Vieläkö 55-vuotiaana pitäisi opiskella jotain?
Olen vähän vanhahtavassa firmassa töissä tekemässä töitä vanhanaikaisilla tavoilla - pomon valinta, ei minun. Kun pomoni nyt myy firmansa ja jää eläkkeelle, ei ostajafirmassa ole kaltaisilleni tekemistä. Olen valmistunut uuteen ammattiin niin että valmistuin 2008 ja nykyinen työ vastaa kyllä osittain koulutustakin, mutta käytössä on vanhanaikaiset ohjelmat ja menetelmät, mitä ei käytä enää muut kuin juuri nämä eläkeläisukot, jotka ovat tottuneet samaan 80-luvulta saakka. Kokeilin opiskella koodausta avoimessa yliopistossa viitisen vuotta sitten, mutta en ollut siinä hyvä. Opin kyllä, mutta jouduin tekemään valtavasti töitä että tajusin, tenttiajat meni tappiin asti ja harjoitustöitä tein tuntikausia. Tein siinä sivussa muitakin tietotekniikan kursseja ja ne meni hyvin, mutta tuskin sellaisella teoriatiedolla valtavasti käyttöä on.
Hoitoala ei todellakaan ole juttuni eikä mikään suora asiakaspalvelu. Olenhan tässä huvikseni jotain hakemuksiakin laittanut alani töihin ja vähän muihinkin, mutta ymmärrettävästi saa vain kielteisiä vastauksia. Tämä vuosi on aikaa miettiä, mitä seuraavaksi. Yrittäjyys olisi vaihtoehto, jos olisi vain jotain kilpailukykyistä osaamista, mutta kun ei oikein ole. Jotain kahviloita täällä on tarpeeksi, ja niissä olisi se asiakaspalvelu, mihin olen kovin herkkä, otan kaikki haukut itseeni ja haukkujia on aina, vaikkei olisi mitään syytäkään.
Kommentit (28)
Mihin ne muut menee, voisivat ehkä suositella sinuakin uudelle työnantajalle.
Kyllä tuota osaamisen päivitystä tarvitsee koko työuran ajan, itse vielä yli kuusikymppisenäkin. Työnantaja järjestää muutaman tunnin kurssituksen ja loput harjoitellaan työn ohessa.
Olen itse aikuislukiossa. Toki tilanne ei ole sama, koska minulla on työpaikka ja sitä vastaava koulutus (amk) nykyaikaisessa yrityksessä. Halusin silti vahvistaa mm. matemaattisia taitojani sekä reaaliaineita ja kieliä lukien. Juttelin kielten tunnilla yhden 70 vuotta täyttäneen herran kanssa, että hän kirjoitta pari vuotta sitten ylioppilaaksi. Hän oli aikanaan insinöörikoulutuksen käynyt ja työelämänsä alallaan suosittanut ennen eläkepäiviä. Hän totesi, että haasteita toi juuri nykyinen sähköinen opiskelu.
Ajattelin kertoa tämän asian ap :lle kahdesta syystä.
Tietotekniset taidot ovat nykyaikaa melkein alalla kuin alalla ja niiden merkitys myös opinnoissa on aivan eri tasoa kuin 2008 (valmistuin myös itse amk:sta tuona vuonna).
Ja myös toinen pointtini oli, että opiskella voi ihan minkä ikäisenä tahansa. Hidastaa ikääntymisen vaikutuksia ja ainakin tätä herra on oikein virkeä. Sellainen pilke silmäkulmassa, mikä parhaimmillaan toisilla ihmisillä on läpi koko heidän elämänsä. Toisilla se sammuu jo heti nuoruuden jälkeen, ja yleensä he syrjäytyvät vaikertaen.
Tietotekniset taidot ovat kyllä varmasti ajan tasalla, teen itse ohjelmistopäivitykset, hallitsen Wordin ja Excelin todennäköisesti paremmin kuin moni nuorista, mutta nämä ovat jo perusasioita. Enemmänkin pitäisi osata suunnitella nykyaikaisin menetelmin, mihin esimieheni ei ole halunnut ryhtyä, vaan käytämme todella vanhanaikaisia tapoja monessa asiassa. Haluaisin opiskella alani suunnittelua, mutta en ole löytänyt verkkokursseja enkä alan kursseja paikallista oppilaitoksista. Siksi mietin, että vaihtaisiko alaa kokonaan vielä kerran. Ehkä jatkan tuota tietotekniikan opiskelua, mistä löytää etäkursseja ja paikallisia kursseja helposti ja katson sitten, mihin johtaa.
Nuo nuoret miehet menee alan suuriin firmoihin, mihin tuntuu olevan yläikäraja 30 vuotta :). Omassakin firmassa joskus pistetään esimerkiksi esimiehen nimi minun tekemiini suunnitelmiin, sillä osa ei halua nähdä naisen nimeä tämän alan suunnitelmissa. Tämä on ongelma referenssien kannalta, mutta joskus ainoa tapa saada projekti kilpailussa meille.
Vierailija kirjoitti:
Ap paljastaa, että olen erään alan insinööri. Teen tarjouslaskentaa, jonkin verran alan suunnittelua, lähinnä laskentaosuuksia ja lisäksi firman toimistotyöt. Suunnitteluun tähtäsinkin opiskellessa alunperinkin. Meitä on vain muutama työntekijä firmassa, mutta toiset on nuorempia miehiä ja heillä on jotain tulevaisuutta, yksi lähti jo muualle. Tästä nyt ehkä tunnistetaan, mutta menkööt.
Mikä sun avauksen tarkoitus oli? Pönkittää omaa paremmuutta?
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on vielä lähes 10 vuotta työelämää edessä. Jatka ihmeessä tietotekniikan opintoja, alalla on paljon muitakin töitä kuin koodausta.
Minun isäni pääsi 55-vuotiaana täydelle työeläkkeelle palkkioksi siitä että oli ollut noin 30 vuotta tarkkailuluokan opettajana. Hän ehti olla eläkkeellä 25 vuotta mm. rakentaen uuden kesähuvilan.
Tanzaniassa on mahdollista elää vielä metsästäjä-keräilijänä. Kannattaa muuttaa sinne nauttimaan.