Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen köyhä kaveri?

Vierailija
01.02.2015 |

Toi köyhä ei nyt tuossa ole siksi että jotekin haveeraisin tätä kaveria, vaan siksi että tulisi enemmän keskustelua, herättelevämpi otsikko siis :)

Mutta asiaan, miten teillä on menetelty jos lasten kavereiden perheillä ei ole yhtä paljon varaa kuin teillä? Vaikea edes ehdottaa pienituloisen perheen lapselle mitään elokuvia, uimahalleja tms. kun tiedän että heillä elämä on aika sentinvenytystä.

Olen itse yh enkä isotuloinen minäkään, mutta en ole joutunut lapsen menoista koskaan säästämään, ihan säännillisiä ne siis olleet vaikka joskus tuntuu minustakin että saisi olla pohjaton kaivo :) Jos samalle viikolle osuu monta menoa, niin alkaahan siinä sitten laskeskella itsekin mutta aina on päässyt kuitenkin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sitä joku muukin kaveri lapselle löytyy, jos yhdellä ei ole varaa.

Vierailija
2/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisithan sä joskus tarjota lapsen kaverillekin leffan tai uimahallit? Niin mäkin olen tehnyt, vaikka olen pienituloinen yh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:30"]

No kai sitä joku muukin kaveri lapselle löytyy, jos yhdellä ei ole varaa.

[/quote]Juu ei siitä olekaan kiinni, mut harmittaa tän pienituloisimman puolesta kun muut olisivat vähän väliä menossa ties minne keilaamaan sun muuta. Monesti tekisi mieli ehdottaa että makstaan me joku kiva juttu lapsille, mut sit tulee vähän sellainen kiitollisuudenvelka-asetelma enkä muutenkaan oikein usko että ne vanhemmat tykkäisivät et muut alkavat jotain kolehtia keräämään heidän tenavalle. ap

Vierailija
4/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyydän lapselle kaveria mukaan uimaan tai leffaan, niin minä maksan kulut. Jos en halua niitä maksaa, niin kutsu esitetään lapsen vanhemmalle ja kerrotaan että mukaan voi tulla jos maksaa pääsylipun.

Vierailija
5/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:31"]

Voisithan sä joskus tarjota lapsen kaverillekin leffan tai uimahallit? Niin mäkin olen tehnyt, vaikka olen pienituloinen yh.

[/quote]Kun musta tuntuu, että siitä tulisi jotenkin alisteinen asema sitten. Kyse jo teineistä, ei mistään pikkulapsista jotka eivät rahan arvoa ymmärrä. ap

Vierailija
6/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookei... Ap:n lapsi taitaa olla vähän vanhempi kuin vitosella oli mielessä.... Mutta voihan sitä teinillekin laittaa extrarahaa että silloin tällöin tarjoaa kaverillekin jotain?

Vierailija
7/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka ehdottaa, maksaa.

Vierailija
8/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä uimahallin sisäänpääsy on 4€, sen verran kyllä pitäisi löytyä ylimääräistä kun ei säännöllistäkään olisi

Vierailija
9/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan köyhiä, työmarkkinatuki ja minimielarit neljästä lapsesta, yh olen. Tämän köyhemmäksi tuskin pääsee kun velkojen maksuunkin menee n. 300e/kk. Mutta kyllä meillä lapset on saaneet aina rahaa jos on menoa kaverin kanssa leffaan tms. Joskus ollaan maksettu kaverikin mukaan, ei siksi että olisi köyhempi vaan ihan vastavuoroisuudesta. Jos jollain ei muka koskaan ole varaa niin vanhemmat vasn käyttävät rahansa muuhun. Eri asia jos leffassa käynti ym on arkipäivää, meillä tyyliin muutaman kerran vuodessa - joka toinen kk.

Vierailija
10/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän teinit hoida tekemisensä ihan keskenään, turha sun on sekaantua.

Vierailija
11/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:37"]

Se joka ehdottaa, maksaa.

[/quote]Ei se teineillä ihan näinkään voi mennä! Iso kaveriporukka sopii keskenään milloin kenenkin aloitteesta. ap

Vierailija
12/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:38"]

Me ollaan köyhiä, työmarkkinatuki ja minimielarit neljästä lapsesta, yh olen. Tämän köyhemmäksi tuskin pääsee kun velkojen maksuunkin menee n. 300e/kk. Mutta kyllä meillä lapset on saaneet aina rahaa jos on menoa kaverin kanssa leffaan tms. Joskus ollaan maksettu kaverikin mukaan, ei siksi että olisi köyhempi vaan ihan vastavuoroisuudesta. Jos jollain ei muka koskaan ole varaa niin vanhemmat vasn käyttävät rahansa muuhun. Eri asia jos leffassa käynti ym on arkipäivää, meillä tyyliin muutaman kerran vuodessa - joka toinen kk.

[/quote]No juu, sehän on ihan toinen asia mihin heidän rahansa menevät (kyllä minä sen tiedän, mutta ei se mullekaan kuulu saati teille) ja lopputulema on kuitenkin se, ettei lasta päästettäisi minnekään "kun ei ole varaa". ap

Vierailija
13/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on itsestään selvää että jos pyydetään lapsen kaveria mukaan niin maksetaan myös hänen kulut (leffa, uimahalli tms). Ainoa kerta jolloin olen "pyytänyt" maksua on kun mentiin laivaristeilylle johon siis tyttären kaveri halusi mukaan ja kun oli sellanen kalliimpi risteily niin sanoin että saa tulla jos itse maksaa (kun työttömänä yh:nä ei rahat riittänyt vielä häneenkin).

Itsellä myös tuttuja jotka maksaneet lastensa kavereille jopa lomareissuja, laskettelumatkoja, hotelleja...minusta on tosi hienoa että joku on niin antelias. Olisin ollut todella iloinen jos joku olisi joskus vienyt minun lapset lomalle, laskettelemaan tms.

Vierailija
14/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Kyllä mun mielestä aikuisen velvollisuus on vähän perään katsoa, ettei yksi tule syrjityksi. ap

Vierailija
15/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla rikkaita, mutta selviämme lasten menoista. Harvemmin ne menot nyt niin suuret on, että estäisi osallistumasta. Etenkin jos kysyy tarpeeksi aikaisin, ei edellisenä iltana.

Vierailija
16/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä on ihan hyvä asioiden miettimisen paikka omallekin lapselle. Ei kaiken tekemisen tarvitse olla maksullista. En mitenkään kohdistaisi tähän tiettyyn kaveriin vaan ihan yleisellä tasolla auttaisin omaa lasta miettimään, mitä voi halvalla/ilmaiseksi tehdä ja miten huvimenoissa voi säästä. Välillä toki on ihan kiva käydä leffateatterissa, mutta välillä järkevää säästää siten, että sen sijaan, että jokainen 5 henkilöä maksaisi 12 euron leffalipun niin yhdessä vuokrattaisiin elokuva, joka katsotaan jonkun kotona.

Jos lapsi on teini, niin näiden asioiden pohtimisen voi perustella sillä, että esim. opiskeluaikana näitä taitoja tosiaan tarvitsee. Harvalla opiskelijalla on varaa käydä leffassa, keilaamassa, kylpylässä yms. silloin kun haluaa.

Vierailija
17/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:42"]

Minusta on itsestään selvää että jos pyydetään lapsen kaveria mukaan niin maksetaan myös hänen kulut (leffa, uimahalli tms). Ainoa kerta jolloin olen "pyytänyt" maksua on kun mentiin laivaristeilylle johon siis tyttären kaveri halusi mukaan ja kun oli sellanen kalliimpi risteily niin sanoin että saa tulla jos itse maksaa (kun työttömänä yh:nä ei rahat riittänyt vielä häneenkin).

Itsellä myös tuttuja jotka maksaneet lastensa kavereille jopa lomareissuja, laskettelumatkoja, hotelleja...minusta on tosi hienoa että joku on niin antelias. Olisin ollut todella iloinen jos joku olisi joskus vienyt minun lapset lomalle, laskettelemaan tms.

[/quote]Mut kun en itsekään ole organisoimassa näitä menoja, vaan lapset keskenään. Nytkin lähtivät kauppakeskukseen, tällä yhdellä mukana 2 euroa ja muilla 20 euroa per nuppi... Tämä oli vähän kärjistetysti kirjoitettu, mut tähän tyyliin kaikki reissut menevät. ap

Vierailija
18/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:42"]

[/quote]Kyllä mun mielestä aikuisen velvollisuus on vähän perään katsoa, ettei yksi tule syrjityksi. ap

[/quote]

Aivan. Muutenkaan lasten vapaa-ajasta ei pitäisi tehdä kilpavarustelua. On surullista, että jotkut vanhemmat joutuu tinkimään ihan kaikesta, että lapsi ei jäisi ulkopuolelle. Jos käyttää mielikuvitusta, löytää kyllä halpaa/ilmaista tekemistä.

Vierailija
19/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:46"]

Mielestäni tämä on ihan hyvä asioiden miettimisen paikka omallekin lapselle. Ei kaiken tekemisen tarvitse olla maksullista. En mitenkään kohdistaisi tähän tiettyyn kaveriin vaan ihan yleisellä tasolla auttaisin omaa lasta miettimään, mitä voi halvalla/ilmaiseksi tehdä ja miten huvimenoissa voi säästä. Välillä toki on ihan kiva käydä leffateatterissa, mutta välillä järkevää säästää siten, että sen sijaan, että jokainen 5 henkilöä maksaisi 12 euron leffalipun niin yhdessä vuokrattaisiin elokuva, joka katsotaan jonkun kotona.

Jos lapsi on teini, niin näiden asioiden pohtimisen voi perustella sillä, että esim. opiskeluaikana näitä taitoja tosiaan tarvitsee. Harvalla opiskelijalla on varaa käydä leffassa, keilaamassa, kylpylässä yms. silloin kun haluaa.

[/quote]Täällä ei ole mitään tekemistä teineille näin talvisaikaan ainakaan. Käyvät kyllä luistelemassa ilmaiseksi mut siihen ne tekemiset sitten melkein jääkin mihin ei tarvitse rahaa. Kävelymatkan päässä on kauppakeskus, eikä siellä aina mitään rahaa tarvitakaan. Toi leffanvuokrausidea kyllä sopii mulle ainakin. Alaikäiset ei kyllä taida keskenään saada vuokrata leffaa? ap

Vierailija
20/25 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin meillä nuo teinit osaavat sanoa kiitos ei, jos eivät halua maksulliseen juttuun mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän