Alzheimer, kuinka nopeasti etenee?
Omaiseni, fyysisesti hyväkuntoinen 70-v. nainen sairastui Alzheimeriin. Vielä sairautta ei juurikaan huomaa, mutta kuinka pian voi mennä vaikeaksi? :/
Kommentit (18)
En tiedä, kai aika yksilöllistä, mutta 10 vuodessa varmasti on aika paljon huonompi/laitoksessa.
Mitä sanoo Pinja. Onko kaljuuntuvalla pukumiehellä alztsi?
Alamäki aaltoilee; välillä menee nopeasti ja väliin ei juuri etene. Ja päiväkohtaisesti vireystila vaihtelee sekin, on hyviä ja huonoja päiviä. Väsyneenä ja nälkäisenä/syömättömyyden jälkeen huonompi hetki, ruoka&juoma yleensä saa virkeämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kai aika yksilöllistä, mutta 10 vuodessa varmasti on aika paljon huonompi/laitoksessa.
Tosiaankin, toisilla etenee nopeammin kuin toisilla.
Siskoni alkoi unohdella asioita vähän yli 50 vuotiaana , kuoli 59 vuotiaana. Vaikka muisti heikkeni vähitellen, onneksi liikuntakyky säilyi pitkälle.
Loppuaika on kovaa katsella vierestä kun ei voi mitenkään auttaa. Kyllä pitäisi olla eutanasia kun olet siinä vaiheessa, kun aivot rappeutuu, eikä pysty enää,nielemään ruokaa, juomaan , puhumaan jne. odotat vain kuolemaa että pääsee pois kitumasta.
Oma mummoni meni jossain 10 vuodessa diagnoosista täysin muistamattomaksi ja kuoli sitten pian.. Kai se on yksilöllistä ja kuinka sitä muistia yritetään pitää yllä/treenata sairauden alkuaikoina. Se auttaa kuulemma jos aloittaa heti.
Riippuu paljon, onko lääkitystä. Voi edetä todella nopeasti ilman lääkitystä. Ongelmahan on kun näitä ei saa syömään lääkkeitä tai eivät muista syödä lääkkeitä, joten laitokseen joutuu nopeasti muutamassa vuodessa.
Mun isällä eteni todella nopeasti, diagnoosista kaksi vuotta niin kuoli. Mummollani taas kesti melkein 15 vuotta.
Riippuu ihmisestä. Hoidin työkseni muistisairaita n. 8 vuotta. Joillakin sairaus oli antanut jo merkkejä 50 ikävuoden jälkeen, mutta todettu vasta paljon myöhemmin. Yleensä Alzheimerintauti kestää yhteensä 15-20 vuotta johtaen lopulta kuolemaan, mutta se todetaan vasta siinä vaiheessa, kun aivoissa on ollut muutoksia pitkään. Olen tuntenut myös ihmisen, joka sai diagnoosin 65-vuotiaana ja kuoli 3 vuotta myöhemmin täysin vuodepotilaana, johon ei saanut enää kontaktia.
Lääkitys on tärkeä, koska se parantaa keskittymistä. Toinen tärkeä on liikunta.
Kaikille ei lääkkeillä ole minkään valtakunnan vaikutusta taudin etenemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mun isällä eteni todella nopeasti, diagnoosista kaksi vuotta niin kuoli. Mummollani taas kesti melkein 15 vuotta.
Jos sairastuu nuorempana esim. 60-v. tienoilla niin tauti etenee nopeammin kuin 80-vuotiaana sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihmisestä. Hoidin työkseni muistisairaita n. 8 vuotta. Joillakin sairaus oli antanut jo merkkejä 50 ikävuoden jälkeen, mutta todettu vasta paljon myöhemmin. Yleensä Alzheimerintauti kestää yhteensä 15-20 vuotta johtaen lopulta kuolemaan, mutta se todetaan vasta siinä vaiheessa, kun aivoissa on ollut muutoksia pitkään. Olen tuntenut myös ihmisen, joka sai diagnoosin 65-vuotiaana ja kuoli 3 vuotta myöhemmin täysin vuodepotilaana, johon ei saanut enää kontaktia.
Lääkitys on tärkeä, koska se parantaa keskittymistä. Toinen tärkeä on liikunta.
Mitä sanot kokemuksesi kautta, paljonko on elinikää ihmisellä, joka ei tunnista enää läheisiään?
Jos Alzheimerin on ns. 3. tyypin diabetes, miten tämä otetaan huomioon potilaan hoidossa?
Yksilöllistä. Mutta yleensä mitä nuorempana sairastuu sitä nopeammin tauti etenee.
Mun mummon ensimmäiset oireet alkoi 69 vuotiaana ja nyt 86vuotiaana on asunut jo muutaman vuoden hoitolaitoksessa. Sanoisin että ensimmäiset 8 vuotta oli melko hyviä ja sitten tuli täysi romahdus jolloin alkoi vainoharhaisuus (luuli, että käy varkaita, piilotteli tavaroitaan jne.) Siinä vaiheessa tuli vasta diagnoosi.
Alussa oli lähinnä pikkujuttujen unohtelua, keskusteluiden unohtamista ja lopulta alkoi hukkua esim. tutut reseptit. Selkeästi huomasi että jokin oli pielessä mutta hän ei suostunut lääkäriin.
Mummini sairasti 10 vuotta, joista neljä viimeistä oli täysin autettava ja lähes petipotilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sairastuu nuorempana esim. 60-v. tienoilla niin tauti etenee nopeammin kuin 80-vuotiaana sairastunut.
Oli 74 kun sairastui.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä. Mutta yleensä mitä nuorempana sairastuu sitä nopeammin tauti etenee.
Mun mummon ensimmäiset oireet alkoi 69 vuotiaana ja nyt 86vuotiaana on asunut jo muutaman vuoden hoitolaitoksessa. Sanoisin että ensimmäiset 8 vuotta oli melko hyviä ja sitten tuli täysi romahdus jolloin alkoi vainoharhaisuus (luuli, että käy varkaita, piilotteli tavaroitaan jne.) Siinä vaiheessa tuli vasta diagnoosi.
Alussa oli lähinnä pikkujuttujen unohtelua, keskusteluiden unohtamista ja lopulta alkoi hukkua esim. tutut reseptit. Selkeästi huomasi että jokin oli pielessä mutta hän ei suostunut lääkäriin.
Onpa ollut poikkeuksellisen hyväkuntoinen. Laitokseenhan ihmiset joutuvat ylipäätään n. 80-vuotiaana. Sairastunut nuorena, mutta tauti on edennyt hitaasti tuossa tapauksessa.
Riippuu. Vuodesta vuosiin. Viimeiset vuodet usein pahimpia, ei ole ollenkaan tässä maailmassa enää. Siltikin on omaisia jotka eivät huomaa edes todella pahasti sairaan omaisensa tilaa ja ihmettelevät.. "kyllä isä on ihan normaali vieläkin" samalla kun isältä valuu ulosteet housuista ja hokee menevänsä töihin.