Mopoauto on päättäjien pahimpia mokia
Luulivat että on vaan vanhusten kulkupeli, nyt kun nuoret ovat ottaneet omakseen yrittävät vaikeuttaa käyttöä kaikin tavoin !
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:14"]
Kevyenliikenteen väylältä katsoen, mopoauto on hyvä keksintö.
[/quote]
60 tonnisen rekan ohjaamosta katsoen, mutkan takana 40km/h jurnaava mopoauto ei ole hyvä keksintö.
Varsinais-Suomi mopoautojen mekka. Ja sen huomaa ainakin täällä Turussa. Ilmoitin kerran viritetystä vehkeestä, joka ajoi takana ja sivulla pitkät pätkät reilua ylinopeutta tehden kiusaa ja näyttäen sormimerkkejä. Poliisista kerrottiin, että heillä on oma osasto näille, kun niin valtavasti tulee ilmoituksia virityksistä, liikennerikkomuksista ym. Ja näkyy melkein päivittäin, että ihan röyhkeästi jo ajetaan samaa vauhtia muun liikenteen mukana, kun valvontaa ei näytä olevan. Mopoautot ovat rikkaiden lapsilleen hankkimia leluja, joihin ei kuskien kypsyys riitä. Poikkeuksia tietenkin on.
Helvetinkoneita kaikin puolin. Juuri katselin, kun toistakymmentä kersaa tunki itsensä mopoauton kyytiin. Hyvin noudatetaan sääntöjä ja lakeja.
Kuulkaahan kukkahattutädit, tunnen useita nuoria jotka ovat mopoautoilleet ihan sujuvasti. Älkääpä antako muutaman liikaa innostuneen pikkupojan mustamaalata koko sakkia. Sitä paitsi, eiköhän jokaisella meistä ole isompiakin ongelmia kuin mopoautot. Niin pitkään mun mopoautot on sallittuja liikenteessä siitä on aika turhaa valittaa. Ei ne sieltä kitisemällä lähde.
Voi hyvänen aika mitä järjen juoksua taas aloittajalta :D Vai oikein päättäjien pahimpia mokia? Sulla on sitten ilmeisesti melko optimistinen (ja helvetillisen epärealistinen) kuva meidän päättäjistä :D
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:25"]
Kuulkaahan kukkahattutädit, tunnen useita nuoria jotka ovat mopoautoilleet ihan sujuvasti. Älkääpä antako muutaman liikaa innostuneen pikkupojan mustamaalata koko sakkia. Sitä paitsi, eiköhän jokaisella meistä ole isompiakin ongelmia kuin mopoautot. Niin pitkään mun mopoautot on sallittuja liikenteessä siitä on aika turhaa valittaa. Ei ne sieltä kitisemällä lähde.
[/quote]
Ei tässä nyt näistä sujuvasti autoilevista olekaan kyse, vaan yhä enenevässä määrin alkaa olla aika lailla ei niin sujuvaa tuo meno. Vaaratilanteita on näiden kanssa usein. Piittaamattomuus ja röyhkeys tunnusmerkit.
Mihinkähän vertais? Vaikka kissoihin? On huolehtivia sisäkissan omistajia, jotka eivät altista lemmikkiään vaaroille, ja sitten on näitä vaarallisesti kaduille ja muiden pihoille kissojaan kuseksimaan päästävät ja täysin välinpitämättömät tyypit, jotka naapurikeskusteluissa hokevat silmät pullottaen "kissa kuuluu luontoon"...
Samoin se on mopoautokuskienkin kanssa: Joko lakia noudattavia tai sitten ei. Itse ainakin otin juuri näihin jälkimmäisiin kantaa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:25"]
[/quote]
Ei tässä nyt näistä sujuvasti autoilevista olekaan kyse, vaan yhä enenevässä määrin alkaa olla aika lailla ei niin sujuvaa tuo meno. Vaaratilanteita on näiden kanssa usein. Piittaamattomuus ja röyhkeys tunnusmerkit.
Mihinkähän vertais? Vaikka kissoihin? On huolehtivia sisäkissan omistajia, jotka eivät altista lemmikkiään vaaroille, ja sitten on näitä vaarallisesti kaduille ja muiden pihoille kissojaan kuseksimaan päästävät ja täysin välinpitämättömät tyypit, jotka naapurikeskusteluissa hokevat silmät pullottaen "kissa kuuluu luontoon"...
Samoin se on mopoautokuskienkin kanssa: Joko lakia noudattavia tai sitten ei. Itse ainakin otin juuri näihin jälkimmäisiin kantaa.
[/quote]
Totta kai jokaiseen joukkoon mahtuu mätiä omenia, mutta en tiedä missä päin te asutte jos suurin osa mopoautoilijoista jotenkin rikkoo sääntöjä, täällä päin näin ei tapahdu. Siksi aloittajan yleistys kalskahtaa vähän ikävästi korvaan, kun suurin osa mun näkemistä mopoautoilijoista on ihan lakia noudattavia pikku mopoauto tyttöjä.
Mopoautoilusta ei ole ainakaan minulle aiheutunut liikenteessä minkäänlaista haittaa, liekö lisääntyneellä koulutuksella merkitystä. Olen törmännyt vain fiksusti käyttäytyviin mopoautoilijoihin, jotka osaavat antaa tarvittaessa tietä ohitukselle ja yhteistyö on sujunut kiitettävästi. Suurimpana uhkatekjänä pidän juuri ajokortin saaneita nuoria, jotka pääsevät ensimmäisiä kertoja henkilöauton rattiin vain muutamien ajokertojen jälkeen. Suurimmalla osalla nuorista ei ole edes mopoautokokemusta takana, tilanne näkyy myös onnettomuustilastoissa ikävästi.
Porin seudulla on eniten mopoautoja Suomessa. Ja täällä tosiaankin on niitä vaaratilanteita päivittäin. Varsinkin tytöt tuppaavat meikkaamaan tai tuijottamaan kännykkää ajaessaan. Monta kertaa olen meinannut lapseni kanssa jäädä alle, kun on mopoauto tullut tuhatta ja sataa eikä kuski ole yhtään katsonut ympärilleen. Pari vuotta sitten täällä mopoauto ajoi pyöräilijän päälle, kun kuski ei pysähtynyt toisen auton viereen suojatien kohdalla, ja pyöräilijä kaatui ja löi päänsä niin pahasti, että halvaantui, vaikka oli kypärä päässä.
Tuo on loistava lisä ja hienoa ja suht turvallinen tapa oppia liikennettä. Toki Suomen poliitikot yrittävät estää tuon kaikin tavoin kuten kaiken muunkin liikkumisen. Kaikkien pitäisi muutta mamughettoon vaikka Rastilaan.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:22"]
Varsinais-Suomi mopoautojen mekka. Ja sen huomaa ainakin täällä Turussa. Ilmoitin kerran viritetystä vehkeestä, joka ajoi takana ja sivulla pitkät pätkät reilua ylinopeutta tehden kiusaa ja näyttäen sormimerkkejä. Poliisista kerrottiin, että heillä on oma osasto näille, kun niin valtavasti tulee ilmoituksia virityksistä, liikennerikkomuksista ym. Ja näkyy melkein päivittäin, että ihan röyhkeästi jo ajetaan samaa vauhtia muun liikenteen mukana, kun valvontaa ei näytä olevan. Mopoautot ovat rikkaiden lapsilleen hankkimia leluja, joihin ei kuskien kypsyys riitä. Poikkeuksia tietenkin on.
[/quote]
Minusta taas ajavat täällä Turussa hienosti ja käyttäytyvät liikenteessä aivan hienosti. Ajan päivittäin ja myös mopoautoilijoiden kanssa asiat ovat menneet hienosti. Muutaman kerran on hermot menneet autoilijoihin ja aina kyseessä joko nainen tai Audin maasturilla ajava kyrpänaamainen mies.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:26"]
Voi hyvänen aika mitä järjen juoksua taas aloittajalta :D Vai oikein päättäjien pahimpia mokia? Sulla on sitten ilmeisesti melko optimistinen (ja helvetillisen epärealistinen) kuva meidän päättäjistä :D
[/quote]
Juuri näin. Mikäli tosiaan mopoauto olisi päättäjien pahimpia mokia niin suomessa asiat olisivat aika hyvällä mallilla. Ei velkaa, ei työttymyyttä ei sote uudistuksia, ei kuntaliitoksia eikä myöskään tukia Kreikalle...
Mies 77
Kevyenliikenteen väylältä katsoen, mopoauto on hyvä keksintö.