Miten osaisin neuvoa tytärtäni, ihan paniikissa
Asumme 14v tyttäreni kanssa kahdestaan Itä-Keskuksen lähellä. Hän on mennyt ihan paniikkiin näiden viime aikaisten tapahtumien takia enkä osaa ja keksi miten rauhoittelisin häntä. Olemme koettaneet puhua näistä viime aikaisisista murhista ja raiskauksista että todennäköisyys niiden sattumiseen omalle kohdalle on häviävän pieni mutta tyttö pelkää silti mielettömästi. Hän ei halua enää lähteä lenkillekään ja muutenkin koettaa pyytää minua mukaan jos on menossa jonnekin ulos. Hänen koulussaan on melko levotonta ja se ei tunnu auttavan tilannetta yhtään.
Miten olette onnistuneet käsittelemään tilannetta tyttärienne tai poikienne kanssa ettei pelkoon ole syytä?
T. Huolestunut äiti
Kommentit (45)
koulubsykologi? kertomasi mukaan tyttäresi pelot ovat ihan todellisia.
Asut siis Itäkeskuksessa (Helsinki), mutta et osaa kirjoittaa asuinalueesi nimeä? Ei millään pahalla, myötätuntoni jos oli rehellinen aloitus, mutta tämmöiset nimivirheet haiskahtavat aina hieman "porvoolaiselle".
No oletko koittanut kertoa, että väkivaltarikokset ovat itseasiassa vähentyneet mutta media vain nostaa niitä enemmän esille. Eli että siinä on vääristymä.
Minä aloin itse 14-vuotiaana kuudeksi vuodeksi kasvisyöjäksi ihan vain siksi kun pelkäsin niin paljon hullunlehmäntautia. Kyllä se teinin päättäväisyys voi olla hyvin vankkaa. Kannattaa etsiä hänelle juttelu apua jos pelko ei ala hellittämään. Kuulostaa siltä, että perusturvallisuus on järkkynyt. Parinkin kerran juttulu ammattilaisne kanssa voisi auttaa.
Kyllä mä tietysti yrittäisin rauhoitella lasta, mutta mutta...vaikea olisi naama pokerilla sanoa ettei huoleen ole syytä. Kun siihen saattaa olla syytä. Ajatus itsepuolustuskurssista oli hyvä. Yrittäisin myös liikkua paljon lapsen kanssa yhdessä.
Niin ja olen asunut aiemmin Itäkeskuksen läheisyydessä, mun kimppuunkin on sielläpäin käyty nuoruudessa. Onneksi mä olin erittäin hyvä eräässä kamppailulajissa...
Muuttakaa pois levottomasta Itä-Keskuksesta :)
Vai että Itä-Keskuksessa. Missäs se on? Porvoossa?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:24"]
Asut siis Itäkeskuksessa (Helsinki), mutta et osaa kirjoittaa asuinalueesi nimeä? Ei millään pahalla, myötätuntoni jos oli rehellinen aloitus, mutta tämmöiset nimivirheet haiskahtavat aina hieman "porvoolaiselle".
[/quote]
No anteeksi jos menee väärin mielenkuohunnassa... oliko tärkeämpää oikeinkirjoitus vai asia?? Uskomattomia ihmisiä. Pidä pää kiinni jos sinulla ei ole mitään sanottavaa aitoon hätään.
En ymmärrä av-mammoja!!!!!! Ainoa anti toisten hätään on vittuilu oikeinkirjoituksesta.
Kyllähän samanlaisia tapauksia on sattunut ties kuinka paljon aiempinakin vuosina. Tyttäresi ei ole varmaan vaan seurannut uutisia silloin.
Itsepuolustus kurssi, kaasusumutin, iso koira ja juoksu harrastus. Vikkelät jalat auttaa pakoon pääsyssä. Pippurikaasut ja sellaiset on laittomia mutta pienempi paha kuin joutua raiskatuksi ja/tai tapetuksi.
Sano tytöllesi, että liikkuu sellaisella alueella, jossa on muitakin liikkeellä. Kännykkä mukana, vaikka ihan kädessä. Kerro myös, että muslimimiehistä ja -pojista on hyvä pysyä kaukana. Ei saa jutella, ei edes vilkaista kohti. Kerro, että kaikki kulttuurit eivät ole samanlaisia. Joissakin kulttuureissa tervehtiminen ja ystävällinen katse = lupaus suhteesta.
Tampereella oli joku aika sitten samanlainen tapaus, muslimi tappoi ex-tyttöystävänsä. Kaikissa kulttuureissa ei käy päinsä, että tyttö lähtee "suhteesta" (joka meikäläisellä mittapuulla ei välttämättä edes ole mikään suhde).
Vanhemmat on tässä vähän vaikeassa tilanteessa, koska koulussa opetetaan, että kaikki ovat samanlaisia, monikulttuurisuus on rikkaus jne. Omille lapsille pitää siis opettaa, että pitää pysyä kaukana muslimeista, mutta koulussa ym. tilanteissa pitää teeskennellä, että tykkää monikulttuurisuudesta eikä syrji ketään.
Ongelmia tulee silloin jos joutuu pakosti tekemään koulussa parityötä muslimipojan kanssa. Itselleni tuli valtavasti ongelmia ihan aikuisiällä, kun jouduin työskentelemään afrikkalaistaustaisen miehen kanssa ja tuo mies alkoi seurata joka puolelle. Vaikeita tilanteita, kun ei haluaisi joutua syytetyksi rasismistakaan.
16 vaikeaa kun tekstisi sisältö on melkein kokonaan rasistinen..Täällä Tampereella tulee heti parikin tapausta mieleen missä suomalainen mies tappoi ex-tyttöystävänsä.
Ongelma on ilmeisesti curlling-vanhemmuuden nyt nuorissa aikuisissa ikäluokissä näkyvä emotionaalinen epätasapainoisuus. Eli ei osota käsitellä stressaavia tunteita ja sitä ettei saakaan sitä mitä haluaa. Ihmissuhteiden kohdalla ne tunteet ovat sitten niin ylitselyöviä, että varsinkin enemmän testosteronia omaavilla teot alkavat puhua rumaakieltään kun ihmissuhdetaidot eivät riitä.
Itsepuolustuskurssi on hyvä idea. Minäkin kävin sellaisen joskus 13-vuotiaana. Siellä oli muitakin nuoria tyttöjä ja meillä oli ihan hauskaa :) Opimme paljon hyödyllisiä taitoja ja muistan näin 25-vuotiaana vieläkin, miten pääsee oikeaoppisesti ranneotteesta irti. Tällainen tieto myös rauhoitti.
Myös keskusteluapu voisi auttaa. Joko koulupsykologin kanssa tai ensihätään vaikka nuorten auttavaan puhelimeen soittaminen. Kannattaa myös yrittää rauhoittaa tyttöä kertomalla faktoja. Pelkkä "ei siellä ole mitään hätää" -lauseen toistaminen kun ei auta mitään. Pitää vedota todelliseen tietoon.
Lisäksi oma äitini on antanut minulle pippurisumutteen. Ne ovat Suomessa kyllä periaatteessa laittomia, mutta sellaisen kantaminen laukussa rauhoittaa kummasti. En tosin kanna sitä mukanani vaan pidän maustehyllyssä :D Vastaavasti voit antaa tytölle vaikka matkakokoisen hiuslakkapullon laukkuun ja sanoa, että sillä kun suihkuttaa tekijää suoraan silmiin niin saa aikaa juosta pakoon, mutta edelleen kannattaa korostaa koko ajan, kuinka pieni todennäköisyys on joutua rikoksen uhriksi, ja kuinka turvallinen maa Suomi on asua.
Itse olen syntynty Ylikiimingissä, eikä koskaan ikinä ole tullut vahingossa kirjoitettua Yli-Kiiminki. :) Tuo virhe on tullut vain ulkopaikkakuntalaisilla.
Jos nyt oikeasti asuisi Itäkeskuksessa, niin aika sokea saa olla ettei osaisi sitä oikein kirjoittaa! Kylttejä joka paikassa. Ei mene läpi tämä provo.
Niin todellakin! Unohtaako suurin osa keskustelijoista, että Suomi on tosiaankin turvallinen maa asua! Ei nuorta pidä pelotella jos on ihan tavallinen nuori ja ei ota hölmöjä riskejä. Perusturvallisuuden luominen pohjalle on se oikea ratkaisua tähän. Rakkaus ja turva kotoa elämään mukaan! Ei amerikanmallia Suomeen kiitos!
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:41"]Itsepuolustus kurssi, kaasusumutin, iso koira ja juoksu harrastus. Vikkelät jalat auttaa pakoon pääsyssä. Pippurikaasut ja sellaiset on laittomia mutta pienempi paha kuin joutua raiskatuksi ja/tai tapetuksi.
[/quote]
Ja jos laittomuuksia ei halua hankkia nii pieni lakkapullo ajaa varmasti melkein saman asian :)
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 17:27"]
Vai että Itä-Keskuksessa. Missäs se on? Porvoossa?
[/quote]
Keskellä Venäjän rajaa.
Suosittelen jokaista käymään itäkeskusksessa päiväsaikaan. Yli puolet vastaantulevista on somaleita tai lähi-idästä kotoisin olevia. Lorvivat keskuksessa päivät pitkät. Ihan kuin olisi ulkomailla.
Mikä tai missä on Itä-Keskus???
Ei jatkoon