Laitoin avustahakemuksen Casting-toimistoon kaksi viikkoa sitten nyt olen buukattu kahteen mainokseen ja elokuvan avustajarooliin!
Esimerkiksi Helsingissä on isoja casting-toimistoja. Kuvauksia on kaikkialla Suomessa mutta useimmiten toki isoimmissa kaupungeissa.
En uskalla tässä suoraan mainostaa toimistoja mutta vaikkapa pääkaupunkiseutu ja casting hakusanaksi niin löytyy.
Valtavaa ihmisjoukkoa tarvitaan pyörittämään mainoskoneistoa ja elokuvissa tarvitaan valtavia avustajamääriä ihmismassoiksi joukkokohteisiin ja taustaihmisiksi!
Sinkkuelämää-sarjassa päänelikon ohella oli joissakin jaksoissa jopa tuhansia avustajia.
Sinkkuelämäätä on sanottu avustajien kaikkien aikojen parhaaksi avustustyöpaikaksi, moni avusti päätyönään, sarja kuvattiin suurkaupungissa.
Historiallisiin draamasarjoihin pääsy on avustajalle onnenpotku, uusia ei haluta opettelemaan historiallisten pukujen kantamista!
Noista sarjoista moni avustaja myös nousee näyttävimpiin rooleihin jos hallitsee sarjan aikakauden tavat ja osasi pitää pukua oikein, esim laahuksia!
Tästä kaikesta vielä maksetaan, mainoksista erityisesti!
Innostuin tästä kun näin työkaverini eräässä elokuvassa. Tosin tuo mies sanoi että asiasta huomautetaan hänelle yhä viikoittain. Hän istui omassa tähtihetkessään Viikkarin laivan buffetissa olutta juoden ja sai auttaa päätähteä hänen kaaduttuaan lattialle.
Hahah moni teistä tulee vielä näkemään minut tietämättään telkkarissa (jo ennen joulua, olen joulumainoksessa!)
Kommentit (11)
Minulla on yksi tuttu, joka tekee satunnaisia mallin töitä ja mainoshommia. On jo viisikymppinen, mutta vähän eksoottisen näköinen mies ja kiva katsella, niin hommia on edelleen satunnaisesti. Onhan nuo kivaa vaihtelua perusinsinöörin työhön ja taskurahaakin siitä taitaa saada.
Mun kaverin minipossu sai aikoinaan jostain mainoksesta 7000mk.
No noilla et pääse kyllä suomessa rikastumaan.
Onnittelut ap! Kyllähän tuotantoon kuin tuotantoon tarvitaan massakohtauksiin ihmisiä. Palkkaa niistä ei yleensä saa, mutta kokemuksia kylläkin. Olen ollut juurikin "massa-avustajana". Odottelu oli iso osa työnkuvaa.
Nyt on vähän turhan suuret luulot ap:lla :D Suurin osa tuotannoista ei maksa avustajille ellei avustajalla ole repliikkejä. Mainoksistakin palkka on monesti tuotemuodossa.
Opiskeluaikoina oltiin yhden kaverin kanssa "vakiokalustoa" joukkokohtauksissa ja etenkin laivoilla pidetyissä visailuissa!
Osaan vieläkin Passi ja Hammasharja-tanssin!
Myös onnenpyörässä oltiin usein, yleensä sai käydä kerran kuukaudessa maksimissaan mutta monesti pyydettiin heti uudestaan. Mitä useamman kävi sen paremmille paikoille pääsi takaosaan vain näkymään massakatsojana, aurinkoisimmar hymyilijät istutettiin etuoenkeille.
Kerran kaverini ei pysynyt hiljaa kuvauksissa ja minäkin jouduin silmätikuksi. Lopulta kaverini heitti lavalle siideritölkin kun uudet kilpailijat kuulutettiin studioon ja naisjupntaja melkein kompastui tölkkiin . Seurasi mellakka ja saimme porttikiellon tuohon sarjaan, ei siis edellä mainittuihin ohjelmiin. Samalla viikolla soittivat anteeksipyydellen meitä palaamaan mutta sanoin että ohjelma on niin tylsä ettei sitä katso maksustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tossa sohvalla kanssa yks minipossu, jos vaikka meilläkin tärppäisi.
Minne vois lähettää kuvia siitä?
Olin ajatellut kehitellä sille fans systeemiä, mutta toi voisi olla helpompi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tossa sohvalla kanssa yks minipossu, jos vaikka meilläkin tärppäisi.
Minne vois lähettää kuvia siitä?
Olin ajatellut kehitellä sille fans systeemiä, mutta toi voisi olla helpompi vaihtoehto.
Helsinki casting ja siellä rekisteröityy ja laittaa kuvan!
Eläimillä tosi kova kysyntä. Tunnen leguaanin joka esiintyy jatkuvasti!
Myös vuohet kysyttyjä ja lampaat! Kissoilla niin paljon töitä kuin ehtivät tehdä jos on kaunis kissa ja osaa hakeutua ruokapurkille niin töitä riittää!
Olen ollut suffelimainoksessa!
Sain palkkioksi laatikollisen suffeleita!