miten estää tarttuminen perheessä?
Olen tässä pää pöntössä, kun jotkut ei osaa pitää sairaita lapsiaan pois kylästä... miten estän että tämä ei tartu muuhun perheeseen?
Kommentit (31)
Viikko oireiden loppumisesta vielä tarttuu. Ihan ilmateitsekin. Olen lukenut ja 2 kertaa kokenut.
(Molemmilla kokemuskerroilla käsihygienia oli 100 pros ja toisella kerralla parantunut oli meillä ja toisella olin parantuneessa perheessä käymässä. )
Meillä lasten huoneet ovat yläkerrassa ja siellä on erillinen wc. Jos yksi sairastuu, on hän huoneessaan ja käyttää tuota vessaa yksin. Kloriti tuhoaa monet vatsavirukset ja sitä käytetään ahkerasti. Meillä on aina ollut niin. että vatsavirukseen sairastunut lepäilee eristettynä muusta perheestä. Koskaan ei ole kaikki lapset sairastuneet ja aikuiset vielä harvemmin.
Otsikko olisi voinut sisältää sanan vatsatauti. Tarttuminen tarkoittaa hyvin monia eri asioita.
Ja kauanko on sopiva olla pois töistä ettei tartu? -ap
No hyvä hygienia, eli et käpäile itseäsi (esim. kasvoja, ihoa ylipäätään...) ja sen jälkeen kodin pintoja, ruokia... Pese käsiä jatkuvasti, pese myös kodin pintoja ja etenkin vessaa, et pyri lähikontaktiin muun perheen kanssa.
Meillä on 6 henkinen perhe eikä mahatsutiin ole koskaan sairastunut koko sakki (kopkop). Sairastunut on omassa huoneessaan sairaspäivät + vähintään 2 tervettä päivää. Tällöin tosin lupa jo vähän liikuskella, mutta ei jääkaapille ym (kyllä, palvelen häntä).
/
käyttää vain talon takavessaa ainakin viikon, siellä luonnollisesti omat käsipyyhkeet, saippuat ym
/
Sairastuneen huoneeseen ei kellään toisella lapsella (tai aikuisella) ole asiaa pariin viikkoon. Poikkeus olen minä, äiti, sairaanhoitaja, jolla on oikea tieto kuinka pöpö tarttuu.
/
Sitten tietty normijutut kaikille: käsien pesu, klooripitoiset siivousaineet, tehostettu siivous, aseptinen työjärjestys, lakanoiden/ käsipyyhkeiden ym. vaihto.
/
Kuulostaa todella vaikealta ja liioitellulta (jopa minusta), ehkä sitä onkin, mutta oikeasti meillä se sujuu luonnostaan, eikä oikeastaan vaikuta muiden kuin minun ja sairastuneen arkeen. Jokatapauksessa kaikki norot ym mitkä koulusta tms tulleet, ovat sairastuttaneet yhden tai kaksi perheenjäsentä /tauti.
/
Ongelmakohtia voivat olla:
-kämpän koko, jos ei ole tarpeeksi esim huoneita, tällöin lähes varmasti samassa huoneessa olija sairastuu. Meillä jokaisella lapsella oma huone
- vessojen lukumäärä. Jos vain yksi vessa, niin ymmärrän että tartunnan vaikeammin välttää
- äidin sairastuminen: tällöin joku jo antoi hyvät ohjeet tuossa aiemmin!!
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 07:07"]Meillä on 6 henkinen perhe eikä mahatsutiin ole koskaan sairastunut koko sakki (kopkop). Sairastunut on omassa huoneessaan sairaspäivät + vähintään 2 tervettä päivää. Tällöin tosin lupa jo vähän liikuskella, mutta ei jääkaapille ym (kyllä, palvelen häntä).
/
käyttää vain talon takavessaa ainakin viikon, siellä luonnollisesti omat käsipyyhkeet, saippuat ym
/
Sairastuneen huoneeseen ei kellään toisella lapsella (tai aikuisella) ole asiaa pariin viikkoon. Poikkeus olen minä, äiti, sairaanhoitaja, jolla on oikea tieto kuinka pöpö tarttuu.
/
Sitten tietty normijutut kaikille: käsien pesu, klooripitoiset siivousaineet, tehostettu siivous, aseptinen työjärjestys, lakanoiden/ käsipyyhkeiden ym. vaihto.
/
Kuulostaa todella vaikealta ja liioitellulta (jopa minusta), ehkä sitä onkin, mutta oikeasti meillä se sujuu luonnostaan, eikä oikeastaan vaikuta muiden kuin minun ja sairastuneen arkeen. Jokatapauksessa kaikki norot ym mitkä koulusta tms tulleet, ovat sairastuttaneet yhden tai kaksi perheenjäsentä /tauti.
/
Ongelmakohtia voivat olla:
-kämpän koko, jos ei ole tarpeeksi esim huoneita, tällöin lähes varmasti samassa huoneessa olija sairastuu. Meillä jokaisella lapsella oma huone
- vessojen lukumäärä. Jos vain yksi vessa, niin ymmärrän että tartunnan vaikeammin välttää
- äidin sairastuminen: tällöin joku jo antoi hyvät ohjeet tuossa aiemmin!!
[/quote]
Lisään vielä lasten ikä. Meillä lapset tarpeeksi vanhoja (koululaisia) oksentamaan "siististi", pesemään kädet ym. Ymmärrän, että pienen lapsen sairastuessa näin ei ole. Meilläkin koko perhe sairastui kun esikoinen ja kakkonen olivat ihan pieniä. Kun tämä nuorempi kaksikko syntyi, isommat olivat jo lähes koululaisia ja vältyttiin mahataudeilta lähes koko heidän pikkulapsuuden ajan.
Vitosen niksit kuullostaa tosi hyvälle. Ei yhtään liioittelua, on sen verta viheliäinen tauti, että en halua tartuttaa kenellekään. :( harmi että meillä ei ole kuin yksi vessa ja pieni talo. Eli melko varmasti tarttuu... -ap
Hei hoitsu, mikä on mainitsemasi aseptinen työjärjestys, jota teillä noudatetaan, jos joku lapsista on vatsataudissa?