Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka kävitte koulua silloin, kun kansa- ja oppikoulu muuttuivat peruskouluksi

Vierailija
14.11.2021 |

Jos ehti aloittaa keskikoulun, mutta se muuttui kesken koulunkäynnin peruskouluksi, niin saiko silloin virallisesti keskikoulun vai peruskoulun päästötodistuksen? Entä jos jäi kansakouluun, mutta se muuttui peruskouluksi ollessasi vielä koulussa, niin onko silloin virallisesti perus- vai kansa-/kansalaiskoulun käynyt?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin keskikouluun v.1971. Peruskouluksi meidän koulu muuttui v.1975 syksystä, joten viimeisen keskikouluvuoteni kävin peruskoulua ja sain peruskoulun päästötodistuksen (nykyisin sanotaan "päättötodistus).

Jostakin syystä puhun käyneeni keskikoulun, vaikka peruskoulustahan minä viimeisen todistuksen sain. Ja edelleen tulee puhuttua kansalaiskoulusta ja kansakoulusta.

Et suinkaan "päässyt" keskikouluun vaan "menit" keskikouluun. Heh, heh, ei Suomessa puhuta kouluun pääsemisestä.

Kummallista, minulla oli pääsykokeet, joiden perusteella valittiin keskikouluun, tai oppikoulusta silloin puhuttiin.

Aikaisemmin oli pääsykokeet, en nyt muista tarkkoja vuosilukuja, mutta itse olisin joutunut pääsykokeisiin jos olisin pyrkinyt oppikouluun. Serkkuni on pari vuotta minua nuorempi ja hänen ei tarvinnut mennä kokeisiin, vaan pääsi kansakoulun opettajalta saadun lausunnon perusteella. Joskus vuosien 70-72 paikkeilla.

Vierailija
22/28 |
17.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ensimmäistä peruskoulusukupolvea. Eli samaan aikaan koulunsa aloittanaat siinä osassa maata saivat peruskoulutodistuksen. Ensimmäisissä todistuksissa kyllä lukee kansakoulu, mutta peruskoulun opetusohjelman mukaisesti aloitettiin, oli mm. matematiikassa unionit ja alkiot eli joukko-oppia opeteltiin.

Vuotta aikaisemmin koulun aloittaneista osa tuplasi kutosen päästäkseen peruskouluun. Meidän yläasteen luokalla oli aika monta vuotta vanhempaa peruskouluun siirtynyttä. Yläasteella oli eri tasokursseja matematiikasta, ruotsista, englannista ja taisi olla jopa saksastakin. Ne tasokurssit olivat parasta, mitä peruskoulu tarjosi. Ne vaan poistettiin vuosia myöhemmin, kun laiskat pojat ottivat suppeimmat tasokurssit ja sitten heillä ei ollut mahdollisuutta jatkaa lukioon. Meidän aikana jako meni hyvin ja siirtoja tapahtui joskus keskitasolta laajimmalle tasolle ja joskus sinne suppeimmalla. Oppikoulun puolelta ei ollut tulijoita, he jatkoivat normaalisti eteenpäin opintojaan ja saivat omat todistuksensa entisen systeemin mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain keskikoulun päästötodistuksen. Olin menossa oppikoulun kolmannelle luokalle, kun tuli peruskoulu, ja olinkin sitten peruskoulun 7. luokalla.

Milloin viimeksi tarkistit todistuksen? Eikö siinä lue jotain "peruskoulun päästötodistus keskikoulun oppimäärän mukaan". Näin se oli ainakin meillä 1975 päästötodistuksen saaneilla.

Suomessa puhutaan edelleen kouluun pääsemisestä, jos on kyse vaikkapa erikoislukiosta, johon on enemmän pyrkijöitä kuin oppilaspaikkoja.

Vierailija
24/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloitsin kansakoulun alaluokilla kun oivalsin että pääsen kaikista paskiaisista eroon kun minä pääsen oppikouluun ;-)

Vierailija
25/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin keskikouluun v.1971. Peruskouluksi meidän koulu muuttui v.1975 syksystä, joten viimeisen keskikouluvuoteni kävin peruskoulua ja sain peruskoulun päästötodistuksen (nykyisin sanotaan "päättötodistus).

Jostakin syystä puhun käyneeni keskikoulun, vaikka peruskoulustahan minä viimeisen todistuksen sain. Ja edelleen tulee puhuttua kansalaiskoulusta ja kansakoulusta.

Et suinkaan "päässyt" keskikouluun vaan "menit" keskikouluun. Heh, heh, ei Suomessa puhuta kouluun pääsemisestä.

Keskikouluun piti pyrkiä. Silloin oli pääsykokeet, ja jos niistä ei saanut riittävää pistemäärää, joutui menemään kansalaiskoulun puolelle. Eli keskikouluun pääsi...

Oppikouluun pyrittiin. Osa pyrki kansakoulusta, osa keskikoulun alimpien luokkien jälkeen.

Oppikoulu oli keskikoulu luokat (1-5) ( nykyään luokat 5-9) ja lukio (6-8). Ei oppikouluun pyritty keskikoulusta vaan kansakoulussa joko normaalisti neloselta tai sitten jatkoluokilta (5-6).

Vierailija
26/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut puhuttavan "pääsin yliopistoon" ja "pääsin lääketieteelliseen" harvemmin niin että menin oikeustieteelliseen.

Vierailija
27/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaiskouluun tuli oppikouluun päässeitä, jotka eivät pärjänneetkään vaativammassa opinahjossa.

Vierailija
28/28 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin pari luokkaa kansakoulua ja sitten nimike muuttui peruskouluksi. Pari vuotta vanhemmat kävivät vielä tuon vanhan systeemin. Peruskoulu vaivasi joitain vanhempia todella pahasti, mikä heijastui joihinkin lapsiinkin. Meidän luokilla oli ihan oikeasti varakkaista perheistä tulleita, joilla oli opiskelumotivaatio tasan 0. Nämä raahautuivat sinne 9-luokalle asti lukien sen verran, että pääsivät luokalta. No oli lukiossakin jokunen vanhempien pakottamana, keskittyen mopoihin ja tyttöihin. Homma kyllä kostautui, kun yrittivät esim. aikanaan pyörittää omaa firmaa ilman mitään tajua prosenttilaskusta.

Oma faija piti taas järkevänä, ettei lasten tarvinnut vielä alakoulun 4. luokalla päättää, mitä tekevät isona. Peruskouluhan oli siitä ok, että vasta 9. luokan jälkeen valittiin, meneekö lukioon, amikseen vai sen aikaisiin opistoihin (esim. kauppa-, sh- tai insinöörilinjat). Opetus peruskoulussa oli myös ilmaista tuohon asti. Lukiossa sai köyhistä torpista tulleet jonkin verran opintotukeakin ja ruuat päälle. Meilläkin oli muutama kaveri todella niukoista oloista ja suuntasivat yliopistoihin tai kauppatieteelliseen.