Apua! Kuinka kauan voi aurallinen migreeni kestää?
Ja nyt tarkoitan nimenomaan sitä silmissä vilkkuvaa auraa. Luin, että itse migteeni voi kestää jopa päiviä mutta kuinka kauan sitä välskytystä voi oikein kestää? Puolilta päivin alkoivat ja sen jälkeen on tullut aura näkökenttään yhä uudestaan. Mulla on ollut aurallista migreeniä teinistä lähtien mutta yleensä se aura on tullut korkeintaan pari kertaa ja sitten alkanut päänsärky. Tämä kjotuu varmaan jostain mitä olen syönyt, koska maha on kuralla mutta milloin pitää lähteä hakemaan apua, jos tää vaan jatkuu?
Kommentit (65)
Itsellä kestää aura puoli tuntia
Pimeä huone ja puoli-istuva asento helpottaa.
Minulla on mennyt kyllä aina puolessa tunnissa-tunnissa ohi näköhäiriöt.
Siis tää välskytys on nyt kestänyt jo tunteja ja kun aura häipyy kohta alkaa.jo uusi. ☹
Ap
Ei pitäisi noin pitkään kestää. Soitappa päivystykseen ja kysy neuvoa.
Kyllä se voi kestää päiviä, kannattaa hommata lääkitys siihen eli lääkäriin mars.
Mulla kestänyt myös yleensä puoli tuntia, yllättävää, että muillakin.
Kannattaa istua rauhassa ja pitää silmiä kiinni ja levätä, se auttaa.
Mutta jos on noin pitkä, niin menisin lääkäriin, kun sehän voi olla joku muukin kohtaus aivoissa.
Normaali kesto on 20 min. Mutta mikä nyt on aurassa normaalia... Tyypillisesti kesto on alle puoli tuntia kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Siis tää välskytys on nyt kestänyt jo tunteja ja kun aura häipyy kohta alkaa.jo uusi. ☹
Ap
Mulla oli tuollaista toistuvaa kun oli kova stressitilanne ja niskat totaalijumissa monta päivää pari vuotta sitten.
Soita ihmeessä terveydenhoitoon.
Itselläni on Sirdalud-lääkitys tarvittaessa ja se helpottaa niskajumista johtuvaa auraa.
Jos koet tarvitsevasi pikaisesti neuvoa, soita 112. Päivystyksessä on nykyään takaisinsoitto, toki priorisoivat vastaajalle jättämäsi kuvauksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi kestää päiviä, kannattaa hommata lääkitys siihen eli lääkäriin mars.
No ei kestä aura päiviä. Itse särky ja kurja olo voi kestää. Minulla aura kestää myös puolisen tuntia.
Tämän poliisin kannattaisi VARMAAN LAITTAA VALOT POIS PÄÄLTÄ NIIN MIGREENI ALKAA HELPOTTAA.
Mullakin on noin puoli tuntia. Mene päivystykseen, tutulla aivoinfarkti oireili noin.
Ehdottomasti päivystykseen. Eihän sulla muuten oo mitään esteogeeni-valmisteita käytössä? Ei pitäis ainakaan olla jos oot aurallisen migreenin maininnut lääkärille.
Auralliseen migreeniin voi liittyä korkeampi (kymmenkertainen) aivohalvausriski esim. joitakin ehkäisyvalmisteita käytettäessä. Siksi sinuna menisin päivystykseen, koska aurallinen migreenihän on muutenkin periaatteessa aivojen verenkiertoon liittyvä ilmiö.
Mutta joo siis toki aura voi tulla vaikkapa useita kertoja parin päivän aikana, mutta ei kyllä pitäis kestää kovin kauaa kerrallaan ja ylipäätään kaikki muutokset migreenissä on aihe käydä lääkärissä.
Monilla auttaa auralliseen migreeniin Acetium. Siis ennaltaehkäisevästi. Ei ole tolkuttoman kallis tuote kokeilla, auttaako vai ei. Monet ovat kertoneet, että kun joka päivä ottaa Acetiumin, niin ei ole enää tullut aurallisia migreenejä ollenkaan.
Yleensä puoli tuntia.