Voinko vaikuttaa vauvan kasvuun viimeisillä raskausviikoilla?
Pelottaa että synnytän pienen sumopainijan :( Painoarvio lasketuksi ajaksi on noin 4kg eikä mitään merkkejä synnytyksen käynnistymisestä ole. Nyt mennään viikolla 38. Maha on VALTAVA ja sf mitta iso, lääkäristä tämä ei huolestuttavaa kun muuten olen aika pienikokoinen joten mahan pakko kasvaa ulospäin. Masu tuntuu olevan ihan täynnä vauvaa, tuntuu kovalta joka kohdasta eikä vauvalla tunnu olevan enää tilaa potkia vaan möyryää kipeästi vasten kylkiluita. Käynnistämään ei kuulemma ainakaan tuon koon takia ruveta ennen kuin mahdollisesti yliaikaiskontrolleissa. Huono omatunto kun on tullut herkkujakin syötyä raskausaikana ihan kiitettävästi joten nyt pohdin että onko tuo syynä vauvan isohkoon kokoon? Ja voinkohan enää tässä vaiheessa vaikuttaa ettei vauva paisu ainakaan yhtää extraa näillä viimeisillä viikoilla?
Sokeritestissä kävin ja arvot oli mitä parhaat joten siitäkään ei pitäisi olla kiinni. Lähtöpainoindeksi oli 21 ja painoa on tullut nyt tähän mennessä 6kg eikä viimeiseen kuukauteen ole ihme kyllä tullut ollenkaan painoa lisää vaikka normaalisti olen syönyt ja yrittänyt liikkua minkä nyt näillä valasviikoilla kykenee...
Kommentit (10)
Et ala laihduttamaan lastasi, toisaalta ei se onnistukkaan, lapsi ottaa kyllä sen minkä tarvitsee, mutta sinä jäät ilman.
Eihän se välttämättä ole noinkaan iso :) Noissa on isot virhemarginaalit
Oisko vielä kokemuksia? :) Jätän kyllä joo pullat syömättä, enpä niitä itsekään tarvitse
ap
Jos se on iso niin sitten on. Varmuudeksi jätin kuitenkin sokerit pois. Ultralla tehtiin painoarvio 2 pv ennen synnytystä 3,6 kg ja syntyessään 4,2. Ne ei pidä yhtään paikkaansa. Ei sille mitään mahda jos ei ole radia. Silloin ruokavalio auttaa, muuten ei. Tsemppiä synnytykseen!
Moi!Mullakin oli rv38painoarviolaskettuna aikana4kg.Ja maha tosi iso,SFmitta yli 40cm.Viimeisellä viikolla lisäsin liikuntaa vaiko miten supisti,kävelyä,hyppimistä.Laskettuna päivänä lähdin erittäin reippaalle kävelylenkille ja jatkoin kivuista huolimatta.Sillä sain synnytyksen käynnistymään.Seuraavana aamuna syntyi vauva3990g.Eli painoarvio piti.Tsemppiä sulle AP,vikat viikot jättimäisen vatsan kanssa tuskaista odottelua.
Sinne menee se seksielämä kun tuon pusket ulos.
Lääkärin mukaan: mitä kauempana vauvan koko on keskiarvosta, sitä suuremmat heitot ultran arvioissa. SF-mittaan vaikuttaa vauvan koon lisäksi vauvan asento ja lapsiveden määrä. Mahan kasvu ja näkyminen on yksilöllistä. Mulla on jo rv 12 ihan vauvamahan näköinen pallukka, puolivälissä sellainen kuin mua pienemmällä kaverilla oli just ennen synnytystä. Eikä meidän vauvat oo ollu isoja 3015g-4060g..
Itekin olen alkanut pelätä jättivauvaa, masu tuntuu niin pinkältä ja kipeältä ja joka kohta tuntuu olevan täynnä vauvaa! menossa rv 37 ja edellinen lapsi oli 3800g joten pelottaa että tämä on vielä messevämpi. Onko kellään kokemusta tästä "täyden" tuntuisesta mahasta?
Onko niin että ilman radiakin ruokavalio vaikuttaa paljon vauvan kokoon? Vai onko pääasiassa kyse geeneistä ja sattumasta kuitenkin?
Mä olen yli puoleen väliin raskautta syönyt tosi vähän, kun mikään ei oo mennyt alas, ja nyt rv30 sitten maistuis kaikki huonompi ruoka mainiosti. Kasvikset yms terveellinen tökkii. Kasvatanko sisälleni jättivauvan jos annan välillä mielihaluille periksi? Mulla on näilläkin viikoilla tosi karsea olo ja tekis mieli litkiä jaffaa tai mehuja päivät pitkät mutta sokeria niistä tuleekin sitten paljon..
Jätä varuiks pullat syömättä. Vikoilla viikoilla vauva on jo valmis mutta kasvaa vaan pulskuutta.