NOPEASTI APUA! (aivotärähdys)
Eli tänään kun olin pelaamassa käsipalloa yksi pelaajista potkaisi kovan pallon täysiä minun päähäni, vasemmalle puolelle.( Ei siis silloin vielä pelattu, siksi potkaisu). En ehtinyt varautumaan ollenkaan ja pääni heilahti rajusti. No aloitettiin pelaamaan mutta ehkä 15 min. jälkeen päätänäi alkoi särkemään. Ei siis kovaa kipua mutta silti hieman. Pahoinvointia ei ainakaan hirveästi ole. Oireita on todella vaikea kuvailla, joten tarkennan myöhemmin. Mutta voisiko kyseessä olla esim. lievä aivotärähdys?:/ Huomenna olisi tarkoitus lähteä Saariselälle, joten toivotaan että ei!!:/
Kommentit (10)
Soita terveyskeskukseen. Lue netistä aivotärähdyksen oireista. Voi vaikka ollakin lievä aivotärähdys.
Olen erittäin laiska menemään lääkäriin. Voiko lievää aivotärähdystä hoitaa itse? Kun päänsärky ei kuitenkaan ole kova.Tapahtumasta on jo yli tunti eikä kunnon pahoinvointia ole yhtään. Ehkä alussa oli pieni huonohko olo, mutta...
Ap
Moi!
Voi hyvinkin olla aivotärähdys. Se ei kuitenkaan automaattisesti vaadi päivystykseen menoa, sille kun ei voi mitään hoitotoimenpiteitä tehdä. Kipulääkettä voit ottaa päänsärkyyn.
Tuohon kopsasin ohjeita PPSHP:n sivulta.
Aivotärähdys
Mikä on aivotärähdys?
Aivotärähdykseksi nimitetään ohimenevää tajunnan häiriötä, joka seuraa päähän osunutta iskua. Iskua voi seurata muutaman minuutin kestoinen tajunnan tason lasku tai uneliaisuus.
Mitkä ovat normaaleja aivotärähdyksen oireita?
Lievä päähän kohdistunut vamma voi ohimenevästi aiheuttaa seuraavia oireita:
päänsärkyä
pahoinvointia
huimausta
muistiepävarmuutta
keskittymisvaikeutta
uneliaisuutta
Nämä oireet ovat yleisiä ensimmäisinä päivinä vamman jälkeen. Yleensä ne häviävät itsestään, mutta joillakin saattaa kohtalaisia oireita esiintyä viikkojen ajan.
Milloin on syytä ottaa yhteyttä sairaalaan?
Poliklinikalla tapahtuneen huolellisen tutkimuksen ja seurannan jälkeen jälkiseurausten kehittyminen on harvinaista. Jos Sinulle kuitenkin kehittyy seuraavassa lueteltuja oireita, Sinun tulisi välittömästi ottaa yhteyttä lääkäriin mahdollisia lisätutkimuksia varten:
paheneva voimakas päänsärky
toistuva oksentelu
tajunnan tason lasku (heräämisvaikeudet)
sekavuus
toispuoleinen raajaheikkous tai kömpelyys.
Kotihoito
Ensimmäisenä yönä vamman jälkeen et saisi olla yksin, ja Sinut olisi herätettävä vähintään kahdesti, jotta voidaan varmistaa normaali tajunnan taso.
Voit käyttää reseptivapaita särkylääkkeitä (esim. parasetamolia) jos Sinulla on päänsärkyä. Lääkärisi saattaa määrätä Sinulle lyhyen sairausloman riippuen voinnistasi ja työstäsi. Harvinaisissa tapauksissa on mahdollista, että lieväksi arvioitu vamma aiheuttaa toimintakyvyssäsi ja/tai käyttäytymisessäsi muutoksia, joita Sinun itsesi voi olla vaikeaa tiedostaa.Näytä siksi tämä ohje myös läheisillesi!
Linkit
Erikoissairaanhoidon päivystys
Perusterveydenhuollon päivystys
No voi herrajumala... ole sitten laiska menemään lääkäriin, paremminko luulet palstalaisten pystyvän auttamaan?! On meitä moneksi...
Kiitos paljon 6:lle vinkeistä!:) Epäilen kyllä aivotärähdystä, sillä en ennenkään ole kovista iskuista huolimatta saanut. Ja tottai kai kovasta iskusta vähän pääkipua tulee? Mutta saa vielä kertoa mielipiteitä:)
Ap
Voi olla aivotärähdys, mutta empiiristen kokemusteni perusteella olet huomiseksi kunnossa. Päätä voi toki vähän särkeä huomennakin vielä, mutta Burana auttaa.
Sairaalassahan ei aivotärähdyksille sinänsä tehdä mitään. Seuraavat vointia kyllä, mutta Buranaa ja tarkkailua saat sielläkin osaksesi. Jos ei verta tule korvista, nenästä tai suusta ja olet tolkuissasi, niin mene kotiin lepoasentoon. Jonkun olisi kyllä hyvä herätellä sua 3h välein ensi yön ajan.
Nyt muinulla on hiukan outo olo.. Eli pitäisiköhän lähtee lääkäriin vaikka ei pahasti oksetuta mutta välillä tulee röyhtäsyn kaltaisia lieviä "oksennusrefleksejä". :(
Ap
Äää siis *minulla. Pahuksen kännykkä..
Ap
Päätä ei ala särkemään välttämättä heti aivotärähdyksessä. Sinun kannattaisi kyllä käydä päivystyksessä.