Voiko missään aineessa maikka laittaa oppilaan
yksin tekemään jotain tehtävää sillä perusteella, että tämän on huono? Siis ei mitään häiriköintiä tmv. vaan taidoista kyse. Tai siis onko oikein jos laittaa erikseen harjoittelemaan?
Kommentit (37)
Siis ei tukiopetusta vaan luokassa muut tekee yhdessä ja yksi oppilas laiteaan luokan perälle yksin.
Oppilas laitetaan tekemään työtä sinne, missä hän keskittyy parhaiten. Se voi olla käytävällä oleva pulpetti, luokan perällä oleva rauhallinen soppi tai oma pulpetti. Riippuu ihan siitä, mitä muut tekevät.
Yläkoulun puolella jotkut oppilaat voidaan joutua poistamaan kokonaan luokasta vaikkapa kemian koejärjestelyjen ajaksi (kun eivät pysty olemaan turvallisesti) tai heiltä voidaan teknisissä töissä kieltää joidenkin laitteiden käyttö kokonaan.
Mikä muu tapa olisi hyvä saada sellainen oppilas oppimaan, joka on huono jossakin aineessa?
Tuota erikseen harjoittelemista sanotaan yleisesti tukiopetukseksi tai joksikin muuksi tueksi. Sitä on nykyään monenlaista. Yksin luokan perällä tekeminen voi olla hyvä asia. Jos hälisevä luokka häiritsee, saa se yksi oppilas työskennellä rauhassa itsekseen luokan perällä. Aika monessa luokassa onkin sellainen tila. Tosin oppilaat menevät yleensä sinne ihan itse vapaaehtoisesti eivätkä pidä sitä rangaistuksena.
Miten oppii paremmin yksin? Tästähän nousi kerran hälykin lehdissä kun yksi oppilas oli eristety muusta ryhmästä. Ei kukaan opi paremmin kun leimataan huonoksi.
Kannattaa tiedustella syitä tähän muista erottamiseen ihan siltä opettajalta itseltään. Lapset kun usein saattavat selostaa hieman väritettyä totuutta. Yleensä tuo muista erottaminen liittyy keskittymsvaikeuksiin tai häiriköintiin. Jos lapsella on oppimisvaikeuksia, niin vaatikaa hänelle asianmukaista tukea. Googlaa esim. kolmiportainen tuki. Olisipa kiva, jos ap viitsisit tulla tänne kertomaan opettajan version asiasta sitten kun olet sen saanut.
Luuletteko ettei muu luokka muuten tiedä, ettei tämä yksi oppilas osaa?
Ryhmästä eristäminen on erittäin hyvä asia silloin kun muun ryhmän olemassa olo häiritsee oppilasta. Saa jotain tehtyä, kun normaali tilanteessa kaikki aika menisi muiden seuraamiseen.
Jaa eräs ope sai ainakin avilta huomautuksen kun oli toistuvasti eristänyt oppilaan muusta ryhmästä. Koettiin olevan lapsen kehitykselle haitallista.
Ehkä opettaja on huomannut että ryhmässä tää oppilas ei tee mitään eikä siten myöskään saa sitä harjoitusta. Yksin tekemällä joutuu ainakin tekemään sen homman.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:46"]
Jaa eräs ope sai ainakin avilta huomautuksen kun oli toistuvasti eristänyt oppilaan muusta ryhmästä. Koettiin olevan lapsen kehitykselle haitallista.
[/quote]
Vertaatko tosissasi jonkun yksittäisen tehtävän tekemistä muista erillään tuohon mainitsemaasi tapaukseen?
Se on sitä yksilöllistä opetusta. Ole onnellinen, jos saat sellaista.
Jaa eräs ope sai ainakin avilta huomautuksen kun oli toistuvasti eristänyt oppilaan muusta ryhmästä. Koettiin olevan lapsen kehitykselle haitallista.
[/quote]
Vertaatko tosissasi jonkun yksittäisen tehtävän tekemistä muista erillään tuohon mainitsemaasi tapaukseen?
Niin siis samanlaisesta asiasta kyse: yksi oppilas laitetaan erikseen muista. Mikä ero?
Ryhmässä opiskelu on niin suomalaista. Tasapäistetään kaikista ammattisurkean kautta tradenomeja ja tusina inssejä
Siis jos oppilas ei saa mitään yksilöllistä opetusta vaan tekee samaa kuin muut mutta erillään muista, luokan perällä yksin.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:55"]
Jaa eräs ope sai ainakin avilta huomautuksen kun oli toistuvasti eristänyt oppilaan muusta ryhmästä. Koettiin olevan lapsen kehitykselle haitallista.
[/quote]
Vertaatko tosissasi jonkun yksittäisen tehtävän tekemistä muista erillään tuohon mainitsemaasi tapaukseen?
Niin siis samanlaisesta asiasta kyse: yksi oppilas laitetaan erikseen muista. Mikä ero?
[/quote]
Esimerkiksi se, että tässä tapauksessa erillään olo koski yhtä ainetta tai vain yhtä tehtävää. Ja tietenkin se, että tässä tapauksessa ei mitä ilmeisimmin rakennettu oppilaalle erillistä karsinaa erottamaan häntä muista oppilaista.
Jaa eräs ope sai ainakin avilta huomautuksen kun oli toistuvasti eristänyt oppilaan muusta ryhmästä. Koettiin olevan lapsen kehitykselle haitallista.
Vertaatko tosissasi jonkun yksittäisen tehtävän tekemistä muista erillään tuohon mainitsemaasi tapaukseen?
Niin siis samanlaisesta asiasta kyse: yksi oppilas laitetaan erikseen muista. Mikä ero?
Esimerkiksi se, että tässä tapauksessa erillään olo koski yhtä ainetta tai vain yhtä tehtävää. Ja tietenkin se, että tässä tapauksessa ei mitä ilmeisimmin rakennettu oppilaalle erillistä karsinaa erottamaan häntä muista oppilaista.
Tuossa avin jutussakin oli kyse yhden aineen opesta, eikä ollut mitään karsinaa. Oppilaalle on nöyryttävää ja leimaavaa kun laitetaan erikseen muista huonouden takia. Onneksi av-mammat ei ole ko. viranomaisia....
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 09:14"]
Jaa eräs ope sai ainakin avilta huomautuksen kun oli toistuvasti eristänyt oppilaan muusta ryhmästä. Koettiin olevan lapsen kehitykselle haitallista.
Vertaatko tosissasi jonkun yksittäisen tehtävän tekemistä muista erillään tuohon mainitsemaasi tapaukseen?
Niin siis samanlaisesta asiasta kyse: yksi oppilas laitetaan erikseen muista. Mikä ero?
Esimerkiksi se, että tässä tapauksessa erillään olo koski yhtä ainetta tai vain yhtä tehtävää. Ja tietenkin se, että tässä tapauksessa ei mitä ilmeisimmin rakennettu oppilaalle erillistä karsinaa erottamaan häntä muista oppilaista.
Tuossa avin jutussakin oli kyse yhden aineen opesta, eikä ollut mitään karsinaa. Oppilaalle on nöyryttävää ja leimaavaa kun laitetaan erikseen muista huonouden takia. Onneksi av-mammat ei ole ko. viranomaisia....
[/quote]
Jaa, oletin että tarkoitit tapausta jossa lapselle nimenomaan oli rakennettu pysyvä karsina pulpetin ympärille.
PS. Opettelehan käyttämään lainauksia.
On ihan oikein ja pedagogisesti perusteltua. Jos oppilas ei ryhmässä tee mitään, laittaa opettaja tekemään yksin. Se ei ole eristämistä vaan oppimisympäristön järjestämistä oppimisen kannalta optimaaliseksi. Eristämistä on se, että oppilas määrätään toiseen huoneeseen, sermien taakse, nurkkaan tms. konkreettisesti eroon siitä, että näkisi opettajan ja muut. Onhan se kaikki ryhmätkin tavallaan eristettyjä, kun kootaan 4 pulpettia yhteen ja käännetään selkä muille.
En ymmärrä, erikseen harjoittelemaan.
Kyllähän se on ok, että annetaan tukiopetusta ja lisäopetusta.