Koska olet viimeksi käynyt mammografiassa? Tai käytkö ollenkaan?
Löytyikö mitään? Kuinka vanha olet? Minulla olisi keskiviikkona aika, mutta hieman epäröin mennä.
Kommentit (51)
En oo käynyt, enkä aio koskaan käydäkään. Sama papa-kokeiden kanssa.
Ehkä 2 vuotta sitten. Käyn aina seulonnoissa, papaa ei minun ikäiseltäni enää tutkitakaan. Nyt olen menossa "ylimääräiseen" mammoon, johon sain lähetteen terveysasemaltani. Minulla on ollut rintasyöpä, siitä on jo aikaa, mutta koska tehtiin osapoisto, uusiutumisriski on olemassa. Olen kiitollinen, että lähete järjestyi ihan hoitajan kautta.
Kehottaisin kyllä kaikkia käymään seulonnoissa. Tosin minun syöpääni ei joukkoseulonnassa aikoinaan löytynyt, vaan menin tiettyjen oireiden takia työterveyslääkärille ja siitä sitten edelleen mammoon, ultraan, leikkaukseen ja 3-vaiheisiin hoitoihin.
Pelkäsin aina rintasyöpää, ehkä oli jokin etiäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa hurjalle, että syövän toteamisen jälkeen menee vielä monta viikkoa ennen kuin pääsee leikkaukseen. Todella ikävää.
Mulla meni vajaa kolme viikkoa. Ei se ollut mitenkään kamalaa, ehtipähän valmistautua.
Minulla meni kuukausi. Olisin kyllä mennyt vaikka siltä istumalta leikkaukseen, vaikka itse viivyttelin mammoon ja lääkärille menoa.
Pääni oli pensaassa vielä, mutta se oli kiskottava sieltä pois. Tuo kuukausi oli varmaan pahinta aikaa koko syöpävuodessa. Silloin moni varmaan kaipaisi jotain tukea. Olen itse sinkku, eikä ystäviä tai sukulaisia uskaltanut aina pelotella. Olisin ehkä odottanut, että minulle olisi enemmän soitettu, tuntui, että minä olin aina se yhteydenpitäjä. Leikkausta odotellessa oikeat tai kuvitellut kivutkin rinnassa vasta alkoivat.
En kertaakaan. Mitä iloa siitä on kenellekään minun tapauksessani. Jos jotain syövän tapaista olisikin, niin minulla ei ole varaa sairaalahoitoihin! Käyttäkööt nekin paikat sellaiset, joilla tässä yhteiskunnassa jotain arvoa on!
Vierailija kirjoitti:
En kertaakaan. Mitä iloa siitä on kenellekään minun tapauksessani. Jos jotain syövän tapaista olisikin, niin minulla ei ole varaa sairaalahoitoihin! Käyttäkööt nekin paikat sellaiset, joilla tässä yhteiskunnassa jotain arvoa on!
Suvussa rasitetta tähän syöpätyyppiin ei liioin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvussa rasitetta tähän syöpätyyppiin ei liioin ole.
Ei ollut minunkaan suvussani. Eikä ole vieläkään ilmaantunut rintasyöpää kahdelle sisarelleni. Eikä ollut äidilläkään, kuoli keuhkosyöpään (tupakka+asbestialtistus).
Sairaalassa laskutetaan se hoitomaksu hoitopäiviltä. Leikkauksen yhteydessä ei kovin montaa päivää sairaalassa tarvitse olla. Sytostaattien tiputusta varten ei ainakaan minun tarvinnut olla kuin se tiputusaika polilla. Toki niitä annettiin monta kertaa, eli matkat maksoivat. Siinä ehti kyllä matka- ja hoitomaksukattokin täyttyä. Hoitomaksukatto siksi, että olin tutkimuspotilaana ja vahvat sytot tabl.+tiputuksena aiheuttivat kolme sairaalajaksoa.
Mutta kyllä se kuitenkin maksaa, vaikka Suomessa ollaankin. Itsekin olin ja olen vähävarainen. Onneksi siskoni lainasi minulle rahaa, ettei tarvinnut murehtia taloudellista tilannetta ihan niin paljon. En pystynyt olemaan sairaslomalla koko hoitojaksoja, vaan kävin myös töissä kun sytojen aiheuttama olotila, luiden särky jne. antoi myöten.
Syöpävuodessa oli myös jotain hyvää: sain unohtaa (väliaikaisesti tosin) kaiken työhön liittyvän stressin, vaikka tosiaan olinkin välillä töissä. Ainoa määränpääni oli selvitä elossa takaisin siihen "tylsään elämääni", jota joskus ennen sairastumista surin.
Käyn parin vuoden välein. Sisko kuoli rintasyöpään 35 v sen jälkeen aloin käydä. Alkuun maksoin itse kunnes pääsin joukkotarkastusten putkeen. Nyt olen 56 v. Useamman henkilön tunnen, joilta on tarkastuksessa löytynyt, itse eivät ole vielä tunteneet/huomanneet.
Sain viime viikolla kutsun, olisi ollut aikaisin aamulla uudenvuodenaattona! Onneksi sain netin kautta vaihdettua ajan, nyt menen marraskuun viimeisenä päivänä. Onkohan tämä nyt kolmas kerta, kun menen mammografiaan? Täytin juuri 56 vuotta.
En ole käynyt enkä käy. Olisi liian nöyryyttävä ja taatusti kivulias kokemus näin pieni- ja herkkärintaiselle. Mitenkähän se edes käytännössä olisi tarkoitus saada tehtyä, kun ei ole mitään mitä sinne levyjen väliin laittaa?
Onneksi nämä on helppo käsikopelolla tunnustella itse. Ehkä huomaisin syövän ajoissa. Tai sitten en.
Pitää varmaan alkaa käymään jossain kohtaa yksityisellä, julkiselle tuskin pääsee, äidillä oli rintasyöpä, äidinäidillä myös ja nyt viimeisenä isän äidillä. En tiedä kuinka helposti pääsee julkiselle tarkastuksiin tällä iällä, olen siis 26-vuotias ja oon satavarma et periytyy mullekin vielä.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt koskaan, enkä tule koskaan käymään.
N45
Tyhmääkin tyhmempi!
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt kerran elämässä (olem 55). Vaihdoin pelkkään ultraan muutaman vuoden välein. Käyn yksityisellä, niin voi valita palvelut.
Meillä työpaikalla radiologi oli sitä mieltä, että ainoastaan n. alle 25-vuotiaille riittää ultra rintasyövän poissulkuun, sitä vanhemmille ehdottomasti mammografia, ja jos kyhmy tuntuu tai muuta erikoista poikkeavaa, niin ultra siihen lisäksi.
Ehdottomasti käyn sitten kun iän puolesta kutsu tulee. Suvussa rintasyöpää, niin ei kiinnosta ottaa riskiä tuleeko minullekin.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt koskaan, enkä tule koskaan käymään.
N45
Kyllä sinäkin viimeistään sitten menet, kun se rintasyöpä on kasvanut ihon läpi. Siinä vaiheessa se toki on yleensä jo lähettänyt etäispesäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Menisin jos pääsisin, koska itse epäilen että jotain tuossa oikeassa rinnassa on kun kipuilee jokin möykky, ja suvussa on.
Mutta tk gynekologi sanoi että ei hänestä siellä mitään ihmeellistä ole.
Ja ikää ei vielä tarpeeksi että pääsisin mammografiaan, ja rahaa ei ole mennä yksityiselle.N40+
Mene terveyskeskuslääkärille, voit päästä maksusitoumuksella mammografiaan, jos kyhmykin tuntuu.
Vuosi sitten eka kerta. Ei ollut mitään.
51v.
Vois leikkauttaa tissit pois kokonaan, turhat kapistukset. Kivuliaat ja useita kystia jo nuorempana.
Minusta on mahtavaa että tietynikäisenä pääsee ilmaiseksi mammografiaan ja papa-testiin. Käyn aina kiitollisena kun kutsu tulee.
Minulla oli kummituspatti. Uudelleen kun kuvattiin, oli päättänyt häippäistä. Juu juu saattoi olla virhe kuvassa, mutta ajattelen mieluimmin et se oli kummituspatti.
Mulla meni vajaa kolme viikkoa. Ei se ollut mitenkään kamalaa, ehtipähän valmistautua.