Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen menossa neuropsykologisiin tutkimuksiin. Mitä kaikkea siellä tutkitaan?

Vierailija
15.11.2021 |

Alunperin olin adhd tutkimuksessa mutta vielä ei pystynyt lääkäri tekemään diagnoosia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuropsykologisella tutkimuksella tarkoitetaan tutkimusta, jossa kartoitetaan yksilön kognitiivisia toimintoja, käyttäytymistä ja psyykkistä tilaa.

Tutkimuksen tarkoituksena voi ADHD-oireisen kohdalla olla esimerkiksi vaikeuksien asteen ja laaja-alaisuuden, mahdollisten oppimisvaikeuksien, työ- tai opiskelukyvyn tai kuntoutustarpeen arviointi.

(lähde: Käypä hoito)

Vierailija
2/6 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tehdään adhd-diagnooseja myös ilman noita neuropsykologisia testejä. Testit ovat niin ruuhkautuneet, että yksi psykiatri kertoi minulle, että oli saanut HUS:sta ohjeet, että ei lähettäisi enää ketään noihin testeihin, vaan tekisi koko diagnoosin itse. Hän oli aiemmin lähettänyt potilaat testeihin tuonne julkiselle sektorille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne eroa "tavallisista" psykologisista tutkimuksista muuta kuin tutkimusten osalta. Käytetään eri tehtäviä ja eri kyselylomakkeita.

Käydään läpi esim. miten hahmotat asioita, yksityiskohdat vai kokonaisuus edellä, miten osaat numeroita, kelloa, miten sun muisti toimii (jonojen toistelua) jne. Kerrot kuvista mitä niissä tapahtuu, järjestät sarjakuvia oikeaan järjestykseen. Tuollaista kaikenlaista.

Vierailija
4/6 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänkö noissa persoonallisuustestiä

Vierailija
5/6 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tehdään adhd-diagnooseja myös ilman noita neuropsykologisia testejä. Testit ovat niin ruuhkautuneet, että yksi psykiatri kertoi minulle, että oli saanut HUS:sta ohjeet, että ei lähettäisi enää ketään noihin testeihin, vaan tekisi koko diagnoosin itse. Hän oli aiemmin lähettänyt potilaat testeihin tuonne julkiselle sektorille.

Siis tässä oli kyseessä yksityisen puolen psykiatri, joka tekee päätyökseen suurin piirtein näitä adhd-diagnooseja. Hänelläkin on kuukausien potilasjonot itsellään ja tekee välillä töitä viikonloppuisinkin.

Vierailija
6/6 |
15.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä lääkärisetä pyytää riisumaan kaikki vaatteet tai ainakin yläruumis paljaaksi ja sitten tutkitaan korvien väli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän