Vieläkö 55-vuotiaana pitäisi opiskella jotain?
Olen vähän vanhahtavassa firmassa töissä tekemässä töitä vanhanaikaisilla tavoilla - pomon valinta, ei minun. Kun pomoni nyt myy firmansa ja jää eläkkeelle, ei ostajafirmassa ole kaltaisilleni tekemistä. Olen valmistunut uuteen ammattiin niin että valmistuin 2008 ja nykyinen työ vastaa kyllä osittain koulutustakin, mutta käytössä on vanhanaikaiset ohjelmat ja menetelmät, mitä ei käytä enää muut kuin juuri nämä eläkeläisukot, jotka ovat tottuneet samaan 80-luvulta saakka. Kokeilin opiskella koodausta avoimessa yliopistossa viitisen vuotta sitten, mutta en ollut siinä hyvä. Opin kyllä, mutta jouduin tekemään valtavasti töitä että tajusin, tenttiajat meni tappiin asti ja harjoitustöitä tein tuntikausia. Tein siinä sivussa muitakin tietotekniikan kursseja ja ne meni hyvin, mutta tuskin sellaisella teoriatiedolla valtavasti käyttöä on.
Hoitoala ei todellakaan ole juttuni eikä mikään suora asiakaspalvelu. Olenhan tässä huvikseni jotain hakemuksiakin laittanut alani töihin ja vähän muihinkin, mutta ymmärrettävästi saa vain kielteisiä vastauksia. Tämä vuosi on aikaa miettiä, mitä seuraavaksi. Yrittäjyys olisi vaihtoehto, jos olisi vain jotain kilpailukykyistä osaamista, mutta kun ei oikein ole. Jotain kahviloita täällä on tarpeeksi, ja niissä olisi se asiakaspalvelu, mihin olen kovin herkkä, otan kaikki haukut itseeni ja haukkujia on aina, vaikkei olisi mitään syytäkään.
Kommentit (28)
Kyllä ne avoimen yliopiston kurssit on työläitä ja se koeaika ei ole turhaan se mitä on. Jos tykkäsit tehdä niitä harjoitustöitä ja arvosanat oli ok, niin mene ihmeessä jatkamaan opintoja.
Sinulla on vielä lähes 10 vuotta työelämää edessä. Jatka ihmeessä tietotekniikan opintoja, alalla on paljon muitakin töitä kuin koodausta.
Aina kannattaa opiskella jotain, vaikka vain harrastuksena. Se ehkäisee parhaiten dementiaakin, ja tekee elämästä mielenkiintoista.
Entäpä jos päivittäisit sen oman tutkintosi antaman pätevyyden vastaamaan tämän päivän vaatimuksia? Vai onko koodaus juuri sitä?
Ja julkisuudessa valitetaan työvoima pulasta varsinkin IT alalla johon TE koulutuksena jatkuvana hakuna useita konsulttifirmoja haalivat kokemattomia vaihtamaan alaa.
AP hakenut töitä alalta ja on jotain kokemusta ja ymmärrystä, mutta ei ole tärpännyt.
Mikä tätä V... Yhteiskuntaa vaivaa...
Tsemppiä AP kohtalo toveri 53v ja 15 hakemusta kuukaudessa, ei tärppää ei.
Pahoin pelkään, että sulle tulee vielä kuntouttava työtoiminta tutuksi.
Sain arvosanoiksi vähintään 3, noista oheiskursseista jonkin verran vitosia myös. Matikassa olen aina ollut hyvä, kielitaitoni on huono. Ap.
Siinä vaiheessa kun tiedät elämän tarkoituksen ja tiedät kuka olet, niin ei tarvitse enää mitään oppia. Ikään se ei sinänsä katso.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos päivittäisit sen oman tutkintosi antaman pätevyyden vastaamaan tämän päivän vaatimuksia? Vai onko koodaus juuri sitä?
Valitettavasti alallani on huonosti etäopiskelua ja lähin mahdollisuus opiskella alaa olisi n. 250 km:n päässä. En tiedä miten järjestäisi rahoituksen, säästöillä? Siis jos ei ole töitä samalla. Ei olisi kyllä ongelma olla tuossa kaupungissa, toinen lapsi asuu siellä ja miehen työpaikalla on siellä toimipiste, joten muutto ei olisi siinä mielessä vaikeaa. Ahdistaa ajatus elää pelkillä puolison tuloilla, mutta niin kyllä ahdistaa ajatus työttömyydestäkin. Ap.
Jos jäät työttömäksi, niin suosittelen hakemaan taitotalon taloushallinnon koulukseen, jossa saat hyvät valmiudet kirjanpitäjäksi ja palkanlaskijaksi. Ja vaikka nämä työkkärin monet sopeutumiskurssit on mitä on, niin tämä on oikeesti hyvä koulutus, joka kestää useamman kuukauden ja tosiaan käydään hyvinkin laajasti kaikki läpi ja harjoittelussa lisää.
Ja yksi josta on aina hyötyä on excelin opettelu laajemmin. Hirveän moni toimistitäti on ihan kädetön excelin kanssa ja se on kuitenkin niin hyödyllinen monessa.
Vielä paljon vanhempanakin voi opiskella
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06f5330f-1406-4bdd-b7b4-186a282c6358
Laila Vähälä, 80, on nyt ylioppilas
Salolainen 80-vuotias Laila Vähälä kirjoitti tänä syksynä ylioppilaaksi.
Laila Vähälällä, 80 jäi viime keväänä ylioppilastutkinto vain neljän pisteen päähän. Vähälä on opiskellut Salon lukion aikuislinjalla ja tutkinnon suorittaminen on ollut kiinni pitkän ruotsin kirjoituksista.
Oletko ajatellut aikuiskoulutusrahaston tukea?
Joitakin opintoja voi tehdä myös työttömyysoäivärahalla.
Ehkä näitä voisit selvitellä. Lähde vaan opiskelemaan ja verkostoitumaan.
Tässä hintoja USA:sta, koska Suomessa vetyautoja ei myydä ainakaan vielä
Toyota Mirai vetyauto alkaen 50495$
Huyndai Nexo alkaen 58785$
VW id3 sähköauto alkaen 33000$
Tesla 3 alkaen 39490 $
VW id4 alkaen39995$
Tesla 3 performance kiihtyvyys 3,3 sek alkaen 56990$
Vetyautoon tulee lisäksi noin viisinkertainen kustannus kun verrataan kustannuksia ajaminen vedyllä/sähköllä
Sähköautoja voi ladata lähes kaikissa omakotitaloissa / vastaavissa omassa pihassa / tallissa. Lisäksi maksullisia ja ilmaisia latauspaikkoja on siellä täällä.
Vetyautojen tankkausmahdollisuuksia ei ole vielä yhtään Suomessa.
En usko, että vetyautot pystyvät haastamaan sähköautoja yksityisellä puolella. Pienen markkinaosuuden saavat varmastikin mutta siihen se jää.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäät työttömäksi, niin suosittelen hakemaan taitotalon taloushallinnon koulukseen, jossa saat hyvät valmiudet kirjanpitäjäksi ja palkanlaskijaksi. Ja vaikka nämä työkkärin monet sopeutumiskurssit on mitä on, niin tämä on oikeesti hyvä koulutus, joka kestää useamman kuukauden ja tosiaan käydään hyvinkin laajasti kaikki läpi ja harjoittelussa lisää.
Ja yksi josta on aina hyötyä on excelin opettelu laajemmin. Hirveän moni toimistitäti on ihan kädetön excelin kanssa ja se on kuitenkin niin hyödyllinen monessa.
Kiitos mainoksesta, mutta minulla on kaupallisenkin alan koulutus, vaikka varsinainen alani onkin jokin toinen. En todellakana ole kädetön taulukkolaskennan kanssa, vaan se on päivittäinen työkaluni ja teen sillä vaativia laskelmia - tämä on yksi asia sitä vanhanaikaisuutta, että teemme kaiken Excelillä, emmekä osta alan ohjelmia, joilla laskelmat saisi tehtyä nopeammin ja virheen mahdollisuudet pienenisivät. Meillä on yksi ammattiohjelmakin, jota erään yhteistyökumppanin mukaan "kukaan Suomessa ei enää kyllä käytä". Osaan kirjanpidon perusteet ja tein pientä korvausta vastaan pienessä yrityksessä kirjanpidon 20 vuotta, lisäksi olen tehnyt niitä pienissä yhdistyksissä ja toiminut useissa toiminnan- (aiemman lain mukaan toiminnan-) tarkastajana. En ole kädetön toimistotäti, vaan ollut myös sellaisissa toimistotöissä, missä aiemmin toimin oman työn ohessa myös atk-tukihenkilönä. Alaa vaihdoin, koska toimistotyöntekijöistä oli niin kovin ylitarjontaa ja kaltaisiani jotain tietotekniikasta tietäviä tukihenkilöitä ei enää tarvittu.
Ap.
Ap paljastaa, että olen erään alan insinööri. Teen tarjouslaskentaa, jonkin verran alan suunnittelua, lähinnä laskentaosuuksia ja lisäksi firman toimistotyöt. Suunnitteluun tähtäsinkin opiskellessa alunperinkin. Meitä on vain muutama työntekijä firmassa, mutta toiset on nuorempia miehiä ja heillä on jotain tulevaisuutta, yksi lähti jo muualle. Tästä nyt ehkä tunnistetaan, mutta menkööt.
Ap kiittää neuvoista, joskin olen kyllä selvitellyt asioita. Koulutustukea en saa, työttömänä ei saa aikuiskoulutusrahaa ja olen jo kouluttautunut osin työttömyyskorvauksella, joten se osa tuli silloin käytettyä. Yliopistokursseja teen aikani kuluksi vielä silloin tällöin, mutta tuon yhden vuoden opiskelin täysillä. Siinä oli sen ongelma, että työn ohessa piti luopua muista harrastuksista ja joskus tenttiajat menivät työn kanssa ristiin. Onneksi oli uusintamahdollisuus. Osan toki tein etänä, mutta kaikissa ei saanut tenttiä etänä. Työttömänä tietääkseni saa opiskella avoimessa rajoitetusti. Jos alani opintoja olisi etänä tai tällä paikkakunnalla avoimessa, kävisin varmasti niitä, sillä pidän työstäni kovasti - olen harmitellut, etten nuorena ollut riittävän rohkea hakea tekniikkaan, koska pärjäsin hyvin.
Ap lisää vielä, että olen siis kouluttautunut muualla, kokopäiväisesti, jos joku sitä ihmettelee ja valmistuttuani onnistuin saamaan töitä.
Niinpä. Olet hankalassa tilanteessa, eikä sille oikein mitään voi.
Kaltaisiasi on tässä maassa paljon.