Kuuluuko teidän joulu rosolliin suolakurkut?
Mulla ei, vaan punajuuri, porkkana, peruna ja sipuli.
Kommentit (32)
Ei kuulu. Siinä on perunaa, omenaa, porkkanaa, punajuurta ja sipulia.
Sen nimi on sallatti ja se tehdään ikivanhalla puisella sallattilaatikolla ja hakalla. On melkoisesti viiltoja jo siellä laatikon pohjassa, kun on jokunen sukupolvi siinä sallattinsa takonut. Siitä tulee se joulutunnelma, kun ylähyllyltä nostetaan varovasti alas sallattikulho ja aletaan viskellä herkkuja paloiksi. Eikä tämä siis ole vitsi vaan ihan tosi :,D . Ehkä siinä on moni emäntä aikoinaan hakannut joulustressinsä pois.
Vierailija kirjoitti:
Sen nimi on sallatti ja se tehdään ikivanhalla puisella sallattilaatikolla ja hakalla. On melkoisesti viiltoja jo siellä laatikon pohjassa, kun on jokunen sukupolvi siinä sallattinsa takonut. Siitä tulee se joulutunnelma, kun ylähyllyltä nostetaan varovasti alas sallattikulho ja aletaan viskellä herkkuja paloiksi. Eikä tämä siis ole vitsi vaan ihan tosi :,D . Ehkä siinä on moni emäntä aikoinaan hakannut joulustressinsä pois.
Olen kuullut tuosta salaatti-nimestä ennenkin. Pohjanmaalta?
Karjalais-turkulais-espoolainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yhdistän sallatin Varsinais-Suomeen. Pohjanmaalla esim. salla ja sinsalla.
Suolakurkku nimenomaan kuuluu rosolliin. Ja ehkä porkkanakin. Jos punajuurta välttämättä haluaa, sitä ei ainakaan tarvitse sotkea muiden joukkoon, vaan tarjotaan omasta astiasta.
Vierailija kirjoitti:
Suolakurkku nimenomaan kuuluu rosolliin. Ja ehkä porkkanakin. Jos punajuurta välttämättä haluaa, sitä ei ainakaan tarvitse sotkea muiden joukkoon, vaan tarjotaan omasta astiasta.
Punajuurihan on se, joka rosollin tekee.
ei kinkkua eikä rosollia molemmat on paskaa, ellei sitten ruokajaosta saa ilmaiseksi joulun jälkeen
Myrttisen suolakurkkua
Herkkumaan punajuurikuutioita
Perunaa
Porkkanaa
Punasipulia
Omenaa, yleensä red delicious
Löysäksi vatkattu kermavaahto tilkalla punajuurilientä ja ripauksella valkopippuria
Vierailija kirjoitti:
Karjalais-turkulais-espoolainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yhdistän sallatin Varsinais-Suomeen. Pohjanmaalla esim. salla ja sinsalla.
Joo Varsinais-Suomesta olen ja koko suku puhuu sallatista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei syödä "joulu rosollia", vaan joulurosollia. Ja siinä on etikkakurkkuja, ei suolakurkkuja.
Haista huilu, joulu huilu.
Poronfilettä ja hyvä kastike , lanttu- porkkanalaatikot, jotain vihersalaattia.
Aluksi pieniä blinejä, mätiä ja sipulia ja smetanaa, graavilohta, sienisalaattia.
Ei rosollia, ei kinkkua, ei perunalaatikkoa.