Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti vanhan talon saa maalattua?

Vierailija
03.02.2015 |

Meillä on vanha omakotitalo, joka pitää huoltomaalata kesällä (vanhojen pintojen puhdistus, homesuoja, tarvittaessa pohjamaali + pintamaali). Talon pinta-ala on n. 160 m2 ja kerroksia kaksi.

Vertailemme nyt tarjouksia ja sitä varten kysyisin, minkä verran aikaa teillä on mennyt vastaavien vanhojen talojen huoltomaalaukseen, kun tekijöinä on kaksi ammattilaista? Meillä tarjoajat arvioivat hyvin eri tavoin tuota aikaa, haluaisin siksi vertailupohjaa.

Kiitos!

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalauksia tehdään paljon itse ja kyllä sen sitten näkeekin maalla ajellessaan.

Vierailija
42/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:52"]

14 on teettänyt taloonsa ulkopuolisella 2 hommaa: ulkomaalauksen ja takan muurauksen. Kaiken muun me kädentaidottomat ollaankin sitten rempattu itse... rossipohjan purkamisesta ja uudelleen rakentamisesta vintin eristyksiin ja paineastian vaihtamiseen....ja autotallin ulkomaalaukseen :)

Joskus on hommia joita on helpompi (ja halvempi) teettää kuin tehdä itse. Varsinkin tuollaiset korkealla killumiset, kuten korkean talon maalaus (meillä tosiaan se telinevuokra kallisti vaa'an teettämiseen kun pienen lapsen ja työelämän kanssa ei voi niitä sateettomia päiviä varata etukäteen maalaushommiin) jätän mieluummin jollekin jolla on varusteet valmiina.

Olisihan sen takankin voinut muurata itse... mutta ainoata kotiani en halunnut riskeerata siihen että harjoitellessa kaikki ei mene kuten strömsöössä ja torppa palaa siinä sivussa.

[/quote]

Meilläkin on tiettyjä hommia teetetty ulkopuolisella, mutta maalaus on hommista yksinkertaisimpiä mitä vaan voi olla. Korkealla killumiset; 2-kerroksisen talon päädyn maalaus 2/3-osasta ylöspäin tehdään rauhallisesti pensseli + keppi -tekniikalla ja ikkunan puitteet maalataan sisältä päin. Yksinkertaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:54"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:43"]

Onhan tuo nyt ihme jänkkäämistä itse tekemisestä, jos joku haluaa työllistää maalareita taloaan maalaamaan. Tee sinä itse omin käsin vaikka koko talo rautanaulojen takomista myöten malminlouhinnasta alkaen ja säästä kunnolla. Älä vahingossakaan erehdy ostopalveluja mihinkään käyttämään. Rahan haaskausta ja perus käden taitojen puutetta.

[/quote]

:D Useimmat ihmiset osaavat maalata itse, mutta takominen on toinen juttu. Tosin, kotikylässäni on vielä seppä, joka takoo kaikenlaista; opettaisi varmaan sen. Malmikaivosta en tosin omista :)

Maalauksia tehdään paljon itse, mutta toiset eivät näköjään osaa pitää pensseliä kädessä oikein päin.

[/quote]

Haittaakse? Ne jotka eivät osaa palkkaavat maalarit. Ongelma ratkaistu ja kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi tietenkin sinä jostain käsittämättömästä syystä. 

[/quote]

En vaan neuvoin miten homma kannattaa tehdä. Ota vaikka Gallen-Kallelan ja Nelimarkan inkarnaatiot maalaamaan taloasi. Jos ei niin yksinkertaista asiaa kuin pensseliä osaa pitää kädessä niin ei varmaan osaa paljon muutakaan.

Vierailija
44/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalauksia tehdään paljon itse ja kyllä sen sitten näkeekin maalla ajellessaan.

[/quote]

Miten näet sen esim. 30 metrin päästä talosta maantieltä auton ikkunasta? Näetkö oikein ikkunan puitteiden yksityiskohdat 7m:n korkeudessa? Toki jos ajat ja katsot kaukoputkella yhtä aikaa.

Vierailija
45/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:41"]

Vastaus maalarilta joka on maalannut useampia taloja! Työvaiheet huoltomaalauksessa, olettaen että väri ja maali pysyy samana. Akrylaattimaalilla ja siveltimellä maalaten. - pesu n. 1 pv - pintojen kuivuminen - Irtoavan maalin poisto kaapimella ja puuosien korjaaminen jos korjattavaa on, 1-? Pv riippuen korjausten määrästä ja maalipinnan kunnosta - paljaiden puukohtien maalaus (samalla maalilla mikä tulee pintaankin) , n.1pv - maalaus kauttaaltaan , räystäät, seinät , nurkkalaudat, ikkunanpielet yms. 4-10 pv riippuen hankalista paikoista, kuinka paljon ikkunoita, paljonko terasseja tms. Suojattavana, onko Maalattavana kaiteita, tikkaita tms. Nopeimmillaan selviää n. Viikossa, mutta voi mennä toinenkin jos on paljon korjattavaa tai paljon ikkunoita, terasseja yms. Ja minä käytän yleensä nosturia jos mahdollista, maalaan ensin valmiiksi kohdat joihin ei pienillä siirrettävillä telineillä ylety, nopeaa ja turvallista!

[/quote]

Hyvä arvio. Ja varmaat arvioit tämän 1 hlön työnä?

Tästä voimmekin päätellä, että jos homman tekee esim. perheen vanhemmat ja pari kaveria talkoisiin niin 1 vkoa enempää aikaa tähän ei saa menemään. Usein pesua ei tarvita ja korjaukset on pienimuotoisia tavallisesti niin helpolla pääseen. Ja talo maalataan (ainakin meillä) joka tapauksessa 10 vuoden päästä uudelleen. Riippuen tietenkin kuinka aurinkoisella paikalla talo on.
[/quote]
Kyllä, yhden henkilön työ ja n. 8-10h päivässä. Perus rintamamiestalo menee varmaankin viikossa talkootyönä, mutta arvioita on oikeasti ihan mahdoton tehdä näkemättä kohdetta. Ja suosittelen kyllä sitä pesua tai ainakin harjausta, jotta seinäpinnasta saadaan pöly ja lika pois. Näin taataan maalin pysyminen seinässä.

Vierailija
46/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 10:43"]

Onhan tuo nyt ihme jänkkäämistä itse tekemisestä, jos joku haluaa työllistää maalareita taloaan maalaamaan. Tee sinä itse omin käsin vaikka koko talo rautanaulojen takomista myöten malminlouhinnasta alkaen ja säästä kunnolla. Älä vahingossakaan erehdy ostopalveluja mihinkään käyttämään. Rahan haaskausta ja perus käden taitojen puutetta.

[/quote]

:D Useimmat ihmiset osaavat maalata itse, mutta takominen on toinen juttu. Tosin, kotikylässäni on vielä seppä, joka takoo kaikenlaista; opettaisi varmaan sen. Malmikaivosta en tosin omista :)

Maalauksia tehdään paljon itse, mutta toiset eivät näköjään osaa pitää pensseliä kädessä oikein päin.

[/quote]

Haittaakse? Ne jotka eivät osaa palkkaavat maalarit. Ongelma ratkaistu ja kaikki ovat tyytyväisiä, paitsi tietenkin sinä jostain käsittämättömästä syystä. 

[/quote]

En vaan neuvoin miten homma kannattaa tehdä. Ota vaikka Gallen-Kallelan ja Nelimarkan inkarnaatiot maalaamaan taloasi. Jos ei niin yksinkertaista asiaa kuin pensseliä osaa pitää kädessä niin ei varmaan osaa paljon muutakaan.

[/quote]

En ole ap. Kiitos vaan vinkistä, mutta maalaamme talomme ihan itse. Myös punamultamaalit olemme keittäneet itse, sekin on ihan mukavaa hommaa :)

Vanhaa kun kunnostaa pikkuhiljaa alkaa jossain vaiheessa laskemaan arvoa myös sille omalle vapaa-ajalle, sille että jokainen loma ei mene talon laittamiseen vaikka se mukavaa puuhaa onkin. Ymmärrän täysin työn ulkoistamisen, eikä aina kyse ole siitä ettei osaa. 

Vierailija
47/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikkailta ei saa maalata. Todella vaarallista touhua.

Meillä on 1,5 kerroksinen ok-talo, jyrkkäharjainen katto, korkein kohta talosta on 13 metrissä. Olemme maalanneet talon ja katon itse, koska nuo ammattilaisten hinnat on oikeasti ihan järkyttäviä. Henkilönosturi on ihan paras apuväline korealla, nostokoriin saa tarvikkeet ja siellä on turvallista työskennellä. Koria on helppo ohjata itse.

Vierailija
48/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:51"]

Meillä on 1,5 kerroksinen ok-talo, jyrkkäharjainen katto, korkein kohta talosta on 13 metrissä. Olemme maalanneet talon ja katon itse, koska nuo ammattilaisten hinnat on oikeasti ihan järkyttäviä. Henkilönosturi on ihan paras apuväline korealla, nostokoriin saa tarvikkeet ja siellä on turvallista työskennellä. Koria on helppo ohjata itse.

[/quote]

Ja varmasti saa tikkailta maalata. Sen takia myynnissä on tietyn mittaisia tikkaita. Vai luuletko niitä koristeiksi?

Vierailija
49/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia vouhkaajia olette.

Älkää hyvät ihmiset maalatko pesemätöntä alustaa. Tai saatte maalata, mutta älkää sitten valittako "kuinka huonoja nämä maalit ovat nykyään", kun seinä on täynnä mustaa pilkkua vuoden päästä.

Omakotitalojen maalausurakoista täytyy kertoa, että urakoitsija ei suinkaan "saa" keikkaa vaan "joutuu" tekemään sen. Yksityiset tilaajat ovat hyvin hankalia ja vaativat yleensä mahdottomia, eikä ole mitenkään harvinaista, että rahat jäävät keikasta saamatta. Urakoitsijan riski siihen, että tilaaja on täydellinen idiootti varsinkin rahapussinsa nyörien avulla vallantunteestaan huumaantuneena, on sietämättömän suuri. Tämän takia omakotitalojen maalauksia tekevät urakkaporukat ovat joko niin tiukilla, että joutuvat ottamaan kaikki keikat mitä tarjotaan, amatöörejä, huijareita tai sitten resurssit eivät riitä isompiin hommiin.

Vierailija
50/54 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:51"]

[/quote]

Ja varmasti saa tikkailta maalata. Sen takia myynnissä on tietyn mittaisia tikkaita. Vai luuletko niitä koristeiksi?
[/quote]

Rakennustyömaalla tikapuita ei saa käyttää.

Lisäksi mikäli palkkaat urakoitsija ja huomaat hänen käyttävän tikapuita puuttumatta niiden käyttöön, olet osasyyllinen kun jotain sattuu tai AVI:n idiootit tulevat tontille naapurin ilmiannosta.

Yksityinen ihminen saa käyttää tikapuita miten huvittaa, mutta palkkatöissä niiden käyttö on kielletty ja oikeasti syystä. Tikapuut olivat suurin yksittäinen vakavien onnettomuuksien yhdistävä tekijä rakennusalalla.

Vierailija
51/54 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon hyödyllistä tietoa ulkomaalauksesta ja maaleista: https://www.suomela.fi/rakentaminen/Maalaus-tapetointi/13-kysymysta-ulk… :)

Vierailija
52/54 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 sekuntia. Vuokraat helikopterin ja siihen valtava pussi roikkumaan täynnä maalia. Sitten lennät talosi ylle ja pudotat maalipussin talosi päälle. Voila ja valmista tuli!

Ei onnistu!

Maalia menee vain katolle ja ränneistä läpi. Muutamia roiskeita talon seiniin.

Vierailija
53/54 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosturi on kätevä, mutta vuokra on mielettömän iso.

Se täytyy vuokrata pitkäksi aikaa, kun ensin on skrapaus j asitten vielä maalaus.

Vierailija
54/54 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin sateista, ettei kannata maalata.

Märkä puu kuplii maalin alta. Tai siis kosteus kuplii.

Lukekaa se talotohtori ennen kuin maalaatte puutaloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme