Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Halloween paheksujat: Kai jätätte yhtälailla jouluostokset tekemättä? Ette osta yhtäkään joulukoristetta?

Vierailija
15.11.2021 |

Ai ette, miksi?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lahjarumba /karnevaali riittää vuodessa. Olkoon se joulu , koska koko maailma suunnilleen pitää vapaata silloin.

Vierailija
22/26 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukkikin on punanuttu koska Coca-Cola. Mutta on se joulu niin suomalainen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pukkikin on punanuttu koska Coca-Cola. Mutta on se joulu niin suomalainen!

Itse asiassa se amerikkalaisten punanuttuinen möhömahapukki on suomalaista perua. Joku mikä lie ahvenanmaalainen siirtolainen sen piirsi mainostoimiston leivissä työkseen. Kaikki muut houhouhout ja lentävät porot siihen päälle on kyllä amerikkalaisten ihan omaa.

Savupiipputouhut ja lahjasäkit ovat saksalaista perua kuten koristeltu kuusikin.

Vierailija
24/26 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään jätä jouluostoksia tekemättä. Joulu on meille koko perheelle yhdessäolon ja rauhoittumisen juhlaa. Käymme joulun alla paljon joulukonserteissa kirkoissa. Joulunakin käymme kirkossa, saunomme, syömme hyvin ja jonkun verran lahjojakin vaihdetaan. Jouluna on ihanaa syventyä kuuntelemaan kaunista joulumusiikkia, lukea kirjoja ja rauhoittua kiireisen syksyn jälkeen.

En tiedä, miten se aika oikein liittyy siihen, että kun vietämme joulua, jolla on Suomessakin pitkät perinteet, niin sen vuoksi pitäisi viettää myös amerikkalaista krääsäjuhlaa, jossa pääasiassa on kaikenlainen pukeutuminen ja rekvisiitta, ja lapsilla karkin kerjääminen. Pyhäinpäivää vietämme kyllä suomalaisittain, sehän on suomalainen edesmenneiden muistopäivä.

Vierailija
25/26 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on alunperin pakanallinen juhla, ei siihen kuulu millään tavoin oikeasti Jeesus ja kristinusko.

Ihan samanlaista kristinuskon ylimielistä kulttuurista omimista ja rienausta kuin se että lähes järjestäään vanhat kivikirkot rakennettiin pakanallisten pyhien lehtojen, uhri/kuppikivien tai esimerkiksi seita-paikan päälle.

Itse pyrin viettämään tätä juhlaa perinteisin menoin. Kantakaa ylpeänä omaa kulttuurianne.

Vierailija
26/26 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä Halloweenia mitenkään paheksu, viettäkööt sitä ketkä niin haluavat. Mulla on keraaminen kurpitsalyhty, jonka pistän olkkarin lipaston päälle esille lokakuun alussa ja polttelen siinä tuikkuja iltaisin. Halloweenin jälkeen pistän sen takaisin lipaston laatikkoon odottamaan seuraavan vuoden lokakuuta. Sen kummemmin en vapaa-aikanani Halloweenia vietä taikka koristele.

Jouluna koristellaan enemmän. On kuusi ja jouluvalot terassilla. Ja aattona laitan jouluisen kaitaliinan keittiön pöydälle. Lisäksi kuunnellaan joululauluja, syödään hyvin ja illalla saunotaan ja vaihdetaan parit lahjat. Joulun vietto menee aika pitkälti jo lapsuudesta tuttujen perinteiden mukaan. Halloweeniin ei mulla tai miehelläni liity mitään perinteitä.