Apua! Kuinka kauan voi aurallinen migreeni kestää?
Ja nyt tarkoitan nimenomaan sitä silmissä vilkkuvaa auraa. Luin, että itse migteeni voi kestää jopa päiviä mutta kuinka kauan sitä välskytystä voi oikein kestää? Puolilta päivin alkoivat ja sen jälkeen on tullut aura näkökenttään yhä uudestaan. Mulla on ollut aurallista migreeniä teinistä lähtien mutta yleensä se aura on tullut korkeintaan pari kertaa ja sitten alkanut päänsärky. Tämä kjotuu varmaan jostain mitä olen syönyt, koska maha on kuralla mutta milloin pitää lähteä hakemaan apua, jos tää vaan jatkuu?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti päivystykseen. Eihän sulla muuten oo mitään esteogeeni-valmisteita käytössä? Ei pitäis ainakaan olla jos oot aurallisen migreenin maininnut lääkärille.
Auralliseen migreeniin voi liittyä korkeampi (kymmenkertainen) aivohalvausriski esim. joitakin ehkäisyvalmisteita käytettäessä. Siksi sinuna menisin päivystykseen, koska aurallinen migreenihän on muutenkin periaatteessa aivojen verenkiertoon liittyvä ilmiö.
Mutta joo siis toki aura voi tulla vaikkapa useita kertoja parin päivän aikana, mutta ei kyllä pitäis kestää kovin kauaa kerrallaan ja ylipäätään kaikki muutokset migreenissä on aihe käydä lääkärissä.
Ei se aivojen verenkiertoon liity, vaan todennäköisesti serotoniinin pitoisuuksiin aivoissa.
Aurallinen migreeni on kyllä yhdistetty verenkiertohäiriöön. Mullekin on sairaalassa sanottu että korvien suhina (jota mulla migreenissä tullut) johtunee verenkierron palaamisesta takaisin alueelle. Ja esim. pystyyn noustaessa vertigo/verenpaineen lasku voi laukaista. Ja ihan oikeasti aurallista migreeniä sairastaville ei määrätä esteogeeni-valmisteita koska aivohalvausriski on 10-kertainen. Lisäksi migreeni-potilaat sairastuvat helpommin sydän- ja verisuonisairauksiin.
Eikö tuo ole jo vanhanaikainen näkemys, että migreeni johtuisi verenkiertohäiriöstä?
Eihän tuossa sanottu, että se johtuisi siitä. Ymmärsin tuon niin, että siihen voi liittyä verenkiertohäiriö.
No joo, oli vähän moniselitteisesti sanottu tuo "aivojen verenkiertoon liittyvä ilmiö".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi kestää päiviä, kannattaa hommata lääkitys siihen eli lääkäriin mars.
Aurallinen ei kestä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on migreeni aura, voisko joku vähän kuvailla?
Se on häiriö näkökentässä, mikä tulee useimmiten etukäteen ennen migreenikohtausta tai sen aikana, joskus näyttää tulevan jälkikäteen. Esim. Lipuu kipinöitä/lasinpaloja/tähtiä näkökentässä jossain sivusilmässä vaikka paria päivää ennen kohtausta tai just ennen.. ja sitten kohtauksen aikana voi sumentua tai kaventua näkökenttä, pallot tai sahalaidat vilisee näkökentässä vähän niinkuin sekava tv jossakanavat ei näy. Itellä kuuluu semmoinen suhina kuin vanhassa kuvaputki-tv:ssä... ja pimenee silmissä.
Voivat ne olla tuntoaistin häiriöitä myös.
Siis joo tottakai, mulla siis itellä häviää näköaisti, tasapaino, kuulen pelkkää suhinaa ja lähtee siitä että esim. kädet tai hartiat lähtee puutumaan.. mutta siis kyllä auralla tarkoitetaan nimenomaan näköoiretta mun käsittääkseni..
Mulla surisee nytkin korvissa btw.
Onko muuten kellään sellaista ett unohtaa koko ajan mitä oli tekemässä jos joku keskeyttää tai puhuu sulle? Varsinkin jos valmistaudut johonkin.
Siis joku aivosumuun liittyvä juttu tuo taitaa olla. Tää on mulla nykyisin se mikä ketuttaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi kestää päiviä, kannattaa hommata lääkitys siihen eli lääkäriin mars.
Aurallinen ei kestä päiviä.
Minulla ainakin on kestänyt jopa kuukausia, tosin säryttömänä. On joskus ollut säryllistäkin, mutta se ei kestänyt kuin tunteja.
Mulla on todella matala verenpaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kestää näköhäiriö ja migreeni nykyään parikin päivää. Lisäksi jatkuvat päivittäiset sydänoireet. Sydän ikäänkuin lamaantuu iltapäivällä pariksi tunniksi, jolloin täytyy levätä. Migreenin aikana sydänoire tuntuu kovempana kiristyksenä. Lääkäri ei ole löytänyt mitään huolestuttavaa, vaikka itseäni nämä oireet häiritsevät ja vievät voimia ihan päivittäin.
Mittaatko verenpainetta kotona? Kannattaa kyl jatkaa lääkärissä tutkimuksia jos vain suinkin voi..
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten kellään sellaista ett unohtaa koko ajan mitä oli tekemässä jos joku keskeyttää tai puhuu sulle? Varsinkin jos valmistaudut johonkin.
Siis joku aivosumuun liittyvä juttu tuo taitaa olla. Tää on mulla nykyisin se mikä ketuttaa eniten.
Itse haen sanoja ja kokonaisten ajatusten muodostaminen ääneen takkuaa pahasti. Lisäksi tavarat putoilevat käsistä ja on sellainen hermostunut, joskus hervotonkin olo. Ulkopuoliselle vaikutan varmaan jossain aineissa olevalta, vaikka absolutisti olenkin - tai vähän vajaalta. Niin ja näkö lähtee toisesta silmästä. Välkkeet tai sahalaidat eivät itselläni kestä montaa tuntia, mutta puutumisoireet voivat vaivata parikin päivää. Välillä puudun ilman särkyä.
Onko kaikki hyvin ap? Jos ehdit yhtään vastailla välillä.
Itselläni aurakihtaus kestää yleensä noin 15 minuuttia. Aina muulloin on tullut vain yksi aurakohtaus yhden migreenikerran alussa paitsi kerran tuli kolmesti vuorokauden aikana suunnilleen kuuden tunnin välein. Yleensä aurallisen migreenin yhteydessä pääni ei ole kovin kipeä, aivot vaan ”sumuiset”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oot ottanut rokotteen niin onnea vaan. Ystävällä on ollut jatkuva migreeni 2. piikin jälkeen eikä mikään auta.
Onko varmasti totta tuo? Ethän vain keksi? Juuri ehdotin lapselleni, että menisi ottamaan koronarokotteen. Hänellä on migreenitaipumusta - minulta perittyä. Pitäisiköhän hänen jättää rokote ottamatta.
Oletko ap ottanut rokotteen? Toivottavasti tilanteesi pian paranee. <3
Kysytkö tosissas siis täällä, nettipalstalla tuntemattomalta..😂😂😂
Tuo on vaarallista kun näkökentästä häviää jotakin, esim. ihmisten nenät. Silloin täytyy mennä päivystykseen. Se ei ole vaarallista, jos näkökenttään tulee jotakin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin kuulemma esim. häviää ihmisten kasvot. Itellä ei, kuulostaa creepyltä.
Mutta siis käytännössä näköoire josta tiedät että migreeni tulossa ja paras vähän lepäillä pimeässä huoneessa makuulla..
Vierailija kirjoitti:
Joillakin kuulemma esim. häviää ihmisten kasvot. Itellä ei, kuulostaa creepyltä.
Mutta siis käytännössä näköoire josta tiedät että migreeni tulossa ja paras vähän lepäillä pimeässä huoneessa makuulla..
Minulla on juuri tuota, että ihmiseltä häviää poski tai leuka, oven karmista pätkä jne. Sitten alkaa muodostua se komean värikäs sahalaitakaari, joka pikkuhiljaa laajenee ja häviää näkökentästä. Kestää kaikkiaan n. puoli tuntia.
nyt kuuskymppisenä migreeni jo helpottaa, mutta auraoireet voivat kestää päiviäkin, valitettavasti. onhan varmasti migreenin aura, eikä irtoamassa oleva verkkokalvo`?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse haen sanoja ja kokonaisten ajatusten muodostaminen ääneen takkuaa pahasti. Lisäksi tavarat putoilevat käsistä ja on sellainen hermostunut, joskus hervotonkin olo. Ulkopuoliselle vaikutan varmaan jossain aineissa olevalta, vaikka absolutisti olenkin - tai vähän vajaalta. Niin ja näkö lähtee toisesta silmästä. Välkkeet tai sahalaidat eivät itselläni kestä montaa tuntia, mutta puutumisoireet voivat vaivata parikin päivää. Välillä puudun ilman särkyä.
Joo mulla kans joku hermostuneisuus/ärtymys! Ja samoin sanat toki hukassa mutta ärsytt tuo unohtelu. Hyvä tietää etten oo ainut joka on ärsyyntynyt myös...
Kyseessä saattaa olla myös silmän lasiaisen irtauma, joka on sattunut vain samaan aikaan migreenin kanssa. Niin kävi itselleni.
Lasiaisen irtauma on yleensä vaaraton, mutta joskus siinä on vaarassa, että tulee verkkokalvoon reikä tai repeämä. Kannattaa ehdottomasti käydä silmälääkärissä, jos epäilee lasiaisen irtaumaa ja oireet ovat vahvat.
Toivottavasti ap voi jo paremmin. Olisi varmaan hyvä tietää, mitä selvisi, niin osataan me muutkin sitten toimia oikein, jos tulee vastaavia oireita.
Lasiaisen irtaumasta, valon välkkymisestä silmässä tässä:
https://kotiliesi.fi/terveys/sairaudet-ja-oireet/naetko-salamoita-ja-la…
Vierailija kirjoitti:
nyt kuuskymppisenä migreeni jo helpottaa, mutta auraoireet voivat kestää päiviäkin, valitettavasti. onhan varmasti migreenin aura, eikä irtoamassa oleva verkkokalvo`?
Onko käytössäsi hormonikorvaushoito?
Itselläni on aurallinen migreeni ja omalla kohdallani estrogeenilisä ehdottomasti vähentää migreeniä, kun taas monien muiden kohdalla se tuntuu migreeniä lisäävän.
Useimmilla naisilla, joilla on ollut migreeniä esim. menkkojen ja ovulaation aikoihin, niin vaihdevuosissa migreeni onneksi loppuu. Joillakin harvoilla se pahenee ja lisääntyy, kuten itsellni kävi, mutta onneksi Estrogel auttaa.
Olisipa Ap:n silmä jo kunnossa ja syy selvillä. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oot ottanut rokotteen niin onnea vaan. Ystävällä on ollut jatkuva migreeni 2. piikin jälkeen eikä mikään auta.
Onko varmasti totta tuo? Ethän vain keksi? Juuri ehdotin lapselleni, että menisi ottamaan koronarokotteen. Hänellä on migreenitaipumusta - minulta perittyä. Pitäisiköhän hänen jättää rokote ottamatta.
Oletko ap ottanut rokotteen? Toivottavasti tilanteesi pian paranee. <3
Kysytkö tosissas siis täällä, nettipalstalla tuntemattomalta..😂😂😂
Koronatauti on vaarallisempi niille, joilla jo muutenkin on verenkierrossa häiriöitä. Itse ainakin otin rokotteen senkin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on aurallinen migreeni ja omalla kohdallani estrogeenilisä ehdottomasti vähentää migreeniä, kun taas monien muiden kohdalla se tuntuu migreeniä lisäävän.
Useimmilla naisilla, joilla on ollut migreeniä esim. menkkojen ja ovulaation aikoihin, niin vaihdevuosissa migreeni onneksi loppuu. Joillakin harvoilla se pahenee ja lisääntyy, kuten itsellni kävi, mutta onneksi Estrogel auttaa.
Mulla kanssa hävisi tosi harvinaiseksi se jysäri-oksetus-migreeni, mutta ilokseni Aura jäi edelleen ilahduttamaan satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla kanssa hävisi tosi harvinaiseksi se jysäri-oksetus-migreeni, mutta ilokseni Aura jäi edelleen ilahduttamaan satunnaisesti.
Kiitos kun kerroit. Jospa se auraoirekin vähitellen jää pois.
Voivat ne olla tuntoaistin häiriöitä myös.