Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skitsofrenia ja lasten hankinta?

Vierailija
14.11.2021 |

Itse haaveilen omista lapsista sitten tulevaisuudessa. Sairastan kuitenkin paranoidia skitsofreniaa (jota hoidetaan leponexilla). Lääkitys vei harhat pois. Onko minulla mahdollisuuksia tulla vanhemmaksi?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä levitä geenejäsi. Skitsofrenia periytyy.

Vierailija
2/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä levitä geenejäsi. Skitsofrenia periytyy.

Tyhmyyskin periytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee ottaa asiaa puheeksi ammattilaisen, eli tässä tapauksessa lääkärin kanssa. Näin saat vastauksia kysymyksiisi ja voit tehdä päätöksen nojaten faktoihin.

Vierailija
4/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ole rajoitettu mitenkään jos itse tekee, mutta lasten kasvatuksen kannalta olisi hyvä olla puoliso apuna tai ainakin riittävä tukiverkosto. 

Vierailija
5/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kirjoittavan muutamalla lauseella ihan selkeästi ja tulee tunne että olet järjissäsi, näin suoraan sanottuna. minä tunnen naisen joka sairastaa tautiasi, hänellä on muistaakseni 3 lasta joita hän hoitaa, ala kouluikäisiä. hän ei käy itse töissä koska ei ole voimavaroja, mutta hänellä vaikuttaa olevan hyvä perhe, hyvä mies ja hyvät lapset ja homma toimii. ainoa mihin tuo sairaus vaikuttaa on arjen toimintakykynsä, hän jaksaa huomattavasti vähemmän kuin ns normaalisti esim vain yhden kotityön päivässä. 

ota selvää asioista, luo tukiverkkoa, hoida sairauttasi itse hyvin ja en näe syytä eikö sinullakin voisi olla oma lapsi. pääasia, että tunnet vaivasi hyvin ja osaat reagoida apua hakemalla jos tilanne pahenee.

sillä valitettavasti tiedän omakohtaisen tapauksen eli äitini, jolla on myös tuo sairaus ja hän on invalidisoitunut kroonisesti sairaudestaan eikä pysty olemaan tekemisissä kanssani. 

jokaisella on oma polkunsa, voimia omallesi!

Vierailija
6/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys.

Vaimoni äiti sairastaa skitsofreniaa.

Vaimoni tavallaan menetti äitinsä 7-vuotiaana, kun äiti meni vaikeaan psykoosiin, eikä palannut enää ennalleen.

Anoppini elää edelleen ja asuu omillaan mutta on enemmän tai vähemmän höperö.

Keskustele lääkärisi kanssa.

Vierailija
7/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli avioliitotkin jopa kielletty skitsofreniaa sairastavan kanssa, koska se katsottiin perinnölliseksi sairaudeksi. Nykyisin lääketiede on kehittynyt. Sinä itse tiedät parhaiten. Haluatko samanlaisen elämän lapselle, koska riski on olemassa. Toisaalta lapsi voi olla aivan terve. Minun lapselleni periytyi äitini sairaus, tosin hallinnassa, mutta koko ikäni käyn sitten hänen rinnallaan, koska on asioita joista hän ei selviä. Itselleni sairaus ei periytynyt.

Vierailija
8/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nähdään enempi naisten ongelmaksi jostakin syystä.  

Vierailija
9/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli avioliitotkin jopa kielletty skitsofreniaa sairastavan kanssa, koska se katsottiin perinnölliseksi sairaudeksi. Nykyisin lääketiede on kehittynyt. Sinä itse tiedät parhaiten. Haluatko samanlaisen elämän lapselle, koska riski on olemassa. Toisaalta lapsi voi olla aivan terve. Minun lapselleni periytyi äitini sairaus, tosin hallinnassa, mutta koko ikäni käyn sitten hänen rinnallaan, koska on asioita joista hän ei selviä. Itselleni sairaus ei periytynyt.

Niin, lääketiede on kehittynyt, mutta avioliittoesteiden vähentäminen liittyy yksilönvapauteen enemmän kuin lääketieteeseen.

Vierailija
10/71 |
14.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän maailmaan lasta kärsimään.

Vierailija
11/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lisääntyisi skitsofrenikon kanssa.

Itsekästä siirtää suurella todennäköisyydellä tuollainen sairaus omalle lapselle.

Vierailija
12/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitatko, oletko hedelmällinen? Vai mikä on aloituksen kysymys?

Vierailija
13/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on huonosti jäsennelty.

Vierailija
14/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia joka naisen oikeus äitiyteen on huono juttu

Vierailija
15/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti pahoillani kun joudun sanomaan tämän, mutta minusta lapsia ei kannata hankkia. Tietenkin itse lopulta valitset, mutta tuo olisi huono juttu monestakin syystä:

- Skitsofrenia periytyy. On hyvin mahdollista, että lapsesikin sairastuu siihen. Haluatko tosiaan samaa hänelle?

- Vauva-aikaan väistämättä kuuluva valvominen ja stressi voi vakavasti verottaa mielenterveyttä ja lisätä psykoosiriskiä niilläkin, joilla ei ole aikaisemmin ollut sellaisen kanssa ongelmia - puhumattakaan siitä, jos tuohon on jo alttiutta.

- Vanhempana olet lapsellesi turvasatama, auktoriteetti, huolehtija ja huoltaja vähintään 18 vuoden ajan. Se vaatii hirveästi voimavaroja. Oletko ihan varma että sinulla on niitä niin paljon, että pystyt jatkuvasti pitämään itsesi lisäksi huolta myös toisen ihmisen hyvinvoinnista, vuosien ajan? Entä jos lapsellasi on erityisiä tarpeita?

- Jos psykoosi tai sairaus uusiutuu lapsen ollessa nuori, hänelle jää siitä todennäköisesti traumoja.

- Jos olet nainen/tuleva synnyttäjä, synnytyksen jälkeinen psykoosi on hyvin iso riski. Et muutenkaan voi olla varma siitä, miten voimakkaat lääkkeet vaikuttavat sikiöösi ja raskaushormonit sinuun.

Vierailija
16/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet nainen, et saa käyttää antipsykootteja yrittäessäsi lasta tai ollessasi raskaana. Eli tällöin vaarana on, että joudut psykoosiin, vaikka lääkkeiden kanssa voisitkin hyvin. Ja skitsofrenia tosiaan periytyy. Kannattaa miettiä hyvin tarkkaan.

Vierailija
17/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti EI

Vierailija
18/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei sinun hyvin vahvalla lääkitykselläsi olla raskaana. Ei sikiötä voi altistaa tuollaiselle.

Lääkityksen purkaminen tuo psykoottisuuden arkeesi. Leponexia ei saa edes käyttää monessakaan sivistysmaassa. Se tekee niin kovaa tuhoa.

Sinähän joudut tarkkailemaan itseäsi Leponexin riskien vuoksi jatkuvasti, olet verikokeissa sen vuoksi jatkuvasti ja jokaisessa lääkemuutoksessakin joudut psykiatriselle osastolle pariksi viikkoa tarkkailuun.

Läheiselläni on sama diagnoosi ja sama lääkitys - ja tuskin sinullekaan pelkkä Leponex edes riittää.

Tuo sairaus itsessään on niin hirveä, niin kertakaikkiaan elämän ja toimintakyvyn pilaava ja siihen kun lisätään tuo ihan kamala aivoja ja kehoa kaikin tavoin lamaava lääkitys niin ajatus lapsen saamisesta kuulostaa huonolta vitsiltä.

Toivon että voit niin hyvin kuin mahdollista. Toivon myös että voit kokea hyviä hetkiä esimerkiksi lähipiirin lasten kanssa. Olet sinäkin varmasti aivan tosi kiva täti tai eno/setä parhaimpana päivänäsi.

Ikävä puhua suoraan, mutta mikäli oma vastaava läheiseni olisi naispuolinen, tulisi raskaaksi ja se näyttäisi etenevän lääkityksestä huolimatta, niin minä ottaisin varmasti hyvinkin pian yhteyttä lastensuojeluun.

Hänhän ei jaksa itsensäkään kanssa, ei pärjää ilman meidän läheisten ja mt-hoidon vahvaa tukea ja hyvä vanhemmuus, etä-isyyskin, olisi hänelle vaativuudeltaan täysin mahdoton rasti.

Skitsofreniaa läheltä jo 20 vuotta seuranneena on ikävä kyllä pahin mahdollinen mielen sairaus eikä siitä voi parantua.

Tietysti jokainen skitsofreenikko voi ajatella miten tahtoo omasta elämästään. Mutta sivusta katsellen tuo tie on ihan lohduttoman rankka.

Vierailija
19/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain toisella vanhemmalla on kyseinen tauti, niin lapsella riski saada se on 10 %: https://www.healthline.com/health/is-schizophrenia-hereditary

Mielestäni mielisairaus ei tee kenestäkään huonoa vanhempaa, varsinkaan jos huolehtii lääkityksestä ja hyvä tukiverkosto löytyy. Kannattaa kuitenkin jutella lääkärin kanssa kuitenkin, niin saa kuulla ammattilaisen ajatuksia. Jos AV-mammat saisivat päättää, niin edes atopiaa sairastavat eivät saisi lisääntyä - tämä siis toisesta ketjusta luettua...

Tsembbiä sulle AP.

Vierailija
20/71 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele, jos lääkkeistä on löytynyt hyötyä, niin hyvin todennäköistä niitä joutuisi ainakin laskea, vaihtaa tai lopettaa kokonaan raskauden aikana. Hormooni toiminta muuttuu niin paljon ja lyhyessä ajassa, että se saa terveetkin pään sekaisin. Osta koiranpentu tai perusta vaikka oma kenneli, sitä hoivaviettiä voi purkaa muuhunkin kuin omaan lapseen.