Lapsen köyhä kaveri?
Toi köyhä ei nyt tuossa ole siksi että jotekin haveeraisin tätä kaveria, vaan siksi että tulisi enemmän keskustelua, herättelevämpi otsikko siis :)
Mutta asiaan, miten teillä on menetelty jos lasten kavereiden perheillä ei ole yhtä paljon varaa kuin teillä? Vaikea edes ehdottaa pienituloisen perheen lapselle mitään elokuvia, uimahalleja tms. kun tiedän että heillä elämä on aika sentinvenytystä.
Olen itse yh enkä isotuloinen minäkään, mutta en ole joutunut lapsen menoista koskaan säästämään, ihan säännillisiä ne siis olleet vaikka joskus tuntuu minustakin että saisi olla pohjaton kaivo :) Jos samalle viikolle osuu monta menoa, niin alkaahan siinä sitten laskeskella itsekin mutta aina on päässyt kuitenkin.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:37"]
Se joka ehdottaa, maksaa.
[/quote]
Kummallinen kommentti. Eihän se aikuisillakaan näin mene, miksi sitten teineillä? Jos itse pyydän ystäviä mukaan jumppaan, teatteriin, leffaan, pubiin, ei kenellekään tule mieleenkään, että maksaisin koko seurueen kulut. Miksi sitten lapsilla?
Haluaisiko oma teinisi siivota teillä kaverisi kanssa pientä korvausta vastaan? Näin saisivat molemmat vähän ylimääräistä rahaa
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:42"]
Minusta on itsestään selvää että jos pyydetään lapsen kaveria mukaan niin maksetaan myös hänen kulut (leffa, uimahalli tms). Ainoa kerta jolloin olen "pyytänyt" maksua on kun mentiin laivaristeilylle johon siis tyttären kaveri halusi mukaan ja kun oli sellanen kalliimpi risteily niin sanoin että saa tulla jos itse maksaa (kun työttömänä yh:nä ei rahat riittänyt vielä häneenkin).
Itsellä myös tuttuja jotka maksaneet lastensa kavereille jopa lomareissuja, laskettelumatkoja, hotelleja...minusta on tosi hienoa että joku on niin antelias. Olisin ollut todella iloinen jos joku olisi joskus vienyt minun lapset lomalle, laskettelemaan tms.
[/quote]Mut kun en itsekään ole organisoimassa näitä menoja, vaan lapset keskenään. Nytkin lähtivät kauppakeskukseen, tällä yhdellä mukana 2 euroa ja muilla 20 euroa per nuppi... Tämä oli vähän kärjistetysti kirjoitettu, mut tähän tyyliin kaikki reissut menevät. ap
[/quote] Ok, ymmärrän. Meillä itsellä ollut tuo tilanne yhdessä vaiheessa kun ei tosiaan ollut varaa antaa kuin se 2e ja tiedän että lasta korpesi kun muut meni esim syömään ravintolaan ja itse istui siinä vieressä ilman ruokaa...mut ei vaan tosiaan ollut sitä rahaa antaa. Kiva tietty ois jos kaverit sitten antais ees "maistiaisia" . Nää on kait asioita joille ei oikein mahda mitään, koska ymmärrän, että kun sinullakaan ei sitä rahaa "kotokoivussa kasva" niin et voi sitä alkaa sille lapsesi kaverillekin antamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:50"]
Mielestäni tämä on ihan hyvä asioiden miettimisen paikka omallekin lapselle. Ei kaiken tekemisen tarvitse olla maksullista. En mitenkään kohdistaisi tähän tiettyyn kaveriin vaan ihan yleisellä tasolla auttaisin omaa lasta miettimään, mitä voi halvalla/ilmaiseksi tehdä ja miten huvimenoissa voi säästä. Välillä toki on ihan kiva käydä leffateatterissa, mutta välillä järkevää säästää siten, että sen sijaan, että jokainen 5 henkilöä maksaisi 12 euron leffalipun niin yhdessä vuokrattaisiin elokuva, joka katsotaan jonkun kotona.
Jos lapsi on teini, niin näiden asioiden pohtimisen voi perustella sillä, että esim. opiskeluaikana näitä taitoja tosiaan tarvitsee. Harvalla opiskelijalla on varaa käydä leffassa, keilaamassa, kylpylässä yms. silloin kun haluaa.
[/quote]Täällä ei ole mitään tekemistä teineille näin talvisaikaan ainakaan. Käyvät kyllä luistelemassa ilmaiseksi mut siihen ne tekemiset sitten melkein jääkin mihin ei tarvitse rahaa. Kävelymatkan päässä on kauppakeskus, eikä siellä aina mitään rahaa tarvitakaan. Toi leffanvuokrausidea kyllä sopii mulle ainakin. Alaikäiset ei kyllä taida keskenään saada vuokrata leffaa? ap
[/quote]Niin ja sit jos niille ei kehittele tai niiden kaverina ei kehittele mitään kivaa tekemistä, istuvat nenä kiinni tietokoneilla kukin kotonaan. Onko toikaan nyt sitten sitä järkevää tekemistä? Ei mun mielestä. ap
[/quote]
Näinhän se varmasti menee monissa perheissä, mutta miksi? Milloin teineistä on tullut apaattisia, että tuijottavat tietokoneruutua ja vanhempien täytyy "maksaa" heille, että heidät saadaan liikkeeseen. Joitakin vuosia sitten teinit saattoivat viettää aikaa ihan vaan kavereiden kanssa hengaillen (jonkun kotona, ulkona, nuorisotalolla) ilman sen kummempia maksullisia aktiviteetteja? Miksi me vanhemmat tuemme tätä?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 14:50"]
Mielestäni tämä on ihan hyvä asioiden miettimisen paikka omallekin lapselle. Ei kaiken tekemisen tarvitse olla maksullista. En mitenkään kohdistaisi tähän tiettyyn kaveriin vaan ihan yleisellä tasolla auttaisin omaa lasta miettimään, mitä voi halvalla/ilmaiseksi tehdä ja miten huvimenoissa voi säästä. Välillä toki on ihan kiva käydä leffateatterissa, mutta välillä järkevää säästää siten, että sen sijaan, että jokainen 5 henkilöä maksaisi 12 euron leffalipun niin yhdessä vuokrattaisiin elokuva, joka katsotaan jonkun kotona.
Jos lapsi on teini, niin näiden asioiden pohtimisen voi perustella sillä, että esim. opiskeluaikana näitä taitoja tosiaan tarvitsee. Harvalla opiskelijalla on varaa käydä leffassa, keilaamassa, kylpylässä yms. silloin kun haluaa.
[/quote]Täällä ei ole mitään tekemistä teineille näin talvisaikaan ainakaan. Käyvät kyllä luistelemassa ilmaiseksi mut siihen ne tekemiset sitten melkein jääkin mihin ei tarvitse rahaa. Kävelymatkan päässä on kauppakeskus, eikä siellä aina mitään rahaa tarvitakaan. Toi leffanvuokrausidea kyllä sopii mulle ainakin. Alaikäiset ei kyllä taida keskenään saada vuokrata leffaa? ap
[/quote]Niin ja sit jos niille ei kehittele tai niiden kaverina ei kehittele mitään kivaa tekemistä, istuvat nenä kiinni tietokoneilla kukin kotonaan. Onko toikaan nyt sitten sitä järkevää tekemistä? Ei mun mielestä. ap