Kutsuuko hoitajat lääkäreitä sairaalassa etunimellä?
Tarkoitan siis työkavereita?
Törmäsin sellaiseen amerikkalaiseen Tiktok-videoon, jossa hoitaja kiersi työpaikallaan sairaalassa käytäviä ja kutsui lääkäreitä etunimellä. Lääkärit oli shokissa ja pöyristyneitä. Siellä siis kaikki on dr + sukunimi.
Mun on hirveen vaikea kuvitella, että Suomessa ei työkaverit saisi kutsua toisiaan etunimillä, vaikka toiset olis hoitajia ja toiset lääkäreitä.
Miten on?
Kommentit (61)
Etunimellä yleensä, oudompia ehkä sukunimellä, tai vain gyne/pediatri. Samoin he minua yleensä, joko etunimellä tai sitten vain kätilö.
No miten sitten jos ei etunimellä? Ei lääkäriksi kouluttautunut mikään jumala ole :D
Vierailija kirjoitti:
No miten sitten jos ei etunimellä? Ei lääkäriksi kouluttautunut mikään jumala ole :D
No vaikka sukunimellä :D Ei tarvitse olla jumala, jotta voi puhutella sukunimellä. Ap:n katsoma video oli amerikkalainen ja siellä on ihan yleistä puhutella lääkäreitä "doctor Smith"-tyylillä. Eikä lääkärit sielläkään jumalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Kutsun lääkäreitä etunimeltä jos tunnen riittävän hyvin ja lääkäri ei ole turhantärkeä (kokematon ja epävarma useimmiten jos tämä on ongelma). Tuntemattomia puhuttelen sitten eri tavoin.
T: Hoitaja
Hoitsut antavat lääkäreille aika piparia. Aina. Ja silloin kutsuvat niitä etunimellä. Siis seksin aikana.
Etunimellä nykyään. Potilaiden kuullen lääkäri/ kirurgi yms. Sukunimi. Joskus oli näitä vanhan koulukunnan patuja, joita teititeltiin, ei olisi tullut mieleenkään kutsua etunimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsun lääkäreitä etunimeltä jos tunnen riittävän hyvin ja lääkäri ei ole turhantärkeä (kokematon ja epävarma useimmiten jos tämä on ongelma). Tuntemattomia puhuttelen sitten eri tavoin.
Hoitsut antavat lääkäreille aika piparia. Aina. Ja silloin kutsuvat niitä etunimellä. Siis seksin aikana.
No ei todellakaan. Seksin aikana puhutellaan nimenomaan tohtori Mäkeläksi. Se on kiihottavampaa. Ei kannata kommentoida asioita, joista ei tiedä mitään.
t. hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin huvittava kommentti, vaikka toki provoksi on tarkoitettukin, mutta kun ainakin oman erikoisalan lääkärit on itsekin suurimmaksi osaksi naisia, niin tuo asetelma on jotenkin huvittava. Toki eihän sekään sitä estä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Seksin aikana puhutellaan nimenomaan tohtori Mäkeläksi. Se on kiihottavampaa. Ei kannata kommentoida asioita, joista ei tiedä mitään.
t. hoitsu
Kuinka toimit LL:lien kanssa? "Lisensiaatti Mäkelä" jotenkin latistaa tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ja hoitaja ovat yleensä naimisissa tai aviopari. Jos ei ole niin ne ainakin n.ssii keskenään. Eli etunimet tai hellittelynimet käy.
"Sallitteko, hoitaja Lahtinen että työnnyn sisään nyt?
Ei, tohtori Möttönen, lirputelkaa vielä, jos vain suinkin voitte. Koen sen miellyttäväksi ja tunnen vielä kiihtyv...uuuj...ooh...kiitos tohtori, nyt voitte...uuhhh"
Minua naurattaa kun nykyisin on näköjään tapana ennen hoitotoimenpiteen alkua kertoa potilaalle:
"Hei olen sairaanhoitaja Sirpa ja olen hoitajana tämän toimenpiteen ajan. Kohta lääkäri Aki tulee tekemään toimenpiteen"
Näin siis aikuisille :D
Tästä oli lehdissä juttua aiemmin. Kolmasosa lääkäreistä on nainut alaistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. hoitsu
Kuinka toimit LL:lien kanssa? "Lisensiaatti Mäkelä" jotenkin latistaa tunnelmaa.
No ei kai kukaan nyt mitään lisuria pane :D
Naislääkärit antavat piparia kuumille mieshoitsuille, etenkin ambulanssimiehet ovat suosittuja.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli lehdissä juttua aiemmin. Kolmasosa lääkäreistä on nainut alaistensa kanssa.
Minkä alaisten? Lääkäreistä suurin osa ei ole esimiesasemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minua naurattaa kun nykyisin on näköjään tapana ennen hoitotoimenpiteen alkua kertoa potilaalle:
"Hei olen sairaanhoitaja Sirpa ja olen hoitajana tämän toimenpiteen ajan. Kohta lääkäri Aki tulee tekemään toimenpiteen"
Mikä siinä siis naurattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. hoitsu
No ei kai kukaan nyt mitään lisuria pane :D
No toivottavasti niiden vaimot? Ehkä he käyttävät etunimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin huvittava kommentti, vaikka toki provoksi on tarkoitettukin, mutta kun ainakin oman erikoisalan lääkärit on itsekin suurimmaksi osaksi naisia, niin tuo asetelma on jotenkin huvittava. Toki eihän sekään sitä estä. :D
Tutkimusten mukaan kolmasosa lääkäreistä on harrastanut seksiä alaisensa kanssa. Ei se ole provo vaan tosiasia. Hoitsu haluaa lääkäriä, niinkuin sihteeri muussa työssä on haarat levällään pomolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä siis naurattaa?
No yleensä noin puhutaan lapsille. Siksi pisti naurattamaan, kun aikuiselle puhuttiin noin.
Vierailija kirjoitti:
Naislääkärit antavat piparia kuumille mieshoitsuille, etenkin ambulanssimiehet ovat suosittuja.
Lanssi on käytännössä samaa kamaa palomiesten kanssa, aina tyrkyllä. Miesten fast foodia.
"Tuuhan Putkone kahtommaa ku mammalla on menny jalaka poekki"
"Eijo kuule mittää hättee, Putkone korjoo"