole tutustunut teoriaan, mutta käsittääkseni se rauhoittaa lasta ja luo turvallisuutta).

Jos huoneessa on useampi lapsi tai aikuinen ja kaikkien pitäisi nukkua, niin kyllä peittoon paketointi on minusta ihan ok juttu! Unirauha pitää antaa muille! Ja jos 5 min:ssa nukahtaa paketointiin, niin sittenhän tapa on toimiva.

Vierailija
51/63 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväunia vai et . Meillä on NEITI 3v joka ei HALUAISI nukkua mutta tarvitsee todella ne unet ! 2 viikkoa loman jalkeen oli kotona iltaisin täysi kaaos ja syykin selvisi kun uusi opettaja , joka ei lasta tuntenut kysyi että nukkuuko ko . lapsi koskaan kotona kun ei ole täällä nukkunut yhtenäkään päivänä .

Vastasin että nukkuu ja PITÄÄ nukkua ! On vaan oppinut niin taitavaksi unen loitolla pitäjäksi , että jos pikkurillinkin vaan voi pitää liikkeessä , niin hereillä pysyy...

Ja samalla annoin hlökunnalle luvan " vaikka maata lapsen päällä " jotta uni tulee...En ole mikään sadisti äiti . Tyttö nukahtaa " alle puolen minuutin " kunhan on hetkenkin paikoillaan...Pysähtymiseen tarvitaan vähän apua...

Vierailija
52/63 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aikamoinen " pyörija" sängyssä ja muiden häiritsijä, koska opettajan on pitänyt asiasta ihan tulla sinulle erikseen sanomaan. itse en kapaloisi hiljaista ja aloillaan olevaa lasta. huoneessa saattaa olla 11 tai 12 muuta lasta ja heillekkin pitäisi suoda unirauha. Kukapa haluaisi levotonta nukkaria? pyöriminen ja pelleily sängyssä on nimittäin tarttuvaa! päiväkodissa työskentelevät ovat alansa osaajia ja sinun lapsesi on vasta aloittanut. eiköhän lapsesi opi aika äkkiä päiväkodin tavoille ja silloin nukkarissa oleminen alkaa sujua hyvin. usein nukkarissa on kaksi hoitajaa nukuttamassa noin pienille, joten kyllä se toinen olisi puuttunut asiaan jos tilanne olisi ollut ei hyväksyttävä. muistathan antaa myös positiivista palautetta arvokasta työtä tekeville, muuten voi käydä niin, etteivät hoitajat enää uskalla sanoa sinulle yhtään mitään.

t. joskus päiväkodissakin töitä tehnyt

Vierailija
53/63 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun lapsia oo kapaloitu päikkärissä.

Arveluttavaa toimintaa, kieltäisin väkisin makuuttamisen

Vierailija
54/63 |
17.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huonoilmapiiri, jos ei ole yhteiset " säännöt" , tavat. Eikä voi työkaverille sanoa. olen vahvasti sitä mieltä että kärpäsestä tehty härkänen. tämä palsta on sitten se herkullisin vaihtoehto kertoa asiasta. heikommat äidit ottavat sitten kaiken niin tosissaan.

Vierailija
55/63 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

epämiellyttävät ni laitetaanko lapsi sukkasilteen ulos? kun lasta ei missään nimessä saa pakottaa mihinkään mitä ei itse halua? sama syömisessä, annetaanko lapsen olla syömättä jos itse ei halua?

Ja tosta nukkumisesta, miten luulette että muut lapset pystyvät nukkumaan jos ryhmässä on vaik viis lasta joska eivät nuku, ja ne päästetään viereiseen huoneeseen leikkimään ja metelöimään? tiedän että niiden pitää olla hiljaa mutta luuletteko että se on niin helppoa pitää ne hiljasena? muilla lapsilla on kuitenki oikeus nukkua!!!! päiväkodissa ajatellaan kuitenki kaikkia lapsia eikä vain ainoastaa teidän omaa kultanuppua!!!!

Vierailija
56/63 |
10.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädeillä on näköjään keinot kaikkeen. Mikä ihme siinä on, että kaikki lapset pitää saada taipumaan samaan muottiin.

Vierailija
57/63 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika, hoitaja keksi tempun, jolla lapsi saadaan nukkumaan ne 2,5-vuotiaalle tärkeät päiväunet. Ja tämä ei sitten äipälle kelpaa. Itse olisin enemmän hermona siitä, jos hoitopaikassa hypittäisiin lapseni pillin mukaan. Nimittäin silloin ei lapsi nukkuisi lainkaan.

Voin kertoa teille, että jos tällaisesta " pakko" kapaloinnista vedätte herneet nenuun, niin esim. koulunkäynti saattaa aiheuttaa teille melkoisia sydämentykytyksiä. Miksi te paapotte lapsianne tuolla tavoin? Päiväkoti on verovaroin ylläpidetty laitos. Jos pk:n touhu ei miellytä, niin rahaa pöytään, niin saatte yksityishoitajan, joka pyöriskelee pikkuprinsessoittenne ja -prinssienne ympärillä. Tai sitten jäätte itse kotiin höösäämään niitten pilttienne kanssa. En minä ainakaan halua, että pk:ssa yhden lapsen nukuttamiseen käytetään tuota kapaloimista kummoisempia kommervenkkejä. Eihän ne tädit kerkeä muuta tekemäänkään kuin tottelemaan vaativien äippien nukuttamisohjeita, jos sille linjalle lähdetään.

Oma lapseni temppuilee aika ajoin päiväuniaikaan. Pph kiikuttaa lapseni oman peräkammarinpoikansa huoneeseen, jos temppuilu ei lopu. Kertavienti pelottavan pojan huoneeseen päikkäreille riitti. Nykyisin jo pelkkä uhkaus auttaa. En edes ajatellut mitään traumajuttuja. Mua vain hävetti, kun lapseni oli mekastanut päikkäreillä. Pääasia, että lapsi saatiin unille jollakin tavoin. Ja traumoja tällaisista ei tule. Jos tulisi, niin maapallo olisi täynnä traumatisoituneita ihmisiä. Ei ne lapset ole niin herkkähipiäisiä, kuin monet tuntuvat luulevan.

Vierailija
58/63 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suurimman osan ajasta alle 3v ryhmässä. Jos vanhemmat toivovat että lapsi nukku ja tarvii päikkärit,niinkuin suurinosa pienistä,niin en näe mitään pahaa ko nukuttamisessa!

Olen itsekkin nukuttanut muutaman lapsen " kapalossa" johon ovat turvallisesti nukahtaneet!

Tosin " kapalo" ei ole ollut kunnon kapalo vaan lapsi on kiedottu peittoon ja hyssytelty uneen,ja usein noin parin viikon päästä on oma sänky kelvannut

Vierailija
59/63 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on mitä ilmeisemmin levoton nukahtaja. Oma lapseni on samanikäinen ja nukahtaa heti kun menen hänen viereen ja otan kainalooni tiukkaan otteeseen (hellästi kuitenkin) niin ettei pääse pyörimään. Jos jää yksin sänkyyn saattaa pyöriä siellä tunninkin verran ennenkun nukahtaa.

Tuskin lapsesi mihinkään pakkopaitaan on laitettu. Ja uskomatonta mitä yksi tässä ketjussa sanoi että jos heidän päiväkodissa lapset ei nukahda saavat he mennä leikkimään... kyseenalaistaisin tämmöisen päiväkodin henkilökunnan jotka eivät saa alle 3 v nukkumaan.

Vierailija
60/63 |
11.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koko urani ajan on kaikissa päiväkodeissa ympäri Suomen pakotettu lapset nukkumaan, niin myös syömään, pukemaan ym vaikka aina joku vastustaa. Aikuinen asettaa rajat, jos sitä ei tee äiti sen tekee hoitaja. Vapaa kasvatus ei ole enää käytössä. Takaan ja alleviivaan että kapalo auttaa paremmin nukahtamaan kuin kiinni pitävät aikuisen kädet joka on seuraava vaihtoehto. Kyllä se itsekseen höpöttäminenkin muita häiritsee. Jos haluaa kasvattaa lapsensa toisin esim ei tarvitse nukkua päiväunia (joka on nykytietämyksen mukaan lapsen aivoille haitaksi) kannattaa hoitaa lapsi itse tai järjestää yksityinen hoitaja. Meidän tehtävä on huolehtia että lapsi nukkuu. Tiedoksenne että aikuisia lyövä tai potkiva, pureva lapsi kääritään ohjeiden mukaan mattoon, kapalointia tuokin. Lisään vielä että autamme lasta nukahtamaan emme kiduta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän