Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on rahattomana vieraassa kaupungissa...

Vierailija
01.02.2015 |

...ja eksynyt, tai että lähimmälle junalle/bussille on matkaa vaikkapa + 3 km, voiko soittaa poliisin apuun vai sanotaanko sieltä, että selviäpä kuule itseksesi?

En ole itse siinä tilanteessa nyt mutta joskus jossain harhailleena olen miettinyt, että mitä jos...

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:57"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:05"]Tuskin voi. Soita sen sijaan taksi ja pyydä kyyditsemään lähimmälle pankkiautomaatille. [/quote] Niin mutta jos on rahattomana eksyksissä.

[/quote]

Ei se ole poliisin ongelma, se on asiansa sotkeneen ongelma. Eri asia, jos sut on ryöstetty tai olet sellaisessa tilassa fyysisesti tai psyykkisesti, ettet pysty huolehtimaan itsestäsi. Ei poliisi ole mikään taksi tai yömajan pitäjä. Kyllä on elämänhallinnassa ongelmia, jos tuollaiseen tilanteeseen joutuu.
[/quote]

Tuliko mieleen esim. tilanne, että olet mennyt poikaystäväsi autokyydillä hänen luokseen toiseen kaupunkiim ja olette sopineet, että poikaystävä heittää sinut takaisinkin. Siispä olet varannut rahaa esim. 10-20 € ja suurin osa on mennyt ruokaostoksiinne. Myöhään yöllä syntyy paha riita ja sinun on pakko lähteä pois poikaystävän kotoa, jossa lähin bussi on esim. 4 km:n päässä, juna-asema 5 km päässä ja sinä olet aivan täysin hukassa, et tiedä mihin suuntaan lähteä ja lisäksi olet peeaa. Elämänhallinta hukassa, hahhah.
[/quote]

No kyllä tuossa on vähintäänkin harkintakyky pettänyt ja pahasti

Vierailija
62/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kipitetään takaisin poikkiksen luo ja kerrotaan mikä tilanne. Ei ketään voi hankeen hylätä, ottanee takaisin sisälle sohvalle tai lattialle nukkumaan. 020202 auttaa myös, winnw soittoa ja antavat reitin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 05:46"]

Onkohan tää nyt se sama tyyppi joka kirjoitti siitä almost-pokkiksesta jonka kanssa ovat lähes jo pariskunta kun ovat tutustuneet niin hyvin ja kränäsi siitä ettei melkein-poikaystävä ollut varannut hänelle ruokaa? Nyt riita kasvanut ja lähtenyt haahuilemaan vieraassa kaupungissa?

[/quote]

Löisin vaikka vetoa, että tämä on se almost-tyttis. Samanlainen "maailma-on-mulle-velkaa" -kirjoitustyyli.

Vierailija
64/83 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän aikuinen mies selviä kolmen kilometrin matkan.

Vierailija
65/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:03"]Kuka hölmö lähtee reissuun taskussaan 10-20e?
[/quote]
Sellainen jolle on luvattu autokyyti, opiskelija... onhan näitä.
[/quote]

Minä olen opiskelija, jolle jää 50e/kk käteen vuokran, laskujen yms jälkeen ja olen silti saanut säästettyä ~150e hätävaran ja jos lähden reissuun, niin otan vähintään 50-80e hätävaran mukaan yllättävien tilanteiden varalta. Että niin. Vaikka olisi luvattu autokyyti ja yöpaikka, koska asioita tapahtuu. Selvitän myös etukäteen ainakin muutamat bussit ja junat ja jos illalla on kylmä, niin puen säähän sopivat vaatteet.

Ja ps. Kuka saa käytettyä 4km matkaan tunnin...? Luulisi menevän ihan max 40min, jos on nyt edes jossain fyysisessä kunnossa.
[/quote]

Tiesitkö, että joka ikisessä kaupungissa asiat eivät suju niin mutkattomasti kuin pääkaupunkiseudulla?? Ja aluksi olisi hyvä edes LÖYTÄÄ se lähin pysäkki (joka saattaa olla siellä 4-5 km päässä.)
Ja yhä edelleen minä juuri sanoin: itselläni on paksu talvitakki ja pari kiloa (kyllä, olen punninnut sen) painava laukku täytenä ollessaan. Ekstrakilot hidastavat jaksamista ja nopeutta, onko sekin uusi juttu sinulle?
[/quote]

Ihan tiedoksi - asun alle 5000 (viiden tuhannen) ihmisen paikkakunnalla ja osaan SIITÄ HUOLIMATTA katsoa bussit yms etukäteen. Ja esim mun kotoa lähimmälle bussioysäkille on 12km :) Lähimpään kauppaan 32km minne olen KÄVELLYT muutaman kilon painavan repun kanssa ja päälle ostokset ja takas useamman kerran.

Vierailija
66/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

*bussipysäkille

Vierailija
67/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 14:07"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:31"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:14"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 10:03"]Kuka hölmö lähtee reissuun taskussaan 10-20e?
[/quote]
Sellainen jolle on luvattu autokyyti, opiskelija... onhan näitä.
[/quote]

Minä olen opiskelija, jolle jää 50e/kk käteen vuokran, laskujen yms jälkeen ja olen silti saanut säästettyä ~150e hätävaran ja jos lähden reissuun, niin otan vähintään 50-80e hätävaran mukaan yllättävien tilanteiden varalta. Että niin. Vaikka olisi luvattu autokyyti ja yöpaikka, koska asioita tapahtuu. Selvitän myös etukäteen ainakin muutamat bussit ja junat ja jos illalla on kylmä, niin puen säähän sopivat vaatteet.

Ja ps. Kuka saa käytettyä 4km matkaan tunnin...? Luulisi menevän ihan max 40min, jos on nyt edes jossain fyysisessä kunnossa.
[/quote]

Tiesitkö, että joka ikisessä kaupungissa asiat eivät suju niin mutkattomasti kuin pääkaupunkiseudulla?? Ja aluksi olisi hyvä edes LÖYTÄÄ se lähin pysäkki (joka saattaa olla siellä 4-5 km päässä.)
Ja yhä edelleen minä juuri sanoin: itselläni on paksu talvitakki ja pari kiloa (kyllä, olen punninnut sen) painava laukku täytenä ollessaan. Ekstrakilot hidastavat jaksamista ja nopeutta, onko sekin uusi juttu sinulle?
[/quote]

Ihan tiedoksi - asun alle 5000 (viiden tuhannen) ihmisen paikkakunnalla ja osaan SIITÄ HUOLIMATTA katsoa bussit yms etukäteen. Ja esim mun kotoa lähimmälle bussioysäkille on 12km :) Lähimpään kauppaan 32km minne olen KÄVELLYT muutaman kilon painavan repun kanssa ja päälle ostokset ja takas useamman kerran.
[/quote]

Aaaaai! :) Minä puhuin VIERAASTA paikkakunnasta! Hassua :)

Vierailija
68/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tiedän tapauksen, jossa (kaupunkialueella) eksynyt oli soittanut hätäkeskukseen, ja pyytänyt paikantamaan itsensä (=puhelimensa) ja pyytänyt ohjeita päästäkseen "ihmisten ilmoille".

Mutta sitten taas tuli mieleen, että jos tämä rahatta vieraassa kaupungissa oleva on muistanut ottaa mukaan puhelimen ja se sattuu olemaan hieman älykkäämpää mallia kuin älyttömät puhelimet, niin niissä usein on joku karttasovellus ja paikannuspalvelut jolloin näkee kartasta suoraan missä on ja miten pääsee pois. Paitsi toki jos ei ole sitä älypuhelinta tai ei osaa sitä käyttää tai ei osaa lukea karttaa... Osassa puhelmia on jopa navigaattori.

Vierailija
69/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kysytään joltakin luotettavan näköiseltä kansalaiselta  neuvoa. Niin kuin esimerkiksi ase kädessä kalterien takana seisovalta virkapukuiselta. Näin muinoin nuorena Veronassa noin klo 23.30.

Toiseksi otetaan kulkuneuvoksi jalat. Kävellään neuvottuun suuntaan ja sen jälkeen voidaan yrittää vaikka pummata matkarahat. Tai sitten vaan nousta riskillä junaan, kun siinä on pienempi riski paljastua kuin bussissa, jossa voi olla ainoa matkustaja.

Poliisille ei muuten enää soitella ihan noin vaan muuten kuin virka-aikana. Vai onko teillä yksikseen vieraiden kaupunkien yössä eksyilevillä puhelimessanne paikallisen poliisilaitoksen suora numero? Harvemmalla on, eli joudutaan soittamaan häkeen 112. Siellä tuskin ilahdutaan taas turhasta soitosta. Joku todella  vakavaan tilanteeseen poliisin apua tarvitseva voi jäädä ilman, jos kuskataan rahattomia ja eksyneitä. Muuten häkestä voi apua saada neuvojen muodossa.

Tilanne tietenkin ratkaisee, eli onhan se aivan eri asia eksyä jossakin ihmisten ilmoilla kuin olla melkein-poikkiksen ulosheittämänä ilman vaatteita ja passia, ja tietenkin ilman rahaa. Ja vielä keskellä korpea! Mutta sen verran realismia tarinaan, että "korvessa" ei bussi kulje ennen kuin seuraavana kouluaamuna, vaikka pysäkille ei olisi kuin 40 metriä. Eikä sinne poliisi ehdi kuitenkaan puolessa tunnissa, vaan ehkä sitäkin kyytiä joutuu odottelemaan pari tuntia. Taksi tulisi nopeammin.

Äidin tai isin tilille laittama raha näkyy muuten heti, ainakin jos ovat saman pankin asiakkaita.

Vierailija
70/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:39"]

Mutta nyt tiedän miten toimin jos sattuu tuollainen tilanne: soitan poliisille ja kysyn että mitäs nyt. Av:lle en ainakaan erehdy kyselemään yhtäön mitään :DD

[/quote]

Ei vaan menet makaamaan ensimmäiseen ojaan jonka löydät ja odotat että hypotermia tulee.

Vierailija
71/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 08:39"]

Mutta nyt tiedän miten toimin jos sattuu tuollainen tilanne: soitan poliisille ja kysyn että mitäs nyt. Av:lle en ainakaan erehdy kyselemään yhtäön mitään :DD

[/quote]

Et soita poliisille, jos puhelimessasi ei ole valmiiksi poliisin suoraa numeroa. Soitat häkeen, ja pyydät sieltä apua, jota joko saat tai sitten et.

Vierailija
72/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kg kassi, huhhuh

Vierailija
73/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 00:50"]

...ja eksynyt, tai että lähimmälle junalle/bussille on matkaa vaikkapa + 3 km, voiko soittaa poliisin apuun vai sanotaanko sieltä, että selviäpä kuule itseksesi? En ole itse siinä tilanteessa nyt mutta joskus jossain harhailleena olen miettinyt, että mitä jos...

[/quote]

Jos rahaa ei ole, niin mitä siellä juna- tai bussiasemallakaan teet? Ei sieltä ilmaiskyytejä saa.

Vierailija
74/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykypäivänä lähes kaikilla on älypuhelimet joissa yleensä jo valmiiksi asennetut karttasovellukset. Katsotaan mihin päin mennään ja sitten kävellään, tai itketään ja kävellään. Itse en kyllä lähtisi ilman rahaa mihinkään. Vähintään 150 euroa on hyvä olla kortilla. Nuorena tuli kyllä liftailtua, mutta muistanpa senkin kerran kun en saanutkasn peukalokyytiä vaan jouduin kävelemään 16 kilometriä naapurikaupungista kotiin. Eipä se nuorelle paha ollut

Vierailija
75/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:57"]Tuliko mieleen esim. tilanne, että olet mennyt poikaystäväsi autokyydillä hänen luokseen toiseen kaupunkiim ja olette sopineet, että poikaystävä heittää sinut takaisinkin. Siispä olet varannut rahaa esim. 10-20 € ja suurin osa on mennyt ruokaostoksiinne. Myöhään yöllä syntyy paha riita ja sinun on pakko lähteä pois poikaystävän kotoa, jossa lähin bussi on esim. 4 km:n päässä, juna-asema 5 km päässä ja sinä olet aivan täysin hukassa, et tiedä mihin suuntaan lähteä ja lisäksi olet peeaa. Elämänhallinta hukassa, hahhah. [/quote] Aikuisella täysipäisellä ihmisellä on yleensä varattuna reissuun kuin reissuun vähän enemmän kuin 10-20 euroa. Tässä tapauksessa aloittajan iästä ja elämänkokemuksen puutteesta kielii jotakin myös se, että puhutaan vielä poikaystävästä ja kauhistellaan 4-5 kilometrin kävelymatkaa... [/quote] Minulla ei ole poikaystävää mutta minulla on tapana kutsua miesystäviäkin poikaystäviksi. Vaikka deittailen vain +28-vuotiaita. 4-5 km on pitkä matka jos on paukkupakkanen, tappohelle, eksyksissä, keskellä metsää... Mutta turhaanhan minä mitään sanon, kun olet jo päättänyt puolestani asioiden todellisen laidan. [/quote] Eipä oo eksyneenä helteessä pitkä matka tuo. Ukon kanssa jouduttiin etelänreissulla eksyksiin, kun ei oltu ihan pahimmassa rysässä retkellä. Oltiin jo haikattu koko päivä ja sit kelattiin tilata taksi takas kohteeseemme, niin eipä onnannut. Laajalti valaisemattomilla kaduilla ja teiden varsilla marssittiin kuutisen tuntia takaisin. Ei kuoltu ja ollaa lisäks läskejä ettei oltu sillailla huippukondiksessa, tottuneita kävelijöitä toki. Ei edes se raha aina auta, mutta jalat kuljettaa [/quote] Jalat kuljettaa mutta entä jos aivot eivät tiedä, missä edes olet. Katsot eteenpäin ja näet metsää, katsot vasemmalle ja näet metsää, oikealla näet pari taloa ja takanasi näet lisää metsää. Vai onko fiksua lähteä summamutikassa *TUOHON* suuntaan, uuvuttaa itsensä tappiin asti ja huomata sitten, että on viitisen (ESIMERKKI) kilometriä tasan väärässä suunnassa.

[/quote]

No voihan sitä lähteä sitä tietä pitkin mistä on tullutkin. Eikä puskiin pyörimään. Toisekseen ehkä käydä kyselemässä niistä taloista että miten pääsee bussipysäkille tms.

Vierailija
76/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 01:57"]Tuliko mieleen esim. tilanne, että olet mennyt poikaystäväsi autokyydillä hänen luokseen toiseen kaupunkiim ja olette sopineet, että poikaystävä heittää sinut takaisinkin. Siispä olet varannut rahaa esim. 10-20 € ja suurin osa on mennyt ruokaostoksiinne. Myöhään yöllä syntyy paha riita ja sinun on pakko lähteä pois poikaystävän kotoa, jossa lähin bussi on esim. 4 km:n päässä, juna-asema 5 km päässä ja sinä olet aivan täysin hukassa, et tiedä mihin suuntaan lähteä ja lisäksi olet peeaa. Elämänhallinta hukassa, hahhah. [/quote] Aikuisella täysipäisellä ihmisellä on yleensä varattuna reissuun kuin reissuun vähän enemmän kuin 10-20 euroa. Tässä tapauksessa aloittajan iästä ja elämänkokemuksen puutteesta kielii jotakin myös se, että puhutaan vielä poikaystävästä ja kauhistellaan 4-5 kilometrin kävelymatkaa... [/quote] Minulla ei ole poikaystävää mutta minulla on tapana kutsua miesystäviäkin poikaystäviksi. Vaikka deittailen vain +28-vuotiaita. 4-5 km on pitkä matka jos on paukkupakkanen, tappohelle, eksyksissä, keskellä metsää... Mutta turhaanhan minä mitään sanon, kun olet jo päättänyt puolestani asioiden todellisen laidan. [/quote] Eipä oo eksyneenä helteessä pitkä matka tuo. Ukon kanssa jouduttiin etelänreissulla eksyksiin, kun ei oltu ihan pahimmassa rysässä retkellä. Oltiin jo haikattu koko päivä ja sit kelattiin tilata taksi takas kohteeseemme, niin eipä onnannut. Laajalti valaisemattomilla kaduilla ja teiden varsilla marssittiin kuutisen tuntia takaisin. Ei kuoltu ja ollaa lisäks läskejä ettei oltu sillailla huippukondiksessa, tottuneita kävelijöitä toki. Ei edes se raha aina auta, mutta jalat kuljettaa [/quote] Jalat kuljettaa mutta entä jos aivot eivät tiedä, missä edes olet. Katsot eteenpäin ja näet metsää, katsot vasemmalle ja näet metsää, oikealla näet pari taloa ja takanasi näet lisää metsää. Vai onko fiksua lähteä summamutikassa *TUOHON* suuntaan, uuvuttaa itsensä tappiin asti ja huomata sitten, että on viitisen (ESIMERKKI) kilometriä tasan väärässä suunnassa.

[/quote]

Kännykkä? -> Navigaattori. Ellei ole, mitäpä jos vaikka käypi niistä taloista kysymässä. Taloissa asuu yleensä ihmisiä, ja niiltä voi kysyä neuvoa ja saada vaikkapa kyydin tai rahaa tai lämmittelypaikan.

Vierailija
77/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös joskus miettinyt, mitä tekisin, jos olisin vaikka vieraassa kaupungissa käymässä, ja sitten laukkuni varastettaisiin. Kannan kaikkia arvotavaroitani laukussa, en ole koskaan ajatellut pitäväni esim. ajokorttia ja jotain 20€ seteliä jemmassa takin taskussa tms. Ehkä pitäsi..!

Itse menisin ehkä johonkin jossa on ilmainen netti(esim hotellin respa) ja yrittäisin saada facebookista jonkun tutun kiinni, että ostaisi minulle junalipun jonka saisin tulostettua ko. paikasta. Tai lainata puhelinta ja sen kautta stten. Jos ei ole mitään henkkareita, ei saa pankistakaan rahaa haettua käteisellä. Toki tässä pitäisi saada esim. se hotellin respa heltymään tähän auttamiseen. Olen tosin itse töissä ketjufirmassa, eli voisin mennä saman lafkan hotellin ja pyytää, että joku soittaisi työpaikalleni ja vahvistaisi henkilöllisyyteni mikäli tarve. Itse ainakin töissä auttaisin, jos joku ei-narkkarin näköinen tulisi hätääntynenä pyytämään apua.

Hankala tilanne olisi kyllä tosiaan.

Vierailija
78/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:30"]Olen myös joskus miettinyt, mitä tekisin, jos olisin vaikka vieraassa kaupungissa käymässä, ja sitten laukkuni varastettaisiin. Kannan kaikkia arvotavaroitani laukussa, en ole koskaan ajatellut pitäväni esim. ajokorttia ja jotain 20€ seteliä jemmassa takin taskussa tms. Ehkä pitäsi..!

Itse menisin ehkä johonkin jossa on ilmainen netti(esim hotellin respa) ja yrittäisin saada facebookista jonkun tutun kiinni, että ostaisi minulle junalipun jonka saisin tulostettua ko. paikasta. Tai lainata puhelinta ja sen kautta stten. Jos ei ole mitään henkkareita, ei saa pankistakaan rahaa haettua käteisellä. Toki tässä pitäisi saada esim. se hotellin respa heltymään tähän auttamiseen. Olen tosin itse töissä ketjufirmassa, eli voisin mennä saman lafkan hotellin ja pyytää, että joku soittaisi työpaikalleni ja vahvistaisi henkilöllisyyteni mikäli tarve. Itse ainakin töissä auttaisin, jos joku ei-narkkarin näköinen tulisi hätääntynenä pyytämään apua.

Hankala tilanne olisi kyllä tosiaan.
[/quote]

On täällä joku normaalikin näköjään :) kiva huomata.

Vierailija
79/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 15:22"][quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 13:49"]

[/quote]

Kännykkä? -> Navigaattori. Ellei ole, mitäpä jos vaikka käypi niistä taloista kysymässä. Taloissa asuu yleensä ihmisiä, ja niiltä voi kysyä neuvoa ja saada vaikkapa kyydin tai rahaa tai lämmittelypaikan.
[/quote]

Oho :0 entä jos on vähän ujo? :0

Vierailija
80/83 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne nykyajan nuoret vaan avuttomia. Mä osasin teininä sentään kysyä tietä ja liftattuakin tuli muutamat kerrat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän